تردید در ازدواج
تردید در ازدواج

مهمترین دلایل تردید در ازدواج

یکی از دلایلی که موجب بالا رفتن سن ازدواج و افزایش میزان تجرد شده است، داشتن تردید در ازدواج می باشد. این تردید می تواند علت های مختلفی داشته باشد و بسته به جنسیت، سن، فرهنگ، اقتصاد، سطح تحصیلات، شرایط خانوادگی و … متفاوت است. همچنین، ویژگی های جنسیتی نیز می توانند در این زمینه دخیل باشند. 

با این وجود، در میان هر جامعه ایی مهمترین دلایل تردید در ازدواج را می توان در دسته ای از موارد، بیشتر مشاهده کرد. ما در این مقاله سعی داریم تا در این باره مطالبی را عنوان کنیم و راه حل های عمومی را بیان نمائیم. با این وجود، اگر متناسب با شرایط خود نیازمند راهنمایی و اطلاعات بیشتری هستید، می توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمائید. 

آیا داشتن تردید در ازدواج طبیعی است؟

آیا داشتن تردید در ازدواج طبیعی است؟

از قدیم شنیده ایم که ازدواج مثل یک هندوانه در بسته است. شاید کمی خنده دار باشد اما همین ضرب المثل ها بذر شک و تردید و یا حتی اضطراب را در دل خیلی از جوانان در شرف ازدواج کاشته اند. اینکه آیا واقعا من از آنهایی هستم که شانس بیاورم و داخل هندوانه قرمز باشد یا نه؟ آیا فرد مقابلم همان است که می خواهم؟ آیا اصلا ازدواج کردن به صلاح من است یا خیر؟

انسان ها اینقدر موجودات پیچیده ایی هستند که مسلما نمی توان به قطعیت گفت می توان در یک دوره کوتاه مدت آشنایی ازدواج به طور کامل طرف مقابل را شناخت و داشتن تردید در ازدواج هم پر بیراه نیست اما این بدان معنی نیست که ما با یک تخم مرغ شانسی طرفیم و همه چیز به شانس و اقبال بستگی دارد.

در دنیای امروز روابط دختر و پسر بسیار گسترده تر از قبل شده و هزاران شیوه جهت سنجش شخص مورد نظر وجود دارد، سنجش اینکه آیا با معیارهای انتخاب همسر من مطابقت دارد یا خیر، بسیار آسان تر از قبل شده است. چرا که نسل امروز علیرغم بسیاری از فرهنگ های گذشته، خود تصمیم گیرنده و انتخاب کننده می باشد.

بنابراین، راه برای یک انتخاب آگاهانه بسیار هموارتر از گذشته خواهد بود. از این جهت، با وجود طبیعی بودن تردید در ازدواج، می توان با دید باز به یقین نسبی رسید.

مهمترین دلایل تردید در ازدواج

مهمترین دلایل تردید در ازدواج

با تمام چیزهایی که در بالا گفتیم، حال باید دید که چه می شود که تردید در ازدواج برای یک دختر یا پسر بسیار بیشتر از حالت نرمال است؟ بطوری که گاهی سال ها بعد از بهترین و مناسب ترین سن برای ازدواج تصمیم به تشکیل زندگی مشترک می گیرد. شاید نتوان برای همه افراد دلایل یکسان و قطعی مثال زد. اما در میان مهم ترین دلایل ازدواج دیرهنگام و یا به عبارتی علل تردید در ازدواج، به طور میانگین در جامعه ما چند مورد بیشتر از سایرین مشاهده می شود.

طلاق والدین یا تجارب ناخوشایند

یکی از چالش هایی که فرزندان و کودکان طلاق با آن روبرو هستند، تردید در ازدواج است. فرزندانی که شاهد جر و بحث های مداوم و جدا شدن پدر و مادر بوده اند، از اینکه مبادا آن ها نیز چنین سرنوشتی داشته باشند می ترسند و گاهی حتی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی تصمیم می گیرند که هیچوقت ازدواج نکنند.

بعلاوه، آسیب های طلاق والدین بر روی فرزندان، موجب مسائلی همچون کمبود اعتماد بنفس، انزوا، ترس از تغییر، استرس، خود سرزنش گری، زودرنجی و … می شود که آن ها را در تصمیم گیری در مورد ازدواج بسیار مردد می کند.

عدم میل به تعهدپذیری

یکی از بزرگترین و مهمترین دلایل تردید در ازدواج، عدم مسئولیت پذیری و تعهد است. پسری که نمی خواهد و نمی تواند مسئولیت پدری، تامین معاش، نقش همسری و … را ایفا کند یا دختری که از پذیرش نقش مادری، همسری و مدیریت خانه فراری است، احتمالا ترس از ازدواج یا همان گاموفوبیا بر او غلبه می کند.

این عدم تعهد پذیری می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. برخی از روانشناسان ریشه این امر را در دوران کودکان و نوع دلبستگی به مادر می دانند. افرادی که نسبت به مادر خود دلبستگی اجتنابی داشته اند مستعد بی اعتمادی، بدبینی، پرخاشگری و حتی گاها خیانت در زندگی زناشویی هستند.

مسائل اقتصادی

ابعاد مالی نقش بسیار مهمی در افزایش یا کاهش آمار ازدواج دارد. در جامعه ایی که هزینه های زندگی سرسام آور است، نرخ بیکاری جوانان زیاد و توقعات مالی خانواده های بالا می باشد، داشتن تردید در ازدواج دور از انتظار نیست.

یک نکته منفی دیگر این مسئله، تاثیر غیر مستقیمی است که بر روی جوانان دارای شغل و موقعیت مالی خوب می گذارد است. یعنی وقتی نرخ ازدواج پائین بی آید، یک نوع فرهنگ و سنت به طور خودکار بر جامعه چیره می شود که در آن ازدواج کردن یک امر بیهوده تلقی می گردد.

شاید به من خیانت شود

شاید به من خیانت شود

شاید این روزها شما این جمله را در بین جوانان شنیده باشید که خیانت مردان و زنان زیاد شده و من به همین دلیل می ترسم ازدواج کنم. ترس از خیانت امروزه به یکی از مهمترین دلایل تردید در ازدواج تبدیل شده و تصور اینکه ما هم چنین چیزی را تجربه کنیم برای هر کسی ناخوشایند است.

متاسفانه این نگرانی های افراطی که منشا های مختلفی دارند، گاها منجر به بدبینی و دید غیر منطقی می شود. بویژه، اگر قبلا فرد خود یا در نزدیکان تجربه انواع خیانت داشته باشد.

داشتن افسردگی

افسردگی که از آن تحت عنوان سرماخوردگی پزشکی نیز یاد می شود، می تواند پیامدهای منفی مختلفی داشته باشد. البته بسته به اینکه به کدام یک از انواع افسردگی دچار شده باشیم، این تاثیرات و مدت زمان نیز متغیر است.

اما این امر می تواند با موضوع تردید در ازدواج رابطه داشته باشد. افراد افسرده نه تنها علاقه و انگیزه کافی برای ایجاد ارتباط و عشق و علاقه ندارند، بلکه گاها دچار بدبینی نیز می شوند. در نظر گرفتن ابعاد منفی زندگی مشترک، ناتوانی در حل تعارضات درونی و بیرونی و … همگی از علائم افسردگی هستند.

وابستگی به خانواده و عدم استقلال

داشتن دلبستگی به خانواده طبیعی و بسیار پسنیده است اما اشخاصی که دلبستگی آن ها منجر به وابستگی شدید می شود برای ازدواج با مشکلات جدی روبرو می شوند.

اولین مشکل، همان دلایل تردید در ازدواج است. برای این افراد که از استقلال فکری کافی برخوردار نیستند، جدا شدن از عزیزان بسیار دشوار است و ترجیح می دهند که این جدایی را مدام عقب بیندازند. حتی پس از ازدواج هم این وابستگی خود و همسر را آزار می دهد.

تعریف متفاوت از زندگی و میل به آزادی

با تغییر سبک زندگی، دیدگاه ها نسبت به زندگی و ازدواج نیز تغییرات بسیاری کرده است. توقعاتی که جوانان از ازدواج و زندگی دارند با پدر و مادران متفاوت است.

الگوهایی که از سوی فرهنگ های غربی از طریق رسانه های اجتماعی به فرهنگ ما ارائه می شود، سبب میل به زندگی مدرن و داشتن آزادی های بیشتر و ازدواج سفید شده است. این موضوع که از نتایج آن تردید در ازدواج است، یک سیر جدید را در جامعه بوجود می آورد که در آن ازدواج نکردن و داشتن آزادی های فردی یک امتیاز تلقی می شود.

با تردید در ازدواج چه باید کرد؟

با تردید در ازدواج چه باید کرد؟

همانطور که دیدید، قبلا اشاره کردیم داشتن تردید در ازدواج چندان هم چیز عجیب و غریبی نیست و به دلیل حساسیتی که دارد بایستی با احتیاط و دقت عمل کرد اما برای آنکه این تردید موجب تعویق زیاد امر مقدس ازدواج نشود، بهتر است به یک سری نکات توجه شود. 

دلیل تردید خود را پیدا کنید

شاید شما قبلا یک رابطه ناموفق یا شکست عاطفی را تجربه کرده اید و حال از اینکه مجددا آن را تکرار نمایید واهمه دارید. در چنین شرایطی ابتدا خوب است که علت شکست خود را بررسی کنید.

شاید در نظر شما طرف مقابلتان مقصر بوده است، اما احتمالا شما نیز عیب ها و اشتباهاتی داشته اید. کمی دقیق تر به ماجرا نگاه کنید و علاوه بر یافتن اشتباهات خود، مشخص نمائید دنبال چه چیزهایی در طرف مقابل می گردید. 

خود را بشناسید

گاهی تردید ما در ازدواج ناشی از این است که دقیقا نمی دانیم از زندگی مشترک چه می خواهیم و هنوز اهداف خود را تعیین نکرده ایم. بسیار مهم است که ویژگی های شخصیتی، نقاط قوت و ضعف و خواسته هایتان را بشناسید.

اگر عزت نفس پائین داشته باشید، ترس از دست دادن شما را از ازدواج باز می دارد. اگر وسواس فکری عملی داشته باشید، تقریبا هیچ کسی را نخواهید یافت که متناسب با انتظارات شما باشد. اگر کمال گرا باشید، انتخاب برایتان بسیار سخت خواهد بود و هزاران اگر دیگر که باید آن ها را درون خود کشف و حلاجی کنید.

به ترس ها و تردیدهای خود پر و بال ندهید

داشتن استرس و اضطراب در اوایل رابطه قبل از ادواج و انتخاب همسر طبیعی است. این موضوع نباید باعث شود شما هرگز به سمت آن نروید و یا تردید در ازدواج را همیشگی نمائید.

قبول کنید که در هر رابطه ایی امکان بروز اختلاف نظر و تزلزل وجود دارد. این مسائل اغلب از طریق مشاوره خانواده قابل حل است و اگر در انتخاب خود دقت داشته باشید، تا حد زیادی می توانید از مقدار آن بکاهید. 

نکات مثبت زندگی مشترک را در نظر بگیرید

نکات مثبت زندگی مشترک را در نظر بگیرید

به جای آنکه مدام از پیش آمدهای منفی واهمه داشته باشید، به عشق و محبتی که قرار است بین شما و همسرتان جاری شود بیندیشید.

اینکه می توانید یک فواید رابطه جنسی ایمن و سالم را تجربه کنید و با کمک یکدیگر آینده ایی بهتر بسازید. این را نیز در نظر داشته باشید که رابطه ها و ازدواج موقت و بدون تعهد به شما احساس تنهایی بیشتری می دهند. 

حس مسئولیت پذیری خود را تقویت کنید

دختر یا پسر هر کدام پس از ازدواج مستقل می شوند و باید نقش های خاص خود را ایفا کنند. البته گاهی به عنوان مثال مشکلات اقتصادی سبب تردید در ازدواج آقایان می شود که البته علاوه بر تلاش شخصی نیاز به حمایت و برنامه ریزی های کلان دولتی هم دارد.

اما قرار نیست که ما در ابتدای زندگی از همه امکانات برخوردار باشیم و این بیشتر باید از سوی خانم ها مورد توجه قرار بگیرید. طرفین می توانند در جلسات قبل از ازدواج در این مورد به توافق برسند. 

سخن پایانی

 امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در مورد مهمترین دلایل تردید در ازدواج به شما عزیزان ارائه دهیم و با راهکارهای نسبی نیز آشنا شده باشید.

با این وجود، به تعداد آدم ها دلایل گوناگونی برای به تعویق انداختن یا بی میلی نسبت به ازدواج وجود داردو تعدادی از این ها ریشه در مشکلات روحی و یا اختلالات روانی دارند که برای حل و فصل آن ها نیاز به دریافت مشاوره است. به هر ترتیب، کارشناسان ما در تمامی روزهای هفته از ساعت8 صبح الی 12 آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان در این باره هستند.

چه دلایلی باعث تردید در ازدواج می شوند؟

در این مقاله رایج ترین و مهمترین دلایل تردید در ازدواج بیان شده است.

آیا طلاق والدین می تواند در عدم تمایل به ازدواج نقش داشته باشد؟

بله. فرزندانی که شاهد جر و بحث های مداوم و جدا شدن پدر و مادر بوده اند، از اینکه مبادا آن ها نیز چنین سرنوشتی داشته باشند می ترسند و گاهی حتی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی تصمیم می گیرند که هیچوقت ازدواج نکنند.

چگونه بر تردید در ازدواج غلبه کنیم؟

ضمن مطالبی که در این مقاله آمده است، ستان گرامی می تواند از مشاوران و روانشناسان دکتر فکر راهنمایی بگیرند.

آیا داشتن تردید در ازدواج طبیعی است؟

تا حدی بله. اما امروزه راه برای یک انتخاب آگاهانه بسیار هموارتر از گذشته خواهد بود. از این جهت، با وجود طبیعی بودن تردید در ازدواج، می توان با دید باز به یقین نسبی رسید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور