علت مشکلات خانوادگی
علت مشکلات خانوادگی

11 علت مشکلات خانوادگی و روش های حل آنها

علت مشکلات خانوادگی در جوامع مختلف از موضوعیت متفاوتی برخوردار است. متناسب با نوع مشکل، راه حل مشکلات خانوادگی نیز متفاوت خواهد بود. در این مقاله علاوه بر ارائه اطلاعاتی در این زمینه، امکان دریافت مشاوره را نیز برای شما عزیزان به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین فراهم نموده ایم. کافی است با شماره های موجود در جدول زیر تماس حاصل نمایید.

علت مشکلات خانوادگی چیست؟

علت مشکلات خانوادگی چیست؟

مشکلات خانوادگی تنها منحصر به زوجین دارای فرزند یا اختلاف بر سر نوع فرزندپروری نمی شود. گرچه افراد دارای فرزند نیز ممکن است دچار این مشکلات باشند، اما در واقع می توان گفت که از دیدگاه خانواده درمانی امروزه، زن و مرد به تنهایی یک خانواده می توانند محسوب می شوند. بنابراین زمانی که مشکلاتی بین آنها به وجود می آید، می توان گفت یک مشکل خانوادگی صورت پذیرفته است.

مشکلات خانوادگی شکل های متفاوتی دارد و همچنین راه حل های متفاوتی نیز متناسب با علت انواع مشکلات خانوادگی می توان پیشنهاد نمود. ریشه یابی مشکلات یکی از سخت ترین و دقیق ترین اموری است که مشاوره خانواده باید آن را انجام دهد تا بتواند کمک بیشتری به اعضای خانواده جهت بهبود روابط شان داشته باشد.

 در جامعه امروزی و متناسب با نوع فرهنگ و زندگی افراد، علت مشکلات خانوادگی متفاوت می باشد و می توان گفت ویژگی های خانواده خوشبخت و نحوه عملکرد آن ها در زندگی نیز متفاوت خواهد بود و همچنین راه حل درمان آنها نیز متفاوت است. به همین دلیل است که ما شرایط مختلفی را در نظر خواهیم گرفت که متناسب با آن به دنبال راه حل های درستی خواهیم بود.

11 علت مشکلات خانوادگی

11 علت مشکلات خانوادگی

آنچه در ادامه مطرح خواهد شد، مطابق با تحقیقات روانشناسی انجام شده و عواملی است که برای مشکلات ذکر خواهیم نمود. آنچه در ادامه ذکر خواهد شد، کلیتی را برای شما ذکر می نماید. اما برای اطلاع دقیق از مشکلات، لازم است از یک متخصص و مشاور کمک بگیرید تا به درستی مشکلات بین شما را شناسایی نماید.

1. ازدواج اشتباه

از جمله دلایلی که موجب می‌شود که زندگی زناشویی با مشکلات زیادی روبرو گردد، ازدواج اشتباه بنیان اشتباهات رایج در روابط زناشویی است. زن و مردی که از جنبه های مختلفی همچون اختلاف فرهنگی، اقتصادی، تحصیلی، مذهبی، اجتماعی و … با یکدیگر بسیار متفاوتند، مسیر بسیار پیچیده و دشواری را در پیش خواهند داشت . همچنین، اگر مشکلاتی که از اول گریبانگیر خانواده ها بوده و یا در راه ازدواج آن ها به وجود آمده، بتدریج به بستر دعوای زناشویی تبدیل می شود.

این اختلافات با به دنیا آمدن فرزندان دو چندان شده و به همین دلیل فرزندان علاوه بر اینکه سبک فرزندپروری درستی را تجربه نمی کنند. در نتیجه، در آینده دیدن تاثیر دعوای والدین بر جوانان و کودک به صورت منفی خود را نشان می دهد.

2. مشکلات اقتصادی

اقتصاد نقش مهمی در زندگی های امروزه افراد ایفا می کند. چرا که انتظارات و سبک زندگی گذشته انسان ها تغییر یافته است و به همین دلیل متناسب با این تغییرات، مشکلاتی جدیدی نیز بر سر راه خانواده ها قرار گرفته اشت.

آمارها نشان می دهد که اختلاف طبقاتی، به ویژه مالی یکی از مهم ترین عوامل طلاق عاطفی زن و شوهر است. گاهی نیز مشکلات و مسائل مالی، و یا بیکاری موجب آزارهای روحی و روانی و حتی افسردگی اعضای خانواده می شود. از این رو، آستانه تحمل کاهش و مشاجرات افزایش می یابد.

3. مشکلات حل نشده

 تصور کنید که بهترین غذای دنیا را درست کرده اید، اما این غذا را در ظرف در بسته ای برای مدت زمان زیادی نگهداری نمایید بدون اینکه هیچ گونه استفاده ایی از آن کرده باشید. همین مسئله باعث می شود پس از گذشت چند روز از زمانی که به آن سر بزنید، با بوی بسیار بد و کپک روی غذامواجه شوید.

علت مشکلات خانوادگی زمانی که به طور صحیح برطرف نشده باشد، موجب می شود که همانند غذای کپک زده، کم کم خود را به شکل های بهتری نشان دهد و موجب شود تا زندگی با دشواری زیادی مواجه گردد. به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم در مواجهه با مشکلات تلاش کنید تا در همان اوایل کار به دنبال راه حل درست و منطقی باشید.

4. وجود مشکل با خانواده همسر

وجود مشکل با خانواده همسر یک دلی مشکلات خانوادگی

 از دیگر علل مشکلات خانوادگی، نداشتن رابطه خوب با خانواده اصلی خود و یا خانواده همسر است. به عنوان مثال : مشکلات حل نشده گذشته با خانواده همسر و یا حرف و حدیث‌هایی که بین خانواده‌ها رد و بدل می‌شود، همگی به اختلاف و مشکلات خانوادگی می افزایند.

 گاهی نیز ممکن است که فرد از نظر رفت و آمد با خانواده همسر مشکلی نداشته باشد، اما با میانه اش با خانواده خود چندان خوب نباشد. این مسئله نه تنها بر روی روحیه خود فرد تاثیر منفی خواهد گذاشت. بلکه فرزندان او نیز از نظر ارتباطی دچار مشکلات خواهند شد. این موضوع، زمینه ناراحتی های روحی و تعارض را به وجود می آورد.

5. فاصله زیاد از علت مشکلات خانوادگی

منظور از فاصله، همیشه بعد مسافت نخواهد بود. گاهی از نظر ذهنی و عاطفی افراد فاصله زیادی با یکدیگر دارند. شاید هم خانه باشند اما این هم خانگی با مجادله های ذهنی و احساسی زیادی مواجه باشد. به همین دلیل هر روز این فاصله بیشتر خواهد شد و کم کم موجب طلاق عاطفی می شود.

 گاهی نیز بعد مسافت بر روی زندگی خانوادگی تاثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال : افرادی که فاصله زیادی از یکدیگر دارند و هر کدام از آنها به دور از دیگر در حال زندگی کردن می باشند، این مسافت تاثیر بسیار منفی بر زندگیشان بر جای خواهد گذاشت، آنقدر که توانایی برقراری ارتباط را از دست می دهند و اگر این مسافت کوتاه تر شود، بر کاهش استرس آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

6. عدم توانایی حل مشکلات و مسائل

عدم توانایی حل مشکلات و مسائل

 بسیار مهم است که در زمان بروز مشکل قدرت حل مساله و مهارت تصمیم گیری مناسبی داشته باشیم. یادتان باشد که بسته به نوع مشکل، روش حل آن نیز متفاوت خواهد بود. اگر توانایی حل مسائل خود را به درستی داشته باشیم، در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد و به همین دلیل زندگی آرام تر و بهتری را برای خود می توانیم رقم بزنیم.

 به عنوان مثال: بعضی از افراد زمانی که با مشکلی مواجه می شوند، واکنش های هیجانی همانند گریه، ناراحتی و خشم را بروز می‌دهند. اما برخی دیگر نیز ممکن است واکنش های فیزیولوژیک همانند سردرد، معده درد را تجربه کنند. افرادی که حل مسئله قوی دارند نیز، تلاش می‌کنند تا آن را به خوبی حل کنند.

7. عدم قدرت تصمیم گیری

 قدرت تصمیم گیری در زندگی بسیار مهم و یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث در مشاوره زناشویی به شمار می رود. گاهی مشکلات شخصی عامل عدم قدرت تصمیم گیری است. زمانی که این افراد ازدواج می کنند، مشکلاتی گریبانگیر زندگی آنها خواهد شد که پایه زندگی مشترک را متزلزل خواهد کرد.

تصمیم‌گیری در زندگی خانوادگی نقش بزرگتر و مهمتری را ایفا می نمایند. زیرا نقش خانوادگی مهم تر از زندگی فردی خواهد بود. تصمیمی که در زندگی خانوادگی توسط یک پدر یا مادر صورت می پذیرد، تنها به یک نفر محدود نخواهد شد و به همین دلیل تمام اعضای خانواده را درگیر این مسئله می شوند.

8.عدم مسئولیت‌پذیری از علت مشکلات خانوادگی

عدم مسئولیت‌پذیری از علت مشکلات خانوادگی

 مسئولیت پذیری در زندگی شخصی و خانوادگی بسیار مهم است. برخی از مشکلاتی که برای این افراد به وجود می‌آید، به دلیل همین عدم مسئولیت پذیری می باشد و قطعاً این موضوع تنها به یک جنس محدود نمی شود. اگر مرد مسئولیت پذیر نباشد، زن مجبور به یافتن راهکارهای برخورد با شوهر بی کار خواهد بود و اگر در این امر موفق نباشد، قطعا نمی تواند زندگی خانوادگی را به درستی اداره نماید. در صورتی که زن نیز مسئولیت پذیر نباشد، نیز زندگی از ابعاد مختلفی متزلزل می شود.

گاهی نیز امکان دارد که هر دو فاقد مسئولیت پذیری باشند. نپذیرفتن مسئولیت فرزندان از خطرناک ترین این موارد است که خصوصیات اخلاقی مشکلات زیادی را برایشان رقم بزند. در صورتی که این موضوع زمینه ارثی و ژنتیکی نداشته باشد، نوع تربیت اشتباه دلیل این موضوع خواهد بود.

9. خشونت خانوادگی

 خشونت از دیگر علل مشکلات خانوادگی است که شاید تنها نسبت به یک فرد و یا بر عکس آن، منحصر به همه اعضای خانواده باشد. از جمله ریشه های بروز خشونت، مشکلات و اختلال شخصیت، و یا مشکلات خانوادگی اشت.

در هر صورت این خشونت و همچنین به عنوان یک الگوی نادرست برای فرزندان محسوب شود بنابراین خانم ها باید به دنبال راه های کنترل خشم در زنان باشند.

 عدم کنترل خشم از دیدگاه روانشناسی به بروز خشونت های فیزیکی، کلامی، و عاطفی منجر می شود. بنابراین، مراجعه برای درمان این خصیصه رفتاری بسیار ضروری است.

10. مشکلات روانی حل نشده

 منشا بسیاری از مسائل و دعوای زیاد زن و شوهر، بیماری های روانی و مشکلات روحی حل نشده در یک یا هر دوی آن هاست. جالب است بدانید که این مشکلات روانی حل نشده می تواند کم کم به بروز سایر بیماری های روانی تبدیل شود. بنابراین در همان ابتدا لازم است که چنین مواردی در مشاوره های فردی و مشاوره ازدواج تشخیص داده شده و برطرف شوند.

 گفتنی است که متناسب با نوع اختلالات روانی شرایط متفاوتی برای افراد رقم خواهد زد به عنوان مثال : نگرانی بیش از حد و بدبینی یکی از موارد و مشکلاتی که برای زوجین به وجود می آید و به همین دلیل شرایط بسیار سختی را برایشان رقم خواهد زد. و یا سایر عوامل و مشکلات روانی دیگر هر یک به نوعی خود را در زندگی نشان می دهد.

11. ترک اعتیاد از راه حل مشکلات خانوادگی

 اعتیاد، معضل بسیاری از خانواده ها و روابط بین فردی است. ابسته به نوع ماده و میزان مصرف ، اثرات مخرب مواد مخدر بر مغز، روحیه، شخصیت، جسم و فیزیک نیز متفاوت خواهد بود.

برخی از افراد معتاد به مواد مخدر، زندگیشان به گونه ای است که به هیچ وجه نمی توانند در شرایط عادی زندگی کنند و به طور معمول تمام زندگی شان صرف مصرف مواد می شود. به همین دلیل است که در زندگی شخصی خود عقب مانده و توانایی برقراری ارتباط و یا موارد را نخواهند شد. 

راه حل مشکلات خانوادگی

راه حل مشکلات خانوادگی

همانطور که ذکر شد، متناسب با هر یک از مشکلات راه حل مشکلات خانوادگی متفاوتی می تواند وجود داشته باشد و نمی‌توان یک راه حل را به عنوان شاه کلید تمام مشکلات معرفی کرد.

در واقع برای حل هر یک از آنها باید به دنبال بهترین راه حل ها باشیم که از عهده ما خارج است و نمی‌توانیم به تنهایی از پس مشکلات بر بیاییم. به همین دلیل بهتر است با یک فرد مطمئن در این زمینه مشورت نماییم.

 یک مشاور خانواده می تواند به شما کمک نماید تا مشکلات را به درستی بشناسد و از پس آن بر بیاید. مشکلات خانوادگی در صورتی که از ریشه حل نشوند، علاوه بر اینکه یک زندگی را از هم فرو خواهد پاشید، زندگی اشتباهی را نیز برای نسل‌های بعدی رقم خواهد زد که باعث داشتن یک جامعه دارای مشکل خواهد شد.

برای برقراری ارتباط با مشاوران راه های مختلف وجود دارد و متناسب با نوع شرایط شما مشاوره حضوری و غیرحضوری آنلاین و تلفنی را برایتان فراهم نموده ایم تا در هر زمان که مایل باشید با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمائید. مشاوران ما همه روزه به جز ایام تعطیل، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با علت مشکلات خانوادگی و همچنین راه حل مشکلات خانوادگی به شما ارائه نماییم. در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه می باشید، می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است تماس حاصل نمایید. مشاوران ما همه روزه، ختی ایام تعطیل، آماده ارائه خدمات به شما خواهند بود.

علت مشکلات خانوادگی چیست؟

علت مشکلات خانوادگی در دسته های مختلفی قرار خواهد گرفت که ما در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم.

راه حل مشکلات خانوادگی چیست؟

با توجه به مشکلات هر یک از افراد، راه حل های ارائه شده نیز می تواند متفاوت باشد. اما قطعا برای تمامی آن ها مشاوره بسیار موثر خواهد بود.

آیا بی پولی می تواند موجب مشکلات خانوادگی شود؟

این موضوع بسته به دیدگاه افراد، نوع نگاه آن ها به دنیا و همچنین شرایط زندگیشان متفاوت باشد. اما به طور کلی تاثیر گذار خواهد بود.

چگونه می توان از مشاوره آنلاین برای حل مشکلات بهره مند گردید؟

برای دریافت مشاوره می توانید وارد سایت شوید و این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

انواع نشانه های آدم دروغگو

نشانه های آدم دروغگو و نحوه برخورد با این افراد

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور