رابطه جنسی در پریود چگونه است

عوارض رابطه جنسی در پریود

سوال مهم و رایجی که اکثر بانوان به دنبال اطلاع از پاسخ آن هستند و ممکن است به علت باورهای اشتباه با مشکلات جدی مواجه شوند این است که آیا رابطه جنسی در پریود عوارضی به همراه دارد یا انجام نزدیکی در این دوران هیچ مشکلی را به دنبال نخواهد داشت؟ بهتر است بدانیم نزدیکی و برقراری رابطه در طول روزهای خونریزی پریود برای بانوان و همچنین میل جنسی آقایان ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که گاه جبران ناپذیر هستند از این رو آگاهی بخشی درمورد چنین موضوعی بسیار مهم است.

متاسفانه برخی از افراد بدون توجه به نتایج بررسی های علمی و فقط با اتکا به باورهای اشتباه به اطرافیان خود توصیه های غلط را منتقل می کنند و از این طریق سبب ایجاد مشکلات جدی جسمی و حتی زناشویی می شوند، از این جهت ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع مهم رابطه جنسی در پریود، عوارض نزدیکی در این دوران و همچنین آموزش رسیدن به ارگاسم و انزال در این دوران حساس بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آموزش رابطه در دوران قاعدگی

آموزش رابطه جنسی در دوران قاعدگی

همانطور که می دانیم خونریزی در طول روزهای قاعدگی یا همان پریود به علت تخریب دیواره داخلی رحم می باشد که خون و بافت های تخریب شده از طریق واژن از بدن خارج می شوند. با شروع دوره بلوغ بافت داخلی رحم تحت تاثیر هورمون جنسی استروژن طی هر سیکل قاعدگی خود را برای نگهداری از بارداری احتمالی آماده می کند، حال اگر حاملگی رخ ندهد این دیواره تخریب شده و خون و بقایای آن از طریق واژن دفع خواهد شد.

تعداد روزهای پریود در همه افراد یکسان نیست و به طور معمول بین 2 تا 7 روز به طول می انجامد، گاهی اوقات نیز ممکن است تا 10 روز نیز ادامه دار باشد. لازم به ذکر است اگر تعداد روزهای خونریزی قاعدگی بیشتر یا کمتر از این بازه زمانی باشد بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و با انجام بررسی های تخصصی از جمله سونوگرافی رحم و تخمدان نسبت به علت این مشکل آگاه شده و درمان به موقع آغاز شود.

همچنین بهتر است بدانیم سیکل قاعدگی به معنای دوران پریود نمی باشد زیرا برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که این دو یک مفهوم واحد و مشترک دارند، یادگیری مفهوم سیکل قاعدگی از جهات مختلفی از جمله کاهش و یا افزایش احتمال بارداری و برقراری رابطه جنسی محافظت نشده از اهمیت بالایی برخوردار است، از این رو در ادامه مطلب به بررسی سیکل قاعدگی در بانوان می پردازیم.

سیکل قاعدگی از اولین روز شروع خونریزی پریود در نظر گرفته خواهد شد، یعنی اولین روز سیکل قاعدگی همان اولین روز پریود می باشد. طی هر سیکل قاعدگی یک تخمک بالغ از تخمدان رها شده و وارد رحم می شود تا در صورت وجود اسپرم با آن لقاح پیدا کند.

حال سوال مهم این است که روز تخمک گذاری چندمین روز سیکل قاعدگی می باشد؟ بهتر است بدانیم روز تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع پریود بعدی خواهد بود، یعنی اگر یک خانم سیکل قاعدگی منظم 28 روزه دارد روز تخمک گذاری او در روز 14 سیکل قاعدگی می باشد.

تقویم تخمک گذاری برای رابطه جنسی در پریود

ذکر این نکته ضروری است که روز تخمک گذاری همه خانم ها در میانه سیکل قاعدگی آنان نیست بلکه باید دقت شود که 14 روز قبل از شروع پریود بعدی می باشد، یعنی در مواردی که بانوان سیکل 28 روزه ندارد مثلا خانمی که سیکل 35 روزه دارد باید 14 روز قبل از شروع پریود بعدی یعنی روز 21 سیکل خود را روز تخمک گذاری در نظر بگیرد.

همچنین بهتر است بدانیم اسپرم زمانی که وارد رحم زن می شود 5_3 روز احتمال زنده بودن دارد، از طرفی تخمک حداکثر تا 1 روز بعد از رها سازی توانایی باروری و قدرت زنده ماندن خواهد داشت، به همین علت از 3 روز قبل تا 1 روز بعد از روز تخمک گذاری احتمال بارداری و لقاح اسپرم و تخمک بسیار زیاد می باشد.

بنابراین افرادی که قصد بارداری دارند باید رابطه های منظم خود را در چنین روزهایی افزایش داده و کسانی که قصد جلوگیری از بارداری دارند حتما در طی چنین روزهایی رابطه محافظت شده داشته باشند و یا از برقراری نزدیکی خودداری کنند.

درمورد این سوال که می توان رابطه جنسی در پریود داشت یا نه؟ باید بگوییم از دیدگاه اسلام نزدیکی در این زمان حرام است، از نظر علم پزشکی نیز رابطه جنسی در پریود با عوارضی همراه است که گاه می تواند جبران ناپذیر باشد، از این رو بهتر است در چنین روزهایی از انجام رابطه جنسی واژینال خودداری کرده و از راه های دیگر همچون رابطه دهانی با رعایت نکات بهداشتی، تحریک آلت تناسلی با دست، معاشقه و ماساژ جنسی، زوجین یکدیگر را به لذت، ارگاسم و در نهایت انزال برسانند. توصیه می شود برای انجام این کار حتما از ژل های روان کننده جنسی مانند انواع مختلف ژل لوبریکانت استفاده نمایید تا از نزدیکی با همسر خود بیشتر لذت ببرید.

لازم به ذکر است گاهی اوقات برخی از زوجین خواسته یا ناخواسته به سمت برقراری رابطه واژینال در دوران پریود سوق پیدا می کنند بدون اینکه به عوارض رابطه جنسی در پریود توجه نمایند، توصیه می شود این افراد برای به حداقل رساندن مشکلات احتمالیِ رابطه جنسی در پریود از کاندوم استفاده کنند و از این طریق درصد احتمال ایجاد مشکلات را کاهش دهند.

با توجه به توضیحات گفته شده احتمالا تصور می کنید که رابطه جنسی در پریود فقط دارای عوارض منفی می باشد که سلامت جسمی و شرایط زناشویی را به خطر می اندازد، بهتر است بدانیم رابطه جنسی در پریود در کنار عوارضی که دارد می تواند دارای مزیت نیز باشد، از جمله چنین مزیت هایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش انقباضات رحمی، افزایش خونریزی و کاهش تعداد روزهای پریود از طریق رسیدن به ارگاسم
  • کاهش تنش روحی و روانی
  • بهبود نشانه های سندروم پیش از قاعدگی از جمله دردهای شدید لگنی
  • نزدیک شدن بیشتر زن و شوهر به یکدیگر

عوارض نزدیکی در روز آخر پریود

عوارض رابطه جنسی در پریود

همانطور که گفتیم رابطه جنسی در پریود برای تمامی روزهای آن حتی روز آخر از دیدگاه اسلام حرام می باشد، ولی از نظر علمی و پزشکی رابطه جنسی در روز آخر پریود با عوارض کمتری همراه است ولی به معنای به صفر رسیدن احتمال ایجاد مشکلات نیست. بنابراین بهتر است روز آخر را نیز همچون دیگر روزهای دوره پریود در نظر گرفته و از ایجاد مشکلات جدی جلوگیری نمایید. در ادامه مطلب بهتر است به چند مورد از عوارض رابطه جنسی در پریود اشاره کنیم:

بارداری ناخواسته

شاید برخی از افراد تصور کنند در طول دوره خونریزی پریود احتمال حاملگی وجود ندارد و از این طریق برای افزایش لذت جنسی به برقراری رابطه واژینال محافظت نشده اقدام کنند، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است زیرا در این دوره نیز احتمال بارداری هرچند کم و اندک نیز وجود خواهد داشت.

این احتمال برای خانم هایی که سیکل قاعدگی کوتاه مثلا 21 روزه و یا نامنظم دارند یعنی هر سیکل تعداد روزهای متفاوت و غیر قابل پیش بینی دارد بیشتر می باشد، زیرا اسپرم توانایی زنده ماندن 5_3 روزه دارد، از این رو ممکن است در روزهای آخر پریود وارد رحم زن شده و در نهایت با رها سازی تخمک از تخمدان ها و ورود به رحم در روز بعد از اتمام خونریزی، لقاح صورت گرفته و بارداری ناخواسته رخ دهد.

بنابراین بهتر است در مرحله اول از انجام رابطه جنسی در پریود خودداری کرده و در مرحله بعد اگر چنین اقدامی را انجام می دهید حتما از کاندوم استفاده نمایید.

انتقال بیماری های مقاربتی

همانطور که می دانیم بیماری های مقاربتی به آن دسته از بیماری های عفونی گفته می شود که فقط از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می شوند. به دلیل اینکه بافت داخلی رحم در روزهای پریود در حال تخریب است، بیشتر مستعد جذب و دریافت عوامل بیماری زا خواهد بود.

از این رو رابطه های محافظت نشده با کاندوم در طول روزهای پریود امکان انتقال بیماری های مقاربتی را افزایش خواهند داد. برای آگاهی از انواع بیماری های مقاربتی و نشانه های بروز آن ها می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره تخصصی را دریافت نمایید.

ایجاد و یا تشدید آندومتریوز

مشکلات ناشی از رابطه جنسی در پریود

لازم به ذکر است که آندومتریوز بیماری جدی مربوط به سیستم تولید مثل زنان می باشد که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی بانوان، احتمال ناباروری را نیز افزایش خواهد داد. آندومتریوز ناشی از رشد سلول های تخمدانی در جایی به غیر از تخمدان می باشد که مستعد ترین مکان برای رشد این سلول ها و ایجاد این بیماری، رحم است.

لازم به ذکر است آندومتریوز از طریق ایجاد چسبندگی لوله های رحمی احتمال انتقال تخمک ها را به رحم کاهش داده و از این طریق سبب ایجاد ناباروری خواهد شد. البته بهتر است بدانیم عوامل بسیاری از جمله زمینه های ژنتیکی می توانند باعث ایجاد آندومتریوز شوند و برقراری رابطه جنسی در پریود تنها دلیل بروز این بیماری نیست. همچنین برقراری نزدیکی در طول دوره پریود احتمال تشدید نشانه ها و عوارض آندومتریوز را نیز افزایش خواهد داد.

کاهش میل جنسی

به هم خوردن فانتزی جنسی و یا بی میلی جنسی در این دوران عارضه منفی مشترک برای زنان و مردان می باشد، زیرا در روزهای خونریزی پریود واژن خانم ها به واسطه تماس با خون، بوی نامطبوع گرفته که می تواند برای آقایان آزار دهنده باشد. همچنین رابطه جنسی در پریود می تواند حس عدم رعایت بهداشت، افزایش خونریزی و در نتیجه کاهش میل جنسی را برای خانم ها به همراه داشته باشد.

تشدید سندروم پیش از قاعدگی

به همان نسبت که به ارگاسم رسیدن می تواند نشانه های سندروم پیش از قاعدگی از جمله سردرد، تنش، پرخاشگری، درد لگنی و… را کاهش دهد، به همان نسبت نیز می تواند موجب تشدید این نشانه ها و آزار بانوان شود.

ایجاد حس سوء استفاده جنسی

حس سو استفاده جنسی در پریود

یکی دیگر از عوارض روحی که برخی از بانوان به واسطه برقراری رابطه جنسی در پریود به آن دچار می شوند، حس سوء استفاده جنسی می باشد. خانم ها در روزهای خونریزی قاعدگی نیاز دارند که از لحاظ روحی و جسمی درک شوند و محیطی آرام برایشان فراهم گردد.

از این رو اغلب بانوان تمایلی به برقراری نزدیکی در طول دوره پریود ندارند. متاسفانه در مواردی که با اصرار همسر خود برای برقراری رابطه مواجه می شوند ممکن است حس سوء استفاده جنسی و مهم بودن جسم در مقابل شرایط روحی به آنان منتقل شده و از این طریق از همسر خود به تدریج دور شوند.

افزایش خونریری و کاهش تعداد روزهای پریود

همانطور که گفتیم به واسطه ارگاسم خانم ها عضلات رحم از حالت انقباضات شدید خارج شده، در نتیجه روند خونریزی تسریع می یابد، همچنین هرچقدر میزان خونریزی بیشتر باشد تعداد روزهای پریود کاهش می یابد. در چنین مواقعی خانم هایی که اطلاعی از این موضوع ندارند دچار درگیری ذهنی شده و تصور می کنند که به علت وجود مشکلی جدی مانند فیبروم رحم و یا کیست تخمدان خونریزی افزایش یافته و یا تعداد روزهای پریود کمتر شده است.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده توصیه می شود از برقراری رابطه جنسی واژینال در طول دوره پریود تا حد امکان خودداری کرده و از دیگر روش های نامبرده در همین مقاله برای رسیدن به ارگاسم و انزال استفاده نمایید.

رابطه جنسی در پریود باعث بارداری می شود؟

بارداری ناشی از رابطه جنسی در پریود

همانطور که گفتیم احتمال بارداری در طول دوره عادت ماهیانه کاهش می یابد ولی به صفر نمی رسد، یعنی اگر مایع منی مرد در واژن زن تخلیه شود و طی مدت زمانی که اسپرم در رحم خانم ها زنده می باشد روز تحمک گذاری فرا رسیده و تخمک رها گردد، امکان لقاح وجود داشته و ممکن است بارداری ناخواسته اتفاق بیفتد. بنابراین توصیه می شود اگر رابطه جنسی در پریود را انجام می دهید حتما از کاندوم استفاده کرده و به هیچ عنوان به باورهای اشتباهی که در این مورد رواج یافته اند توجه نکنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم رابطه جنسی در پریود و عوارض برقراری نزدیکی در این دوران پرداختیم و همچنین احتمال رخ دادن بارداری را در طول روزهای قاعدگی توضیح دادیم. با توجه به تحت تاثیر قرار دادن تمامی جوانب زندگی زوجین چه از لحاظ مشکلات جسمی و روحی و چه از لحاظ رخ دادن بارداری ناخواسته، آگاهی یابی نسبت به این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا برقراری رابطه جنسی در پریود خطرناک است؟

نزدیکی در طول روزهای خونریزی پریود عوارض متعددی دارد که در همین مقاله نامبرده شد که گاه خطرناک و جبران ناپذیر هستند

آیا می توان از طریق رابطه دهانی در طول دوره پریود زن و شوهر به انزال برسند؟

بله، با این کار از عوارض رابطه واژینال جلوگیری کرده و در عین حال زوجین به یکدیگر نزدیک می شوند

از نظر اسلام رابطه جنسی در پریود چه حکمی دارد؟

از دیدگاه اسلام برقراری رابطه جنسی در طول دوره قاعدگی حرام است

آیا نزدیکی در طول دوره پریود به کاهش دردهای لگنی کمک می کند؟

بله، در اکثر موارد موجب کاهش انقباضات رحمی و در نتیجه کاهش درد می شود

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور