تاثیر دروغ در زندگی مشترک
تاثیر دروغ در زندگی مشترک

تاثیر دروغ در زندگی مشترک

تاثیر دروغ در زندگی مشترک چیست؟ به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ سوال تاثیر دروغ در زندگی مشترک چیست را بدانید. در واقع صداقت یکی از بنیان های اصلی خانواده شما را تشکیل می دهد و اگر قرار باشد به آن بی توجه باشید، قطعاً بنیان های بسیار سستی را انتخاب کرده اید. ما در ادامه قصد داریم هفت تاثیر دروغ در زندگی مشترک و پیامدهای آن بر زندگی زناشویی را بررسی کنیم و به صورت کلی رفتار دروغگویی و دلیل رخ دادن آن را تحلیل نماییم. در ادامه با ما باشید.

تاثیر دروغ در زندگی مشترک

برخی از دروغ ها ممکن است بی ضرر به نظر برسند و دروغ گاه به گاه احتمالاً اجتناب ناپذیر است. اما حتی دروغهای اندک و نادر نیز می تواند بر بی اعتمادی و سایر مشکلات روابط بیفزاید.

تاثیر دروغ در زندگی مشترک چیست؟

کاهش اعتماد

اولین تاثیر دروغ در زندگی مشترک، کاهش اعتماد است.

 اگر همسرتان مدام دروغ بگوید، می تواند تأثیر مستقیمی بر اعتماد داشته باشد. هرچه بیشتر دروغ بگویند، کمتر به آنها اعتماد دارید یا به صداقت آنها ایمان ندارید.

صمیمیت کمتر

دومین تاثیر دروغ در زندگی مشترک، کاهش صمیمیت است.

 صمیمیت مستلزم آسیب پذیری عاطفی است، که بدون پایه اعتماد و صداقت تقریباً غیرممکن می شود.

کاهش شفقت و همدلی

سومین تاثیر دروغ در زندگی مشترک، کاهش شفقت و همدلی است.

 دروغگویی تشخیص احساسات دیگران را دشوار می کند، که به نوبه خود می تواند شفقت و همدلی شما را نسبت به آن شخص کاهش دهد.

دروغ و فریب بیشتر

چهارمین تاثیر دروغ در زندگی مشترک، دروغ بیشتر است.

 یک مطالعه نشان داد که مغز می تواند با عدم صداقت سازگار شود. به عبارت دیگر، هرچه کسی بیشتر دروغ بگوید، مغز او بیشتر به دروغ عادت می کند.

طلاق عاطفی

طلاق عاطفی، پنجمین تاثیر دروغ در زندگی مشترک می باشد.

اگرچه در بسیاری از موارد دروغ منجر به جدایی شده است؛ اما حتی اگر منجر به جدایی نیز نشود، منجر به طلاق عاطفی خواهد شد.

تربیت نادرست فرزندان

شاید والدین حتی متوجه این موضوع نشوند؛ اما دروغگویی می تواند تاثیر مستقیم را روی فرزندان یک رابطه داشته باشد.

طرد شدن از جانب دیگران

یکی از تاثیرات دروغ بر زندگی مشترک، طرد شدن از جانب دیگران می باشد. بدین صورت که فرد محبوبیت خود را از دست داده و کم کم از جانب تمامی افراد طرد خواهد شد.

چرا نباید در رابطه و زندگی مشترک دروغ بگوییم؟

اکثر مردم موافقند که صداقت و شفافیت در تعامل با شریک شان برای موفقیت طولانی مدت رابطه ضروری است.

“اگر چیزها را از یکدیگر پنهان می کنید، چگونه می توانید بفهمید که چه اتفاقی می افتد یا مشکلات را حل کنید؟ “

“آیا همیشه بهتر نیست که سعی کنید مسائل بین خود و شریک خود را حل کنید تا اینکه خودتان آنها را تشخیص دهید؟”

روانشناسان همواره سعی دارند به زوج ها بیاموزند که چگونه افکار و احساسات درونی خود را آشکار نمایند. البته فراموش نکنید که که گاهی پاسخ های دقیق و فیلتر نشده نیز می تواند مشکل ساز باشد.

به همین دلیل گفته می شود که در تمامی روابط یک منطقه خاکستری وجود دارد که در آن تمامی آموزه ها ممکن است اشتباه از آب درآمده و یا نیاز باشد تغییراتی اعمال گردد.

تمامی زن و شوهرهایی که به یکدیگر دروغ می گویند، دلایل خاص خود را دارند. آن ها معتقدند که اگر همیشه صادقانه با همسر خود رفتار کرده و نظرات خود را بروز دهند، بعدها مشکلاتی را تجربه خواهند کرد.

تاثیر دروغ در روابط

دلیل دروغگویی در روابط چیست؟

در این قسمت همراه ما باشید تا به شما بگوییم که چرا برخی زن و شوهرها به یکدیگر دروغ می گویند. در واقع هدف ما از بررسی این قسمت، بررسی دلایلی است که به عنوان توجیه توسط زن و شوهرها برای دروغگویی ارائه می شود.

چرا مردم در روابط دروغ می گویند؟ مردم به دلایل زیادی دروغ را انتخاب می کنند. اینها می توانند از نیت خوب و بد متغیر باشند. دلایل دروغگویی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تلاش برای محافظت از احساسات دیگران
  • اجتناب از درگیری، خجالت و یا مجبور به مواجه شدن با عواقب رفتار آنها
  • ترس از طرد شدن یا از دست دادن همسر
  • پنهان کردن کاری که انجام داده اند یا نداده اند
  • حفظ کنترل یک موقعیت
  • خود را خوب، موفق تر، خاص یا با استعدادتر از آنچه هستند نشان دهند
  • به تعویق انداختن تغییر در شیوه زندگی

در حالی که ممکن است مردم به عنوان راهی برای محافظت از احساسات شریک زندگی خود یا اجتناب از درگیری دروغ بگویند، این دروغ ها و دروغ های دیگر همچنان با کاهش اعتماد و صمیمیت باعث ایجاد مشکل در رابطه می شوند.

 

برای اطلاع از دلایل دعوای زیاد بین زن و شوهر کلیک کنید.

  • راز در مقابل اندیشه های خصوصی

همه مردم احساسات و افکار درونی دارند که برای خود نگه می دارند. زیرا بارها تجربه به اشتراک گذاشتن این افکار و سرکوب شدن را داشته اند.

وقتی وارد هر رابطه صمیمی می شوید، طبیعی است که برخی از چیزهایی را که هنوز برای مطرح کردن آن ها مطمئن نیستید، نگویید.

اگر این تجربیات، به هر دلیلی بعداً در رابطه آشکار شوند، مشکلاتی بوجود می آیند. اگر شریک زندگی شما رابطه خود را به بهانه های دروغین ادامه داد، ممکن است از آنچه شما هنوز پنهان می کنید تعجب کند.

افکار خصوصی برای همه عادی است. اما، آنها زمانی می توانند خطری برای یک رابطه محسوب شوند که حضور آنها بر دیگری تأثیر منفی می گذارد یا زمانی که شما در معرض خطر عمل به آنها بدون اطلاع شریک زندگی خود هستید، مشکل ساز شود.

 

برای اطلاع از هفت پیامد دروغ و پنهان کاری در ازدواج کلیک کنید.

  • تغییرات در طول زندگی

همه افراد با گذر از زندگی تغییر می کنند. آرزوها و رویاهای قدیمی با خواسته های جدید جایگزین می شود. دگرگونی تغییر ایجاد می کند و تغییر باعث ایجاد فکر و احساسات جدید می شود.

اگر شما یا همسرتان به هر دلیلی احساس متفاوتی نسبت به خودتان یا رابطه داشته باشید و تغییرات داخلی را در صورت بروز آنها به اشتراک نگذارید، ممکن است پیوندی را که باعث می شود شما نزدیک باشید از دست بدهید، حتی بدون اینکه بدانید در حال وقوع است.

دروغ چیست؟

در مورد اینکه دروغ چیست، هنوز تعریف دقیقی ارائه نشده است اما ما در ادامه قصد داریم برخی مفاهیم را که با دروغگویی در ارتباط است، بررسی کنیم.

معادل سازی: دادن اطلاعات مبهم، غیر مستقیم یا متناقض

مبالغه: افراط و تفریط حقیقت

اظهارات نادرست: جنبه های حقیقت را کم یا کوچک جلوه دهید

پنهان کاری: حذف عمدی اطلاعات مهم و مرتبط

دروغهای عمدی: ساختن اطلاعات، یا دادن خلاف حقیقت (نه در مقابل بله)

چرا مردم دروغ می گویند

چرا دروغ می گوییم؟

دروغگوهمیشه هدفی دارد و اغلب ناشی از نیاز به محافظت از چیزی است. آنچه بسیار مهم است که در نظر گرفته شود انگیزه پشت دروغ است و آنچه در واقع فرد سعی در محافظت از آن دارد. ایگو آنهاست؟ احساس امنیت آنها؟ ترس از شرم؟ در برخی موارد، همانطور که اغلب در ابتدای رابطه اتفاق می افتد، ممکن است دروغ هایی گفته شود تا فرد پیوند را محکم کرده و نزدیکی ایجاد کند.در موارد دیگر دروغ ها به منظور جلوگیری از درگیری یا تنش یا اجتناب از احساسات آسیب دیده گفته می شود. ما همچنین برای پیشرفت خود، تقویت چهره خود، محافظت از خود یا کسب قدرت، دروغ می گوییم. در حالی که دروغ های کوچک ظاهراً محبت آمیز بوده و به منظور محافظت از پیوند گفته می شود. فراموش نکنید محافظت از رابطه از طریق بیان حقیقت، تقریباً همیشه موفق تر است، هر چند که خطرناک و ترسناک به نظر می رسد.

نشانه های دروغگویی

در حالی که دانستن برخی از علائم معمولی دروغ می تواند مفید باشد، اما درک نادرست از چنین رفتارهایی نیز آسان است. یک مطالعه نشان داد که افراد تنها در 54 درصد مواقع قادر به تشخیص علت دقیق دروغگویی هستند.

بنابراین اگر فکر می کنید کسی دروغ می گوید، تنها 50 درصد احتمال دارد که درست حدس زده باشید.

از آنجا که تشخیص دروغ همیشه آسان یا ساده نیست، برای تشخیص دروغ روی این علائم حساب نکنید. فقط به این دلیل که کسی برخی از رفتارهای زیر را نشان می دهد، لزوما به این معنی نیست که او دروغ می گوید.

  • اجتناب از تماس چشمی
  • نگاه چپ به راست
  • خیره شدن از کنار شما یا دور شدن از شما در حین صحبت
  • مردد بودن
  • مبهم بودن، ارائه جزئیات اندک
  • زبان بدن و حالات صورت با آنچه گفته می شود مطابقت ندارد، مانند “نه” گفتن اما سر را به بالا و پایین تکان دادن
  • انکار مستمر اتهامات
  • عبور از دست یا پاها
  • حالت دفاعی
  • رفتارهای متفاوتی مانند عمل نکردن به روش معمول
  • ناسازگاری در آنچه به اشتراک گذاشته می شود
  • عدم اشاره به انگشت
  • تأکید بر “نه” هنگام صحبت
  • شانه های بالا را بالا انداخت
  • تعریق صورت
  • قرار دادن یک مانع مانند یک میز یا یک صندلی در مقابل خود
  • بازی با مو
  • ارائه اطلاعات و جزئیات بیشتر از آنچه لازم است یا خواسته شده است
  • سفتی یا بی حوصلگی
  • چندین بار “نه” گفتن
  • حالت خمیده
  • خودخوری
  • متوقف کردن مکالمه با استفاده مکرر از مکث ها و نظراتی مانند “اوهوم”، یا “می دونی”…
  • دست زدن به چانه یا مالیدن ابروها
  • حرکات غیر طبیعی یا محدود بازو و دست
  • آرامش غیر معمول
  • نوسانات غیرمعمول صدا، انتخاب کلمه، ساختار جمله
  • عدم تمایل به تماس با همسر در طول مکالمه
  • استفاده پراکننده از کلمات

ممکن است عصبی بودن، حواس پرتی یا عدم تماس چشمی را با دروغگویی اشتباه بگیرید، این ممکن است منجر به خواندن اشتباه یا برچسب زدن اشتباه رفتارهای همسرتان شود. تشخیص سرنخ های غیرکلامی دروغ گفتن دشوار است و از فردی به فرد دیگر خواهد بود.

دانشمندان حتی دیدگاه های متضادی در مورد این موضوع دارند. به عنوان مثال، برخی از محققان می گویند که حرکت چشم پیش بینی خوبی برای دروغ نیست.

 

برای اطلاع از وظایف مردان در زندگی مشترک کلیک کنید.

نحوه برخورد با همسر دروغگو

اگر مشکوک هستید که همسرتان دروغگو است، مراحلی وجود دارد که می توانید با شفقت نسبت به همسرتان و خودتان پاسخ دهید.

به غرایز خود تکیه کنید. مهم این است که به شهود خود اعتماد کنید. واکنش شما ممکن است دقیق تر از تلاش برای شناسایی رفتارهای کلیشه ای باشد که اغلب با دروغگویی همراه است مانند بیهوشی و عدم تماس چشمی.

انتظارات خود را واقع بینانه تر کنید

گاهی برخی انتظارات بیش از حد منجر به دروغگویی خواهد شد. به طور مثال ممکن است شما مدام از همسرتان بپرسید که کجاست، چه فعالیتی را انجام دهد، چه زمانی به خانه می رسد و از این دست موارد. اما اگر این انتظارات خود را به صورت واقع بینانه ای کاهش دهید، متوجه خواهید شد که تا حدودی می توانید از بسیاری از دروغ هایی که گفته می شود، جلوگیری کنید.

  • قبل از پاسخ دادن به آنچه همسرتان به شما می گوید، فکر کنید

 وقتی شریک زندگی شما چیزی را که فکر می کنید دروغ است نقل می کند، قبل از پاسخ دادن، لحظه کوتاهی وقت بگذارید. این به شما یک لحظه فرصت می دهد تا هر یک از الگوهای دروغگوی همسرتان را پردازش کرده و از پاسخگویی تکانشی جلوگیری کنید.

  • سوالات مستقیم بپرسید یا حرفهای همسرتان را به چالش بکشید

دروغ گفتن تلاش قابل توجهی می طلبد، بنابراین اگر از همسرتان بخواهید داستان خود را به ترتیب زمانی بازگو کند، تشخیص شکاف های داستان و سایر شاخصهای رفتاری ممکن است آسان تر باشد.

آیا باید شریک خود را به خاطر دروغگویی ببخشید؟

اینکه آیا شریک خود را به خاطر دروغ می بخشید یا نه، یک انتخاب فردی است که ممکن است به الگوی رفتاری قبلی او و همچنین میزان آسیب ناشی از دروغ بستگی داشته باشد. به همین ترتیب، فقط شما می توانید تصمیم بگیرید که چقدر دروغ در رابطه شما قابل قبول است. مطمئناً بخشیدن خیانت به همسر سخت تر از دروغ گفتن در مورد رفتن به خوشگذرانی با همکاران است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که کینه توزی می تواند بهزیستی و روابط شما را از بین ببرد، بنابراین تمام تلاش خود را برای اطلاع از آسیب خود انجام دهید و در نهایت دروغ را بپذیرید. بخشیدن همسرتان به این معنا نیست که شما رفتار دروغگو یا آزاردهنده را پذیرفته اید.

اگر با مشکلات ناشی از دروغ گفتن در رابطه دست و پنجه نرم می کنید، مشاوره ازدواج را در نظر بگیرید. حتی اگر همسرتان با شما نمی آید، صحبت با یک مشاور ازدواج می تواند به شما در کنار آمدن با دروغ گفتن کمک کند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی هفت تاثیر دروغ در زندگی مشترک و پیامدهای آن بر زندگی زناشویی بپردازیم. تاثیر دروغ در زندگی مشترک می تواند بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که شما تصور می کنید. به همین دلیل ما سعی کردیم تاثیر دروغ در زندگی مشترک را بررسی کنیم. اگر در رابطه خود دچار این مشکل هستید و یا همسرتان به شما دروغ می گوید، می توانید با کارشناسان ما جهت دریافت کمک و اطلاعات بیشتر در تماس باشید.

 

 

دلایل دروغ و پنهان کاری در ازدواج چیست؟

این موضوع دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که بستگی به شرایط افراد دارد.

بدترین تاثیر دروغ در زندگی مشترک چیست؟

بدترین تاثیر آن بی اعتمادی و طلاق عاطفی است.

آیا پنهان کاری قابل بخشیدن است؟

بله به این شرط که تکرار نشود، می توانید از افراد مختلف گذشت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور