تاثیر متادون در شیردهی
 تاثیر متادون در شیردهی

تاثیر متادون در شیردهی

مصرف انواع مواد مخدر می تواند اثرات منفی در دوره بارداری و شیردهی داشته باشد. بر این اساس، تاثیر متادون در شیردهی نیز بسته به نوع مواد مصرفی و همچنین دوز آن متفاوت است. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، در ادامه قصد داریم تا به هشت اثر جبران ناپذیر مصرف متادون در مادران شیرده بپردازیم. برای دریافت مشاوره اختصاصی با کارشناسان ما می توانید همه روزه، حتی ایام تعطیل به شکل تلفنی یا آنلاین تماس حاصل فرمائید.

از آنجا که شیر مادر غنی ترین منبع غذایی برای نوزاد محسوب می شود، توصیه بر این است که حتی با وجود تاثیر متادون در شیردهی، فرزند از شیر مادر محروم نشود. البته فاصله زمانی بین شیردهی و استفاده از متادون اهمیت زیادی دارد، چرا که میزان اثرگذاری را دچار تغییر خواهد کرد.

تاثیر متادون در شیردهی چگونه است؟

تاثیر متادون در شیردهی چگونه است؟

گرچه مواد افیونی به دلیل ترکیبات خاص خود، بشدت اعتیادآور هستند. اما اگر خانمی دچار سوء مصرف اینگونه مواد باشد، مطمئنا چنانچه اصولی ترین راه ترک اعتیاد را در پیش گیرد و متادون را با شیوه ایی صحیح استفاده نماید می تواند به روال عادی زندگی برگردد.

البته نباید فراموش کرد که هیچ مداخله ی دارویی نمی تواند تمام رفتارها و اختلالات روانپزشکی ناشی از مصرف مواد غیر قانونی را تغییر دهد. بنابر این مداخلات روانشناختی نیز در این زمینه ضروری خواهد بود.

درمان و تاثیر متادون در شیردهی باید در اولین مراجعه به پزشک مورد بررسی قرار گیرد. درمان نگهدارنده با داروهای آگونیست برای زنان باردار و شیرده بهترین نوع درمان شناخته شده است. میزان دوز مصرفی مادر بستگی به نوع اعتیاد و وابستگی او به مواد مخدر دارد. اما تحقیقات ثابت کرده است که این ماده خطر جدی برای نوزاد در دوران شیردهی وارد نخواهد کرد.

یکی دیگر از داروهایی که در کنار متادون برای دوران بارداری زنان وابسته به مواد مخدر توصیه می شود، داروی بوپرنورفین می باشد. تحقیقات اثبات کرده که این این دارو تاثیر منفی بر روی جنین نخواهد داشت. در واقع این دارو مطابق با طبقه بندی های انجام شده از در دسته داروهای پرخطر برای سقط جنین قرار می گیرد.

تاثیر متادون در شیردهی و راه درمان آن

تاثیر متادون در شیردهی و راه درمان آن

درمان متادون از نظر هزینه و اثربخشی به عنوان یکی از بهترین داروها برای ترک اعتیاد به شمار می رود. به عنوان مثال، این ماده برای درمان هروئین و کراک در دوران بارداری توصیه می شود. مصرف متادون در دوران حاملگی می تواند خطر مرگ میر را کاهش دهد. تداوم استفاده این ماده حتماً باید با تجویز پزشک صورت گیرد و ادامه خودسرانه آن غیر قانونی خواهد بود.

در رابطه با هشت اثر جبران ناپذیر مصرف متادون در مادران شیرده، باید گفت درمان با متادون تراتوژنیک موثر نمی باشد و به همین دلیل تاثیر منفی بر رشد بعد از تولد در کودکان که به تازگی متولد شده‌اند و مادرانی که وابسته به مواد افیونی می باشند نخواهد داشت.

بر اساس توضیحات فوق، فوایدی که برای درمان با متادون وجود دارد، بیش از محاسن آن می باشد و یکی از بهترین موارد برای درمان بارداری شناخته شده است.

زنان بارداری که از متادون برای درمان استفاده می کنند، بایستی جهت درمان در الویت قرار بگیرند. این بانوان معمولاً در مراحل پایانی بارداری علائم تحریک را تجربه خواهند کرد. بنابراین، برای حفظ متادون در سطح خون و اجتناب از علائم ناشی از محرومیت آن، بایستی از دوز مناسب استفادهگردد.

آیا تاثیر متادون در شیر برای همه نوزدان یکسان است؟

میزان مصرف مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری متفاوت می باشد. همین مسئله در آسیب های وارد شده به نوزاد در زمان تولد نیز تغییر ایجاد می کند.

مصرف متادون در دوران شیردهی غالبا دو علت دارد: یکی از علت های آن، ترک مواد مخدر توسط مادر و جایگزینی متادون می باشد که البته جایگزینی با تجویز پزشک انجام شده و میزان دوز مصرفی آن نیز بر همین اساس تعیین می گردد.

با توجه به خاصیت هایی که پزشکان برای شیر مادر قائل هستند، توصیه بر این است که اگر میزان مصرف متادون در افراد متادونی که در دوران شیردهی به سر می برند، به شیردهی ادامه دهند و نوزاد را از خواص شیر خود محروم نکند.البته تمام این موارد باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود. تحقیقات ثابت کرده نوزادانی که در دوره جنینی مادران آن ها متادون مصرف کرده است به اندازه سایر کودکان سالم می باشند.

خوشبختانه تاثیر متادون در شیردهی به دلیل نفوذ اندک آن از داخل بدن مادر به درون این مایع بسیار کم است. اما این موضوع باز هم باید توسط پزشک بررسی شود و در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد. متادون بهترین نوع ماده مخدر شناخته شده است که کمترین عوارض را در پی دارد. در صورتی که در دوران بارداری مواد مخدر مصرف نموده‌اید، بایستی حتما از تبعات آن برای شیردهی اطلاع یابید. لازم به ذکر است که در این رابطه همچنین می توانید با مشاوران ما مشورت نمایید.

 هشت اثر جبران ناپذیر مصرف متادون در مادران شیرده

 هشت اثر جبران ناپذیر مصرف متادون در مادران شیرده

از جمله مشکلات اعتیاد به مواد مخدر در مادران باردار، اثرات منفی بر نوزاد می باشد. به همین دلیل غالبا به دنبال راهی برای نقض این تاثیر هستند. اگر بخواهیم دقیق تر به موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اعتیاد مادر به مواد مخدر در دوران بارداری و شیردهی می تواند تاثیرات مخربی در فرزند خود داشته باشد.

متاسفانه در آمار رسمی در کشور ما، آمار دقیقی در رابطه با اعتیاد زنان آمار وجود ندارد و علت آن نیز برخی ملاحظات است. همین مسئله موجب می شود تا اطلاع دقیقی از میزان شیوع مواد مخدر توسط زنان نداشته باشیم. وضعیت خلقی زنان معتاد بسیار آشفته تر و بدتر از مردان می باشد و همین امر می تواند هشت اثر جبران ناپذیر مصرف متادون در مادران شیرده را تشدید نماید.

زنان معتاد به مواد مخدر به دلیل فرار از برچسب‌های که جامعه ممکن است به آن ها بزند، ترجیح می‌دهند به مراکز ترک اعتیاد مراجعه نکنند و این خود از جمله آسیب های اجتماعی مواد مخدر بر زندگی می باشد. شیردهی برای برخی از خانم ها می تواند با تغییر خلق و خو و همچنین اضطراب، افسردگی و یا استرس همراه باشد. در صورت تصمیم به ترک این ماده و یا مصرف آن این وضعیت خلقی بسیار سخت تر می باشد.

اصول درمان نگهدارنده با متادون

برخی از زنانی که مواد افیونی مصرف می کنند گاهی در صورت قطع دوران قاعدگی تصور می کنند که دچار ناباروری شده اند. این مشکل معمولاً به دلیل سبک زندگی اشتباه رخ می دهد. متادون، کارکردهای غدد درون ریز را به حالت طبیعی باز می گرداند. خانم ها در ابتدای ورود به درمان نگهدارنده با متادون به طور ناخواسته ممکن است باردار شوند.

درمان نگهدارنده با متادون در دوران بارداری شامل اجزای زیر خواهد بود:

  • ارزیابی جامع در مورد مناسب بودن این روش درمانی براي مادر باردار
  • ویزیت هاي منظم و پیگیري مادر باردار
  • تعیین دوز مناسب متادون براي هر فرد
  • استفاده از خدمات روانی، اجتماعی
  • استفاده از خدمات حمایتی
  • هماهنگی بین مراقبت هاي بارداري، بهداشت خانواده، خدمات حمایتی و خدمات درمان سوءمصرف مواد
  • پایش و ثبت روند مصرف مواد در طول بارداري القا و تثبیت

دوز مصرفی برای درمان متادون باید چگونه باشد؟

دوز مصرفی برای درمان متادون باید چگونه باشد؟

مشخص نمودن میزان دور استفاده از مواد مخدر بستگی به علائم بیمار می باشد. برای زنانی که مصرف کننده موادی همچنین کدیین می باشند، دوز پایین تر می تواند بهترین گزینه می باشد. دوره درمانی که برای درمان نگهدارنده با متادون در نظر گرفته شده است به صورت 10 میلی گرم می باشد و بهتر است شروع این موضوع با همین روند صورت بگیرد.

گاهی در صورتی که تاثیر متادون در شیردهی اندک باشد، این امکان برای بیماران به وجود می آید که به صورت سرپایی درمان شوند. برای بیماران سرپایی متادون با دوز 20 تجویز می شود و پس از چند ساعت دیگر نیز این دور مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت مشاهده علائم محرومیت، 5 میلی گرم متادون دیگر جهت از بین بردن علائم، تحویز می گردد.

زمانی که میزان دوز مصرفی به 10 میل برسد و در این صورت تثبیت شود، لازم است هر دو روز یک بار بیمار مورد ویزیت قرار بگیرد. در صورتی که علائمی در وی ظاهر شد، درمانگر وی لازم است بلافاصله مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه علائمی ناشی از محرومیت در بیمار مشاهده شود درمانگر لازم است دور مصرفی وی را تغییر دهد.

نحوه تنظیم دوز مصرفی

امکان افزایش دوز مصرفی برای درمان هر یک از بیماران باید دستور پزشک تعیین شود. پزشکان لازم است به داروی مصرفی توجه نمود و قطع درمانی به دلیل ناتوانی دارو بهتر است به حداقل برسد. همانند سایر مراحل درمانی، توجه به رابطه مراجع و درمانگر باید مورد توجه قرار گیرد تا به رابطه درمانی کمک نماید. توجه داشته باشید که نشانه های بارداری و علائم محرومیت با یکدیگر اشتباه گرفته نشود.

علائم دیگری همچون یبوست در مادران معتاد و همچنین علائم آن مورد توجه قرار می گیرد. برخی علایم محرومیت (براي مثال حالت تهوع، درد پشت و غیره) با علائم بارداري همپوشانی دارند و ابزاري که این دو وضعیت طبی را از هم افتراق دهد، در دسترس نیست. در صورتی که علائم بیماری تا 24 ساعت بعد از تجویز دارو مشاهده نشود، باید سایر اقدامات لازم صورت پذیرد.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با تاثیر متادون در شیردهی به شما ارائه نماییم. برای اطلاع از هشت اثر جبران ناپذیر مصرف متادون در مادران شیرده می توانید با مشاوران دکتر فکر در ارتباط باشید. هر مشکلی در این رابطه داشتید می توانید با مشاوران ما مطرح نمایید. مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود.

آیا مصرف متادون در دوران شیردهی تاثیر منفی دارد؟

تحقیقات مختلفی در این حوزه صورت گرفته است که نتایج آن ها را می توانید در مقاله مطالعه فرمائید.

برای درمان از طریق متادون چه دوزی مناسب است؟

مشخص نمودن میزان دور استفاده از مواد مخدر بستگی به علائم بیمار می باشد.

آیا ممکن است که متادون به شیر مادران مصرف کننده منتقل شود؟

خوشبختانه ترشح متادون در شیر مادر بسیار کم است و تاثیر متادون در شیردهی اندک می باشد. اما این موضوع باز هم باید توسط پزشک بررسی شود و در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد.

آیا اگر متادون زیاد استفاده شود، اعتیاد آور خواهد بود؟

بله. مصرف طولانی مدت این ماده موجب ایجاد اعتیاد خواهد شد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور