فرآیند راه های افزایش اسپرم در مردان

راه های افزایش اسپرم در مردان

مشکلات جسمی و ناتوانی در فرزندآوری فقط مختص خانم ها نیست و در بسیاری از موارد دلیل ناباروری مربوط به آقایان است. یکی از دلایل ناباروری مردان مربوط به کاهش تعداد و یا کیفیت اسپرم آن ها می باشد، چنین افرادی باید به دنبال راه های افزایش اسپرم در مردان باشند.

البته لازم به ذکر است که کاهش تعداد اسپرم همیشه به معنای ناباروری نیست و برخی از افرادی که با این مشکل مواجه هستند ممکن است قادر به بارور کردن همسر خود باشند ولی تعداد دفعاتی که باید برای باروری اقدام نمایند افزایش می یابد.

به هر حال افرادی که تمایل به فرزندآوری دارند، برای آن اقدام می کنند ولی نتیجه ای نمی گیرند باید برای بررسی های تخصصی جسمانی هر دو نفر یعنی زن و مرد به پزشک متخصص مراجعه کنند تا علت اصلی این مشکل مشخص گردد. به دلیل اینکه کاهش تعداد اسپرم با تغییرات جسمی و میزان مایع منی در ارتباط است با بروز برخی از نشانه ها می توان به این مشکل شک کرده و نسبت به تشخیص و درمان آن اقدام کرد.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع مهم راه های افزایش اسپرم در مردان بپردازیم، نشانه های این اختلال و علل به وجود آمدن آن را توضیح دهیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

نشانه های کمبود اسپرم در مردان

دلیل استفاده از راه های افزایش اسپرم در مردان

بهتر است در ابتدای مطلب با مفهوم کاهش تعداد اسپرم آشنا شویم. در صورتی که تعداد اسپرم در هر میلی لیتر از مایع منی کمتر از 15 میلیون عدد باشد، این اختلال را کمبود اسپرم یا اولیگواسپرمی نامیده و اگر به طور کلی هیچ اسپرمی در مایع منی وجود نداشته باشد، آن را آزواسپرمی می نامند. همانطور که گفتیم کاهش تعداد اسپرم در مایع منی اگر کمتر از حالت عادی باشد با نشانه های مختلفی همراه خواهد بود.

به دلیل اینکه کمبود تعداد اسپرم مستقیما با قدرت باروری در ارتباط است، نشان دهنده مشکلات جسمی در سیستم تولید مثل می باشد و عوارضی همچون درد و تورم این دستگاه را به دنبال دارد، بهتر است با نشانه های کاهش تعداد اسپرم آشنا شویم و سپس راه های افزایش اسپرم در مردان را یاد بگیریم تا در صورت رخ دادن چنین مشکلی، تشخیص و درمان به موقع انجام شود. در ادامه مطلب به برخی از نشانه های کاهش تعداد اسپرم اشاره می کنیم:

از دست دادن قدرت باروری

مشهود ترین علامت کمبود اسپرم در مایع منی ناباروری می باشد. برخی از آقایان ممکن است نشانه بارزی برای مشکلات سیستم تولید مثل نداشته باشند و بعد از گذشت مدتی که برای فرزندآوری اقدام کرده و نتیجه نمی گیرند با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات تخصصی متوجه شوند که با مشکل کمبود تعداد اسپرم رو به رو هستند. بهتر است بدانیم راه های فراوانی برای افزایش قدرت باروری آقایان وجود دارد ولی لازم است که ابتدا دلیل اصلی ناباروری آنان مشخص گردد.

کاهش میل جنسی

برخی از افراد از کاهش میل جنسی خود تعجب می کنند، آن ها می گویند که بیماری خاصی ندارند، رژیم غذایی همیشگی خود را رعایت می کنند و یا حتی استرس و نگرانی را در چند مدت گذشته تجربه نکرده اند ولی نمی دانند که چرا میل جنسی آن ها کاهش یافته است.

بهتر است بدانیم که یکی از نشانه های کمبود اسپرم، کاهش میل جنسی آقایان می باشد که برای رفع این مشکل باید به فکر استفاده از راه های افزایش اسپرم در مردان باشند زیرا تا مشکل کمبود اسپرم برطرف نشود، بی میلی جنسی آن ها نیز ثابت باقی خواهد ماند.

مشکل در نعوظ

زمینه استفاده از راه های افزایش اسپرم در مردان

آقایانی که مشکل کمبود اسپرم دارند در برخی از موارد با اختلال در نعوظ مواجه می شوند، در حالی که در گذشته هیچگاه با این اختلال رو به رو نشده اند و در حال حاظر نیز کاهش میل جنسی ندارند بلکه با وجود میل به برقراری رابطه جنسی نعوظ به خوبی انجام نخواهد شد. توجه به تمامی چنین نکاتی که در نگاه برخی از افراد بی اهمیت هستند راهی برای تشخیص به موقع و انتخاب راه های افزایش اسپرم در مردان و در نتیجه به دست آوردن قدرت باروری می باشد.

تغییرات هورمونی

بیضه ها با ترشح هورمون جنسی مردانه که تستسترون نامیده می شود فرآیند تولید اسپرم را انجام می دهند یعنی اگر تستسرون به اندازه طبیعی وجود نداشته باشد اسپرم نیز به میزان طبیعی تولید نمی شود و افراد با مشکل کمبود تعداد اسپرم رو به رو خواهند شد.

حال سوال این است که چگونه به عدم تعادل هورمونی پی ببریم؟ تستسترون باعث بلوغ جنسی در آقایان می شود و یکی از نشانه های بلوغ رویش موی صورت و بدن خواهد بود، بنابراین اگر افرادی به یکباره دچار کاهش میزان موی صورت و بدن می شوند باید به عدم تعادل هورمونی شک کرده و به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

تغییر در بیضه ها

همانطور که می دانیم جایگاه اصلی تولید اسپرم، بیضه ها می باشند، بنابراین تغییر در اندازه آن ها، تورم و همچنین درد نشان دهنده اختلال و بروز مشکل می باشد که در برخی از موارد این اختلال همان کمبود تعداد اسپرم خواهد بود.

درد ناحیه تناسلی

تمام اجزای سیستم تولید مثل مردان در تولید، تغذیه، نگهداری و انتقال اسپرم به خارج از بدن نقش دارند، بنابراین مشکل هر کدام از قسمت های این دستگاه می تواند نشانه ای برای کمبود تولید اسپرم باشد. توجه به درد دستگاه تناسلی در تشخیص به موقع این اختلال نقش عمده ای دارد و برای پیدا کردن راه های افزایش اسپرم در مردان موثر می باشد.

دیر انزالی

برای برخی از آقایانی که دچار کمبود اسپرم می شوند ممکن است دردی نمایان نشود، نعوظ به خوبی صورت بگیرد و هیچ اثری از کاهش موی صورت و بدن وجود نداشته باشد ولی با مشکل دیر انزالی رو به رو گردند. این افراد به پزشک خود بیان می کنند که رابطه های نزدیک به یکدیگر ندارند، از اسپری های بی حسی استفاده نمی کنند و میل جنسی خوبی نیز دارند ولی دلیل دیر انزالی را پیدا نمی کنند، یکی از دلایل دیر انزالی چنین افرادی می تواند کاهش تعداد اسپرم در آقایان باشد.

برای اطلاع از درمان زود انزالی بر روی لینک کلیک کنید.

علل کمبود اسپرم در مردان

طبق بررسی های انجام شده محققین بیان کرده اند که عوامل مختلفی از قبیل شرایط جسمی و عوامل محیطی می توانند سبب بروز مشکل کمبود تعداد اسپرم در آقایان شوند که برای درمان به موقع و اطلاع از راه های افزایش اسپرم در مردان، ابتدا باید دلیل اصلی آن مشخص گردد. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین دلایل ایجاد مشکل کمبود اسپرم اشاره می کنیم:

مشکلات ژنتیکی

علل کمبود اسپرم در مردان

برخی از آقایان با مشکلات جنسی مواجه هستند که منشا ژنتیکی دارند و در زمان جنینی اختلال سیستم تولید مثل آن ها رخ داده است، یکی از این مشکلات سندروم کلاین فلتر می باشد. از نشانه های این اختلال ژنتیکی می توان به عدم تکامل غدد جنسی، ناباروری، کاهش یا نبود اسپرم، شانه ها و قفسه سینه باریک و پاهای بلند اشاره کرد.

اختلال در عملکرد غدد

تولید، تکامل و بلوغ اسپرم مستلزم عملکرد هورمونی صحیح غده های هیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز، پروستات و بیضه ها در سیستم تولید مثل می باشد. بنابراین اختلال در عملکرد هر کدام از این غدد که منجر به عدم تعادل هورمونی شود می تواند یکی از علل رخ دادن کاهش تولید اسپرم باشد و توجه به نشانه های اختلالات هورمونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عدم ورود صحیح بیضه ها به کیسه بیضه

در طول دوران جنینی بیضه ها در حفره شکمی قرار دارند ولی به دلیل اینکه تولید، تکامل و نگهداری اسپرم ها نیازمند دمایی کمتر از دمای حفره شکمی است پس بیضه ها باید خارج از شکم قرار بگیرند، بنابراین کمی بعد از تولد نوزاد هر دو بیضه وارد کیسه بیضه می شوند.

این کیسه دمای حدود 2_1 درجه کمتر از حفره شکمی دارد و تقریبا 36_35 درجه می باشد. در صورتی که خروج بیضه ها از شکم و ورود به کیسه بیضه به طور کامل و به درستی انجام نگیرد ممکن است تولید اسپرم با مشکل مواجه شده و کمبود اسپرم در آقایان رخ دهد.

مشکلات ساختاری سیستم تولید مثل

دستگاه تولید مثل آقایان از قسمت های مختلفی همچون بیضه ها، پروستات، اپیدیدم، مجرای وازدفران، مجرای خروج مایع منی، کیسه بیضه و…. تشکیل شده است که مشکلات ساختاری و نقص در هر کدام از این قسمت ها می تواند منجر به کاهش و کمبود تعداد اسپرم گردد، زیرا در سیستم تولید مثل مردان هر قسمت وظیفه خاصی در تولید، تکامل و نگهداری از اسپرم دارد. یکی از اقداماتی که جهت شناسایی و به کارگیری راه های افزایش اسپرم در مردان ضروری می باشد، بررسی نواقص ساختاری سیستم تولید مثل است.

افزایش دمای کیسه بیضه

همانطور که گفتیم کیسه بیضه دمایی کمتر از حفره شکمی دارد یعنی بیضه ها نمی توانند در دمای طبیعی بدن اسپرم تولید کنند، حال اگر دمای کیسه بیضه نیز افزایش یابد قطعا تولید اسپرم با مشکل مواجه خواهد شد.

اعتیاد به مواد مخدر و الکل

بدون شک یکی از مواردی که سبب بروز ناباروری در مردان و زنان می شود موضوع اعتیاد است. مصرف انواع مواد مخدر و همچنین الکل در آقایان می تواند منجر به اختلال در سیستم تولید مثل و کاهش تعداد اسپرم شود. لازم به ذکر است که اگر چنین افرادی توانایی باروری را نیز داشته باشند جنین شکل گرفته در طول دوره بارداری مادر با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است در زمان به دنیا آمدن نیز حالاتی همچون یک فرد معتاد داشته باشد.

جراحی سیستم تولید مثل

علت کمبود اسپرم در مردان

تحت عمل جراحی قرار گرفتن هر کدام از اندام های این سیستم شامل بیضه ها، پروستات، عمل فتق، وازکتومی(بستن لوله های مردانه) و… بنا به دلایل گوناگون یکی از عوامل کاهش تعداد اسپرم در مردان هستند. البته بهتر است بدانیم که وازکتومی را می توان با جراحی های بعدی رفع کرد و همچنین مشکلات بیضه ها و پروستات را نیز مورد درمان قرار داد و از راه های افزایش اسپرم در مردان استفاده کرد.

عفونت سیستم تولید مثل و تناسلی

بدون شک عفونت قسمت های مختلف سیستم تولید مثل به خصوص بیضه ها مشکل ساز خواهد بود، یکی از عواملی که در بروز عفونت تناسلی نقش دارد وجود بیماری های مقاربتی است. این بیماری ها همگی دارای عوارض عفونی می باشند و قدرت باروری افراد را تحت تاثیر قرار خواهند داد. لازم به ذکر است که بیماری های مقاربتی از طریق ارتباط جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با شریک جنسی آلوده به عامل بیماری زا منتقل می شوند.

واریکوسل

تورم رگ های بیضه ها یا همان واریکوسل به دلیل افزایش میزان خون رسانی و ماندگاری خون در عروق رخ می دهد که ناشی از اختلال دریچه های عروق می باشد. هرچقدر میزان خون رسانی و حجم خون در رگ های بیضه بیشتر باشد، دمای این دو غده افزایش یافته و در نتیجه تولید اسپرم با اختلال مواجه می شود و کیفیت اسپرم های تولیدی نیز کاهش می یابد.

اشعه ایکس و مواد شیمیایی

حتما تا به حال شنیده اید که اپراتورهای دستگاه های عکس برداری در معرض آسیب های جدی قرار می گیرند و برای کاهش این اثرات باید لباس های مخصوص بپوشند، متاسفانه یکی از مشکلاتی که اشعه ایکس برای آقایان به دنبال دارد کاهش تعداد اسپرم در مایع منی و در نتیجه کاهش قدرت باروری می باشد.

یکی دیگر از عواملی که این مشکل را ایجاد می کند در معرض قرار گرفتن مواد شیمیایی خواهد بود. بنابراین برای بهبود اثر گذاری راه های افزایش اسپرم در مردان باید نکات ایمنی را در چنین مواردی رعایت کنند و در صورت لزوم از ادامه دادن به کار خود انصراف دهند.

مشکلات انزال

شاید تا به حال انزال معکوس، پس گرد و یا رتروگرید را نشنیده باشید، بهتر است بدانیم در برخی از افراد تمامی مراحل تولید اسپرم به درستی انجام می شود ولی مایع منی به جای اینکه از مجرا خارج شده و به بیرون از بدن تخلیه گردد، برگشت خورده، وارد مثانه می شود و از طریق ادرار دفع خواهد شد، در نتیجه مایع منی وارد واژن همسر چنین افرادی نشده و حاملگی رخ نمی دهد. از عوامل ایجاد این اختلال می توان به آسیب ها و بیماری مغزی و نخاعی، جراحی مثانه و یا اندام های سیستم تولید مثل اشاره کرد.

افزایش وزن

یکی از عواملی که زمینه ساز اکثر مشکلات ما می باشد موضوع اضافه وزن است. افزایش بیش از حد وزن بدن برای خانم ها و آقایان از طریق تاثیر بر تولید هورمون های جنسی منجر به کاهش قدرت باروری می گردد. بنابراین برای تاثیر گذاری بهتر راه های افزایش اسپرم در مردان بهتر است وزن خود را کنترل کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنند.

بیماری های روحی

مشکلات روحی و روانی مختلفی وجود دارند که از طریق افزایش استرس و اضطراب باعث اختلال در سیستم تولید مثل می شوند، یکی از این اختلالات کاهش تعداد اسپرم آقایان می باشد که برگشتن به حالت عادی نیازمند درمان تحصصی مشکلات روحی افراد خواهد بود.

راه های افزایش اسپرم در مردان

درمان و راه های افزایش اسپرم در مردان

در همین مقاله با نشانه ها و عوامل تاثیر گذار در کاهش تعداد اسپرم آقایان آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که با پیشرفت علم و به کارگیری روش های مختلف می توان مشکل ناباروری مردان را برطرف کرد. یکی از عوامل بروز ناباروری در آقایان کمبود تعداد اسپرم می باشد، بنابراین بهتر است در ادامه مطلب با راه های افزایش اسپرم در مردان آشنا شویم:

درمان دارویی

پزشک متخصص در مرحله اول با بررسی شرایط بیمار، تا حدی که امکان داشته باشد برای درمان چنین مشکلی داروهای مختص اختلالات جنسی را تجویز می کند. لازم به ذکر است که اگر کاهش تعداد اسپرم ناشی از عدم تعادل هورمون ها باشد درمان به راحتی قابل انجام خواهد بود.

برطرف کردن علت افزایش دمای بیضه

اگر واریکوسل (تورم عروق بیضه) عامل افزایش دمای بیضه باشد باید تحت درمان تخصصی قرار بگیرد ولی برای کاهش و به تعادل رسیدن دمای کیسه بیضه توصیه می شود آقایان از پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ خودداری کرده و تا زمان بهبود مشکل خود از سونا و جکوزی استفاده نکنند.

درمان بیماری های عفونی

بهتر است برای سلامت جسمی، جلوگیری از مشکلات بیشتر و همچنین درمان کاهش تعداد اسپرم اگر دچار بیماری های عفونی هستید در اسرع وقت نسبت به درمان آن ها اقدام نمایید، رفع عامل عفونی از سیستم تولید مثل یکی از راه های افزایش اسپرم در مردان می باشد.

جراحی

اگر کاهش و کمبود تعداد اسپرم ناشی از مشکلات اندام های مختلف سیستم تولید مثل و تناسلی باشد، پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا این اختلالات با جراحی برطرف می شوند یا نه، مانند جراحی بیضه ها، فتق و پروستات.

تغییر سبک زندگی

دوری از دستگاه های تولید کننده اشعه ایکس، خودداری از در معرض قرار گرفتن با مواد شیمیایی خطرناک، ورزش منظم و کنترل وزن و همچنین استفاده از رژیم غذایی سرشار از اسید فولیک، ویتامین های خانواده B و بدون استروئید از راه های افزایش اسپرم در مردان هستند که می توانند بسیار تاثیر گذار و کمک کننده به دیگر روش های درمانی باشند.

تقویت اسپرم در طب سنتی

راه های افزایش اسپرم در مردان در طب سنتی

طب سنتی و درمان با گیاهان دارویی در بسیاری از موارد می توانند به عنوان درمان اصلی یک بیماری در نظر گرفته شوند ولی درمورد راه های افزایش اسپرم در مردان و تقویت آن، طب سنتی به عنوان یک راه کمکی و مکمل بسیار مفید خواهد بود.

در این مورد لازم به ذکر است که اگر افراد دارای مشکلات زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی، گوارشی و.. هستند باید برای استفاده از توصیه های طب سنتی با فرد متخصص مشورت کرده و دیگر بیماری های خود را نیز در نظر بگیرند تا از بروز تداخل، حساسیت و مشکلات جدی جلوگیری به عمل آید. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین توصیه های طب سنتی برای تقویت اسپرم اشاره می کنیم:

  • مصرف موز، انار، انجیر
  • پیاز، سیر
  • نخود آب، لوبیا
  • شیره انگور، خرما
  • دانه آفتاب گردان، کدو تنبل، بادام
  • استفاده از جینسینگ
  • لبنیات پروبیوتیک
  • عدم مصرف سویا
  • مصرف شنبلیله، چای سبز، لیمو
  • استفاده از مواد غذایی سرشار از امگا 3 و 6، ویتامین B12 وB6
  • استعمال روغن زیتون بر روی کیسه بیضه
  • دوری از استرس و نگرانی
  • ورزش و کنترل وزن

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده بهتر است نسبت به نشانه های ظاهری سیستم تولید مثل توجه داشته باشید، با مشاهده علامت های غیر معمول در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان و استفاده از راه های افزایش اسپرم در مردان را به موقع آغاز نمایید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی نشانه های مختلف کمبود اسپرم در مردان و علل ایجاد این مشکل پرداختیم، برخی از راه های افزایش اسپرم در مردان را توضیح دادیم و همچنین توصیه های مفید طب سنتی در این زمینه را بیان کردیم. با توجه به اهمیت سلامت سیستم تولید مثل و بهبود کیفیت زندگی آقایان، چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا کمبود اسپرم در مردان درمان پذیر است؟

بله، راه درمانی توسط پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار تشخیص داده می شود

آیا راه های افزایش اسپرم در مردان در طب سنتی وجود دارد؟

بله، راه های فروانی در طب سنتی برای این مشکل وجود دارد که به عنوان روش کمکی استفاده می شوند

آیا کمبود اسپرم می تواند مشکلی ژنتیکی باشد؟

بله، در بیماری مانند کلاین فلتر نقص ژنتیکی باعث اختلال در تولید اسپرم می شود

آیا افزایش اسپرم در مردان درمان دارویی نیز دارد؟

بله، چنین داروهایی باید توسط پزشک متخصص تجویز شوند

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور