نشانه های افراد تریاکی چیه؟
نشانه های افراد تریاکی چیه؟

نشانه های افراد تریاکی چیه؟

بسیاری از پدر و مادران، همسران و خانواده ها که مشکوک به معتاد شدن یکی از نزدیکانشان هستند، همواره از ما سوال می پرسند که نشانه های افراد تریاکی چیه؟ چرا که این نوع ماده مخدر به دلیل ارزان تر و سهل الوصولی آسان نسبت به سایر مواد مخدر، می تواند افراد بسیاری را که در معرض سوق به اینگونه مواد هستند به خود مبتلا کند. از این رو، تصمیم گرفتیم تا 10 علامت اعتیاد به تریاک و شیره و همچنین، نشانه های افراد شیره ای را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

البته قبل از هر چیز باید بگوئیم که گرچه توضیحات زیر بسیار کمک کننده است، اما گاهی نمی توان تنها بر اساس یک یا دو علامت، دیگران را قضاوت کرد و موجب رنجشان شد. بهتر است در این مورد توجه زیادی داشته و برای حصول اطمینان بیشتر از علائم ظاهری فرد تریاکی و یا علائم خماری تریاک با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمائید.

پاسخ به سوال نشانه های افراد تریاکی چیه؟

پاسخ به سوال نشانه های افراد تریاکی چیه؟

در رابطه با اینکه نشانه های افراد تریاکی چیه؟ معمولا می توان پاسخ واضح و روشنی داد. زیرا تاثیر تریاک در بدن به نحوی است که مصرف کنندگان پس از مدتی دچار تغییرات ظاهری خاصی می شوند. البته بروز انواع علائم اعتیاد و میزان شدت و ضعف آن ها بستگی به مدت زمان و مقدار مصرف دارد.

با این حال، 10 علامت اعتیاد به تریاک و شیره را که در میان اغلب مصرف کنندگان آن مشابه هستند، به شرح زیر می باشند.

  • تیرگی پوست در کل صورت و روی لب
  • مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند اسهال، یبوست، تهوع
  • بی خوابی و خواب آلودگی
  • کاهش شدید قدرت سیستم ایمنی بودم
  • بی نظمی عادت ماهیانه زنان و کاهش میل جنسی مردان
  • آسیب کبدی
  • آسیب کلیوی
  • بیماری های ریوی
  • پوسیدگی دندان
  • انواع اختلالات روانی

با بررسی موارد فوق می توانید پاسخ سوال در رابطه با اینکه نشانه های افراد تریاکی چیه؟ بیابید. توجه داشته باشید که این موارد به صورت منفرد، دلالت بر معتاد بودن فردنخواهند بود. زیرا ممکن است در یک فرد هیچ یک از این عوامل مشاهده نشده و به جای آن علامت هایی متفاوت تر مشاهده گردد. بعلاوه، برخی از این نشانه ها با علائم بعضی بیماری ها شباهت دارد.

بنابراین، ابتدا باید تکه های پازل را در کنار یکدیگر قرار داد و سپس نتیجه گیری کرد. در صورتی که موردی مشکوک دارید و یا هنوز پاسخ سوال خود در رابطه با اینکه نشانه های افراد تریاکی چیه؟ را نگرفته اید می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

ویژگی های تریاک چیه؟

ویژگی های تریاک چیه؟

پس از پاسخ به سوال نشانه های افراد تریاکی چیه؟ در این قسمت قصد داریم اطلاعات بیشتری از تریاک در اختیارتان قرار دهیم. تریاک از دانه های خشخاش استخراج می گردد و یا ممکن است در آزمایشگاه سنتز شود. دانه های خشخاش گاهی در داروهای حاوی مورفین و یا کدئین نیز به کار می روند.

از جمله مشتقات مصنوعی این ماده می توان به هیدروکدون (ویکودین)، اکسی کدون (پرکودان ، اکسی کنتین)، هیدرومورفون (دیلاودید) و هروئین (دیاستیل مورفین) نیز اشاره کرد. برخی از مواد افیونی یا مخدرهای مصنوعی با ساختار شیمیایی متفاوت اما تأثیرات مشابه بر روی بدن و مغز، پروپوکسیفن (داروون)، مپریدین (دمرول) و متادون هستند. داروهایی که حاوی تریاک هستند بیشتر به عنوان مسکن کاربرد دارند.

گفتنی است که اثر تریاک بر مغز به نحوی است که درد را سرکوب می کند، علائم استرس و اضطراب را کاهش می دهد و در دوزهای بالا باعث ایجاد سرخوشی می گردد. این موارد نیز می توانند به عنوان پاسخی برای سوال نشانه های افراد تریاکی چیه؟ در نظر گرفته شوند. تریاک را می توان از طریق بلعیدن، دود کردن یا روش های دیگر مصرف کرد.

اگرچه معتادان اغلب تزریق وریدی را ترجیح می دهند، که قوی ترین و سریعترین لذت را دارد. استفاده از سوزن های داخل وریدی می تواند منجر به بیماری های عفونی شود و مصرف بیش از حد آن، به خصوص از راه وریدی ، اغلب باعث ایست تنفسی و مرگ می شود.

یکی از بدترین اثرات مخرب مواد بر مغز این است که گیرنده های عصبی در بدن کسی که برای مدت طولانی به طور منظم تریاک مصرف می کند، به احتمال زیاد با این ماده سازگار می شوند و شروع به مقاومت در برابر دارو می کنند و این امر باعث نیاز به دوزهای بالاتر می شود. بسیاری از بیمارانی که به دلیل درد از تریاک استفاده می کنند، از نظر جسمی وابسته هستند اما معتاد نیستند.

از چه روش هایی برای ترک تریاک استفاده می شود؟

اگر پاسخ سوال خود در رابطه با اینکه نشانه های افراد تریاکی چیه؟ را گرفته باشید. حتماً دوست دارید از روش های ترک اعتیاد به تریاک نیز بیشتر آگاه شوید و یا اینکه بدانید ترک تریاک چند روز طول میکشد. در ادامه در مورد این روش ها با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اعتیاد به مواد مخدر و تریاک یک بیماری مزمن است و باید مانند سایر بیماری های خطرناک درمان شود. افراد معتاد باید به صورت مداوم تحت درمان و نظارت قرار بگیرند. انتخاب پزشکی حاذق و در میان گذاشتن تمامی نشانه های بیماری با او از جمله نکات مهم در درمان اعتیاد به تریاک است.

درمان اعتیاد از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. هدف اصلی درمان کمک به شما برای قطع مصرف دارو است. همچنین درمان می تواند به شما کمک کند تا از استفاده مجدد آن در آینده جلوگیری کنید. گاهی اگر فرد اراده کافی داشته و شرایط دیگر فراهم باشد، درمان اعتیاد بدون بستری شدن در کمپ نیز امکانپذیر خواهد بود.

با قطع مصرف بدن تان واکنش نشان می دهد و تعدادی علائم خواهید داشت که ممکن است شامل حالت تهوع و استفراغ ، درد شکم و اضطراب باشد. این واکنش را عقب نشینی می نامند.

پزشک می تواند داروهای خاصی را برای تسکین علائم ترک شما تجویز کند. آنها همچنین به کنترل اشتیاق شما کمک می کنند. این داروها شامل متادون (که اغلب برای درمان اعتیاد به هروئین استفاده می شود)، بوپرنورفین و نالترکسون است.

ترک هر ماده مخدری مانند تریاک، می تواند بسیار ناخوشایند باشد و بسیاری از افراد برای جلوگیری از بروز این علائم به مصرف دارو می پردازند یا اینکه خودشان سعی در مدیریت این علائم دارند. با این حال، درمان پزشکی در یک محیط کنترل شده می تواند بسیار راحت تر بوده و احتمال موفقیت بیشتری را به دنبال داشته باشد.

خفیف را می توان با استامینوفن (تایلنول)، آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن انجام داد.. مایعات زیاد و استراحت مهم هستند. داروهایی مانند لوپرامید (ایمودیم) می توانند به اسهال کمک کنند و هیدروکسی زین ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد.

علائم ترک شدیدتر ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان و سایر داروها داشته باشد. کلونیدین یکی از داروهایی است که در درجه اول در بیمارستان ها استفاده می شود. کلونیدین می تواند به کاهش شدت علائم ترک 50 تا 75 درصد کمک کند. کلونیدین به ویژه در کاهش موارد زیر کمک خواهند کرد:

  • اضطراب
  • گرفتگی
  • دردهای عضلانی
  • بی قراری
  • تعریق زیاد
  • اشک
  • آبریزش بینی

ساب اکسون ترکیبی از یک مخدر ملایم (بوپرنورفین) و یک مسدود کننده مخدر (نالوکسان) است که بسیاری از اثرات اعتیاد آور سایر مواد مخدر را ایجاد نمی کند. مسدود کننده ها بیشتر روی معده تاثیر خواهند داشت تا از یبوست جلوگیری کند.

از متادون می توان برای درمان نگهدارنده طولانی مدت استفاده کرد. اگرچه متادون می تواند ماده ای مخدر نیز باشد، اما با مصرف کنترل شده به کاهش علائم ترک و جلوگیری از عود نشانه های اعتیاد مثل خماری تریاک موثر باشد.

سم زدایی

از چه روش هایی برای ترک تریاک استفاده می شود؟

برای برخی از افراد مبتلا به استفاده از تریاک، شروع درمان سم زدایی است. سم زدایی به معنای ترک کنترل شده و تحت نظارت پزشکی از دارو است. این روش به خودی خود یک راه حل نیست، زیرا بیشتر افراد مبتلا به اختلال استفاده از تریاک، مصرف دارو را از سر می گیرند. مگر اینکه کمک بیشتری دریافت کنند. علائم ترک تریاک نیز شامل تحریک؛ اضطراب لرزش دردهای عضلانی؛ گرگرفتگی گرم و سرد؛ گاهی حالت تهوع، استفراغ و اسهال خواهد بود. شدت واکنش، به دوز و سرعت ترک بستگی دارد.

در سم زدایی هیچ رویکرد تضمینی وجود ندارد که برای همه افراد موثر باشد. زیرا افراد معتاد به تریاک ممکن است بسیاری از مواد مخدر مصنوعی دیگر را نیز همزمان استفاده کنند. به صورت کلی در سم زدایی، دوز دارو به تدریج طی یک دوره حدود یک هفته ایی کاهش می یابد. داروی های  ضد فشار خون (کاهش فشار خون) نیز گاهی اوقات به منظور کوتاه شدن زمان ترک و تسکین علائم جسمی اضافه می شود.

بوپرنورفین (ساب اکسون)

بوپرنورفین یکی از اصلی ترین موارد در درمان دارویی اعتیاد به تریاک است.

بوپرنورفین اغلب به عنوان جایگزین مواد افیونی گزینه مناسبی است؛ زیرا این ماده جزئی از مواد مخدر است. به این معنی که فقط تا حدی گیرنده های مواد افیونی را تحریک می کند و باعث “اثر سقفی” می شود که مصرف بیش از حد دارو در مقایسه با سایر داروهای افیونی را بسیار بهبود می دهد. تحقیقات این حوزه نشان داده است که بوپرنورفین می تواند مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد تریاک را به نصف کاهش می دهد.

پرکاربردترین شکل بوپرنورفین ترکیبی از این دارو با نالوکسان آنتاگونیست، ماده ای با اثر کوتاه مدت است که هنگام جذب در زیر زبان اثر کمی دارد، اما اثر مواد افیونی تزریق شده را خنثی می کند. این دارو با نام Suboxone فروخته می شود.

ساب اکسون با اتصال محکم به گیرنده های مشابه دیگر مواد مخدر در مغز، مانند هروئین، مورفین و اکسی کدون، عمل می کند.

مزیت اصلی آن این است که که بیماران مجبور نیستند برای استفاده از آن به کلینیک ها مراجعه کنند، زیرا هیچ بازار غیرقانونی و خطری برای انحراف وجود ندارد.

متادون و بوپرنورفین

متادون و بوپرنورفین با هدف قرار دادن همان مراکزی که مخدرها هدف قرار می دهند، به کاهش علائم ترک و مشکلات اعتیاد کمک می کنند. آنها به شما کمک می کنند تا تعادل را به مغز خود برگردانید و باعث ترمیم آن خواهند شد.

نالترکسون

نالترکسون داروی دیگری است که شاید پزشک برای شما تجویز کند. این دارو به شما در قطع مصرف مواد افیونی کمک نخواهد کرد بلکه برای کمک به شما در جلوگیری از عود است. عود به معنای شروع مصرف مجدد مواد افیونی است.

درمان های رفتاری

درمان های رفتاری به شما کمک می کند تا یاد بگیرید، چگونه عوامل تحریک کننده افسردگی را مدیریت کنید. این روش های درمانی همچنین به شما یاد می دهد که چگونه از مواد افیونی دوری کنید، با ولع مصرف مواجه شوید و روابط آسیب دیده را بهبود ببخشید. برخی از درمان های رفتاری شامل مشاوره فردی، مشاوره گروهی یا خانواده درمانی و شناخت درمانی است.

نشانه های ترک تریاک چیه؟

علائم خماری آشنا

برای ترک تریاک یک سری علائم وجود دارد که شدت آن ها بسته به شدت اعتیاد فرد متغیر خواهد بود. علائم اولیه معمولاً در 24 ساعت اول پس از قطع مصرف دارو شروع می شوند و شامل این موارد هستند:

  • دردهای عضلانی
  • بی قراری
  • اضطراب
  • سوزش (پاره شدن چشم)
  • آبریزش بینی
  • تعریق بیش از حد
  • ناتوانی در خواب
  • خمیازه

علائم بعدی که می توانند شدیدتر باشند، بعد از روز اول یا همین حدود شروع می شوند. آنها عبارتند از:

این علائم علیرغم اینکه بسیار ناخوشایند و دردناک اند، معمولاً طی 72 ساعت شروع به بهبود می کنند و در طی یک هفته باید شاهد کاهش چشمگیر علائم حاد ترک تریاک خواهید بود.

اگر مادری به اعتیاد در بارداری مبتلا بوده باشد، احتمال اینکه نوزاد نیز معتاد شود، وجود دارد. البته این فقط یک احتمال است. اما به هر حال، اگر می خواهید بدانید که نوزاد معتاد چه علائمی دارد، توصیه می کنیم که به موارد زیر توجه نمائید.

  • مسائل گوارشی
  • تغذیه ضعیف
  • کمبود آب بدن
  • استفراغ
  • تشنج

برخی از متخصصان خاطرنشان می كنند كه بهبودی به حداقل شش ماه پرهیز كامل نیاز دارد كه در این مدت فرد ممكن است علائم ترک را تجربه كند. مهم است که علائم مداوم را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

علائم ترک تریاک چیست؟

علائم خماری آشنا

حالت تهوع و استفراغ می تواند از جمله عوارض قابل توجه در طی روند ترک باشد. تنفس سهوی مواد استفراغی داخل ریه ها (معروف به آسپیراسیون) می تواند یک عارضه جدی در دوران ترک باشد. زیرا می تواند منجر به توسعه ذات الریه (پنومونی آسپیراسیون) گردد.

اسهال یکی دیگر از علائم ترک اعتیاد تریاک بسیار ناخوشایند و بالقوه خطرناک است. از دست دادن مایعات و الکترولیت ها در اثر اسهال باعث فشار غیر طبیعی به قلب می شود که می تواند منجر به مشکلات گردش خون و حتی حمله قلبی نیز گردد. جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر استفراغ و اسهال برای جلوگیری از این عوارض نیز مهم است.

حتی اگر استفراغ را تجربه نکنید، حالت تهوع می تواند بسیار ناخوشایند باشد. گرفتگی عضلات و درد مفصل نیز می تواند در حین ترک مواد مخدر وجود داشته باشد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد احتمالا علائم ترک دیگری را که در اینجا ذکر نشده اند تجربه کنند. به همین دلیل مهم است که در طول دوره ترک، از یک کارشناس خبره کمک بگیرید.

آیا تریاک در داروها نیز استفاده می شود؟

  تریاک از جمله مواد مخدری است که اصولاً نوع گیاهی آن تجویز نشده و به صورت تفریحی یا طولانی توسط یک سری افراد که به آن اعتیاد دارند، استفاده می شود. ممکن است در برخی داروها نیز از تریاک استفاده شده باشد که در این صورت معمولاً برای درد تجویز خواهد شد.

داروهای حاصل از خشخاش تریاک، از جمله مورفین، کدئین، هروئین و تریاک و مواد مخدر مصنوعی مانند هیدروکدون، اکسی کدون و متادون است اثرات مشابهی دارند.

این داروها اگرچه برای درمان درد بسیار مفید هستند، اما می توانند باعث وابستگی جسمی و اعتیاد شوند. براساس گزارش موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، تقریباً 2.1 میلیون نفر در ایالات متحده و بین 26.4 تا 36 میلیون نفر در سراسر جهان سوء استفاده از مواد مخدر را دارند.

تریاک چه تاثیری بر بدن دارد؟

تریاک خود را به گیرنده های مغز، نخاع و دستگاه گوارش متصل می کند. هرگاه مواد مخدر به این گیرنده ها متصل شود، تأثیرات خود را اعمال می کند. در مغز یک سری مواد شیمیایی ترشح می شود که می تواند علائم درد را به صورت قابل توجهی کاهش دهد؛ اما با استفاده از مواد مخدر این سازوکار مغز تغییر کرده و در نتیجه فرد معتاد خواهد شد.

تریاک به چند روش می تواند بر مغز تاثیر بگذارد:

با اطلاع از این تاثیرات بر روی بدن می توانید پاسخ سوال خود در رابطه با اینکه نشانه های افراد تریاکی چیه؟ بیابید.

گاهی تاثیر اعتیاد بر سلامت جسمی خود را با علائمی همچون ایجاد سرفه، تنگی نفس، ضربان قلب و غیره نشان می دهد.

تریاک ممکن است در مناطق خاصی از مغز معروف به سیستم لیمبیک، که احساسات را کنترل می کند، منجر به ایجاد احساس لذت یا آرامش شوند.

مواد مخدر با تأثیر بر نخاع، که پیام هایی را از مغز به بقیه بدن می فرستد و بالعکس، منجر به کاهش درد خواهد شد.

چه عواملی باعث اعتیاد به تریاک می شود؟

علائم ظاهری فرد تریاکی

تریاک با ایجاد اندورفین مصنوعی،  ساختار مغز شما را تغییر می دهند. این اندورفین ها علاوه بر مسدود کردن گیرنده های درد، احساس خوبی را نیز ایجاد می کنند. استفاده زیاد از تریاک باعث می شود که مغز شما به این اندورفین های مصنوعی اعتماد کند. هنگامی که مغز این کار را انجام دهد، حتی می تواند تولید اندورفین های خود را متوقف کند. هرچه بیشتر از مواد افیونی استفاده کنید، احتمال وقوع آن بیشتر خواهد بود. همچنین به دلیل تحمل دارو به مرور زمان به مواد افیونی بیشتری احتیاج خواهید داشت.

تحمل دارو زمانی است که بدن شما با گذشت زمان به اثرات دارو عادت می کند. وقتی این اتفاق می افتد ، ممکن است نیاز به دوز بالاتری از دارو داشته باشید تا همان اثر را تجربه نمایید. وقتی به مرور زمان تریاک بیشتری مصرف می کنید، برای دریافت همان احساسات، به دوز بیشتری نیاز خواهید داشت.

وابستگی به تریاک چگونه است؟

توجه داشته باشید که بین اعتیاد و وابستگی از نظر روانشناسی تفاوت هایی وجود دارد. ما در ادامه قصد داریم نشانه های وابستگی به تریاک را بیشتر بررسی کنیم.

  • تعریق
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • لرز
  • اسهال
  • درد
  • افسردگی
  • بی خوابی
  • خستگی

اگر مدت ها است که یک دارو حاوی مواد مخدر به صورت تجویزی مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت نمایید. آنها می توانند با کاهش تدریجی دوز خود با گذشت زمان تا زمانی که دیگر نیازی به دارو نداشته باشید، علائم را مدیریت کنند.

تفاوت نشانه های وابستگی و اعتیاد در افراد تریاکی چیه؟

وابستگی به دارو، بخش طبیعی از مصرف هر داروی مخدر برای مدت طولانی است. این امکان وجود دارد که با مصرف یک دارو مخدر به آن وابسته شده؛ اما معتاد نشده باشید.

اعتیاد طبیعی نیست؛ اما به عنوان یک نوع بیماری شناخته می‌شود. وقتی به یک دارو اعتیاد پیدا می کنید که به نظر می رسد هم بدن و هم ذهن نمی توانند بدون مخدر به فعالیت عادی خود ادامه دهند. اعتیاد باعث می شود شما با وسواس به دنبال مواد مخدر بگردید، حتی اگر مصرف مواد مخدر باعث بروز مشکلات رفتاری، سلامتی یا روابط شود.

اعتیاد به تریاک چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک یا یک متخصص بهداشت پزشکی می تواند اختلال استفاده از تریاک را تشخیص دهد. تشخیص شامل ارزیابی پزشکی است. همچنین اغلب شامل آزمایش اختلالات بهداشت و روان خواهد بود.

خلاصه مطالب

ما در این مطلب سعی کردیم به سوال شما در رابطه با اینکه نشانه های افراد تریاکی چیه؟ پاسخ دهیم. پاسخ سوال نشانه های افراد تریاکی چیه؟ با بررسی 10 علامت اعتیاد به تریاک و شیره داده شد. در صورتی که پس از خواندن این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص، نشانه های افراد شیره ای، علائم ظاهری فرد تریاکی و یا علائم خماری تریاک داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوال نشانه های افراد تریاکی چیه؟ چه راهی وجود دارد؟

بهترین راه کمک گرفتن از مشاوران است.

آیا تریاک می تواند برای بدن مفید هم باشد؟

این ماده در صورت عدم اعتیاد، گاهی می تواند مفید واقع شود.

برای کسب اطلاع از نحوه ترک تریاک از چه مراکزی می توان کمک گرفت؟

تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات ترک اعتیاد در این مورد کمک خواهند کرد.

آیا با مصرف مادر باردار از تریاک، جنین معتاد خواهد شد؟

بله جنین به احتمال بالا معتاد به تریاک می شود.

4/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور