سوالات مهم قبل از انتخاب شغل
سوالات مهم قبل از انتخاب شغل

سوالات مهم قبل از انتخاب شغل

این سوال که چگونه شغل خودمان را انتخاب کنیم؟ بسیار مهم است. نحوه انتخاب شغل در زندگی بسیار مهم است زیرا در صورتی که فرآیند انتخاب شغل به درستی طی شود، فرد از سردرگمی در انتخاب شغل نجات خواهد یافت و دچار مسائل انتخاب شغل و مشکلات آن نخواهید شد. در این مقاله قصد داریم تا به این موارد بپردازیم و علاوه بر آن، می توانید برای مشاوره شغلی نیز با ما در ارتباط باشید.

انتخاب شغل

انتخاب شغل
انتخاب شغل

قبل از اینکه شغل مناسب خود را انتخاب کنید، ابتدا بهتر است این ویژگی های شخصیتی خود را با شغل مناسب تطبیق دهید و یکی از مهمترین مواردی که می توانید به آن توجه داشته باشید، این است که شغل مورد نظر کاملا با ویژگی های شخصیتی شما و همچنین علایق و استعداد شما یکسان باشد. چرا که هر چقدر بیشتر باشد بهتر می توانید شغل مورد نظر عملکرد مناسب‌تری را داشته باشید.

قطعاً افرادی را در زندگیتان دیده‌اید که دائماً شغل خود را تغییر می‌دهند و هرگز بر روی یک شغل ثابت نمی مانند. باید گفت دلیلی که این دسته از افراد دائماً شغل خود را تغییر می دهند، این است که آنها متناسب با خودشان شغل مورد نظر را انتخاب نکرده اند و به همین دلیل این عدم تداوم، موجب عدم رضایت و به تبع آن تغییر شغل در آینده خواهد شد.

هر فردی می‌تواند نسبت به انتخاب شغل دست بزند. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است برای آنها به وجود آید، عدم توانایی تشخیص مشاغل مختلف و همچنین ویژگی های شخصیتی و استعداد خودشان می باشد. بنابراین یک مشاور بسیار بیشتر از هر فردی می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

برای دریافت مشاوره فردی بر روی لینک کلیک کنید.

فرآیند انتخاب شغل

فرآیند انتخاب شغل از نظر یک فرد عادی با یک مشاور کاملاً با هم متفاوت خواهد بود. در انتخاب شغل اولین چیزی که به آن توجه می‌شود، ضمن شما و شرایط زندگی دانلود پس از آن با استفاده از آزمون های مختلف روانشناسی از ویژگی‌های شخصیتی و همچنین علایق و استعدادهای شما اطلاعات در زمینه دست خواهد داد و سپس راهنمایی‌های لازم ارائه خواهد شد.

در مشاوره شغلی به معرفی مشاغل مختلف پرداخته می شود. بسیار مهم است که شما از شغلی که انتخاب می کنید تصویر روشن و واقعی داشته باشیم. زیرا گاهی پس از انتخاب شغل ممکن است احساس سرخوردگی داشته باشید و تصور کنید که نمی توانید همانند آنچه که در ذهن تان بوده است به آن دست یابید. بنابراین معرفی مشاغل بخشی از مشاوره خواهد بود.

موضوع دیگر که در این موارد قرار می گیرد این است که لازم است در انتخاب شغل خود از میزان درآمد و آینده کاری اطلاعات در مورد داشته باشید. ممکن است برخی از افراد شغلی را انتخاب کنند که از درآمد بالایی برخوردار باشد اما متناسب با شرایط زندگی شان نتوانند درآمد خوبی را داشته باشند به همین دلیل بسیار مهم است.

برای دریافت مشاوره فرزندپروری بر روی لینک کلیک کنید.

سردرگمی در انتخاب شغل

سردرگمی در انتخاب شغل
سردرگمی در انتخاب شغل

علت سردرگمی در انتخاب شغل کاملاً به عدم خودشناسی مربوط می شود و از مهمترین علل انتخاب شغل می باشد که فرد را سردرگم خواهد نمود. زمانی که ما نسبت به خودمان شناخت کاملی داشته باشیم، بهتر می توانیم در انتخاب شغل عمل کنیم. بررسی شخصیت فرد همان طور که ذکر شد از خدمات مهم یک مشاوره شغلی محسوب خواهد شد.

یکی دیگر از علل سردرگمی در انتخاب شغل ممکن است به انتخاب های متعدد مربوط شود. بدین معنا که فرد با مشاغل مختلفی روبرو خواهد بود و توانایی انتخاب آنها را سخت خواهد نمود به همین دلیل نمی توان یک انتخاب درست داشته باشد. در این شرایط ما توصیه می کنیم که به معایب و مزایای انتخاب شغل بپردازیم و بین آنها موارد مثبت و منفی را بررسی نموده و به انتخاب دست بزنیم.

مهارت و استعداد، نقش کلیدی و مهمی در انتخاب شغل ایفا می کند. بسیار مهم است که شما در شغلی مشغول به کار باشید که در آن مهارت و استعداد لازم و کافی را داشته باشید. در غیر این صورت می توانید  برای ادامه شغل در آینده به عنوان یک فرد ماهر و مجرب عمل نمایید.

برای دریافت مشاوره افسردگی بر روی لینک کلیک کنید.

تاثیر علاقه در انتخاب شغل

در هر کجای دنیا که شغلی را انتخاب کنید، سختی های خاص خود را خواهد داشت که تحمل این سختی‌ها و کنار آمدن با آنها یکی از موارد مهمی است که برای موفقیت باید بدن توجه داشته باشید. اگر به شغل خود علاقه کافی داشته باشید، بهتر می توانید در شغل خود صلاحیت مورد نظر را نشان دهید و با موفقیت امور خود را به پایان برسانید.

مطابق با تحقیقات انجام شده روانشناسی، ثابت شده است که عموماً بین انتخاب شغل و علاقه و یا استعداد رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. بدین معنا که افرادی که شغلی را انتخاب می کنند و یا علاقه به شغل خاصی دارند، معمولاً در آن شغل نیز استعداد خاصی را خواهند داشت. به همین دلیل پیشرفت بهتری را نیز می توانند در آینده داشته باشند.

از دیگر مواردی که می توان در رابطه با تاثیر علاقه در انتخاب شغل ذکر نمود، خلاقیت در حین انجام کار و شغل خواهد بود. اینکه که فرد علاقه مند به شغل خود باشد و تلاش می‌کند تا دائماً خلاقیت خود را بالا ببرد و به راحتی با شغل خود سازگار شود، این خلاقیت موجب می شود تا در هر کاری درآمد بیشتر و پیشرفت و مهارت بالاتری را تجربه نماید.

اگر به این موارد در انتخاب شغل توجه ننموده اید، کاملاً در اشتباه هستید

اشتباهات رایج در انتخاب شغل باعث می‌شود که علاوه بر انتخاب اشتباه، احساس رضایت را در آینده در ادامه آن داشته باشید. اینکه چه مواردی موجب به وجود آمدن این اشتباهات خواهد شد؟ موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای اطلاع از مشاوره خانواده بر روی لینک کلیک کنید.

تقلید از دیگران در انتخاب شغل

تقلید از دیگران در انتخاب شغل
تقلید از دیگران در انتخاب شغل

هر یک از ما ویژگی‌های خاص خود را داریم و همچنین خداوند استعداد و توانایی های خاصی را در ما قرار داده است که با دیگری متفاوت خواهد بود. بسیار پسندیده است که ما برای کسب موفقیت به زندگی نامه دیگران توجه کنیم و تلاش کنیم تا همانند آنها سختی ها و مشکلات شغلی و یا زندگی را تحمل کنیم و به خوبی آنها را مدیریت نماییم. اما تقلید کردن می‌تواند موجب شکست شما در شغلتان شود.

شاید فردی که شما از او تقلید می‌کنید یک تاجر بسیار موفق باشد. اما این تاجر با توجه به شرایطی که دارد، استعدادها و علایق و همچنین مهارت هایی که کسب نموده است، موفق به کسب این موفقیت شده است. در صورتی که شما بخواهید همین راه را ادامه دهید، با توجه به عدم کسب این مهارت ها ممکن است دچار شکست شوید.

انتخاب رشته اشتباه

کافی است فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی در سراسر کشور مصاحبه به عمل آورید تا متوجه شوید چه تعداد از آنها بدون اینکه علاقه ای به رشته تحصیلی خود داشته باشند و یا اینکه دیدگاه و تصوری از آن داشته باشند، انتخاب شغل هستند و همین مسئله موجب شده است که نتوانند شغل متناسب با رشته تحصیلی خود را انتخاب نمایند.

در صورتی که در رشته مورد علاقه خودتان پذیرفته نشده باشید و یا تحصیل در رشته هایی که صرفاً بدون هماهنگی و همخوانی با استعداد های خود را انتخاب نموده باشید، موجب می شود که زمان تمرکز بر روی رشته مورد نظر خود را نداشته باشید و هرگز نتوانید با مهارت های ویژه آن آشنا شوید.

جهت دریافت مشاوره کودک و نوجوان بر روی لینک کلیک کنید.

عدم استفاده از تجربه دیگران

اگر شما بخواهید به جایی سفر کنید و به دنبال راه هایی می گردید که سریعتر به مقصد برسید و در عین حال شاید لذت کافی را از مسیر رسیدن به مقصد ببرید. برای اطلاع از راه های مسیرتان ممکن است از پل های ارتباطی مختلفی همانند اینترنت، پرسیدن از دیگران و سایر موارد اطلاعاتی که از نمایید در انتخاب شغل نیست دقیقاً همین موضوع باید رعایت شود.

زمانی که یک شغل ایده آل می خواهید انتخاب کنید، بسیار مفید است که با افراد با تجربه در همین زمینه شغلی تان صحبت کنید. اگر تعداد این افراد بیشتر باشد، دیدگاه روشن تری را می تواند به شما ارائه نماید. همچنین گاهی اصول کار و یا به اصطلاح «فوت کوزه گری» را نیز ممکن است بتوانید از آنها کسب نمایید.

رویایی فکر کردن

گاهی در مشاغل به اصطلاح تاپ نیز، به فارغ التحصیلان دانشگاهی بر می خوریم که تنها برای اینکه آنها را در آینده دکتر و مهندس صدا بزنند دست به انتخاب شغل شدند ه اند. اما پس از تحصیل در رشته های مورد نظر متوجه شدند که هیچ علاقه ای به آن ندارند و یا اینکه تمایل به ادامه سوال مورد نظر را نخواهند داشت

رویا پردازی در مورد شغل از موارد دیگری است که افراد ممکن است داشته باشند. به عنوان مثال : اینگونه تصور می کنند که در صورت داشتن شغل مورد نظر تمام مشکلات آنها حل خواهد شد و بسیار ایده آل و آرمانی فکر می کنند اما هرگز اینگونه نخواهد بود و به همین دلیل ممکن است علاقه به شغل خود را از دست بدهند.

برای دریافت مشاوره خانواده آنلاین بر روی لینک کلیک کنید.

توجه بیش از حد به آینده شغلی

انتخاب یک شغل به دلیل اینکه آینده خوبی دارد بسیار مهم است. اما برای انتخاب یک شغل متناسب با علاقه ای که دارید، دست به انتخاب بزنید. باید پذیرفت که شرایط و جامعه کنونی ما قابل پیش‌بینی نمی باشد. ممکن است شما ایده‌آل‌های در نظر داشته باشید اما پس از انتخاب شغل، متوجه شوید که آنگونه که مدنظر داشته اید نبوده است و به همین دلیل دچار احساس پشیمانی شوید.

خود را با افراد با تجربه که مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند، مقایسه نکنید. فراموش نکنید که داشتن تجربه در هر شغلی می‌تواند در کنار مهارت های بیشتر و آموزش بیشتر به شما برای داشتن یک شغل مناسب و درآمد بالاتر کمک کند. اما نباید خود را با فردی که ۲۰ یا ۳۰ سال در آن شد بوده مقایسه کنید که انتظار آن درآمد را داشته باشید.

برای دریافت مشاوره خانواده با واتساپ + 24 ساعته بر روی لینک کلیک کنید.

عدم دریافت مشاوره شغلی

عدم دریافت مشاوره شغلی
عدم دریافت مشاوره شغلی

یک مشاور شغلی با توجه به مهارت و تخصصی که دارد علاوه بر راهنمایی شغلی اطلاعات دقیق و درستی در رابطه با شخصیتتان و علایق و ویژگی‌هایتان به شما خواهد داد. بررسی تمامی شخصیت شما و همچنین شغل مورد نظر به ویژگی های شخصیت شناسی در مواردی است که توسط یک مشاور باتجربه صورت می‌پذیرد.

آینده شغلی، ویژگی های لازم برای داشتن، شغل و همچنین میزان ساعات کاری که شما می توانید متناسب با شغل مورد نظر و علایق استعداد و ویژگی های خود داشته باشید از دیگر مواردی است که در مصاحبه شغلی به آن پرداخته می‌شود.

برای اطلاع از مشاوره وسواس فکری بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان شغل دولتی داشت؟

ممکن است پس از تحقیقات لازم و دریافت مشاوره، شما به دنبال شغل دولتی باشید و اگر از آن دسته افرادی باشید که از نظر شخصیتی اهل ریسک کردن نباشید، یا این که شرایط زندگی شما به گونه‌ای باشد که امکان داشتن یک شغل آزاد را نداشته باشید، بهترین راه برای داشتن و انتخاب شغل دولتی، شرکت در آزمون های استخدامی مختلف است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر آزمون های استخدامی مختلفی در رشته های مختلف و همچنین ارگان های دولتی متفاوتی برگزار می‌شود. در برخی از رشته‌های تحصیلی شرایط به گونه ای است که امکان شرکت در رشته های مختلف و شرایط شغلی متفاوتی وجود خواهد داشت. اما برای برخی دیگر نیز این امکان وجود ندارد و یا احتمال کمتری دارند.

به عنوان مثال : برای رشته های فنی و مهندسی در شرکت ها و ارگان های مختلف، امکان استخدام وجود خواهد داشت. خصوصاً برای رشته های کامپیوتر علاوه بر آن که می توانید خودتان نسبت به احداث یک شرکت اقدام نمایید، برای رشته روانشناسی و حسابداری در ارگان‌های مختلفی امکان اشتغال برای شما نیز وجود خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره روانشناسی آنلاین بر روی لینک کلیک کنید.

برای داشتن یک شغل آزاد و کسب مهارت بهترین راه چیست

اگر می خواهید شغل مورد نظر خود را از مشاغل آزاد انتخاب کنید، بهترین راهی که می توانیم به شما معرفی کنیم این است که به دنبال کارآموزی در آینده شغلی خودتان باشید. کارآموزی یکی از بهترین موارد و تجربه‌های شخصی شما می تواند در یافتن یک شغل و کسب مهارت به شما باشد.

البته کارآموزی تنها برای مشاغل آزاد نمی باشد. برای شهرهای مختلف بهتر است در مدت حداقل کوتاهی هم که شده از یک فرد با تجربه به اصطلاح عامیانه «خم و چم کار» را یاد بگیرید و تا حدودی با شغل مورد نظر دست و پنجه نرم کنید چراکه باعث می‌شود که به هنگام شروع شغل از میزان سردرگمی ها و نگرانی‌های خود بکاهید و با خیال آسوده آن را انتخاب کنید.

هرچقدر که ما از نظر علمی مهارت داشته باشیم و فرد با تجربه‌ای محسوب شویم. اما باز هم در صورتی که آموزش‌های لازم را ندیده باشید و تجربه لازم برای شروع و ادامه آن را نداشته باشید، هرگز نخواهید توانست در مدت زمان کمی موفقیت کافی به دست آورید. به همین دلیل داشتن یک شغل و تجربه از موارد مهم نیست که به شما کمک خواهد نمود.

خلاصه  مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعات مفیدی در رابطه با اینکه چگونه شغل خودمان را انتخاب کنیم؟ و همچنین فرآیند انتخاب شغل ، علت سردرگمی در انتخاب شغل ، نحوه انتخاب شغل و مشکلات آن و تاثیر علاقه در انتخاب شغل بپردازیم. در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه می باشید، می‌توانید با مشاوران ما به شماره آنها در جدول زیر موجود است تماس حاصل نمایید.

چگونه شغل خودمان را انتخاب کنیم؟

اطلاع از ویژگی های شخصیتی و همچنین شرکت در جلسات مشاوره میتواند به شما برای شناخت کافی و لازم را درباره خودتان ویژگی های شغل و شخصیتتان ارائه نماید.

فرآیند انتخاب شغل چیز چگونه است؟

مهم ترین قدم، ابتدا شناخت خود و پس از آن شناخت علایق و استعداد و اهداف تان برای رسیدن به شغل مورد نظر است و سپس به انتخاب شغل و اشتغال به آن خواهید پرداخت.

علت سردرگمی در انتخاب شغل چیست؟

انتخاب شغل و مشکلات آن و سردرگمی ها به دلیل عدم تناسب مهارت ها و علایق و ویژگی ها با شغل انتخابی خواهد بود و یا گاهی آرمانی نگاه کردن و عدم توجه به شرایط کاری موجب آن می شود.

میزان تاثیر علاقه در انتخاب شغل چقدر است؟

در تحقیقات روانشناسی ثابت شده است که بین علاقه و استعداد رابطه مستقیمی وجود دارد و افراد علاقمند بهتر می توانند از پس انتخابی خود برآیند.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

زندگی موفق

سبک زندگی موفق با 10 کلید آموزنده

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور