رابطه جنسی در دوران دوستی
رابطه جنسی در دوران دوستی

دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی

آیا می دانید دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی چیست و چه آسیب ها یا فوایدی را با خود به به همراه دارد؟ با توجه به آنکه در دوران دوستی، احتمال گرایش طرفین به ایجاد رابطه جنسی وجود داد، پسران و به ویژه دختران بایستی از معایب و مزایای چنین امری آگاهی یابند تا در جامعه کمتر شاهد آسیب های جسمی و روحی روانی یا انحرافات اخلاقی باشیم.

از آنجا که یک سری از دلایل رابطه جنسی در دوران دوستی در تمام انسان های دنیا مشترک و برخی نیز بسته به فرهنگ متفاوت می باشند، بهتر دیدیم تا در این مقاله، موضوع را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم. همچنین، چنانچه شما در این زمینه با هر گونه سوالی مواجه شدید یا نیازمند مشاوره بودید، می توانید با مشاوران و کارشناسان دکتر فکر تماس حاصل فرمایید.

دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی

دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی

دوستی با جنس مختلف می تواند با اهداف مختلفی شکل بگیرد. شکل و نوع این دوستی ها نیز تحت تاثیر عوامل بسیاری همچون سن، جنسیت، ویژگی های شخصیتی، فرهنگ، عقاید، باورها و هنجارهای اجتماعی متغیر بوده و نتایج متفاوتی را نیز به بار می آورد.

با این وجود، یک نقطه مشترک در میان تمام دوستی های قبل از ازدواج، احتمال برقرار رابطه جنسی است. البته وقوع چنین ارتباطی در هر رابطه ایی دارای شدت و ضعف می باشد و نباید با قطعیت در این مورد نظر داد. اما احتمال اینکه حداقل یکبار هم طرفین یا یکی از آن ها به رابطه جنسی در دوران دوستی فکر کرده باشد بسیار بالا است.

چه چیزی می تواند سبب چنین گرایشی شود و دلایل اینکه شاهد افزایش این امر در جامعه هستیم، چیست؟ در زیر به برخی از مهم ترین دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی اشاره می کنیم.

میل جنسی از دلایل اصلی رابطه جنسی در دوران دوستی

غریزه و میل جنسی حقیقتی است که در همه ما وجود دارد. این میل نه تنها بد نیست، بلکه بسیار سودمند نیز می باشد و فواید رابطه جنسی بر روی سلامتی انسان در تحقیقات بسیار زیادی به اثبات رسیده است. اما شیوه برطرف کردن آن یک مسئله مهم دیگری است.

واقعیت این است که نیاز جنسی نقش مهمی را در تشکیل و ادامه یک رابطه دوستی با جنس مخالف بازی می کند. ممکن است که فرد از ابتدا با چنین هدفی وارد رابطه شود یا در حین ارتباط و نزدیکتر شدن بیشتر در او کشش جنسی بیشتر شود.

بعلاوه، هر چه دختر و پسر با یکدیگر تعامل و نزدیکی بیشتری داشته باشند یا احساسات قویتری بین آن ها حاکم شود، به دلیل ترشح هورمون های خاصی در بدن احتمال افزایش جذابیت جنسی نیز بیشتر می شود. البته در یک سوی ماجرا نیز متاسفانه گاهی اوقات، افراد تنها با هدف برقراری رابطه جنسی با شخص یا اشخاص دیگری ارتباط برقرار می کنند و مسائل عاطفی اهمیت چندانی ندارد.

وابستگی های عاطفی و ترس از دست دادن

زمانی که احساسات نقش اصلی را در یک رابطه بازی می کند، احتمال بوجود آمدن وابستگی بسیار زیاد است. این وابستگی، ترس از شکست عاطفی را زیاد می کند و به دنبال آن، امکان دارد شخص برای نگه داشتن طرف مقابل دست به هر اقدامی بزند.

وابستگی هم می تواند مفید باشد هم مضر. این احساس زمانی مضر خواهد بود که خود واقعی ما را پنهان کند و موجب نادیده گرفتن مصلحت شخصی مان شود. وابستگی عاطفی در خانم ها بیشتر بوده و متاسفانه گاهی علیرغم میل باطنی تن به رابطه جنسی در دوران دوستی می دهند تا معشوق را همیشه در کنار خود داشته باشند.

برآورده کردن حس کنجکاوی

نحوه برقراری رابطه جنسی و احساسی که از آن بدست می آید، از همان اوایل نوجوانی برای انسان جالب توجه است. اینکه در صورت داستن رابطه جنسی در دوران دوستی چه اتفاقی می افتد، می تواند یکی از دلایل انجام این کار بویژه در دوران نوجوانی و بلوغ پسران باشد.

از سوی دیگر، به طور طبیعی اگر یکبار رابطه جنسی برقرار شود، احتمال اشتیاق به انجام دوباره آن بیش از پیش خواهد بود و ممکن است نه تنها به یک رابطه بلکه به روابط بعدی نیز بسط داده شود. این موضوع بخاطر تغییرات هورمونی که پس از سکس رخ می دهند، ایجاد می شود.

موانع ازدواج بموقع

طبیعتا میان بلوغ جسمی و جنسی نباید فاصله چندانی بیفتد و پاسخگویی به نیازها باید حدالامکان در زمان مشخص خود صورت گیرد. اما متاسفانه مشکلات متعددی که امروز جامعه با آن مواجه است، به ویژه مسائل اقتصادی منجر به بالا رفتن سن ازدواج و عدم رفع نیازهای طبیعی شده است.

البته خودداری و کنترل خواسته ها و نیازها در هر شرایطی وظیفه هر انسانی می باشد و نباید خود را از قید و بندهای اخلاقی به هر دلیلی رها کرد. با این وجود، گاهی جوانان به دلیل ناامیدی از برآورده شدن خواسته و آرزوهایشان، متوسل به شیوه های دیگری می شوند که رابطه جنسی در دوران دوستی از جمله آن هاست.

تاثیر رسانه های اجتماعی و ماهواره

ما در برهه ایی از زمان به سر می بریم که گویی میان گذرگاه زندگی سنتی و زندگی مدرن قرار داریم. اعتقادات سنتی و مذهبی که اغلب در آن رشد کرده ایم از یک طرف، و تعامل با جهان پیرامون از طریق رسانه های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام و ماهواره از طرف دیگر موجب شده تا ایجاد تعادل و الگو برداری برای جوانان کمی دشوار شود.

اما به نظر می رسد که این رسانه ها تاثیر عمیق تری از خود نشان داده اند و تا حد زیادی در تغییر سبک زندگی موفق بوده اند. از همین رو، زمانی که جوانان می بینند برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی در برخی جوامع غربی یک امر عادی و پذیرفته شده است، در نظر آن ها نیز بتدریج چنین امری جزئی از رابطه محسوب می شود.

برخی از نوجوانان و جوانان نیز به دلیل همین مقایسه، سعی در همزادپنداری و دستیابی به فرهنگی مشابه با کشورهای آزاد از نظر روابط جنسی دارند.

معایب رابطه جنسی در دوران دوستی

دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی

رابطه جنسی که در زمان معقول، مشروع و مناسب خود نباشد، مسلما تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت. اگر جوانان از این پیامدها مطلع باشند، کمتر دچار اشتباه شده و با احتیاط بیشتری عمل خواهند کرد. مهمترین معایب رابطه جنسی در دوران دوستی را می توان به شرح زیر دانست. 

عدم شناخت درست به دلیل وابستگی جنسی

دختر و پسرانی که در دوران آشنایی قبل از ازدواج قرار دارند و هنوز شناخت کاملی از یکدیگر به دست نیاورده اند، در صورت برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی یک نوع وابستگی بین آن ها به وجود می آید که مانع از شناخت منطقی تر می شود.

این امر به دلیل ترشح هورمون اکسی توسی، که هورمون عشق هم نامیده می شود، ایجاد می شود و در دختران قوی تر است. بنابراین، دیدن نقاط منفی یکدیگر و تصمیم گیری منطقی سخت می شود.

از سویی دیگر، طرفین ممکن است به دلیل این سکس، قبل از به تفاهم رسیدن یک نوع تفاهم در دو طرف بوجود آید که حتی در صورت عدم سازگاری شخصیتی نیز جدا کردن را دشوار نماید.

احتمال انتقال بیماری های مقاربتی

خارج از هر گونه بحث اخلاقی و مذهبی، یکی از معایب رابطه جنسی در دوران دوستی را می توان احتمال انتقال بیماری مقاربتی دانست. این مسئله ممکن است در رابطه زناشویی نیز اتفاق بیفتد، اما درصد آن بسیار کمتر از رابطه های دوستی است. زیرا قبل از ایجاد سکس در دوران دوستی هیچگونه آزمایش یا مشاوره ایی در مورد سلامت جسمی و جنسی افراد گرفته نمی شود.

بیماری های مقاربتی بیش از 20 نوع هستند که از طریق پوست به پوست، یا تبادل مایعات منتقل می شوند و عبارتند از ایدز، سوزاک، شپش تناسلی، تریکومونیازیس، عفونت جنسی، تبخال، کلامیدیا، هپاتیت B، سفلیس و … .

اعتیاد آوری و تنوع طلبی جنسی

مزایای تعویق رابطه جنسی تا زمان ازدواج

کسی که تا بحال سکس را تجربه نکرده باشد، بیشتر از فردی که لذت ان را چشیده است می تواند در مقابل انجامش مقاومت کند. مواد شیمیایی که در مغز پس از رابطه جنسی ترشح می شود، کشش و علاقه به سمت آن را بیش از پیش کرده و دوست دارد که آن را تکرار کند.

به همین دلیل، اگر دختر و پسری یکبار طعم رابطه جنسی در دوران دوستی را بچشند، این کار را به احتمال زیاد بارها و بارها انجام دهند. اگر رابطه دوستی هم به جدایی منجر شود، در روابط بعدی حتما دست به این اقدام می زنند. چنین امری می تواند نه در همه موارد، اما گاهی می تواند منجر به تنوع طلبی جنسی شود.

احتمال بارادری

باراداری ناخواسته یکی از شایع ترین موارد مشاهده شده در رابطه جنسی در دوران دوستی است. به عنوان مثال، آمارها نشان می دهد که در آمریکا هر ساله 750000 نوجوان باردار می شوند. از میان، از هر 10 بارداری، حدود 3 تای آن ها به سقط جنین ختم می شود.

متاسفانه دیده می شود که برخی از ای بارداری های در اولین رابطه جنسی رخ می دهد. چرا که دو طرف از ابزارها و تکنیک های جلوگیری از بارداری ناخواسته اطلاعی نداشته و یا استفاده نمی کنند.

تنش های روانی در صورت جدایی

تجربه شکست عشقی در حالتی که ارتباط دوستی تنها در حد رابطه عاطفی بوده است، به مراتب تحمل پذیرتر از دوستی است که در آن هم عشق وجود داشته هم رابطه جنسی.

پسر یا دخترانی رابطه جنسی در دوران دوستی داشته اند و به دلایل مختلفی از یکدیگر جدا می شوند، تنش های روحی و روانی زیادی را احساس می کنند. اما این تنش ها برای دختران بیشتر است. بخصوص در فرهنگ و سنت ما که محدودیت های اجتماعی و اخلاقی نسبت به این نوع روابط وجود دارد و امکان دارد که دختر خود را قربانی و ابزاری برای رفع نیاز جنسی فرد مقابل خود احساس کند.

احساس گناه و کاهش عزت نفس

شاید در برخی از فرهنگ های غربی رابطه جنسی در دوران دوستی مسئله ایی حل شده و عادی باشد، اما نمی توان در فرهنگی مانند کشور ما به راحتی و آزادانه چنین روابطی برقرار کرد و آن را عادی دانست. حتی اگر این رابطه همیشه مخفیانه باقی بماند، یک نوع احساس گناه و ترس همواره در درون افراد را آزار می دهد.

بعلاوه، اگر جدایی اتفاق بیفتد، منجر به عزت نفس پائین خواهد شد و حتی در صورت ازدواج با شخص دیگری، ترس از هویدا شدن این مسئله همراه شخص است.

گذشته از این، پشیمانی و خود سرزنشی از شایع ترین احساسات پس از سکس خارج از ازدواج است و طرفین همیشه دغدغه ماندگاری یا فروپاشی دوستی را دارند.

تاثیرات منفی بر روی ازدواج

نمی توان به طور صد در صدی گفت، اما در اغلب اوقات کسانی که رابطه جنسی در دوران دوستی داشته و با یکدیگر ازدواج می کنند، یک نوع ترس و بدبینی در آن ها وجود دارد و همیشه نگران خیانت همسر هستند.

اما اگر دوستی به ازدواج ختم نشود، تاثیرات رابطه جنسی قبلی تاثیرات مخرب تری بر ازدواج با فرد دیگر دارد. زیرا اگر در زندگی زناشویی رضایت از سکس وجود نداشته باشد، در ذهن مرد یا زن همیشه یک مقایسه با شریک قبلی وجود دارد. همین امر سبب ایجاد فاصله یا بی میلی جنسی شده و حتی احتمال طلاق عاطفی را افزایش می دهد.

بیشتر شدن صمیمت و کمرنگ شدن منطق

رابطه جنسی چیزی فراتر از یک لذت آنی و فوری است. اتفاقاتی که در هورمون ها و مغز ما می افتد، تاثیرات عمیقی را بر جای می گذارد که سبب صمیمت و عشق بیشتر می شود.

به عبارت دیگر، در یک رابطه جنسی تمام ذهن، بدن و احساسات درگیر می شوند و یک نوع جذابیت عاطفی اتفاق می افتد. به همین دلیل، اتخاذ تصمیمات معقولانه و منطقی در شرایط مختلف تحت تاثیر وابستگی های عاطفی سخت می شود. 

مزایای رابطه جنسی در دوران دوستی

مزایای رابطه جنسی در دوران دوستی

شاید در نگاه بسیاری از روانشناسان، رابطه جنسی در دوران دوستی سودمند باشند. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم و به دور از تعصبات و باورهای سنتی در این مورد نظر بدهیم، این کار خالی از فاید نیست و می تواند مزایایی داشته باشد.

به عنوان مثال، شناخت بیشتر بدن خود و جنس مخالف و شناخت مشکلات یا اختلالات جنسی در شریک جنسی، احساس لذت و رضایت، برآورده شدن نیازها در این مرحله وجود دارد.

البته این تنها در صورتی است که رابطه جنسی در دوران دوستی با رضایت کامل هر دو طرف باشد، عقده های شخصی در میان نباشد و به دنبال یک هوس آنی یا زود گذر بوجود نیامده باشد.

مزایای تعویق رابطه جنسی تا زمان ازدواج

تحقیقات نشان می دهد افرادی که از رابطه جنسی در دوران دوستی صرف نظر کرده و آن را به زمان ازدواج موکول می کنند، رضایت بیشتری را در خود احساس می نمایند.

در بسیاری از موارد، آتش عشق دوستی پس از مدتی از بین می رود و حتی با وجود سکس پایدار نمی ماند. تنها پیامد آن سرخوردگی و شکست عشقی است که رنج های روحی و روانی را با خود به همراه دارد.

اما در رابطه زناشویی که در چهارچوب تعهد و آگاهی صورت می گیرد، چنین مسائلی بسیار کم رنگ شده و دو طرف خود را نه تنها در قبال رضایت جنسی، بلکه همه جوانب دیگر مسئول می دانند.

آن ها هر زمان و هر موقع که بخواهند می توانند با فراغ بال در اختیار یکدیگر باشند و ترسی از بدنامی یا برچسب های بد نخواهند داشت.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا اصلی ترین دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی  را به همراه مزایا و معایب آن بیان نماییم.

البته گاهی تصمیم گیری برای دختران و پسران در زمانی که با شرایط پیش آمده و نیازهای بالقوه روبرو می شوند مشکل است و بایستی برای یک انتخاب بهتر، با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت نمایند.

کارشناسان و روانشناسان تیم دکتر فکر از طریق راه های ارتباطی بسیار آسان این شرایط را فراهم آورده اند تا همه دوستان عزیز در سراسری کشور به صورت محرمانه نه تنها در مورد رابطه جنسی در دوران دوستی ، بلکه تمامی موارد این چنینی در فضایی دوستانه صحبت کنند. 

همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 به صورت تلفنی و آنلاین آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان گرامی خواهند بود. 

دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی چیست؟

در این مقاله می توانید مهم ترین دلایل برقراری رابطه جنسی در دوران دوستی را مطالعه فرمایید.

معایب داشتن رابطه جنسی در دوران دوستی چیست؟

عدم شناخت درست به دلیل وابستگی جنسی، اعتیادآوری جنسی، انتقال بیماری های مقاربتی، احتمال بارداری ناخواسته و … از مهمترین معایب این رابطه هستند.

مزایای به تعویق انداخت رابطه جنسی تا زمان ازدواج چیست؟

در رابطه زناشویی، سکس در چهارچوب تعهد و آگاهی صورت می گیرد، و دو طرف خود را نه تنها در قبال رضایت جنسی، بلکه همه جوانب دیگر مسئول می دانند.

چگونه به درخواست رابطه جنسی در دوران دوستی نه بگوییم؟

برای دریافت راهنمایی و مشاوره در این مورد می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور