پیامدهای ازدواج بدون عشق
پیامدهای ازدواج بدون عشق

پیامدهای ازدواج بدون عشق و علائم آن

ازدواج بدون عشق یک ریسک بزرگ محسوب می شود. نمی توان به قطعیت گفت که سرانجام اینگونه ازدواج ها چه می شود، زیرا موفقیت آمیز بودن یا شکست خوردن در آن، بستگی به موارد زیادی دارد. اما پر واضح است که عشق و احترام از مهم ترین الزامات زندگی مشترک محسوب می شوند و در صورت عدم وجود آن، زوجین با کوچکترین اختلاف نظر یا مشکلی دچار تعارض و کشمکش می شوند.

البته عقاید در این زمینه بسیار متفاوت است. چرا که برخی باور دارند برای شروع زندگی باید عقلانی تصمیم گرفت و در خلال زندگی عاشق شد و عده ایی نیز معتقدند که اگر ازدواج بدون عشق باشد به شکست منتهی می شود. برای بررسی این موضوع ابتدا به توضیح مختصری در مورد نقش عشق در ازدواج، و همچنین تفاوت ازدواج با عشق و بدون عشق می‌پردازیم. سپس پیامدهای ازدواج فاقد عشق را بیان می‌کنیم.

ازدواج بدون عشق

ازدواج بدون عشق

وقتی صحبت از ازدواج بدون عشق می‌شود، ممکن است بسیاری از افراد عنوان کنند که به چنین چیزی اعتقاد ندارند و بعد از ازدواج علاقه و دوست داشتن به وجود می‌آید. در صورتی که اگر با مفهوم عشق واقعی آشنایی داشته باشند نظرشان تغییر می کند. البته در یک رابطه زمانی دوست داشتن معنا پیدا می‌کند که عوامل بسیار دیگری رعایت شود و عشق یک طرفه نباشد.

به عنوان مثال، در ازدواج با عشق، شما با شریک زندگی‌تان احساس صمیمیت می کنید و با تمام کم و کاستی ها یکدیگر را می پذیرید. همچنین در کنار احترام و درک عقاید هم، از رابطه جنسی لذت برده و روابط عاطفی سالمی دارید.

تعبیر عشق در ازدواج و علائم ازدواج بدون عشق

سه عنصر اصلی عشق واقعی صمیمیت، تعهد و شهوت است. بنابراین، رابطه‌های طولانی مدتی که یکی از این فاکتورها را نداشته باشند، همیشه دچار خلا هستند و در زندگی خود کمبود هایی را احساس می کنند.

شما برای داشتن یک ازدواج موفق می‌توانید در کنار عشق واقعی نسبت به طرف مقابل، بر اساس عقل و منطق نیز تصمیم بگیرید و در آینده از رفتار عاشقانه با همسر خود لذت ببرید.

در واقع بر خلاف عقیده‌ی عموم مردم که فکر می‌کنند ازدواج بدون عشق کاملا اشتباه است، باید گفت که برای داشتن یک ازدواج درست، عشق واقعی و منطق در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

با توجه به توضیحات فوق، از نشانه‌های ازدواج بدون عشق ، نداشتن صمیمیت، تعهد و حس نیاز جنسی نسبت طرف مقابل است.

سرانجام ازدواج بدون عشق

سرانجام ازدواج بدون عشق

منظور از ازدواج بدون عشق بی توجهی به بسیاری از عوامل ذکر شده است. به عنوان مثال، ممکن است در یک ازدواج صرفا برای پایبندی به تعهد تلاش شود، اما توجهی به صمیمیت و ارتباط جنسی نشود. در این صورت بعد از گذشت مدتی، پایداری روابط عاطفی و جنسی با خطر مواجه شده و روز به روز شکننده تر می شوند. از این رو، همان تعهد هم بتدریج اثر خود را از می دهد و انواع مشکلات خانوادگی بروز می کند.

البته ذکر این نکته ضروری‌ است که نمی توان انتظار داشت که در ابتدای ازدواج همه چیز بر وفق مراد و کامل باشد، بلکه هنر و وظایف متقابل زن و شوهر این است که در طول زندگی نیازهای یکدیگر را شناخته و برطرف نمایند.

ازدواج سنتی بدون عشق

ازدواج به سبک سنتی مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای داشتن یک ازدواج موفق باید بررسی کنید که بنا بر شرایط خودتان ازدواج سنتی برایتان بهتر است یا مدرن. اگر ازدواج سنتی با عشق و علاقه همراه باشد و به طرفین زمان کافی برای شناخت کامل نسبت به یکدیگر داده شود، می‌توان انتظار یک زندگی موفق داشت.

گاهی اوقات پیش می‌آید که خانواده‌ها خود تمام تصمیمات را گرفته‌اند و بدون پرسیدن نظر دختر و پسر، آن ها را سر سفره‌ی عقد می‌نشانند. البته چنین مواردی امروزه بسیار نادر است، اما می توان مصداق های آن ها را یافت.

معایب ازدواج سنتی

معایب ازدواج سنتی

ازدواج سنتی هم مانند ازدواج مدرن می‌تواند معایبی داشته باشد. البته گاهی این معایب با گذشت زمان کم رنگ می شوند، اما در مواردی هم امکان دارد که ادامه‌دار باشد و زندگی مشترک را به جدایی بکشاند.

به عنوان مثال نبود علاقه منطقی یا گرایش به عشق بیمارگونه در هر صورت به شکست می انجامد. چند نمونه از معایب این ازدواج در زیر آمده است.

ممکن است در ازدواج سنتی هیچ گاه عشق وجود نداشته باشد

یکی از معایب این نوع ازدواج این است که به دلیل ارتباط محدود دختر و پسر در آشنایی قبل از ازدواج، گاها بین زوجین عشق و علاقه‌ خاصی وجود ندارد. بنابراین، باید منتظر بمانند تا بعد از ازدواج این علاقه به وجود بیاید که البته ممکن است هیچ گاه عشقی به وجود نیاید.

در این هنگام آن ها شروع به پایین آوردن انتظارات خود می‌کنند یا در هر صورت نسبت به اعمالی که همسرش برایش انجام می‌دهد، خود را قانع می کند. در این حالت طرفین یا محکوم به زندگی بدون عشق در کنار یکدیگر می‌شوند یا باید به زندگی مشترک خود پایان دهند.

عدم اعتماد به یکدیگر در ابتدای رابطه

در ازدواج سنتی به دلیل نقش خانواده ها و محدودیت هایی که برای شناخت و برقراری روابط بین دختر و پسر وجود دارد، بسیار پیش می آید که طرفین شاهد تغییر شخصیت بعد از ازدواج همسر خود هستند.

همچنین امکان دارد، از همان اوایل اعتماد کردن به فردی که هنوز برای شما غریبه است کمی سخت باشد. از این رو، بعد از عقد طرفین باید نسبت به جلب کردن اعتماد یکدیگر تمام تلاش خود را انجام دهند تا رابطه مسیر بهتری دنبال کند.

قرار گرفتن فرد در عمل انجام شده

از دیگر معایب ازدواج به روش سنتی این است که دختر و پسر نقش کمتری در انتخاب همسر دارند. در این ازدواج‌ها اکثرا خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند و اگر طرفین نسبت فامیلی داشته باشند که تقریبا همه‌چیز از قبل تعیین شده است.

بنابراین فرد احساس می‌کند که در عمل انجام شده قرار گرفته است و شاید تمایل چندانی نسبت به همسر نشان ندهد.

مزیت های ازدواج سنتی

ممکن است فکر کنید که در ازدواج سنتی عشق وجود ندارد، اما به گفته‌ی بسیاری از محققان اگر ازدواج سنتی بر پایه و اساس درستی انجام شده باشد، بعد از مدتی عشق و علاقه بین طرفین بیشتر می‌شود.

در این صورت، ویژگی های شخصیت واقعی همسر پس از ازدواج بهتر شناخته و پذیرفته می شود و طرفین برای انسجام خانوادگی خود تلاش می‌کنند.

دلایل ازدواج بدون عشق

دلایل ازدواج بدون عشق

برای ازدواج بدون عشق دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد. البته گاهی اوقات فرد تنها تصور می کند که عاشق شده است، در صورتی که در آینده عشق شدید مردان یا زنان فروکش کرده و شاید حتی پشیمانی به وجود آید. برای آشنایی شما با دلایل ازدواج بدون عشق در زیر چند نمونه از آن ها را بیان می‌کنیم.

پیدا کردن فردی با شرایط مساعد که به یکدیگر علاقمند باشند سخت است

گاهی اوقات افراد احساس می‌کنند پیدا کردن فردی که هم معیارهای مهم ازدواج را داشته باشد و هم بتوان به او علاقه مند شد، کاری دشوار است. بنابراین ترجیح می‌دهند ازدواج بدون عشق با کسی که از نظر عقلی دارای شرایط مساعدی است را تجربه کنند.

از نظر این افراد، برخوردای از منطق بسیار بهتر از زندگی همراه با عشق است. آن ها معتقدند که اگر طرف مقابل شرایط قابل قبولی برای ازدواج داشته باشد، بعد از مدتی علاقه‌مندی به وجود خواهد آمد.

در حالی که این باور اشتباه است و پیامد ازدواج بدون عشق می تواند طلاق و جدایی زوجین باشد.

ترس از تنها شدن

بعضی از افراد به دلیل ترس از تنهایی، ترجیح می‌دهند به هر قیمتی که شده ازدواج کنند، حتی اگر این ازدواج بدون عشق باشد. در این حالت معمولا برای شخص تنها مهم است که با فرد قابل اعتمادی ازدواج کند و در کنار او احساس امنیت داشته باشد تا بتواند تنهایی‌اش را با پر کند.

بنابراین اگر بین آن ها عشقی هم وجود نداشته باشد، اهمیتی ندارد و همین که خلا تنهایی او برطرف شود کافی خواهد بود.

وجود اجبار برای ازدواج بدون عشق

در برخی موارد هم ممکن است فرد به دلیل فرار از شرایط بد زندگی فعلی به ناچار تن به ازدواج دهد. این مورد که درباره زنان هم صدق می‌کند. آن ها ممکن است به دلیل اجبار اطرافیان، مجبور به ازدواجی شوند که عشق و علاقه‌ای در آن نیست.

ازدواج برای داشتن فرزند

گاهی اوقات فرد به دلیل این که خود تک فرزند بوده و همیشه در زندگی خود احساس خلا کرده است، برای پر کردن این کمبود خود تصمیم به ازدواج می‌گیرد.

چنین فردی طاقت پیدا کردن کسی که عاشقش باشد را ندارد و فقط می‌خواهد خیلی زود ازدواج کند. بنابراین اهمیتی به ازدواج با عشق نمی‌دهد و برای او تنها صاحب فرزند شدن در الویت است.

پیامدهای ازدواج بدون عشق

پیامدهای ازدواج بدون عشق

ازدواج بدون عشق می‌تواند عواقب و پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از ازدواج تمام جوانب را بررسی کنید. البته منظور از ازدواج با عشق و علاقه، عشقی است که از عقل هم در کنار آن باشد. نه عشق‌های لحظه‌ای که پر تب‌وتاب است و خیلی زود آتش آن خاکستر می‌شود.

همان‌‌طور که ممکن است زندگی همراه با عشق آتشین سرانجامی نداشته باشد، زندگی بدون عشق هم می تواند خیلی زود به پایان برسد. در زیر چند مورد از پیامدهای ازدواج بدون عشق را بیان می‌کنیم.

تنهایی

زمانی که افراد بدون اینکه علاقه‌ای به یکدیگر داشته باشند، ازدواج می‌کنند باید انتظار تنهایی و روزهای تنها ماندن را داشته باشند. ازدواج رابطه ایی دو جانبه است و اگر بدون عشق و علاقه باشد، هیچ رابطه‌ی دو نفره‌ایی شکل نمی‌گیرد. پس طرفین اوقات تنهایی زیادی می‌گذرانند تا در نهایت از یکدیگر جدا شوند.

داشتن درگیری و بحث در رابطه

در رابطه‌ای که در آن عشق و علاقه وجود نداشته باشد، طرفین با هم تعاملی ندارند. به این دلیل که از همنشینی و صحبت با یکدیگر لذت نمی‌برند و در صورت هم‌صحبتی با یکدیگر ممکن است به بحث و جدل کشیده شود. در این صورت هم طرفین ترجیح می‌دهند کمتر با هم حرف بزنند و به مرور رابطه به پایان می‌رسد.

خودخواهی طرفین

خودخواهی طرفین

در مواقعی که طرفین بدون عشق ازدواج می‌کنند، به دلیل این که ارزش و اهمیتی برای طرف مقابل قائل نیستند، بعد از مدتی دچار خودخواهی می‌شوند. در این حالت به هیچ چیز جز راحتی خودشان اهمیت نمی دهند و رفته رفته ارزش‌ها و احترام‌ها از بین می‌رود.

بی تفاوتی نسبت یه یکدیگر

از عواقب دیگر زندگی بدون عشق بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر است. می‌توان گفت هنگامی که در رابطه‌ی خود با طرف مقابل این مورد را مشاهده کردید بدانید، به پایان رابطه رسیده‌اید. یک رابطه اگر سالم باشد، زن و مرد بودن در کنار همسر را به ارتباط با دیگران ترجیح می‌دهند.

سواستفاده از طرف مقابل

رابطه‌ای که در آن علاقه نباشد، طرفین مدام در حال سوء استفاده از یکدیگرند و وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند. آن ها برای درک طرف مقابل تلاشی نمی‌کنند و همه مسئولیت ها را بر دوش دیگری می‌اندازند. چنین رابطه‌ای خیلی زود به پایان می‌رسد.

بی اعتماد بودن طرفین نسبت به هم

از پیامدهای ازدواج بدون عشق ، بی‌اعتمادی و اختلاف زن و شوهر بر سر مسائل ریز و درشت است. وقتی در رابطه‌ای عشق نیست طرفین درباره‌ی کوچک‌ترین مسئله نسبت به هم دچار شک و گمان می‌شوند و هر کدام حق را به خودشان می دهند.

سخن آخر

ازدواج بدون عشق اگر مدیریت نشود می‌تواند در زندگی بحران ایجاد کند. با توجه به نظر محققین درمورد ازدواج، نبود یا ضعف هر کدام از فاکتورهای اصلی عشق که عبارتند‌از: صمیمیت، تعهد و شهوت ، رابطه دچار ضعف می شود. بنابراین به عنوان یک راهکار کلی، بهتر است قبل از ازدواج ابتدا هدف خود را از این پیوند مشخص کنید.

اگر هدف شما از ازدواج صاحب فرزند شدن، برطرف کردن نیاز جنسی، رفع تنهایی یا مسئله‌ای همانند این‌ها است بهتر است کمی دست نگه‌دارید. ممکن است همه‌ی این ها دلیل به ظاهر قانع کننده‌ای باشد، اما اگر به عنوان مثال، به خاطر رفع تنهایی دست به ازدواج بدون عشق بزنید، مطمئن باشید پایان آن به طور حتم تنهایی است.

قصد ما در این مقاله کمک کردن به شما در جهت رسیدن به زندگی ایده‌آل است خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا مورد استفاده کاربران دیگر قرار بگیرد.

ازدواج بدون عشق چه علائمی دارد؟ احساس می‌کنم همسرم نسبت به من علاقه‌ای ندارد.

از علائم ازدواج بدون عشق می‌توان به نبودن صمیمیت، نداشتن تعهد نسبت به زندگی مشترک و نیاز جنسی نداشتن به طرف مقابل است بنابراین اگر احساس می‌کنید همسرتان در هرکدام از این موارد نسبت به شما ضعف دارد می‌توانید با کمک یکدیگر رابطه خود را تقویت کنید

پیامدهای ازدواج بدون عشق چیست؟

ازدواج بدون عشق پیامدهای مختلفی می‌تواند داشته باشد که از جمله این پیامدها می‌توان به تنهایی، بحث‌وجدل در رابطه، وجود بی اعتمادی، خودخواهی و… اشاره کرد

آیا ازدواج سنتی می‌تواند با عشق همراه باشد؟

بله. ازدواج به سبک سنتی می‌تواند همرا با عشق باشد یا بدون عشق. بستگی به خودتان دارد که برای داشتن یک ازدواج مطمئن با دلیل و منطق جلو بروید و در کنار آن هم بتوانید زندگی با عشق داشته باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور