مسئولیت فرزندان ازدواج موقت بر عهده چه کسی است؟
مسئولیت فرزندان ازدواج موقت بر عهده چه کسی است؟

مسئولیت فرزندان ازدواج موقت بر عهده چه کسی است؟

متولد شدن فرزندان ازدواج موقت گاهی برای مرد و زن بسیار استرس آور است زیرا نمی دانند که مسئولیت فرزند حاصل از صیغه موقت با چه کسی است؟ تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای چه می شود؟ آیا فرزند صیغه ای ارث می برد؟ آیا با ثبت ازدواج موقت در شناسنامه مستمری قطع میشود ؟ صیغه زاده یعنی چه؟ و اینکه شرایط تبدیل ازدواج موقت به دائم چیست؟ که در این مقاله به طور کامل و دقیق به توضیح تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

فرزندان ازدواج موقت

ازدواج موقت یکی دیگر از انواع ازدواج است که افراد به طور شرعی و قانونی می توانند با یکدیگر زندگی کنند و حتی دارای فرزند شوند. گرچه در عرف ما، ممکن است این امر پسندیده به نظر نرسد، اما از نظر شرعی هیچگونه ایراد و اشکالی ندارد و در ازدواج موقت بدون نیاز به جدایی پس از پایان مدت صیغه می توانند از دیگر جدا شود.

در طول رابطه جنسی در ازدواج موقت، ممکن است فرزندی به وجود آید. فرزند یا فرزندانی از این ارتباط جنسی متولد می شوند، در این ارتباط و قبل از اتمام زمان صیغه و یا پس از از اتمام مسیر ممکن است با این مسئله روبرو باشند و به همین دلیل سوالات زیادی در رابطه با فرزندان ازدواج موقت ممکن است به وجود آید که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

در صورتی که فرزندی ازدواج موقت به وجود آید. این فرزند مشروع محسوب می‌شود و همانند سایر فرزندان دیگر از حق قانونی برخوردار خواهد شد. قطعاً پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی مردان و زنان در مقایسه با یک ازدواج دائم ممکن است با معضلات و مشکلات بیشتری همراه باشد اما از نظر قانونی همانند یک ازدواج دائم محسوب می شود.

فرزندان ازدواج موقت

فرزندان ازدواج موقت
فرزندان ازدواج موقت

گاهی به دلیل عدم مهارت در استفاده از روش های مختلف و درست پایان دادن به رابطه عاشقانه ممکن است تن به یک ازدواج موقت دهند و برای ازدواج خودشان خطبه را جاری نمایند و یا در هیچ محضری این ازدواج به ثبت نرسیده به همین دلیل پس از بارداری دچار مشکلاتی برای اثبات مسئولیت فرزند خود می شوند.

در صورتی که بتوان ثابت کرد این فرزند از ازدواج موقت و همان همسر موقت می باشد و این مسئله از طریق دادگاه پیگیری شود، می توان همانند یک ازدواج دائم از تمامی حقوق قانونی بهره مند گردید. در غیر این صورت این رابطه نامشروع شناخته شده و هیچگونه پشتیبانی از سوی دادگاه و یا قانون برای فرد ارائه نخواهد شد.

متناسب با قوانین کشور ما، دریافت شناسنامه برای فرزند حاصل از ازدواج موقت محضری و توسط پدر انجام می‌شود. اما در صورتی که بنا به هر دلیلی که در اقدام لازم را برای دریافت شناسنامه نکند، مادر می تواند با در دست داشتن حکم امین موقت که نشان دهنده صلاحیت مادر است، برای فرزند خود شناسنامه ای با نام نام خانوادگی خود بگیرند.

صیغه زاده یعنی چه؟

گاهی ممکن است برای فردی برقراری رابطه جنسی و پاسخ به این نیاز از جمله پنج مورد از مهم ترین دلایل ازدواج شناخته شود و به همین دلیل پس از برقراری یک رابطه در ازدواج موقت مجدد، دارای یک فرزند شود. در این شرایط در صورتی که این خطبه عقد بین آنها جاری شده باشد، می توان این فرزند را شرعی و حلال دانست.

تفاوت فردی که از یک صیغه موقت متولد شده است یا در اصطلاح پاسخ به همین سوال صیغه زاده یعنی چه؟ این است که ما در این ازدواج با اذن پدر و با جاری شدن خطبه عقد فرزند را به وجود آورده ایم و به همین دلیل کاملاً شرعی و حلال بوده است. اما متاسفانه در عرف ما این موضوع کاملاً نمود مثبتی ندارد و به همین دلیل ممکن است نسبت به اینگونه فرزندان نگرش منفی وجود داشته باشد.

در واقع منظور از فرزندان ازدواج موقت این است که این کودک از یک ازدواج موقت و صیغه ای متولد شده است. در صورتی که پدر مادر ازدواج دائم نداشته باشند. در برخی از فرهنگ ها نسبت به فرزندی که به این صورت متولد شده است، دیدگاه کاملاً منفی وجود دارد و همین مسئله موجب زندگی بسیار سخت کودک در آینده خواهد شد خصوصاً در صورتی که در محیط های کوچکی زندگی کنند.

مسئولیت فرزند حاصل از صیغه موقت

در رابطه با مسئولیت فرزند حاصل از صیغه موقت از نظر قانونی و عاطفی می توان این موضوع را به صورت کامل بررسی نمود. حقیقت این است که وفاداری به همسر  در این نوع ازدواج ها بسیار کم می باشد و به دلیل اینکه ازدواج موقت است به راحتی می توانند افراد به این رابطه خاتمه دهند و حتی تمایل به ادامه آن نداشته باشند.

اما در رابطه با مسئولیت های قانونی باید گفت که در صورتی که فرد بتواند اثبات نماید این فرزند کاملا مشروع بوده و صیغه محرمیت آنها در جایی به ثبت رسیده باشد، این امکان برای آنها وجود خواهد داشت که از نظر قانونی حضانت و هزینه‌های فرزند و به عهده پدر باشد و همچنین همانند سایر فرزندان دیگر از حقوق قانونی بهره‌مند شوند.

متناسب با آنچه در قوانین ما در رابطه با فرزندان ازدواج موقت تعیین شده است، این دسته از فرزندان از تمامی حقوق و همچنین ارثیه پدری بهره مند خواهند شد و باید برای آنها میزان ارثیه در نظر گرفته شود. متناسب با این که این فرزند دختر یا پسر باشد و همچنین آنچه که قانون تعیین نماید می تواند این میزان و حقوق متفاوت و متغیر باشد.

تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای

تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای
تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای

در رابطه با تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای نیز باید گفت همانطور که ذکر گردید، در صورتی که فرزندی از نظر قانونی مشروع شناخته شود و مانند سایر فرزندان دیگر که در موظف است که شناسنامه به نام خود برای او بگیرد و این شناسنامه حتماً باید به نام پدر و به اسم او باشد و تفاوتی با فرزندان دیگر نخواهد داشت.

مطابق با قوانین، چنانچه مادر نامه ای مبنی بر امین بودن فرزند بگیرد، می‌تواند شناسنامه را به نام خودش دریافت نمایید و در ثبت احوال به ثبت برساند. البته شرایط و قوانین آن نیز باید متناسب با آنچه در قانون انجام شده است طی شود. برای کسب اطلاعات در این زمینه نیز، می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایند.

در صورتی که در شناسنامه پدر، نام فرزند دیگری ثبت شده باشد، در این صورت نام این فرزند در کنار سایر فرزندان دیگر قرار می‌گیرد و به همین دلیل از حقوق قانونی می‌تواند برخوردار شود. گاهی برخی از آقایان ممکن است از این امر ممانعت نمایند که متناسب با قوانین تعیین شده می‌توانید با این موضوع برخورد نمایید.

آیا با ثبت ازدواج موقت در شناسنامه مستمری قطع میشود

برای برخی از خانم ها که ممکن است این سوال به وجود آید که آیا با ثبت ازدواج موقت در شناسنامه مستمری قطع میشود ؟ چراکه برخی از آنان از حقوق مستمری برخوردارند و نگران این مسئله هستند که در آینده حقوق مستمری شان قطع نشود. قانون مواردی را برای این موضوع در نظر گرفته است که در ادامه به شرح آن می پردازیم .

مطابق با آنچه در قوانین کشور ما وجود دارد، در صورتی یک زن می تواند از حقوق مستمری برخوردار باشد که، شغلی نداشته باشد و یا اینکه ازدواج نکرده باشد. ازدواج دائم و موقت در صورتی که در ثبت احوال به ثبت رسیده باشد، فرد دارای همسر شناخته می شود و به همین دلیل دیگر حق مستمری نخواهد داشت.

بنابراین حتی اگر فرزندان ازدواج موقت در شناسنامه ثبت نکنید، به همین دلیل از حقوق مستمری برخوردار نخواهد شد و حقوقی برای شما در نظر گرفته نمی‌شود. البته می توان به صورت توافقی با همسر در این زمینه به توافق رسید و به همین دلیل از برخی حقوق برخوردار گردید.

شرایط تبدیل ازدواج موقت به دائم

رابطه با شرایط تبدیل ازدواج موقت به دائم باید گفت برای زنان و مردان این موضوع متفاوت خواهد بود. عنوان مثال : برای زنانی که در عقد موقت مردی می باشد و تا زمانی که این مدت زمان به پایان رسیده است و یا مرد به عقد آن باشد، امکان ازدواج با فرد دیگری نخواهند داشت. بنابراین در صورتی  بتوان عقد را جاری نمود که مرد در آن را بخشیده باشد.

موضوع دیگر این است که مردانی که در عقد دائم یا موقت فردی می باشند یا مردانی که زنی در عقد موقت خود دارند، در صورتی که مدت عقد را ببخشند؛ امکان عقد دائم برای آنها وجود خواهد داشت. البته برای بخشیدن عقد موقت ابتدا باید اقدام نمود و پس از آن خطبه عقد دائم جاری گردد. همچنین هر دو نفر توافقی برای ازدواج داشته باشند.

تفاوت فرزندان ازدواج موقت و زنا

تفاوت فرزندان ازدواج موقت و زنا
تفاوت فرزندان ازدواج موقت و زنا

برای برخی از افراد ممکن است این سوال به وجود آمده باشد که وقتی خبطه عقد بین دختر و پسر جاری می‌شود و خودشان می‌توانند به تنهایی این خبطه را بخوانند. آیا تفاوتی فرزندی که از این ازدواج به وجود می‌آید، از نظر حقوقی و قانونی تفاوت های عقد موقت و زنا را به شرح زیر ارائه خواهیم بود.

  • صیغه موقت در واقع یک نوع ازدواج است. همانطور که ازدواج دائم نوعی از ازدواج است و هیچ تفاوتی با آن نخواهد داشت و هر دو شرایط و احکام خاص خود را دارند که از جمله آن، ذکر صیغه عقد، مهریه و همچنین مدت آن می باشد. اما در زنا بدون اینکه که صیغه عقد جاری شود دختر و پسر اقدام به ارتباط می‌کنند.
  •  در ازدواج نسبت در در صورت ارتباط جنسی و زندگی را شروع کند که با اجازه پدر یا جد پدری صیغه جاری شده باشد. در نتیجه این نوع ازدواج با اطلاع خانواده ها و به دور از پنهان‌کاری و این احساسات به وجود خواهد آمد.
  •  در ازدواج موقت زن باید بعد از تمام شدن مدت و عده ای که در واقع بستگی به موارد خاص دارد و حداقل از دوم کمتر نمی باشد بعد از هر صیغه موقت باید مدت نسبتا طولانی را از خواندن صیغه مجدد خودداری نمایید ولی در زنان این قانون وجود نخواهد داشت.
  •  ازدواج موقت مرد مسئولیت پذیر است است و توابع و پیامدهای این ارتباط را جهت فرزنددار شدن احتمال خواهد پذیرفت در صورتی که در یک رابطه نامشروع و زنان هرگز مرد مسئولیتی در قبال این عمل نخواهد پذیرفت.
  • در ازدواج موقت روابط بر اساس ضوابط شکل می‌گیرد و به ارتباط جنسی به صورتی نظام‌مند و قانونی پاسخ داده می شود در حالی که در زنا هیچگونه ضابطه ای وجود ندارد و کاملا غیرقانونی محسوب می‌شود.
  •   شان و جایگاه زن در زنا حفظ نمی‌شود و به عنوان یک موجود بی ارزش و دور از دسترس ترسیم می شود. در حالی که در ازدواج موقت شرایط خاصی دارد که باعث آبرومندی زن میشود.
  •  در صورتی که فرزندی از رابطه جنسی زنا به وجود آید، نامشروع شناخته می شود در حالی که در صیغه، حلال خواهد بود.
  •  در زنان در زندگی اگر متولد شود والدین مسئولیت تربیت او را عهده‌دار نخواهد بود مگر اینکه او را نیز وسیله‌ای برای شهوت های بعدی خود بخواهند قرار دارد در حالی که فرزند حاصل از صیغه در خانواده باز قابلیت تربیت خواهد بود.
  •  احتمال بیمار شدن روحی و روانی زنان پس از زنا بسیار بیشتر از حالت صیغه خواهد بود.
  •  در زنا احساس گناه وجود دارد و پرده هایی که بین افراد و خدا قرار گرفته است، از بین میرود. اما در ازدواج موقت به دلیل اینکه با اذن خدا و به حکم او می باشد، این احساس گناه وجود نخواهد داشت.
  • با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، موجب جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده می گردد در حالی که زنا باعث متزلزل کردن بنیان خانواده خواهد شد.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی در رابطه با  شرایط قانونی فرزندان ازدواج موقت به شما ارائه نماییم. همچنین در رابطه با پاسخ به این سوال که صیغه زاده یعنی چه؟  توضیحاتی را ارائه نمودیم همچنین در رابطه با تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای ، آیا فرزند صیغه ای ارث می برد؟ و آیا با ثبت ازدواج موقت در شناسنامه مستمری قطع میشود و همچنین شرایط تبدیل ازدواج موقت به دائم اطلاعاتی را ارائه نمودیم برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره های موجود در جدول زیر تماس حاصل نمایید.

صیغه زاده یعنی چه؟

فرزندان ازدواج موقت که در شرایط صیغه ای به وجود آمده اند را فرزندان صیغه می گویند.

مسئولیت فرزند حاصل از صیغه موقت با چه کسی است؟

قطعاً از نظر روحی و روانی مسئولیت حقوق بر عهده پدر و مادر خواهد بود. اما از نظر قانونی مسئولیت آن بر عهده پدر خواهد بود.

آیا با ثبت ازدواج موقت در شناسنامه مستمری قطع میشود ؟

تکلیف شناسنامه بچه صیغه ای با پدر خواهد بود. اما در صورتی که او را امین قرار دهند می تواند مادر برای او شناسنامه بگیرد. اما به طور کلی در صورت داشتن شغل یا همسر مستمری قطع خواهد شد.

آیا فرزند صیغه ای ارث می برد؟

در صورتی که شرایط تبدیل ازدواج موقت به دائم را دارید، می توانید این ازدواج را به ازدواج داریم تبدیل کنید. اما به طور کلی فرزند صیغه ای نیز همانند فرزند ازدواج دائم سهم ارث خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور