نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی
نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی

دوازده نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی

آیا می دانید با آگاهی از نشانه عزت نفس پائین در رابطه عاطفی می توانید از بسیاری مشکلات در حوزه روابط جلوگیری نمائید؟ داشتن عزت نفس بالا از این جهت برای داشتن روابط سالم و پایدار مهم است که باعث می شود با احترام گذاشتن به خودمان، برای سایرین نیز احترام قائل شویم و در عرصه های مختلف زندگی به ویژه روابط عاطفی موفق باشیم. البته نشانه های عزت نفس پائین در مردان و زنان به دلیل ویژگی های متفاوت شخصیتی، روانی و حتی جسمی به شکل متمایزی بروز می کند.

برای اینکه بهتر مفهوم این عبارات را درک کنیم و با راهکارها یا راه های تضمینی درمان عزت نفس پائین بهتر آشنا شویم، در ادامه به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت. همچنین، اگر شما یا یکی از عزیزانتان با چنین مشکلی مواجه هستید و نمی دانید که چگونه می توان بر آن غلبه کرد، مشاوران و روانشناسان دکتر فکر در کنارتان هستند تا به شما راهنمایی و مشاوره اختصاصی ارائه دهند.

مقدمه ایی بر نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی

مقدمه ایی بر نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی

قبل از اینکه در مورد نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی صحبت کنیم، خوب است یک مورد مهم را یادآور شویم، آن هم تفاوت مفهوم اعتماد بنفس و عزت نفس است. چراکه بسیاری از افراد این دو را هم معنا تصور می کنند.

عزت نفس یعنی ارزشمند دانستن و احترام قائل شدن برای خود است. در حالی که اعتماد بنفس عبارت است از باور داشتن توانایی های خود برای تحقق اهداف، آرزوها و یک زندگی موفق.

در بسیاری از منابع، نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی به صورت کلی بررسی شده است. اما ما قصد داریم در این قسمت نشانه های پایین بودن عزت نفس را به صورت جداگانه در مردان و زنان مورد بررسی قرار دهیم. زیرا هر کدام از آن ها، نبود و کمبود آن را در خود به شکلی متفاوت بروز می دهند. بر این اساس، ابتدا نشانه های عزت نفس پائین در مردان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نشانه های عزت نفس پائین در روابط عاطفی برای مردان

نشانه های عزت نفس پائین در روابط عاطفی برای مردان

با توجه به آنکه بسیاری از ویژگی های شخصیت آقایان با خانم ها متفاوت است، نمی توان انتظار داشت که یک مرد کمبود اعتماد بنفس یا عزت نفس خود را همانند یک خانم نشان دهد. اگر خانم هستید، با مشاهده نشانه های زیر در همسرتان می توانید به پایین بودن عزت نفس وی شک کنید.

ضرب و شتم زنان

هر مردی که زن غریبه یا زن خود را مورد ضرب و شتم قرار دهد، به صورت غیر مستقیم نشان می دهد که به دلیل بیشتر بودن قدرت بدنی اش، قصد دارد برتری خود را ثابت نماید.

مردی که با مشکلات عزت نفس پائین سر و کار دارد، اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و این امر می تواند آسیب زا باشد. حتی در بسیاری از موارد، نداشتن عزت نفس می تواند دلیل اصلی دعوای زیاد بین زن و شوهر باشد.

تعریف هویت خود با پول

اگر مردی هویت شخصی خود را صرفا بر اساس میزان پول یا درآمد تعیین کند، نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی را در خود داراست. البته منظور این نیست که پول و مسائل مادی هیچ اهمیتی در موفقیت یا بهبود زندگی مشترک ندارد، اما توجه بیش از حد به آن می تواند به مثابه جایگزین کردن آن برای کاستی های دیگر باشد.

اگر یک مرد تنها به پول خودش افتخار کند، این موضوع نشان دهنده یک کمبود است. اگر فردی احساس حقارت و بی ارزشی کند فقط به این دلیل که در حال حاضر فاقد ثروت مادی است و از عزت نفس پایینی برخوردار است.

اعتیاد به پورن

اگر او به اعتیاد به پورنوگرافی مایل است تا ساختن یک رابطه واقعی یا ازدواج معنی دار، می تواند نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی باشد. عزت نفس پایین اشخاص را وادار کند که از ارتباطات انسانی پرهیز نماید.

قلدری

فقط مردی که دارای عزت نفس پائین در روابط عاطفی است، دیگران را سرکوب و نابود می کند تا احساس برتری کند و خود را جزو مردان مغرور نشان می دهد.

ترس از زنان موفق

جهان زنان موفق بسیاری دارد، زنانی با اعتماد به نفس، قدرتمند، ثروتمند، رشد یافته، چالش برانگیز و تحصیل کرده. مردی که از عزت نفس پایینی دارد، از نزدیک شدن، نامزدی، ازدواج یا قرار ملاقات با چنین زنانی بسیار می ترسد یا سعی خواهد کرد او را به پایین بیاورد.

فرار از مسئولیت

مردی که دارای نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی است، قادر به قبول مسئولیت فرزندان یا یک زندگی نخواهد بود. وقتی شرایط سخت می شود او فرار می کند و از شکست یا انتظاراتی که از او می رود می ترسد. چنین مردانی حتی ممکن است وقتی زن در دوران بارداری است، او را رها کنند.

مقصر دانستن دیگران

او حتی وقتی اشتباه می کند هرگز اشتباه خود را قبول نخواهد کرد و حاضر به عذر خواهی از همسر یا دیگران نیست. در واقع این مردان همیشه دیگران را مقصر اشتباهات و بدبیاری های خود می دانند.

تجاوز

متاسفانه یکی از ویژگی های بسیار نامطلوب مردان دارای عزت نفس پایین، تجاوز به زنان و دختران بی دفاع است.

محدود کردن بیش از حد

محدودیت کردن بیش از حد از نشانه عزت نفس پائین مردان در روابط عاطفی

مردانی که نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی دارند، زندگی اجتماعی خود را خفه کرده و شرایط سختی را برای همسر خود به وجود می آورند. بدین صورت که مدام به همسرشان شک کرده، او را در بند نگاه داشته و تمامی حرکات وی را برای کشف کوچک ترین اشتباه، در نظر می گیرند. در واقع دلیل این اعمال، ترس دائمی از خیانت همسر و همچنین تحقیر شدن در رابطه است.

کینه از همسر قبلی

اگر مردی که دارای عزت نفس پایین است، اگر از همسر اول خود طلاق بگیرد، نمی گذارد این زن به زندگی عادی خود ادامه دهد و همیشه سعی می کند زندگی او را با خرابکاری های متعدد از هم بپاشد.

تحسین از دور

مردان فاقد عزت نفس اگر از زن یا دختری خوششان بیاید، هرگز به او ابراز علاقه نکرده و او را تنها از دور تحسین خواهند کرد.

پناه به مواد مخدر و الکل

همانطور که می دانید افراد با عزت نفس پایین به خصوص مردان، اغلب به اعتیاد به الکل یا سایر مواد مخدر روی می آورند.

بی وفایی

مردی که برای خود احترام قائل است؛ به زن خویش افتخار می کند. او می داند که رابطه /ازدواج بازتابی از اوست و بنابراین از آن محافظت می کند. اما مردی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است با بسیاری از زنان می خوابد و برای ازدواج خود ارزشی قائل نیست.

نشانه های عزت نفس پائین در روابط عاطفی برای زنان

نشانه های عزت نفس پائین در روابط عاطفی برای زنان

هر چند که ما ابتدا نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی مردن را ذکر کردیم، اما شاید بتوان گفت که اگر خانمی دچار عزت نفس پائینی باشد، نسبتا با مشکلات بیشتری مواجه شود. چراکه خانم ها دارای روحیه ای حساس تر هستند. در زیر ده نشانه عزت نفس پائین خانم ها در روابط عاطفی را نیز بین خواهیم کنیم.

اولویت بندی نیازها، خواسته ها یا احساسات خود را دشوار می دانند

آیا در زندگی شما زنی وجود دارد که دیگران را به جای خود در اولویت قرار دهد؟ آیا دائما به فکر انجام کارها یا به دست آوردن چیزهای مردم پسند است؟ اگر این موارد به وفور در خانمی دیده شود و به نوعی یک بعد مهم شخصیت او را تشکیل بدهد، می توان مطمئن بود که عزت نفس پائینی دارد.

نسبت به کارهای پیش پا افتاده احساس گناه می کنند

نمونه های چنین موردی بسیار متغیر است. به عنوان مثال، ممکن است یک خانم از خوردن غذای مورد علاقه خود احساس بدی داشته باشد، زیرا تصورش این است که ” لیاقت آن را ندارد”. این گناهکاری همچنین با عذرخواهی غیرضروری، مثلاً با گفتن “متاسفم” برای چیزهایی که از کنترل آنها خارج است، خود را نشان می دهد.

فرمانبرداری بی قید و شرط از دیگران

یک نشانه مهم عزت نفس پائین در روابط عاطفی بین خانم ها این است که اصلا قدرت مخالفت نداشته و خیلی زود تسلیم خواسته های دیگران می شوند. به گونه ای که حتی طرف مقابل می تواند براحتی دست به بازی با احساسات او بزند. این خانم ها، خود را ضعیف تر و نالایق تر از آن می دانند که با قدرت اظهار نظر کنند و از مهارت تصمیم گیری پائینی برخوردارند.

حساس می کنند لیاقت چیزهای خوب یا داشته های بیشتر را ندارند

از جمله نشانه های عزت نفس پائین در روابط عاطفی خانم ها این است که برای هر چیز کوچکی تشکر و سپاسگزاری می کنند. زیرا فکر می کنند که لیاقت برخورداری یا کسب این چیزها را ندارند. انتظارات زنان در رابطه در صورت کم بودن عزت نفس بسیار پائین است و حتی درخواست چندانی هم از شخص مقابل نمی کنند.

در تصمیم گیری مشکل دارند

حتی اگر در مورد چیزی تصمیم بگیرند، در دراز مدت با آنها مشکل خواهند داشت. همچنین، برای گرفتن تصمیمات هر چند کوچک هم همواره بر سر دو راهی قرار می گیرند و زمان زیادی برای اتخاذ تصمیم نهایی صرف می کنند.

آنها مرزهای سالم ایجاد نمی کنند

حد و مرزهای شخصی برای جلوگیری از درگیر شدن در روابط ناسالم عاطفی، شغلی، کاری و حتی رابطه زناشویی بسیار اهمیت دارند. زنانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، محافظه کاری بیش از حدی دارند یا بسیار آسیب پذیر می باشند. در هر دو مورد، در نهایت آسیب خواهند دید.

آنها غالباً کارهای غیرضروری را انجام می دهند تا دیگران را راضی نگه دارند

زنانی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند، معمولاً درباره قضاوت های دیگران در مورد خودشان بسیار می ترسند. به همین دلیل، ممکن است بیش از حد لطف کنند یا به مردم هدیه دهند، حتی اگر کسی کاری برای آنها نکرده باشند.

با درک منفی از خود دست و پنجه نرم می کنند و نسبت به خود سختگیر هستند

یک نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی خانم ها این است که اغلب احساس می کند هیچ کس او را به خاطر آنچه که هست دوست ندارد. این می تواند منجر به خودگفتاری منفی و رفتار آسیب رسان به خود شود.

وابسته هستند

زنان با عزت نفس پایین اغلب به افراد “قوی تر” وابستگی پیدا می کنند. به همین دلیل، وابستگی عاطفی نیز در چنین زنانی زیاد است و اگر فرد مقابل فرد سوء استفاده گری باشد، خیلی زود به احساسات ان ها آسیب خواهد رساند. بطوری که در اغلب موارد، خانم های با عزت نفس پائین، دچار شکت عشقی یا عاطفی می شوند.

آنها به خود اعتماد ندارند

شاید بتوان آن را مهم ترین نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی دانست. برای زنی که دارای عزت نفس پایین است بسیار احتمال دارد که از موقعیت های جدید اجتناب کند، زیرا احساس توانایی نمی کند. این باعث می شود که آنها در یک رابطه سمی باقی بمانند. جایی که خشونت تکرار می شود یا در شغلی که همیشه مورد سواستفاده قرار می گیرند، بمانند.

خصوصیات افراد با عزت نفس پائین در روابط عاطفی

خصوصیات افراد با عزت نفس پائین در روابط عاطفی

به طور معمول، فردی با اعتماد به نفس پایین دارای ویژگی های زیر می باشد:

خود انتقادی بسیار زیادی دارد. نقاط قوت خود را نادیده می گیرد و به طور دائم قضاوت های منفی در مورد خود دارد.

همواره ترس از صمیمت در او دیده می شود.

نسبت به هم رده های خود احساس حقارت بیشتری می کند.

از کلمات منفی مانند احمق، چاق، زشت یا دوست نداشتنی، برای توصیف خود استفاده می کند.

در رسیدن به موفقیت، شانس را دخیل می داند. همیشه دیگران، شرایط اقتصادی و یا جامعه را عامل اصلی تمامی ناکامی های خود می داند.

اگر فردی از او تعریف نماید، احساس می کند طرف مقابل در حال چاپلوسی و چرب زبانی است؛ زیرا خودش را باور ندارد.

سایر نشانه های مهم عزت نفس پائین در روابط عاطفی به شرح زیر هستند.

حساسیت به انتقاد

اگر عزت نفس پایینی دارید ممکن است نسبت به انتقاد حساس باشید، چه از طرف دیگران و چه از طرف خودتان. شما این مسئله را فقط به عنوان تقویت کننده نقایص خود دانسته و انتقاد پذیر بودن برایتان دشوار می باشد.

کناره گیری اجتماعی

نپذیرفتن دعوت برای رفتن به مهمانی یا ملاقات با دوستان، لغو برنامه های برنامه ریزی شده در لحظه آخر و به طور کلی عدم تمایل به حضور در کنار دیگران، از نشانه های پایین بودن عزت نفس است. شما ممکن است تمایلی به انجام مکالمه یا صحبت در مورد زندگی خود نداشته باشید، زیرا این کار فقط افسردگی و اضطرابی را که قبلاً تجربه کرده اید تقویت می کند.

خصومت

برای فردی که دارای اعتماد به نفس پایین است، خصومت یا پرخاشگری نسبت به دیگران مکانیسم دفاعی است. اگر احساس می کنید که قرار است در معرض دید یا انتقاد قرار بگیرید، حمله به هرکسی که ممکن است از شما انتقاد کند می تواند نشانه عزت نفس پایین باشد.

مشغله بیش از حد با مشکلات شخصی

داشتن نگرانی بیش از حد در مورد مسائل شخصی خود زمان زیادی را برای فردی که دارای اعتماد به نفس پایین می گیرد. شما ممکن است برای کمک یا همدردی یا همدلی با مشکلات شخص دیگری تلاش نکنید؛ زیرا بیش از حد مشغول مشکلات خود هستید.

علائم جسمی

مشخص شده است که اعتماد به نفس پایین منجر به مشکلات روحی و جسمی مانند افسردگی، اضطراب و بی اشتهایی می شود. همچنین می تواند به عادت های ناسالم مانند استعمال دخانیات، سو مصرف الکل یا در مواردی مصرف مواد مخدر منجر شود.

تأثیرات روانی عزت نفس پائین

تأثیرات روانی عزت نفس پائین در روابط

تحقیقات نشان می دهد که عزت نفس پائین در روابط عاطفی با تعدادی از مشکلات بهداشت روان مرتبط است که شامل موارد زیر می شود.

  • اضطراب
  • اختلالات اشتها
  • پریشانی احساسی
  • اختلال هراس
  • رفتارهای پرخطر
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • مصرف مواد

عزت نفس پائین در روابط عاطفی می تواند دستیابی به اهداف شما و ایجاد روابط سالم و حمایتی را دشوارتر کند. همچنین می تواند در بروز برخی مشکلات و شرایط بهداشت روان از جمله اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که افراد دارای اعتماد به نفس پائین در روابط عاطفی هستند، نیز در معرض خطر تفکر خودکشی قرار دارند.

همچنین اعتماد به نفس پایین می تواند حساسیت افراد را نسبت به انتقاد یا ترس از تنهایی بیشتر کند. علاوه بر این، اعمال و رفتارهای افراد با عزت نفس پائین در روابط عاطفی صرفا همسو و هم جهت با حفظ ارزش شخصی محدودشان است.

متأسفانه، این رفتارها نتیجه معکوس می دهند. آنها در عوض جلب حمایت و تشویق لازم برای افزایش عزت نفس، در نهایت واکنش های منفی از سوی افراد دیگر ایجاد می کنند.

پیامدهای عزت نفس پائین در کیفیت زندگی

عزت نفس پائین در روابط عاطفی می تواند کیفیت زندگی فرد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. این موارد شامل، احساسات منفی، انتقاد مداوم از خود و احساس غم و افسردگی می شود. بروز نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی برای هر کسی دردسر افرین است. زیرا موجب رفتارهای نامعقول، یا احساس خود کم بینی در رابطه می شود. به این صورت که فرد تصور خواهد کرد، آنطور که باید و شاید دوست داشته نمی شود.

اما مشکلات مربوط به اعتماد به نفس به این موارد محدود نمی شود، ترس از تلاش و شک داشتن به توانایی ها و ارزش ها نیز از جمله ویژگی های این افراد می باشد. از جمله تاثیرات عجیب کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس، کمال گرایی عاطفی یا دیگر انواع کمال گرایی است.

این افراد همچنین ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن دارند. به همین دلیل همیشه به دنبال انجام دادن کارها و یا رفتار کردن به صورتی هستند که بتوانند نظر مثبت تمامی مردم را جلب نمایند.

افراد با عزت نفس پائین دارای انعطاف پذیری کم بوده و به راحتی نمی توانند با وقایع چالش برانگیز زندگی خود کنار بیایند.

عدم مراقبت از خود نیز از جمله ویژگی های افراد فاقد اعتماد به نفس است. در این اشخاص، گرایش به اعتیاد زیاد دیده می شود و به سلامت جسمی و روانی خود اهمیتی نمی دهند. رفتارهای خودآزاری و نشانه های مازوخیم نیز متاسفانه از جمله تاثیرات منفی کمبود اعتماد به نفس و یا عزت نفس پایین است.

دلایل عزت نفس پائین در روابط عاطفی چیست؟

دلایل عزت نفس پائین در روابط عاطفی چیست؟

در این قسمت قصد داریم دلایلی را که منجر به کاهش عزت نفس می شود، بررسی کنیم:

این افراد ممکن است کودکی های ناخوشایندی را تجربه کرده باشند.

گاهی هم برخی تنبیه های نامناسب در مدارس توسط معلمان، می تواند زمینه کاهش عزت نفس را در افراد ایجاد نماید. این موضوع حالتی دو طرفه دارد، به این صورت که گاهی داشتن عملکرد ضعیف در مدارس نیز منجر به عدم اعتماد به نفس و یا کاهش عزت نفس می شود.

هر رویداد چالشی در زندگی از جمله مشکلات خانوادگی، مالی و عاطفی و غیره می توانند زمینه بروز عزت نفس پایین را در افراد ایجاد نمایند.

برخورد ضعیف از طرف یک شریک، والدین یا دوستان نیز می تواند زمینه سازی عدم عزت نفس گردد.

مشکل پزشکی مانند درد مزمن، بیماری جدی یا ناتوانی جسمی نیز از جمله دلایل بروز عزت نفس پایین خواهند بود.

راه های درمان عزت نفس پائین

عزت نفس به شدت با نحوه مشاهده و واکنش نسبت به اتفاقاتی که در زندگی شما رخ می دهد ارتباط دارد. اگر نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی برایتان دردسر آفرین شده است، توصیه های زیر می توانند به شما کمک کند.

با خودتان مثبت صحبت کنید – مانند بهترین دوست با خود رفتار کنید. حامی، مهربان و با درک باشید. وقتی اشتباه کردید سخت نگیرید.

گفتگوی منفی با خودتان را به چالش بکشید – هر بار که از خود انتقاد می کنید، متوقف شوید و به دنبال شواهد عینی درباره درست بودن انتقاد باشید. (اگر احساس می کنید که نمی توانید عینی باشید، از یک دوست معتمد نظر خود را جویا شوید.) متوجه خواهید شد که بیشتر صحبت های منفی با شما بی پایه و اساس است.

خود را با دیگران مقایسه نکنید – بدانید که همه متفاوت هستند و زندگی هر انسانی در نوع خود دارای ارزش است. سعی کنید خود را همانطور که هستید، بپذیرید.

نکات مثبت را بپذیرید. هیچگاه موفقیت ها و نقاط مثبت خود را نادیده نگیرید.

از ویژگی های خاص خود قدردانی کنید. هر روز نکات خوب خود را به خودتان یادآوری کنید. لیستی بنویسید و اغلب به آن مراجعه کنید. (اگر احساس می کنید چیز خوبی درباره خودتان ندارید، از یک دوست معتمد بخواهید که در نوشتن لیست به شما کمک کند.)

گذشته را فراموش کنید. تمرکز خود را بر زندگی در اینجا و اکنون بگذارید تا اینکه آسیب های قدیمی و ناامیدی را دوباره زنده نکرده باشید.

هر روز یک پیام مثبت به خود بگویید – مجموعه ای از “کارت های الهام بخش” را بخرید و هر روز شروع به خواندن یک مورد از آن ها نمایید.

نگران نباشید. “نگرانی” صرفاً نگرانی درباره آینده است. بپذیرید که نمی توانید آینده را ببینید یا تغییر دهید و سعی کنید افکار خود را در اینجا و اکنون حفظ کنید.

سرگرم شوید. هر هفته برنامه ها و فعالیت های لذت بخشی را ترتیب دهید.

ورزش – ورزش یک فعالیت تقویتی خوب برای مغز است و به داشتن احساسات خوب در شما و مبارزه با افسردگی، کمک بسیاری خواهد کرد.

قاطع باشید – نیازها، خواسته ها، احساسات، عقاید و عقاید خود را به روشی مستقیم و صادقانه به دیگران منتقل کنید سبک های ارتباطی تان را تقویت کنید.

پیشنهادهای فوق را هر روز تمرین کنید – جایگزین کردن افکار و رفتارهای غیر مفید با نسخه های سالم تر، به تلاش و هوشیاری نیاز دارد. به خود زمان دهید تا عادت های جدید را ایجاد کنید. برای ترسیم پیشرفت خود، یک دفترچه خاطرات یا روزانه داشته باشید.

تعریفی دقیق تر در مورد مفهوم عزت نفس پائین در روابط عاطفی

تعریفی دقیق تر در مورد مفهوم عزت نفس پائین در روابط عاطفی

عزت نفس به معنای کلی احساس عزت نفس در شخص گفته می شود و اساساً در برگیرنده نظر شما در مورد خودتان است. این ویژگی شامل عواملی مانند احساس هویت، اعتماد به نفس، احساس صلاحیت و احساس تعلق باشد. این در زمینه های مختلف زندگی نقش مهمی دارد، به همین دلیل اعتماد به نفس پایین می تواند یک مشکل جدی باشد.

عزت نفس چیزی بیش از این است که فقط به طور کلی خود را دوست داشته باشید. بلکه به طور گسترده تر، به معنای باور داشتن لیاقت عشق و ارزش گذاری برای افکار، احساسات، عقاید، علایق و اهداف خودتان است.

عزت نفس پایین وقتی است که کسی نسبت به اینکه کیست و چه کاری می تواند انجام دهد اعتماد به نفس نداشته باشد. افراد دارای عزت نفس پایین، معمولاً احساس بی کفایتی، بی مهری، یا ناکافی بودن می کنند.

تمرین هایی برای تقویت عزت نفس در روابط عاطفی

برای تقویت عزت نفس یک سری تمرینات و توصیه ها را باید عملی کنید. این تمرین ها به شرح زیر هستند:

شرایط و موقعیت های آزار دهنده را شناسایی کنید

زمانی را به خودتان اختصاص دهید و به برخی شرایط زندگی خود فکر کنید که به نظر می رسد همیشه عزت نفس شما را از بین می برد. این می تواند ارائه یک کار، برخورد با یک عضو دشوار خانواده یا دوست، یا رو به رو شدن با یک واقعه تغییر دهنده زندگی، مانند از دست دادن شغل یا شریک باشد.

از عقاید خود آگاه شوید

بعد از اینکه نشانه های عزت نفس پائین را پیدا کردید، آنها را ارزیابی کنید. چگونه اتفاقات را تفسیر می کنید؟ این افکار می توانند مثبت، منفی یا خنثی باشند. همچنین، ممکن است براساس واقعیت ها یا عقاید غیر منطقی و غلط شکل گرفته باشند.

اگر لحظه ایی وقت بگذارید و به آنچه فکر می کنید توجه نمائید،درک خواهید کرد که آیا واکنش های شما نسبت به آنچه اتفاق افتاده مناسب و مفید هستند یا خیر.

افکار منفی یا نادرست را به چالش بکشید

مهم است که از خود بپرسید که آیا افکار شما با واقعیت ها منطبق هست یا خیر؟ گاهی جدا شدن از اعتقادات دیرینه که بخشی از واقعیت شما شده اند، دشوار است. بدانید که غلبه بر هر تصور منفی قبلی نسبت به زندگی که ایجاد کرده اید، ممکن است زمان بر بوده و نیازمند به صبر است.

ذهنیت خود را تنظیم کنید

به یاد داشته باشید که باید به اظهارات، امیدوارانه فکر کنید و امیدوار باشید. بر جنبه های مثبت همه موقعیت ها تمرکز کنید و از برچسب زدن مجدد افکار ناراحت کننده نترسید و مهمتر از همه، در بخشیدن خودتان دریغ نکنید. برای این منظور، توصیه می کنیم که روش های ساده برای دور کردن افکار منفی را مطالعه فرمائید.

نشانه هایی که نشان می دهند رابطه شما به علت عزت نفس پائین موفق نخواهد بود

نشانه هایی که نشان می دهند رابطه شما به علت عزت نفس پائین موفق نخواهد بود

عزت نفس پایین، می تواند شما را وادار کند روابطی که دارای پتانسیل بالایی هستند را خراب کنید یا به روابطی که در آنها با شما بد رفتار می شود، سازگار شوید. در ادامه 10 علامت و نشانه را آورده ایم که نشان می دهد، روابط شما به دلیل کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس در حال خراب شدن هستند.

انتظار برای رسیدن فردی ایده‌ال از نظر مالی

احساس بدبختی می کنید و خیال می کنید که یک شوالیه با زرهی درخشان شما را از شرایط خود خارج کرده و همه چیز را بهتر خواهد کرد. این آرزو ممکن است از کودکی در شما شکل گرفته باشد.

گاهی این باور به نادرست از سمت خانواده ها نیز به زنان منتقل می شود. به این صورت که در دختران بذر این آرزو را از کودکی می کارند و در نتیجه فرد هر روز که بزرگتر می شود با باوری قوی تر رو به رو خواهد شد.

امتحان کردن جنس مخالف به دلایل مختلف

چگونه او واقعاً می تواند من را دوست داشته باشد؟ او واقعاً من را دوست ندارد، نه؟ نمی توانید باور کنید که واقعاً می توانید دوست داشته شوید. بنابراین هر فرصتی را پیدا می کنید تا شریک زندگی خود را امتحان کنید تا عشق خود را اثبات کند (که به هر حال شما اعتقاد و اعتماد خواهید داشت).

حتی ممکن است رابطه را خراب کنید، زیرا می دانید به هر حال شریک زندگی شما به ناچار ترک خواهد کرد. پس از هر بار شکست در رابطه نیز به خودتان می گویید، دیدی راست می گفتم! دوست داشتنی نیستم. بیشتر اوقات، پس از آن وقتی یک شریک زندگی خود را از این طریق از دست می دهید، حسرت شدید می خورید.

عدم اعتماد به افراد

اگر والدین شما طلاق دردناکی را تجربه کرده یا به یکدیگر خیانت کرده باشند، ممکن است اکنون احساس ناتوانی در اعتماد به یک شریک زندگی خود داشته باشید. شما ممکن است مردد باشید و از اینکه به خود اجازه دهید عشق بورزید می ترسید، به طوری که یا قبل از دلبسته شدن فرد مقابل را ترک کرده و یا پس از شروع رابطه به دلایل مختلف، آن را خراب می کنید. در واقع دلیل این عدم اعتماد، ترس شدید یا تلاش برای جلوگیری از خیانت همسر است.

نداشتن انعطاف

برخی از زنان فاقد عزت نفس، فاقد انعطاف نیز هستند. به این صورت که در مقابل دوست داشتن و یا دوست داشته شدن، بسیار مقاومت نشان می دهند.

تلاش غیر عادی برای رسیدن به کیس مورد نظر

حتماً شما هم متوجه این ویژگی در برخی افراد شده اید که فکر می کنند برای رسیدن به کوچک ترین خواسته های شان باید سخت تلاش کنند. متاسفانه باید بگوییم که این یکی از ویژگی های زنان فاقد اعتماد به نفس است. به این صورت که تصور می کنند اگر برای رسیدن به شخص مورد نظر تلاش خیلی زیادی انجام ندهند، لیاقت رسیدن به وی را نخواهند داشت.

جستجوی ایمنی مالی

این مورد تقریباً شبیه به موردی است که در ابتدا بررسی کرده بودیم. بدین صورت که افراد مدام به دنبال جستجوی فرد یا شرایطی هستند که بتواند، برای آن ها ایمنی مالی به همراه داشته باشد.

به دنبال ناامنی

از آنجا که با شرایطی آشنا هستید که اعتماد به نفس پایینی ایجاد می کند مانند، رها شدن، فریب خوردن و غیره. به سمت روابطی گرایش پیدا می کنید که بتوانید این ناامنی آشنا را احساس کنید.

حتی اگر چنین چیزی وجود نداشته باشد، ممکن است آن را ایجاد کنید. اگر رابطه بیش از حد امن شود، ممکن است بی علاقه، بی حوصله و گمراه شوید. در واقع شما عادت کرده اید که مدام برای نگهداری از رابطه، تلاش کنید.

در نظرنگرفتن علایق شخصی

افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند، در مقابل ابراز علاقه دیگران خود را متعهد می دانند. یعنی اگر فردی به آن ها کوچک ترین علاقه ای را نشان دهد، تصور می کنند که باید حتماً به خاطر این ابراز علاقه با آن ها رابطه را ادامه دهند، حتی اگر خیلی احساس خوبی از بودن در آن رابطه نداشته باشند.

از صمیمیت می ترسند

افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند، از صمیمیت می ترسند. در واقع دلیل ترس آن ها از نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس شان سرچشمه می گیرد. زیرا همیشه در حال ترس از این موضوع هستند که ممکن است از جانب دیگران طرد شده و یا ترک شوند.

عدم باور

یک نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی این است که شخص مدام به دنبال گرفتن مچ طرف مقابل و یا کشف کوچک ترین نشانه از اینکه طرف مقابل به آن ها علاقه ایی ندارد، هستند. از سوی دیگرف حسادت عاشقانه در زنان با عزت نفس پائین، زیاد دیده می شود.

برای داشتن یک رابطه سالم، اعتماد به نفس بسیار مهم است. زیرا نداشتن اعتماد به نفس نه تنها به خودتان بلکه، به طرف مقابل نیز آسیب های فراوانی را وارد خواهد کرد.

البته این موضوع را مد نظر داشته باشید، احساساتی همچون اعتماد به نفس و عزت نفس همیشه در یک سطح باقی نخواهند ماند. یعنی مدام در حال نوسان هستند؛ اما این موضوع مهم است که شما این حس را در بیشتر اوقات بالا نگاه دارید.

عزت نفس پایین چطور بر رابطه زناشویی تاثیر می گذارد؟

عزت نفس پایین چطور بر رابطه زناشویی تاثیر می گذارد؟

تحقیقات نشان می دهد که داشتن نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی و مهم تر از آن، رضایت همسرتان تأثیر بسیار منفی می گذارد.

بر اساس تحقیق در مجله شخصیت شناسی و روانشناسی اجتماعی، عزت نفس پایین می تواند درک شما از همسرتان را تحریف کند. در این تحقیق، محققان از بیش از 500 زن و مرد خواستند که پرسشنامه های مربوط به عزت نفس خود را تکمیل کنند. در نهایت مشخص شد کسانی که از عزت نفس پایینی برخوردار هستند، نه تنها بیشتر از سوی همسرشان تهدید می شوند، بلکه احتمالاً رابطه آنها هیچگاه سیر ثابتی را نخواهد داشت.

عزت نفس پائین در روابط عاطفی علاوه بر تأثیر در درک شما از همسرتان، می تواند اضطراب بیشتری راجع به روابط ایجاد کند. هیدی ریگیو، روانشناس اجتماعی و استادیار روانشناسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس می گوید: ” ممکن است از این بترسید که شریک زندگی تان، شما را ترک کند یا به خاطر چیزهای دیگری که دیگران فکر نمی کنند وحشت کنید. این می تواند منجر به حملات هراس یا حسادت شدید شود.”

خلاصه مطلب

ما در این مطلب به بررسی راه های درمان عزت نفس پائین و نشانه های عزت نفس پائین در رابطه عاطفی پرداختیم. از آنجایی که با کنترل عزت نفس پائین می توان از بسیاری مشکلات عاطفی جلوگیری کرد، به همین دلیل اطلاع از دوازده نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی + راه های تضمینی درمان ضروری است. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص نشانه های عزت نفس پائین در رابطه عاطفی داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مهم ترین نشانه عزت نفس پائین در روابط عاطفی چیست؟

نشانه ها در هر فرد و در هر جنس متفاوت است.

آیا برای درمان عزت نفس پائین در روابط عاطفی راه حل قطعی وجود دارد؟

بله با کمک کارشناسان می توانید مشکل عزت نفس پائین در روابط عاطفی را درمان کنید.

برای اطلاع از راه های رمان عزت نفس پائین در روابط عاطفی چه کاری می توان انجام داد؟

برای اطلاع از روش های درمانی عزت نفس پائین در روابط عاطفی می توانید از ما کمک بگیرید.

عزت نفس پائین در روابط عاطفی برای مردان خطرناک تر است یا زنان؟

در هر دو جنس خطرناک بوده و می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

راه های کنترل خشم در زنان

راه های کنترل خشم در زنان + 19 تکنیک عملی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور