آسیب های طلاق
آسیب های طلاق

آسیب های طلاق بر روی زوجین و کودکان آنها + راههای کاهش آن

آسیب های طلاق موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. آسیب های طلاق در زنان و مردان می تواند متفاوت باشد و گفته می شود که اصولاً این آسیب ها در مردان بیشتر خواهد بود. علاوه بر آسیب های طلاق روی زنان و مردان ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی آسیب های طلاق بر روی کودکان و راههای کاهش آسیب های طلاق بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

آسیب های طلاق در زنان و مردان

در حالی که هیچ بحثی وجود ندارد که همه به هر طریقی درد طلاق را تحمل می کنند، بسیاری از مردم ممکن است از شنیدن این موضوع متعجب شوند که طبق تحقیقات، برای مردان جدایی ناشی از طلاق می تواند سخت تر باشد.

راههای کاهش آسیب های طلاق

مسائل مربوط به سلامت

ازدواج با طول عمر بیشتر برای مردان و زنان مرتبط است. در حالی که هر دو جنس شاهد افزایش مرگ و میر پس از طلاق هستند، این میزان برای مردان 1773 در هر 100000 است، در حالی که این میزان برای زنان 1096 است. جامعه شناسان فرض می کنند که یک دلیل ممکن است این باشد که مردان تمرین کمتری دارند و در نتیجه مهارت های کمتری در مراقبت از خود خواهند داشت. از نظر آماری، مردان دوران سخت تری را با اضطراب، افسردگی و بی خوابی می گذرانند و پس از طلاق، نوسانات وزن بیشتری را تجربه می کنند. برخی گمان می‌کنند که زنان معمولاً نقش بیشتری در حمایت از زندگی سالم و برقراری ارتباط در طول ازدواج دارند و مردان را هنگامی که تنها هستند دچار ضرر می‌کنند.

مسائل هویتی

از آنجا که مردان اغلب کسانی هستند که خانه زناشویی را ترک می کنند، آنها مجبورند نقش خود را به عنوان پدر و مرد خانه بازتعریف کنند. علاوه بر این، مردان نسبت به زنان بسیار کمتر در فعالیت های جدید مشغول شده و باعث می شود آنها احساس انزوا کنند.

مسائل تنهایی

با توجه به اینکه تنها حدود 20 درصد از پدران پس از طلاق حق حضانت را به عهده می گیرند، مردان تنهایی طاقت فرسایی را تجربه می کنند زیرا نمی توانند به طور روزانه در کنار فرزندان خود باشند.

مسائل پولی

هر دو شریک طلاق باید یاد بگیرند که با منابع کمتر زندگی کنند. تحقیقات نشان می دهد که مردان معمولاً پس از طلاق کاهش درآمد بیشتری را تجربه خواهند کرد.

آسیب های طلاق بر روی کودکان

هنگام بروز برخی اتفاقات مانند طلاق، برخی والدین سوال می پرسند که آیا باید به خاطر بچه ها با هم بمانیم یا خیر؟ در هنگام به وجود آمدن بحث طلاق، همه والدین ممکن است نگرانی های زیادی در ذهن خود داشته باشند. از آینده وضعیت زندگی خود گرفته تا نامشخص بودن ترتیب حضانت و بسیاری موارد دیگر. آنها ممکن است بیشتر نگران نحوه برخورد فرزندان با طلاق باشند.

در این قسمت قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم که طلاق چه آثار روانی بر روی کودکان دارد؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که آثار طلاق روی بچه ها بستگی به شرایط دارد.

به صورت کلی طلاق روی تمامی بچه ها تاثیر گذار بوده و استرس زا خواهد بود.

خبر خوب این است که والدین می توانند اقداماتی را برای کاهش اثرات روانی طلاق بر روی فرزندان انجام دهند. چند استراتژی حمایتی والدین می‌تواند کمک زیادی به بچه‌ها در نحوه برخورد با طلاق کند.

تاثیر عاطفی طلاق

طلاق برای کل خانواده آشفتگی عاطفی ایجاد می کند، اما برای بچه ها، وضعیت می تواند کاملا ترسناک، گیج کننده و ناامید کننده باشد:

کودکان خردسال اغلب برای درک اینکه چرا باید بین دو خانه رفت و آمد کنند، مشکل دارند. آنها ممکن است نگران میزان حمایت و دوست داشته شدن از سمت والدین خود نمایند.

بچه‌های دبستانی ممکن است نگران باشند که طلاق تقصیر آنهاست. آنها ممکن است ترس داشته باشند که رفتار نادرست یا کار اشتباهی انجام داده اند.

نوجوانان ممکن است در مورد طلاق و تغییراتی که ایجاد می کند بسیار عصبانی شوند. آنها ممکن است یکی از والدین را مقصر انحلال ازدواج بدانند یا ممکن است از یکی یا هر دو والدین به خاطر آشفتگی در خانواده ناراحت باشند.

البته هر موقعیتی منحصر به فرد است. در شرایط شدید، کودک ممکن است با جدایی احساس آرامش کند. اگر طلاق به معنای مشاجرات کمتر و استرس کمتر باشد.

استرس ناشی از طلاق

طلاق معمولاً به این معنی است که کودکان ارتباط روزانه خود را با یکی از والدین اغلب پدران از دست می دهند. کاهش تماس بر پیوند والدین و فرزند تأثیر می گذارد و طبق مقاله ای که در سال 2014 منتشر شد، محققان دریافته اند که بسیاری از کودکان پس از طلاق کمتر به پدر خود احساس نزدیکی می کنند.

طلاق همچنین بر روابط کودک با والدین سرپرست اغلب مادران تأثیر می گذارد. مراقبان اولیه اغلب سطوح بالاتری از استرس مرتبط با تک فرزندی را گزارش می کنند.

برای برخی از کودکان، جدایی والدین سخت ترین بخش نیست. درعوض، عوامل استرس زا طلاق را سخت تر خواهند کرد. تغییر مدرسه، نقل مکان به خانه جدید و زندگی با والدین مجردی که احساس می‌کنند کمی سرخورده‌تر هستند، تنها تعدادی از استرس‌های اضافی هستند که طلاق را دشوار می‌کنند.

مشکلات مالی نیز پس از طلاق رایج است. بسیاری از خانواده ها مجبورند به خانه های کوچکتر نقل مکان کنند یا محله خود را تغییر دهند و اغلب منابع مادی کمتری دارند.

خطرات طلاق برای خانواده ها

تحقیقات نشان می دهد یکی از مشکلات رایج در طلاق، ازدواج های بعدی و اضافه شدن احتمالی یک خواهر یا برادر ناتنی است. این موضوع می تواند برای بچه ها دردساز بوده و مشکلاتی را ایجاد نماید.

میزان شکست در ازدواج دوم حتی بیشتر از ازدواج اول است. بنابراین بسیاری از کودکان در طول سال ها جدایی ها و طلاق های متعدد را تجربه می کنند.

مشکلات روحی و روانی طلاق برای کودکان

طلاق ممکن است خطر مشکلات سلامت روان را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد. بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت و فرهنگ، فرزندان والدین مطلقه مشکلات روانی بیشتری را تجربه می کنند.

طلاق ممکن است باعث ایجاد اختلال سازگاری در کودکان شود که در عرض چند ماه برطرف می شود. اما، مطالعات همچنین نشان داده اند که میزان افسردگی و اضطراب در کودکانی که از والدین طلاق گرفته اند بالاتر است.

مشکلات رفتاری طلاق برای کودکان

کودکان خانواده های طلاق گرفته ممکن است مشکلات بیرونی بیشتری مانند بزهکاری و رفتارهای تکانشی را نسبت به فرزندان خانواده های دو والد تجربه کنند.

عملکرد تحصیلی ضعیف برای کودکان طلاق

فرزندان خانواده های مطلقه همیشه از نظر تحصیلی به خوبی عمل نمی کنند. با این حال، مطالعه‌ای که در سال 2019 منتشر شد، نشان داد که اگر طلاق غیرمنتظره باشد، مشکلات تحصیلی بیشتر خواهند بود.

رفتارهای ریسک پذیر در کودکان طلاق

نوجوانانی که والدینشان طلاق گرفته اند، بیشتر درگیر رفتارهای پرخطر مانند مصرف مواد و فعالیت جنسی اولیه هستند. در ایالات متحده، نوجوانان دارای والدین طلاق زودتر الکل می نوشند و مصرف الکل، ماری جوانا، تنباکو و مواد مخدر را بیشتر از همسالان خود گزارش می دهند.

طبق مطالعه ای که در سال 2010 منتشر شد، نوجوانانی که والدین آنها در سن 5 سالگی یا کمتر از هم طلاق گرفتند، در معرض خطر بالایی برای فعال شدن رفتارهای جنسی قبل از سن 16 سالگی بوده اند.

بزرگسالانی که طلاق را در دوران کودکی تجربه کرده اند ممکن است مشکلات بیشتری در روابط داشته باشند. نرخ طلاق برای افرادی که والدینشان طلاق گرفته اند بالاتر است. والدین نقش مهمی در نحوه سازگاری کودکان با طلاق دارند.

عملکرد ضعیف در مدرسه

طلاق برای همه اعضای خانواده سخت است. برای کودکان، تلاش برای درک پویایی در حال تغییر خانواده ممکن است آنها را منحرف و گیج کند. این وقفه در تمرکز روزانه آنها می تواند به این معنی باشد که یکی از اثرات طلاق بر فرزندان در عملکرد تحصیلی آنها دیده می شود. هر چه کودکان حواسشان پرت تر باشد، احتمال اینکه نتوانند روی کار مدرسه تمرکز کنند بیشتر است.

از دست دادن علاقه به فعالیت های اجتماعی

تحقیقات حاکی از آن است که طلاق می تواند بر فرزندان نیز تأثیر بگذارد. کودکانی که خانواده آنها طلاق را پشت سر می گذارد، ممکن است مشکل بیشتری در برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند و تمایل دارند که تماس های اجتماعی کمتری داشته باشند.

عصبانیت یا تحریک پذیری

در برخی موارد، جایی که کودکان احساس می‌کنند تحت تأثیر قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چگونه به تأثیراتی که در طول طلاق احساس می‌کنند پاسخ دهند، ممکن است عصبانی شده یا تحریک شوند. خشم آنها ممکن است به طیف وسیعی از علل درک شده هدایت شود. کودکانی که طلاق را پردازش می کنند ممکن است خشم خود را نسبت به والدین، خود، دوستانشان و دیگران نشان دهند. در حالی که برای بسیاری از کودکان این عصبانیت پس از چند هفته از بین می رود، اگر ادامه یابد، باید توجه داشت که این ممکن است یک اثر طولانی مدت طلاق بر روی فرزندان باشد.

احساس گناه

بچه ها اغلب تعجب می کنند که چرا طلاق در خانواده آنها اتفاق می افتد. آن‌ها به دنبال دلایلی می‌گردند و نمی‌دانند که آیا والدینشان دیگر یکدیگر را دوست ندارند یا خودشان کار اشتباهی انجام داده‌اند. این احساس گناه یکی از تأثیرات رایج طلاق بر روی فرزندان است، اما همچنین می تواند به بسیاری از مسائل دیگر منجر شود. احساس گناه فشار را افزایش می دهد، می تواند منجر به افسردگی، استرس و سایر مشکلات سلامتی شود.

آسیب های طلاق در زنان و مردان

نکاتی برای کاهش آسیب روانی طلاق در کودکان

قبل از هر چیزی باید بدانید که سال اول سخت ترین و تاثیرگذار ترین سال در تاثیر طلاق روی بچه ها می باشد.

تحقیقات نشان داده است که بچه ها در طول یک یا دو سال اول پس از طلاق بیشترین مشکل را دارند. کودکان احتمالاً پریشانی، عصبانیت، اضطراب و ناباوری را تجربه می کنند.

اما به نظر می رسد بسیاری از بچه ها به عقب برمی گردند. آنها به تغییرات در برنامه های روزمره عادت می کنند و با ترتیبات زندگی خود راحت می شوند. با این حال، برخی نیز هرگز به حالت عادی باز نمی گردند.

اگرچه آسیب های طلاق بر روی کودکان می تواند بسیار زیاد باشد، اما روش هایی نیز وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید آثار طلاق روی کودکان را کاهش دهید. در ادامه همراه ما باشید تا راه های کاهش آسیب های طلاق بر روی کودکان را بیشتر بررسی کنیم.

آرامش والدین

نشان داده شده است که درگیری شدید بین والدین باعث افزایش ناراحتی کودکان می شود. خصومت آشکار، مانند فریاد زدن و تهدید یکدیگر، با مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط است. اما تنش جزئی نیز ممکن است ناراحتی کودک را افزایش دهد.

 عدم سوء استفاده از کودکان

در برخی طلاق ها، والدین ممکن است کودکان را مجبور به پیوستن در یک طرف نمایند. در حالی که این موضوع می تواند اثر بسیار بدی روی کودکان داشته باشد. بهتر است تصمیم را با خود فرزندان در میان بگذارید و از آن ها بخواهید خودشان تصمیم گیری کنند که با چه کسی بمانند.

روابط سالم

ارتباط مثبت، صمیمیت والدین و سطوح پایین تعارض ممکن است به کودکان کمک کند تا با طلاق بهتر سازگار شوند. نشان داده شده است که رابطه سالم والد-کودک به کودکان کمک می کند تا پس از طلاق، عزت نفس بالاتر و عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشند.

نظم و انضباط

قوانین مناسب سن کودکان را وضع کنید و در صورت لزوم عواقب آن را دنبال نمایید. یک مطالعه منتشر شده در سال 2011 نشان داد که نظم و انضباط موثر پس از طلاق باعث کاهش بزهکاری و بهبود عملکرد تحصیلی خواهد شد.

توجه بیشتر به نوجوانان

هنگامی که والدین به آنچه نوجوانان انجام می دهند و زمان خود را با چه کسانی می گذرانند توجه دقیق می کنند، نوجوانان کمتر احتمال دارد که مشکلات رفتاری را پس از طلاق نشان دهند. این به معنای کاهش شانس استفاده از مواد و مشکلات تحصیلی کمتر است.

آسیب های طلاق بر روی کودکان

توانمندسازی فرزندان

کودکانی که به توانایی خود در مواجهه با تغییرات شک دارند و کسانی که خود را قربانیان درمانده می بینند، بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان هستند. به فرزند خود بیاموزید که اگرچه مقابله با طلاق دشوار است اما او قدرت ذهنی برای مقابله با آن را دارد.

آموزش مهارت های مقابله ای

کودکانی که راهبردهای مقابله ای فعال دارند، مانند مهارت های حل مسئله و مهارت های بازسازی شناختی، بهتر با طلاق سازگار می شوند. به کودک خود بیاموزید که چگونه افکار، احساسات و رفتارهای خود را به شیوه ای سالم مدیریت کند.

ایجاد احساس امنیت

ترس از رها شدن و نگرانی در مورد آینده می تواند باعث اضطراب زیادی شود. اما کمک به فرزندتان در احساس دوست داشتن و امنیت نه تنها می تواند چسبندگی را کاهش دهد، بلکه خطر مشکلات سلامت روان را نیز کاهش می دهد.

آموزش

برنامه های زیادی برای کمک به کاهش تأثیر طلاق بر کودکان وجود دارد. به همه والدینی که در حال تجربه طلاق هستند توصیه می شود آموزش های مرتبط برای کاهش اثرات طلاق را ببینند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی آسیب های طلاق در زنان و مردان بپردازیم. به علاوه، آسیب های طلاق بر روی کودکان نیز بررسی گردید. از آنجایی که این آسیب ها می تواند بسیار گسترده باشد، سعی بر این بود که راههای کاهش آسیب های طلاق نیز بررسی شود. در صورتی که در حال تجربه این مشکل هستید و یا نیاز به مشاوره در مورد آن دارید، می توانید با کارشناسان ما برای دریافت مشاوره طلاق تماس بگیرید.

آیا طلاق روی کودکان تاثیر مخرب می تواند داشته باشد؟

بله قطعاً می تواند داشته باشد.

تاثیر طلاق روی زنان شدیدتر است یا مردان؟

گفته می شود روی مردان تاثیر شدیدتری دارد.

برای کاهش اثرات طلاق چه راهی وجود دارد؟

آموزش به والدین، حفظ آرامش و پرهیز از دعوا در مقابل کودکان می تواند موثر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

برخورد با کودکان طلاق

نحوه برخورد با کودکان طلاق در مدرسه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور