تاثیر مواد مخدر بر خانواده
تاثیر مواد مخدر بر خانواده

تاثیر مواد مخدر بر خانواده

موضوع مورد بحث ما در این مطلب، تاثیر مواد مخدر بر خانواده است. از آنجایی که درگیری با سوء مصرف مواد مخدر می تواند بر بنیان خانواده تاثیرات منفی بسیاری بگذارد، در این مقاله قصد داریم نقش اعتیاد در نابودی خانواده و در اقتصاد را بیشتر بررسی کنیم. با تحلیل نقش اعتیاد در نابودی خانواده، می توان راهکارهای بسیار موثرتری را جهت حل کردن این مشکل ارائه داد. در ادامه همراه ما باشید تا از تاثیر مواد مخدر بر خانواده بیشتر بدانید.

تاثیر مواد مخدر بر خانواده چقدر است؟

تاثیر مواد مخدر بر خانواده چقدر است؟

وقتی کسی با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند، در حقیقت دچار یک بیماری شده است که تمام سیستم خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع تاثیر مواد مخدر بر خانواده، مانند انداختن سنگ در برکه ایی ساکن است که موج های متعددی را ایجاد خواهد کرد.

از همین رو، شورای ملی اعتیاد به الکل و اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد را یک بیماری خانوادگی می داند. این بیماری، اعضای خانواده را تحت فشار زیادی قرار می دهد ، روال زندگی را به هم می زند و باعث ایجاد مشکل در روابط خواهد شد.

در نتیجه اعضای خانواده نیز به استراتژی های ناسالم پناه می برند. در نهایت واحد خانواده به یک سیستم شکننده و ناکارآمد تبدیل خواهد شد.

آیا تاثیر مواد مخدر بر خانواده شامل تمامی ابعاد خواهد شد؟

نقش اعتیاد در نابودی خانواده انکار ناپذیر است. این بیماری می تواند تمامی روابط، حتی قوی ترین و عاطفی ترین نوع آن ها را تضعیف کرده و همه ارتباطات اعضای خانواده از نظر عاطفی، روانی، مالی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور مثال، نیاز مستمر والدین به نوشیدن الکل، می تواند فرزندان را تشویق به سوء استفاده از غفلت آن ها نماید. از سوی دیگر، استفاده از الکل و مواد مخدر می تواند به مشکلات اقتصادی یا فقر یک خانواده منجر شود.

شرمساری از رفتارهای مستی در پسران و دختران منجر به انزوای اجتماعی و اجتناب از دوستان یا بستگان بالقوه خواهد شد.

بدتر از همه، اعتیاد پیوندهای قابل اعتماد و صمیمت در خانواده را که مهم ترین ارکان حفظ این نهاد بزرگ است را از بین می برد. در بیشتر موارد کودکان مجبور می شوند برای والدینی که دیگر نمی توانند از فرزندان کوچکتر خود مراقبت کنند ، نقش پدر و مادر را بازی کنند.

تاثیر اعتیاد در اقتصاد خانواده نیز کاملاً واضح خواهد بود. زیرا نوعی هزینه اضافی محسوب شده و حتی گاهی دیگر اعضای خانواده از جمله کودکان باید جور تامین این هزینه اضافی را بکشند.

تاثیر اعتیاد بر خانواده براساس نوع ساختار خانواده ها

تاثیر اعتیاد بر خانواده براساس نوع ساختار خانواده ها

در این قسمت قصد داریم تحلیل نقش اعتیاد در نابودی خانواده را بیشتر بررسی کنیم. امروزه ساختار خانواده ها پیچیده تر از قبل شده است.

ما شاهد هستیم که برخی افراد به تنهایی زندگی می کنند، برخی از شریک خود جدا شده اند و یک فرزند دارند، برخی در خانواده های با اعضای ناتنی هستند و غیره. در ادامه ما قصد داریم تاثیر و آسیب های اجتماعی اعتیاد بر هریک از این موارد را بررسی کنیم.

زندگی تنها یا با یک شریک زندگی

تاثیر مواد مخدر بر خانواده در این حالت به صورتی است که می تواند یک طرف یا دو طرف شرکای زندگی را درگیر کرده باشد.

در این حالت به احتمال زیاد یکی از دو طرف مجبور خواهد بود نیازها و کمبودهای طرف مقابل را جبرن نماید. این جبران می تواند در تامین نیازهای خانواده و یا تامین مواد مورد نیاز شخص باشد.

زندگی با یک شریک زندگی و فرزندان

تاثیر مواد مخدر بر خانواده در چنین مواردی بیشترین آسیب را به فرزند خانواده وارد می کند. زیرا کودکان مجبور به انجام کارهایی می شوند که برای سن آنها مناسب نیست و به اجبار فعالیت هایی را انجام می دهند تا کمبودهای مالی و اقتصادی را جبران کنند. فرزندان این افراد معتاد ممکن است دچار کمبود محبت نیز شوند.

والدین مسن که با فرزندان بالغ زندگی می کنند

در این مورد نیز از منابع خانواده برای تامین فرد معتاد استفاده خواهد شد. به این صورت که فرد اگر سرپرست خانواده یک فرد مسن دارای بیماری اعتیاد باشد، از منابع سوء استفاده می کند.

زندگی در یک خانواده ناتنی

مصرف مواد مخدر در خانواده هایی که اعضای ناتنی دارند، منجر به کاهش ثبات و تضعیف روابط در خانواده خواهد شد.

زندگی یک نوجوان با خانواده

نوجوانان نسبت به فرزندانی که در رده های سنی دیگر هستند، بسیار حساس تر خواهند بود. در خانواده هایی که افراد نوجوان حضور دارند، تامین آرامش و رفاه بسیار مهم است. از این رو، تاثیر مواد مخدر بر خانواده این چنینی بسیار بیشتر خواهد بود. یک نکته مهم در این باره احتمال گرایش به اعتیاد در نوجوان می باشد که ناشی از الگوپذیری از والدین یا نزدیکترین افراد خانواده می باشد. همچنین، از دیگر اثرات مخدر بر خانواده های دارای نوجوان، آسیب های روانی و بروز پرخاشگری نوجوانان و افت تحصیل است.

سوء مصرف مواد و تاثیر آن بر تعاملات خانوادگی

سوء مصرف مواد و تاثیر آن بر تعاملات خانوادگی

در تحلیل نقش اعتیاد در نابودی خانواده، موضوع دیگری که بررسی می شود تعاملات خانوادگی است.

همانطور که در قسمت های بالاتر بررسی کردیم، سوء مصرف مواد می تواند تاثیرات بسیاری روی تمامی جنبه های خانواده ها داشته باشد.

شاید مهمترین تأثیر مواد مخدر بر خانواده تأثیرگذاری بر تعاملات روزمره باشد. طبق تحقیقات SAMHSA ، چندین الگو مشخص ارتباطی در میان خانواده هایی با معتاد وجود دارد که شامل موارد زیر می شود.

ناسازگاری

در هر خانواده یک سری قوانین وجود دارد که تمامی اعضاء ملزم به رعایت کردن آن هستند. در صورت درگیری اعضای خانواده با اعتیاد، اجرای قوانین با مشکل رو به رو خواهد شد و در نتیجه ساختار آن به هم می ریزد. در نهایت فرزندان قادر به تشخیص مفاهیم صحیح از غیرصحیح نخواهند بود. بنابراین، ناسازگاری فرزندان بسیار محتمل خواهد بود.

درگیری و یا انکار

گاهی ممکن است اعتیاد دامنه فرزندان خانواده را گرفته باشد. در این حالت یا خانواده ها این موضوع را انکار می کنند و یا در صورت تشدید موضوع، فرزندان با خانواده درگیر شده، سرزنش می شوند و در نهایت به انکار می پردازند.

انتظارات غیرواقعی

گاهی اوقات مشاهده می شود که اعتیاد ابزاری برای کاهش مسئولیت های فرزندان خانواده است. در واقع در خانواده هایی که از فرزندان انتظار بیش از حدی وجود دارد از اعتیاد برای کم کردن این مسئولیت ها استفاده می شود.

منفی نگری

یکی دیگر از آثار اعتیاد این است که تمام ارتباطات بین اعضای خانواده لحنی منفی پیدا کرده و می تواند به شکل شکایت، عدم انتقادپذیری، ابراز نارضایتی و یا حتی تحقیر شدن و تحقیر کردن بیان گردد.

ارتباط بین آزار عاطفی و جسمی و اعتیاد

افرادی که توسط همسر خود مورد آزار عاطفی یا جسمی قرار می گیرند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال مصرف مواد هستند. گاهی نیز مشاهده می شود که فرد مقابل توسط همسر خود مجبور به استفاده از مواد خواهد شد.

 تحقیقات نشان می دهد در هنگام استفاده بیش تر از مواد توسط خانواده ها، خشونت های خانواداگی حدود 11 برابر بیشتر است. همچنین بیش از 20 درصد مردان جنایتکار هنگام ارتکاب به جنایت، از الکل یا مواد مخدر استفاده کرده بودند.

البته امروز هنوز بحث های بسیاری پیرامون تاثیر مواد مخدر بر خانواده و ارتباط آن با خشونت و روابط ناسالم عاطفی وجود دارد.

سوء مصرف مواد و اعتیاد چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

سوء مصرف مواد و اعتیاد چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

اهمیت درک اعتیاد به مواد مخدر و الکلی برای درمان

اولین قدم برای درمان بیماری اعتیاد، درک آن است. در گذشته اعتیاد را تنها در نوعی اشتیاق و تمایل برای مصرف مواد انرژی زا و یا مستی آور می دانستند. اما امروزه گفته می شود اعتیاد اختلال پیچیده مغزی و همچنین بیماری روانی است که به عنوان یک بیماری مزمن و عودکننده شناخته می شود.

بهترین راه برای حل کردن مشکلات خانواده های درگیر اعتیاد

خانواده درمانی یک درمان مفید برای مصرف مواد و از بین بردن تاثیر مواد مخدر بر خانواده است. در این روش درمانی، کل اعضای خانواده در روند درگیر خواهند بود.

در این روش، به افراد کمک می شود تا راه های حل کردن مشکلات را بدون استفاده از مواد مخدر پیدا کنند. به افراد معتاد و خانواده های آنها کمک می شود تا برای مقابله با تاثیرات روند بهبود، از جمله سم زدایی و انواع مراقبت ها آمادگی داشته باشند.

 همچنین اعضای خانواده از نیازهای خود آگاهی بیشتری پیدا کرده و می توانند با خیال راحت درباره آنها صحبت کنند.

در مواردی که والدین حضانت و مسئولیت فرزندان خود را از دست داده باشند، بهتر می توانند بر اعتیاد خود غلبه کرده و با خانواده خود ارتباط برقرار کنند.

یافتن مشاور خانواده مناسب برای کمک به این موارد و برطرف کردن تاثیر مواد مخدر بر خانواده ضروری است. زیرا تمامی خانواده ها برای مقابله با مشکلات اعتیاد، نیاز دارند که آموزش ببینند. بهترین مکان نیز برای یافتن یک مشاور حرفه ای درمان، مرکز رسمی و دارای مجوز درمان اعتیاد است.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم تمامی ابعاد تاثیر مواد مخدر بر خانواده را بررسی کنیم. برای تحلیل نقش اعتیاد در نابودی خانواده تمامی ابعاد از جمله، اقتصادی، اجتماعی، روانی و عاطفی مورد بررسی قرار می گیرد. زیرا نقش اعتیاد در نابودی خانواده تنها محدود به یک جنبه نخواهد شد. برای درک نقش اعتیاد در نابودی خانواده ما تلاش کردیم مفاهیم اصلی و مهم را بررسی کنیم و تاثیر اعتیاد در اقتصاد ، تاثیر اعتیاد در روابط و تاثیر اعتیاد روی کودکان را بررسی نماییم.

در صورتی که با این مشکل درگیر هستید و یا می خواهید از تاثیر مواد مخدر بر خانواده و راه حل های برطرف کردن مشکلات مربوط به آن بیشتر بدانید، می توانید از دکتر فکر کمک بگیرید.

بدترین تاثیر مواد مخدر بر خانواده چیست؟

در این مقاله به تحلیل نقش اعتیاد در نابودی خانواده پرداخته ایم.

چگونه می توان تاثیر منفی اعتیاد را در خانواده های دارای فرد معتاد کاهش داد؟

برای دریافت راهکارهای مناسب در چنین شرایطی می توانید به کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا اعتیاد می تواند برای کودکان و نوجوانان خانواده نیز خطرناک باشد؟

بله. اگر فرد معتاد یک سری نکات را به دلیل مصرف زیاد رعایت نکند، به احتمال زیاد به خانواده آسیب می رسد.

آیا خانواده افراد معتاد دچار منفی نگری هم می شوند؟

بله. یکی دیگر از آثار اعتیاد این است که تمام ارتباطات بین اعضای خانواده لحنی منفی پیدا کرده و می تواند به شکل شکایت، عدم انتقادپذیری، ابراز نارضایتی و یا حتی تحقیر شدن و تحقیر کردن بیان گردد.

5/5 - (5 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور