انواع سبک زندگی
انواع سبک زندگی

شناخت انواع سبک زندگی و نقش آن در سلامتی

سبک زندگی را می توان انتخاب و فرم واحد نحوه زیستن، رشد کردن و امرار معاش نامید. نقش انواع سبک زندگی در سلامتی انسان از نظر روحی و جسمی آنقدر پر رنگ است که امروزه جامعه شناسان و محققان بسیاری به دنبال ارائه الگوهای درست به جوامع و کشورها هستند. اما براستی سبک زندگی درست چیست؟ چه چیزی باعث می شود که ما از زندگی رضایت کافی نداشه باشیم؟ چه توصیه هایی را برای داشتن سبک زندگی بهتر می توان ارائه داد؟

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که انواع سبک زندگی کدامند و روانشناسان چه دیدگاهی در این باره دارند. اگر احساس می کنید که حال بدتان به خاطر سبک زندگی اشتباه است، شاید کمی سخت بنظر بیاید، اما می توانید آن را تغییر دهید. همه ما سزاوار داشتن زندگی شاد و سالمی هستیم. همکاران ما نیز در این زمینه شما را یاری خواهند داد.

منظور از انواع سبک زندگی چیست؟

منظور از انواع سبک زندگی چیست؟

هر شخصی بسته به نوع نگرش، تفکر، موقعیت اجتماعی، فکری، فرهنگی، تحصیلی، اقتصادی و هزاران عامل دیگر، به زندگی خود جهت می بخشد. این جهت گیری که علایق، نظرات و رفتارها نیز در آن دخیل هستند را می توان سبک زندگی نامید.

برای مثال، افرادی که در شهر زندگی می کنند، سبک زندگی متفاوتی با روستائیان دارند. این تفاوت شیوه زندگی را می توان در موارد بسیار زیادی اعم از میزان ثروت و نحوه استفاده از آن، فعالیت های اوقات فراغت، رژیم غذایی، سبک های ارتباطی، جهان بینی و … مشاهده کرد.

انتخاب سبک زندگی موفق، بیش از هر چیز یک تصمیم شخصی می باشد و این خود انسان است که با توجه به جهان بینی، اولویت بندی ها، نیازها، کمبودها و سایر موارد، یکی از انواع سبک زندگی را انتخاب کرده و آن را در پیش می گیرد.

با این حال، نهادهای بزرگتر همچون اجتماع و فرهنگ هم در گزینش نوع سبک زندگی تاثیر گذارند و حتی می توانند در دیدگاه های انسانی تغییرات بزرگی ایجاد نمایند.

مهمترین خصوصیت انواع سبک زندگی را می توان مرزبندی های شخصی و خانوادگی دانست. بدین مفهوم که مثلا اگر شخصی مذهبی است و دوست دارد که بر اساس دستورالعمل های دینی رفتار و زندگی کند، برای حفظ اصول و ارزش هایش کمتر درگیر فعالیت های متضاد با آن ها می شود و نمی پذیرد که کسی نیز به مرزهای شخصی و عقیدتی او تعرض کند. 

در مجموع، هر چه جوامع پیشرفته تر و بزرگ تر می شوند، انواع سبک زندگی متنوع تر و گسترده تر می شود. در این میان، یافتن بهترین سبک به دلیل رسانه های اجتماعی و تاثیر فرهنگ ها بر یکدیگر، کمی دشوارتر از قبل شده و لازم است هر شخص با توجه به موقعیت خود مناسب ترین را بیابد.   

انواع سبک زندگی کدامند؟

انواع سبک زندگی کدامند؟

حقیقت این است که سبک های زندگی انواع مختلفی دارند. از جمله این سبک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک زندگی سالم
  • سبک زندگی بوهمیایی
  • سبک زندگی عشایری
  • سبک زندگی انفرادی
  • سبک زندگی روستایی

اما بزرگترین نظریه پرداز در زمینه انواع سبک زندگی ، آدلر است. او چهار نوع سبک را بر اساس تیپ های شخصیتی معرفی می کند که عبارتند از سلطه جو، وابسته، اجتناب کننده و وابسته. در زیر هر یک از این موارد را به طور خلاصه توضح می دهیم.

سبک زندگی سلطه گر

افرادی که شخصیتی متهاجم، خودخواه و سلطه گر دارند، معمولا میل به سبک زندگی خصمانه در آن ها زیاد است. ویژگی های شخصیتی چنین اشخاصی معمولا با انواع پرخاشگری، بی اعتمادی و تلاش برای به کنترل درآوردن دیگران شناخته می شود. به عبارتی دیگر، نحوه تفکر و زندگی آن ها به شکلی است که نسبت به دیگران هیچگونه حس همدلی نداشته و حتی می توان گفت دچار خودشیفتگی هستند.

سبک زندگی وابسته

برعکس تیپ شخصیتی بالا، در انواع سبک زندگی وابسته، فرد دائما به دنبال گرفتن کمک و یاری از دیگران است. این نوع تیپ شخصیتی معمولا عزت نفس پائین دارند و کمتر به خود عشق می ورزند. جالب آن است که با درخواست کمک های مکرر، احساس حقارت به آن ها دست نمی دهد و در معرض آسیب پذیری قرار دارند.

سبک زندگی اجتنابی

اشخاصی که سبک زندگی اجتنابی دارند، از مسئولیت و مشکلات فراری هستند. آن ها در حفظ پایداری روابط عاطفی چندان موفق نیستند و در کودکی به دنبال یک زندگی آسان و فوری بوده اند. بعلاوه در سبک زندگی اجتنابی، کمتر میل به پذیرش واقعیت وجود دارد و به اصطلاح در ابرها سیر می کنند. ویژگی بارز این شکل از انواع سبک زندگی آن است که افراد غیر اجتماعی، بی مسئولیت، بی ثبات و بی فکر هستند.

سبک زندگی اجتماعی و مسئولانه

این نوع سبک زندگی نسبت به سایرین سالم تر و شادتر است. افراد دارای این تیپ شخصیتی برای بهبود خود، تقویت نقاط مثبت، کاهش نقاط منفی، رفع ترس و … تلاش می کنند.

نقش انواع سبک زندگی در سلامتی انسان

نقش انواع سبک زندگی در سلامتی انسان

پر واضح است که نقش انواع سبک زندگی در سلامتی انسان بسیار زیاد می باشد و رابطه مستقیمی با سلامت روان و جسم دارد. اگر بخواهیم اصلی ترین این تاثیرات را ذکر کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش احساسات منفی همچون استرس و اضطراب، و افسردگی
  • افزایش آرامش ذهنی
  • تعدیل توقعات از زندگی
  • بهبود روابط اجتماعی
  • موفقیت های تحصیلی، شغلی و کاری
  • تعادل وزن
  • بدن سالم
  • کاهش بیماری هایی همچون دیابت، تیروئید پرکار و کم کار، سرطان و …
  • خواب مناسب و با کیفیت
  • پرهیز زا سوء مصرف مواد مخدر

توصیه هایی برای داشتن سبک زندگی بهتر

توصیه هایی برای داشتن سبک زندگی بهتر

شاید از میان انواع سبک زندگی ، نتوان به همه افراد یک نوع خاص را توصیه کرد یا گفت که کدام یک بهترین است. چرا که سلایق و شرایط هر کدام از ما متفاوت می باشد. مثلا ممکن است شخصی با یک زندگی پر از هیجان و ماجرا احساس خوبی داشته باشد، در حالی که دیگری ترجیح دهد که در آرامش و ثبات زندگی کند.

با این حال، توصیه هایی برای داشتن سبک زندگی بهتر در زیر آمده است که برای هر کسی با هر نوع ویژگی مفید خواهد بود و پیشنهاد می کنیم که توجه زیادی به آن ها داشته باشید.

ورزش را فراموش نکنید

منبع بسیاری از بیماری های جسمی و حتی روحی، عدم تحرک و فعالیت بدنی است. تا می توانید ورزش کنید و حتما دقایق یا ساعاتی از روز را به این کار اختصاص دهید. مهمترین دستاوردهای روانی ورزش می تواند کاهش استرس، اضطراب، افسردگی، و همچنین افزایش اعتماد بنفس و شادی، بهبود خواب، عملکرد روزانه و پیشگیری از انواع اختلالات روانی می باشد.  

تغذیه سالم و ترک عادات ناسالم

غذاهای ناسالم منبع اصلی انواع بیماری های جسمی، از جمله سرطان می باشد. اگر می خواهید بهترین انواع سبک زندگی را داشته باشید، میوه، سبزیجات، لبنیات، غلات، ماهی، حبوبات، و مغزها را فراموش نکنید. عادات ناسالمی همچون مصرف الکل یا مواد مخدر پر خطر و سیگار کشیدن را از زندگی حذف کنید.

مدیریت وزن

اضافه وزن و لاغری بیش از حد، هر دو مضر و خطرآفرین هستند. بسیاری از بیماری ها و امراض همچون سرطان، اختلالات اسکلتی، آرتریت و … در اثر چاقی به وجود می آیند. سعی کنید با ورزش و غذاهای سالم، وزن خود را مدیریت کنید.

کنترل افکار و مشکلات عاطفی و روانی

دنیای مدرن امروز پر از التهاب و شتاب است. حال اگر نتوان میان دغدغه های بیش از حد و نیاز به آرامش تعادل ایجاد کرد، احتمال به وجود آمدن استرس، اضطراب و انواع افسردگی بسیار بالا است.

اگر می خواهید احساس بهتری داشته باشید، با دور کردن افکار منفی از ذهن می توانید به این هدف برسید. رفتارهایی همچون قدردانی، بخشش، شکرگزاری، مثبت نگری، خواب کافی و … در دور کردن مشکلات روحی بسیار تاثیر گذارند.

سخن پایانی

امیدواریم با توضیحاتی که ارائه شد، حال بخوبی بدانید که سبک زندگی چیست؟ و اطلاعات سودمندی را در مورد نقش انواع سبک زندگی در سلامتی انسان و توصیه هایی برای داشتن سبک زندگی بهتر ارائه داده باشیم.

همچنین، اگر احساس می کنید که ترک عادات ناسالم برایتان دشوار است و یا در ایجاد تغییرات مثبت مشکل دارید، می توانید در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب با همکاران ما تماس حاصل فرمائید.

منظور از سبک زندگی چیست؟

هر شخصی بسته به نوع نگرش، تفکر، موقعیت اجتماعی، فکری، فرهنگی، تحصیلی، اقتصادی و هزاران عامل دیگر، به زندگی خود جهت می بخشد. این جهت گیری را می توان سبک زندگی نامید.

آیا سبک زندگی اشتباه می تواند باعث بروز بیماری های جسمی و روانی شود؟

بله قطعا. شیوه و سبک زندگی رابطه مستقیمی با سلامت روان و جسم دارد.

کدام سبک زندگی بهتر است؟

نمی توان به همه افراد یک نوع خاص را توصیه کرد یا گفت که کدام یک بهترین است. چرا که سلایق و شرایط هر کدام از ما متفاوت می باشد. اما در این مقاله توصیه هایی برای داشتن سبک زندگی بهتر ارائه شده است.

چه نوع سبک های زندگی وجود دارد؟

در مقاله حاضر می توانید با انواع سبک زندگی آشنا شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قانون جــذب چیست؟

قانون جذب چیست؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور