دلیل طلاق زودهنگام
دلیل طلاق زودهنگام

آشنایی با 13 دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین

با توجه به افزایش نرخ طلاق در جامعه، بسیاری از کارشناسان به دنبال آگاهی از دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین می باشند. این امر نه تنها می تواند به ریشه یابی مشکلات، بلکه به پیشگیری و کم تر کردن وقوع طلاق کمک نماید. علاوه بر این، اگر زوجین و حتی افراد مجرد بدانند که چه عواملی اینگونه طلاق ها می شود، بسیار آگاهانه تر عمل خواهند نمود.

از این رو، در این مقاله قصد داریم تا با 13 دلیل اصلی طلاق زودهنگام میان زوجین آشنا شده و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز می خواهید که درگیر چنین مسائلی نشده و یک رابطه زناشویی سالم داشته باشیم، می توانید به صورت تلفنی یا آنلاین از مشاوره دکتر فکر بهره ببرید. 

اهمیت آگاهی از انواع دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین 

اهمیت آگاهی از انواع دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین 

ازدواج برای همه انسان ها از دیرباز نماد عشق و آرامش بوده است. هیچ کدام از ما حتی دوست نداریم به این فکر کنیم که پایان ازدواجمان به جدایی ختم می شود. اما متاسفانه واقعیت تلخ آن است که نرخ طلاق در سال های اخیر رو به افزایش می باشد. به طوری که بر اساس آخرین آمارها، در 10 سال گذشته طلاق 28 درصد افزایش داشته است. 

بنابراین، بروز نگرانی ها بی جا نیست و اگر علت طلاق از جوانب مختلف مورد بررسی قرار نگیرد، باید منتظر بیشتر شدن این آمارها بود. اما نگران کننده تر ان است که عمر ازدواج ها نسبت به قبل کوتاهتر شده و به صاطلاح طلاق های زودهنگام رخ می دهد. برای مثال، مطابق با آماری که در سال 99 منتشر گردید، ۲۱۹۸ ثبت طلاق را تنها در سه ماه اول سال با مدت کمتر از یکسال زندگی را ثبت کرده است. 

از این رو، باید به این زنگ خطر توجه کرد و در صدد شناخت هر چه بیشتر دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین  برآمد تا دیگر شاید چنین آمارهای تاسف باری نباشیم. 

13 دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین

حال که می دانیم، طلاق زودهنگام تا چه اندازه در جامعه ما رشد داشته است، خوب است که از مهمترین عوامل آن نیز مطلع گردیم. شاید نتوان دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین را تنها به چند مورد خاص محدود کرد. به ویژه آنکه با تغییر سبک زندگی، می توان گفت که اشتباه در زندگی زناشویی اشکال جدیدتری به خود گرفته است. با این وجود، در ادامه به مهمترین این موارد خواهیم پرداخت. 

عشق های آتشین و مقطعی

داستان ها و فیلم های عاشقانه همیشه هیجان انگیز بوده و بسیاری از افراد دوست دارند خود یکی از کارکترهای این داستان ها باشند. به همین دلیل هم معیار اصلی برای برخی از اشخاص، بویژه در سنین پایین این است که فرد دیگری به شدت عاشق آن ها باشد یا خود را غرق دوست داشتن دیگری ببینند.

این درحالی است که یک دلیل عمده طلاق زودهنگام ، ازدواج به خاطر علاقه های شدید عاطفی و عشق اشتباه می باشد. اما پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک، آن عشق آتشین به تدریج فروکش کرده و آن دوست داشتن های بی قید و شرط کم رنگ می شوند.

در عشق بیمارگونه به دلیل غلبه هیجانات و پایین آمدن توانایی کنترل آن ها، اشخاص نمی توانند واقعیت های طرف مقابل را ببینند یا بپذیرند. حتی اگر با کاستی ها یا عیوب آن مواجه شوند نیز بر روی آن سرپوش گذاشته و حاضر به پذیرفتن حقیقت نخواهند بود.

همین مسئله هم باعث می شود که بعد از ازدواج، زمانی که فراز و نشیب های زندگی خود را نشان داد، دیگر نتوان توجه خود را تنها به یک نفر معطوف نمود. به مرور از شدت علاقه کاسته شده و رابطه به سمت یکنواختی می رود. بدین ترتیب، اگر زوجین با مهارت های همسرداری و روش های ابراز عشق به همسر آشنا نباشند، از آن زندگی زده شده و تدریج به جدایی می گیرند.

تصمیم بر اثر اصرار یک علت طلاق زود هنگام

بدترین نوع ازدواج آن است که به دلیل اصرار یا تحمیل دیگران صورت گیرد. افرادی که به خاطر خواسته ، آرزو یا نیاز خود، شخص دیگر را تحت فشار گذاشته یا مجبور به ازدواج می کنند، خود دلیل طلاق زودهنگام خواهند شد. ازدواج اجباری عمدتا از جانب خانواده، بخصوص پدر و مادر می باشد.

گاهی نیز امکان دارد که یک شخص رضایت به ازدواج با فرد دیگر نداشته باشند، اما به دلیل اصرارهای بیش از حد او ناچار به قبول درخواست او می شود و پیامدهای ازدواج بدون عشق را خواهد چشید.

در هر صورت، ازدواج به دلیل پیچیدگی های ذاتی که دارد، نیازمند توجه و میل قلبی طرفین برای ساختن یک زندگی نرمال دارد. به همین خاطر، اگر این پیوند با دلسردی شروع و ادامه یابد، نمی توان به استحکام آن امید زیادی داشت.

تصمیم های شتابزده برای ازدواج

13 دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین

بسیار دیده می شود که فاصله بین آشنایی و ازدواج آنقدر کوتاه است که طرفین در حقیقت بدون هیچ شناخت عمیقی وارد زندگی مشترک می شوند. این مسئله غالبا در ازدواج های سنتی رخ می دهند که خانواده اصرار بر کوتاه بودن دوران و مدت پیش از ازدواج داشته و یا به دلایل سنت های نادرست تصور می کنند که نباید دوران نامزدی و عقد طولانی مدت باشد.

از سوی دیگر، امکان دارد که مثلا یکی از طرفین قصد مسافرت به خارج از کشور را داشته باشد و از دیگر بخواهد که هر چه زودتر تصمیم گرفته و مراسم ازدواج را برپا نماید. یادمان باشد که دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین در بسیاری از مواقع، آشنایی های بسیار کوتاه مدت یا بسیار طولانی مدت می باشد. مدت آشنایی ازدواج باید در حد تعادل باشد.

شناختن ویژگی های شخصیتی افراد لزوما نیازی به یک زمان طولانی چند ساله ندارد و در عرض چند روز هم نمی توان کسی را شناخت. زوجین باید حتما در مدت آشنایی به دور از احساس و با منطق یکدیگر را محک و از روش های مختلف مورد ارزیابی قرار دهند.

تصور آرمانگرایانه از زندگی مشترک

تقریبا همه ما این را شنیده ایم که بعضی از دختران منتظر یک شاهزاده با اسب سفید هستند تا بیاید و او را خوشبخت کند. همین مورد به شکل دیگر برای برخی از پسران و آقایان نیز وجود دارد. به طوری که تصور می کنند همسر آینده یک انسان کامل و خوشبخت کننده آن هاست.

متاسفانه ایده آل ها و تصورات رویاگونه ایی که ما از زندگی مشترک داریم، باعث می شود تا پس از ورود به آن با کوچکترین مشکل، فکر کنیم که سقف آرزوها بر سرمان خراب شده و از انتخاب خود پشیمان می شویم. این امر به راحتی به دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین تبدیل می گردد. چرا که منجر به مقایسه همسر با دیگران خواهد شد و نارضایتی را افزایش می دهد.

این موضوع عمدتا در زوجین کم سن و سال، یا اشخاصی دیده می شود که در زندگی خود سرخوردگی هایی را تجربه کرده و انتظار دارند که در زندگی مشترک، همسر تمام آرزوهای آن ها را برآورده نماید.

حساسیت های بیش از حد

حساسیت در ازدواج، می تواند نمودهای مختلفی داشته باشد. اما بیشترین نمونه آن را می توان به نوعی با حساسیت و کنترل بیش از حد شناخت. به عنوان مثال، زنی که فعالیت های مرد به شدت تحت نظر دارد، یا مردی که زن خود را محدود می کند، در حال تجاوز به آزادی ها و حریم شخصی دیگری می باشد.

اگر در یک زندگی مشترک چنین فضایی حاکماشد، به زودی نشاط زندگی از بین خواهد رفت و ارتباط به سردی می گراید. متاسفانه اگر به دادگاه های خانواده مراجعه نمایید، خواهید دید که دلیل طلاق زودهنگام در بسیاری از ازدواج ها این است که مرد یا زن به دلیل دوست داشتن زیاد یا حفظ آبرو، دائما طرف مقابل را چک نموده و او احساس می کند که حبس شده است.

منشا چنین حساسیت های غیر نرمال و روابط عاطفی ناسالم، غالبا از دوران کودکی و مشکلات روانی است و سبب به وجود آمدن حس بدبینی می شوند.

دخالت های اطرافیان یک دلیل مهم طلاق زودهنگام

زمانی که یک زندگی به تازگی تشکیل می شود، نحوه برخورد و رعایت نکات همسرداری، به دلیل بی تجربگی چندان آسان نیست. از طرفی، خانواده ها به دلیل آنکه پذیرفتن مستقل شدن فرزند برایشان دشوار است، امکان دارد که در جوانب مختلفی اعمال نظر کنند. حال اگر این مداخلات به درستی مدیریت نشود، به اطمینان می گفت که دلیل مهم طلاق زودهنگام میان زوجین خواهد بود.

اگر بخواهیم علت های دخالت اطرافیان در زندگی مشترک را بیابیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بازگو کردن اسرار و مسائل خصوصی نزد دیگران
  • نداشتن قدرت تصمیم گیری
  • عدم اعتماد بنفس
  • متکی بودن و نداشتن شخصیت مستقل
  • وجود اختلافات و کشمکش های قبلی در بین خانواده ها

الگوهای نادرست ازدواج

از نظر روانشناسان، امکان دارد که رابطه برخی از زوجین از الگوهای نادرستی تبعیت کند. از جمله مهم ترین این الگوهای اشتباه را می توان، الگوی والد فرزندی یا الگوی ناجی قربانی دانست. منظور از الگوی والد فرزندی آن است که یکی از طرفین به شکل منفعلانه ایی، تسلیم خواسته ها و تصمیمات دیگری شود و یا یکی از آن ها خود را مدیر و مدبر زندگی بداند.

الگوی ناجی قربانی نیز به مفهوم آن می باشد که یک طرف دچار رفتارهای اشتباه و پر خطر شده و دیگری همواره به او کمک می کند. هیچکدام از این الگوها درست نیست و به زودی یکی از زوج ها از نقش خود خسته شده و به دلیل طلاق زودهنگام تبدیل خواهد شد.

عدم صداقت در دوران آشنایی

اینکه نداشتن صداقت در دوران پیش و پس از ازدواج شایع ترین دلیل طلاق زودهنگام و دیر هنگام می باشد، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

 همه ما می دانیم که تاثیر دروغ در زندگی مشترک تا چه حد مخرب است. شاید بتوان مهمترین دلیل عدم صداقت در دوران پیش از ازدواج را ترس از ترش شدن یا از دست دادن دانست.

البته، صداقت صرفاً به معنای بیان لفظی حقیقت نیست. بلکه طرفین بایستی خود واقعی را نشان دهند. عقاید، تفکرات، وضعیت مالی واقعی، میزان تحصیلات، خانواده و …  همگی باید در دوران آشنایی بدون نقاب مشخص باشند.

همچنین، ممکن است که دروغ و پنهانکاری خود را در دوران پس از ازدواج نشان دهد. به طور مثال مرد یا زن صداقت مالی کافی نداشته باشد. یا اینکه از نظر عاطفی و بروز احساسات با همسر خود صادقانه برخورد نکنند.  به طور کلی، دروغ گفتن اشکال و انواع بی شماری دارد که باید ریشه یابی شود تا به دلیل طلاق زودهنگام مبدل نگردد.

ازدواج برای فراموش کردن عشق سابق

دخالت های اطرافیان یک دلیل مهم طلاق زودهنگام

متاسفانه  برخی از اوقات افراد زمانی که از یک رابطه خارج می‌شوند  برای  فرار از حالات بعد از شکست عشقی به ازدواج پناه می برند.  این در حالی است که هنوز نتوانسته اند عشق سابق خود را فراموش کرده و دائماً در حال مقایسه کردن همسر با وی هستند.  این یک اجتماع بسیار بزرگ است که می تواند دلیل طلاق زودهنگام زوجین باشد.

خوب است که بدانیم مدت زمان فراموشی عشق در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت بوده و بسته به چند عامل می تواند متغیر باشد.  برای مثال اینکه رابطه قبلی تا چه حد طولانی و عمیق بوده است رابطه مستقیمی با زمان لازم به برای فراموش کردن عشق قدیمی دارد. 

اما باید به یاد داشت که نمی‌توان عشق به طور کامل از ذهن پاک شود و چنین امری را امکان پذیر نخواهد بود. اما اگر دوران سوگ به درستی طی شود، در آینده اثر مخربی بر روی روابط بعدی نخواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود که  اگر در چنین شرایطی قرار دارید،  از مشاورین دکتر فکر راهنمایی ها و راهکارهای اصولی را اخذ نمایید.

نبخشیدن گذشته همسر

به طور معمول زمانی که دو نفر قصد ازدواج دارند، درباره گذشته یکدیگر تحقیقات ایران را انجام داده حتی ممکن است کنکاش های جدی داشته باشند. حال اگر در گذشته هرکدام موردی باشد که دیگری از وجود آن آزرده خاطر گردد، پتانسیل به وجود آوردن برخی ناسازگاری های زناشویی را در آینده خواهد داشت.

البته دیدگاه  زنان و مردان در این رابطه با یکدیگر فرق دارد.  همچنین فرهنگ و تربیت خانوادگی نیز می تواند در بخشش یا عدم بخشش طرف مقابل به خاطر گذشته تاثیرگذار باشد.

یک نکته مهم هم آن است که گرچه صداقت در رابطه زناشویی بسیار مهم می باشد،  اما لزومی ندارد که ما تمامی رازهای خود را با طرف مقابل در میان بگذاریم، در حالی که می دانیم می تواند موجب از هم پاشیدن زندگی مان شوند.

اما به طور کلی، اگر شخصی که بخشش را یاد نگرفته باشد یا گذشته بشدت او را آزرده نماید، به اولین چیزی که فکر خواهد کرد، جدایی خواهد است.

نداشتن رابطه جنسی با کیفیت

یکی از پایه ها و ستون های اصلی دوام زندگی زناشویی، داشتن رابطه جنسی سالم است. زن و مردی که نسبت به بیست فایده رابطه جنسی بر روی سلامت مردان وزنان بی توجه هستند، به زودی بذر بی میلی و سردی را در رابطه خود می کارند. بنابراین، می توان گفته که عدم رابطه جنسی درست، دلیل مستقیم و غیر مستقیم طلاق زودهنگام میان زوجین می باشد.

بدتر آنکه همسران حتی در صورت نارضایتی از رابطه جنسی خود، حاضر به صحبت یا حل آن نیستند، و حتی گاهی متوجه نارضایتی شریک زندگی خود نمی شوند. همین امر، زمینه بروز استرس و کشمکش را فراهم می کند.  به همین دلیل است که از زوجین خواسته می شود تا مشاوره جدی بگیرند.

وجود اختلاف  طبقاتی

دلیل آنکه در شرع و عرف، و روانشناسی بارها توصیه می شود که حتماً به اختلاف فرهنگی در ازدواج توجه شود، تاثیراتی است که در آینده بر روی رابطه همسران خواهد داشت. البته این اختلافات می تواند رد ابعاد مختلفی بروز نماید. زن و مردی که از نظر تحصیلی، مالی، فرهنگی، و فکری دارای اختلافات فاشحی هستند، توانایی کمتری برای درک یکدیگر دارند.

شاید از استثنائاتی وجود داشته باشد، اما به طور عموم اینکه ما می توانیم با وجود تفاوت های بسیار خوبی در کنار یکدیگر زندگی کنیم،  یک شعار بیش نیست. فردی که در یک شرایط بسیار متفاوت با ما رشد کرده و به آن سبک عادت نموده،  به راحتی نمی تواند با شرایط دیگری خود را وفق دهد. 

به همین دلیل یا در صدد تغییر همسر خود برمی آید که نتیجه مثبتی را در پی نخواهد داشت. یا آنکه ترجیه به خارج شدن از چنین شرایطی می گیرد. بنابراین، به خوبی می توان آنرا یک دلیل مهم برای طلاق زودهنگام بین زوجین دانست.

عدم رعایت چهارچوب های اخلاقی یا رابطه با جنس مخالف

ما درفرهگی زندگی می کنیم که ارزش ها و هنجارهای خاص خود را دارد. در یکی از تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه اصفهان که در این حیطه صورت گرفت، اثبات شد که دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین در بسیاری از موارد، بی توجهی به هنجارها و پایبندی به ارزش های اخلاقی است.

متاسفانه امروزه با تصور اینکه روشنفکرانه عمل می کنند، توجهی به اصول مذهبی و اخلاقی نداشته و باعث انحرافات جنسی و افزایش تنوع طلبی می گردند. به دنبال این ماجرا، بی وفایی و خیانت دور ازانتظار نبوده و احتمال جدا شدن نیز بالا خواهد بود.

خلاصه مطالب

در این مقاله دیدیم که 13 دلیل طلاق زودهنگام میان زوجین شامل چه مواردی می باشد و تلاش کردیم تا به نوبه خود در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.

چنانچه شما نیز زندگی مشترک خود را معرض خطر می بینید یا می خواهید با روش های موثر، رابطه خود با همسرتان را بهبود ببخشید می توانید از کارشناسان دکتر فکر راهنمایی بگیرید. همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 پاسخگوی شما خواهند بود.

رایج تریندلایل طلاق زودهنگام چیست؟

در این مقاله می توانید با 13 دلیل طلاق زودهنگام میان زوجی آشنا شوید.

چگونه از طلاق زودهنگام جلوگیری کنیم؟

روانشناسان و مشاوران خبره دکتر فکر می توانند شما را در کسب مهارت های زندگی و جلوگیری از طلاق زودهنگام راهنمایی نمایند.

آیا طلاق زودهنگام در کشور ما رو به افزایش است؟

بله. مطابق با آماری که در سال 99 منتشر گردید، ۲۱۹۸ ثبت طلاق را تنها در سه ماه اول سال با مدت کمتر از یکسال زندگی را ثبت کرده است. 

آیا عشق آتشین را می توان از عوامل طلاق زود هنگام دانست؟

بله. یک دلیل عمده طلاق زودهنگام ، ازدواج به خاطر علاقه های نامعقول و عشق اشتباه می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور