طلاق عاطفی زن و شوهر
طلاق عاطفی زن و شوهر

عوامل طلاق عاطفی زن و شوهر و راه های جلوگیری از آن

آیا می دانید مفهوم طلاق عاطفی زن و شوهر چیست؟ به نظر شما دلایل طلاق عاطفی چه می تواند باشد و چه مواردی می تواند در میان زوجین فاصله بیندازد؟ انواع طلاق عاطفی کدامند و چگونه تشخیص دهیم که آیا در زندگی مشترک خود دچار این مسئله شده ایم یا خیر؟ چه راه هایی وجود دارد و چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با شایع ترین عومل طلاق و روش های پیشگیری آن آشنا شویم.

همچنین، چنانچه احساس می کنید که رابطه با همسرتان کیفیت لازم را نداشته و یا دچار سردی احساسی و عاطفی شده اید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره تخصصی مختص به خود را دریافت نمایید.

تعریف طلاق عاطفی زن و شوهر

نیاز انسان به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک، یک نیاز کاملا طبیعی است که به نوعی برای تکامل بشر ضروری به نظر می رسد. شاید در کنار تمامی اهدافی که ازدواج می تواند در دست یافتن به آن ها ما را یاری کند، رسیدن به آرامش در مدت آشنایی و ازدواج و بعد از آن مهمترین هدف باشد. حال اگر زوج پس از مدتی احساس کنند که رابطه خوشایندی و رضایت بخشی بین شان برقرار نیست، مطمئنا خلل های زیادی را احساس خواهند کرد.

در مواردی، وقتی که زن و مرد به این نتیجه می رسند که ادامه زندگی برایشان امکانپذیر نیست، تصمیم به طلاق و جدایی می گیرند. این در حالی است که برخی از زوجین بدون آنکه طلاق بگیرند و به قول معروف در زیر یک سقف با یکدیگر زندگی می کنند، دچار طلاق عاطفی می شوند. در واقع با آنکه همسر ها در کنار یکدیگر هستند اما احساس نارضایتی از زندگی و بی میلی نسبت به یکدیگر دارند.

این یک حالت بسیار ناگوار است. به همین دلیل بایستی هر چه زودتر با شناخت انواع دلایل طلاق عاطفی از آن پیشگیری کرد. پیش از آنکه بیشتر به منشا و خواستگاه های اصلی این امر بپردازیم و بدانیم که چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم خوب است که بدانیم نشانه ها و انواع آن را بشناسیم.

انواع طلاق عاطفی زن و شوهر

انواع طلاق عاطفی زن و شوهر

مسلما هر چقدر ما زودتر به وجود انواع طلاق عاطفی پی ببریم، زودتر می توانیم برای رفع آن دست به اقدام بزنیم. در زیر می توانید نشانه های طلاق عاطفی زن و شوهر را ببنید.

  • زن یا مرد احساس بیشتر اوقات تنهایی می کند
  • کم کردن رابطه جنسی یا عدم تمایل به انجام آن
  • کم صحبت کردن با یکدیگر
  • بر روی نقاط ضعف یکدیگر تمرکز دارند و به دنبال سرزنش هستند
  • در میان نگذاشتن مسائل زندگی زناشویی
  • از دست رفتن اعتماد متقابل
  • بی توجهی به نیازهای احساسی یکدیگر
  • کم شدن وابستگی و یا احساس دلتنگی در زمان دوری
  • تلاش برای آزار دادن دیگری
  • بی تفاوتی نسبت به مسائل زندگی و کمبودها

دلایل طلاق عاطفی همسران چیست؟

مطمئنا بسته به خصلت های فردی، اتفاقاتی که قبل و بعد از ازدواج گذشته، نحوه برخورد زوجین با یکدیگر و شرایط حاکم بر زندگی، دلایل طلاق عاطفی می تواند بسیار متنوع باشد. اما به طور معمول یک سری از عوامل نسبت به بقیه دارای فراوانی بیشتر بوده و تاثیر زیادتری در بوجود آمدن طلاق عاطفی دارند. در زیر این موارد را با ذکر مثال توضیح می دهیم. 

انتظارات نامعقول

در تحقیقی که به تازگی بر روی دلایل طلاق عاطفی انجام شد، اثبات شده که انتظارات زناشویی می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی طلاق عاطفی تاثیرگذار باشد. افرادی که با بی توجهی به توانایی همسر خود، توقع برآورده شدن بی چون و چرای نیازهایشان را دارند، به طور خواسته و ناخواسته باعث پیدایش خشم، تنفر و عصبانیت خواهند شد.

این انتظارات می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. برای مثال ممکن است در یک خانواده توقعات مالی سبب طلاق عاطفی زن و شوهر شود و در خانواده دیگر، انتظارات نامعقول احساسی یا روحی.

زنی که دائم از همسرش بدون در نظر گرفتن سایر شرایط انتظار محبت دارد و یا خواهان یک زندگی مجلل و فراتر از توان مالی همسرش است، به نوعی شوهر خود را در تنگنا گذاشته و همین امر می تواند علت دعوای زیاد زن و شوهر باشد. به همین منوال، مردی که همسرش را در دو راهی انتخاب خانواده یا شوهر می گذارد یا بیش از حد توان زن انتظار رسیدگی به خانواده و فرزندان را دارد، به آرامی سبب بوجود آمدن دلسردی می شود.

دخالت خانواده 

متاسفانه با وجود آنکه همه ما در مورد تاثیر منفی دخالت های بیجای خانواده در زندگی مشترک بسیار شنیده ایم، اما از برخی زوج ها پس از ورود به زندگی مشترک، بدون آنکه متوجه شوند تحت تاثیر گفته ها یا تصمیمات خانواده قرار می‌گیرند. البته خانواده ها به طور معمول با تصور اینکه تلاش در لذات زندگی دختر یا پسر دارند، به حریم خصوصی آن ها پا گذاشته و توصیه هایی می کنند که باعث طلاق عاطفی زن و شوهر می شود. 

حال اگر زن یا مرد شخصیت وابسته داشته باشند، میزان این دخالت مادر شوهر، مادر زن، یا … بسیار بیشتر خواهد شد. متاسفانه برخی از مادران یا پدران به دلیل عدم اعتماد به توانایی های فرزندشان و تصور اینکه نمی تواند مستقل باشند، می خواهند تجربیات خود را منتقل کرده و سلیقه شخصی خود را حاکم نماید.

حتی در مواردی نیز امکان دارد زن یا شوهر اسرار زندگی خود را در پیش خواهر یا برادر فاش کرده و همین امر اعتماد متقابل را در میان زوجین از بین ببرد. فردی که برای تصمیم گیری به دیگران وابسته است و از اعتماد به نفس پایینی برخوردار می باشد، در نظر همسرش انسان بی کفایتی به نظر خواهد آمد و همین امر می تواند از جمله علل لجبازی همسر در زندگی و نهایتا دلایل طلاق عاطفی باشد.

بی توجهی به نیازهای جنسی

از دلایل کوچک شمردن اهمیت رابطه جنسی در زندگی مشترک است. متاسفانه برخی است خانم ها یا آقایان تصور می کنند که تنها صرف محبت یا رسیدگی مالی می توانند نیازهای همسر خود را برآورده کنند. این در حالی است که اگر با بیست فایده رابطه جنسی بر روی سلامت زنان و مردان آشنایی داشته باشید، مطمئنا توجه بسیار بیشتری نسبت آن نشان خواهید داد.

از نظر فیزیولوژی چنانچه به نیاز های جنسی به درستی پاسخ داده نشود باعث ایجاد تنش و فشارهای روحی روانی مختلف خواهد شد. برای مثال، یک زن به محض آنکه که با همسرش در مورد مسئله ای بحث کرده و یا ناراحت می شود، نسبت به نیازهای جنسی او بی اهمیت شده و ناراحتی خود را با این روش نشان می دهد. یا اینکه زن در زمان رابطه جنسی احساس می کند که مرد این کار را با بی میلی و خشونت انجام می دهد. 

توجه داشته باشید که با پایین آمدن کیفیت رابطه جنسی زوجین به آهستگی در غار تنهایی فرو رفته و بیشتر به هم خانه شبیه می شوند. از این رو حتما ده نکته برای افزایش جذابیت جنسی را در رابطه خود به کار ببرید.

عدم درک متقابل

 زمانی که صحبت از درک متقابل می شود، منظور ابعاد مختلفی همچون همفکری، همگامی، همدلی و هم بختی است. بر کسی پوشیده نیست که همه انسان ها نمی توانند به یک شکل فکر کنند و مسلما تفاوت های بین ابعاد شخصیتی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی در بین زوجین وجود خواهد داشت.

اما گاهی مشاهده می شود که زن یا مرد منافع خود را در نظر گرفته و حاضر به سازش دوجانبه یا گذشت نیست. جالب آن است که عدم درک متقابل می تواند خود را در کوچکترین بخش‌های زندگی نشان دهد و نتایج بزرگی به بار آورد. برای مثال به تفاهم نرسیدن در مورد نوع غذا، پوشش، آرایش و مسافرت نمونه هایی از عدم همگامی زوجین با یکدیگر است. 

 همچنین، نبود همفکری در خرید منزل، ماشین، پس انداز، را در رابطه با خویشاوندان و دوستان نوع تربیت فرزند و …. همگی نشانه های عدم همفکری هستند که می‌توانند به مهمترین عوامل طلاق عاطفه زن و شوهر تبدیل شود.

فاصله طبقاتی، تحصیلات، فرهنگی یا مذهبی

 گرچه یکی از مهم ترین توصیه های روانشناسان این است که حتماً در زمان ازدواج از اهمیت اختلاف فرهنگی در ازدواج و پیامدهای آن بر زندگی غافل نشوید، اما در برخی از موارد پسران و دختران به دلیل غلیان احساسات یا علاقه زیاد، حتی با وجود تفاوت های زیاد تصمیم به ازدواج میگیرند. 

از این رو با تشکیل زندگی مشترک رفته‌ رفته این تفاوت ها خود را نشان داده و و باعث دوری زن و مرد می‌شوند. به عنوان مثال، زنی که عادت به یک زندگی مرفه و پر از از امکانات دارد به سختی می تواند با شرایط مالی نامناسب زندگی نمایند. مردی که در یک خانواده مذهبی تربیت شده است و اعتقادات محکمی دارد، قبول سبک زندگی آزادانه، بوسیدن لباس های باز، مهمانی های مختلط و غیره برایش دشوار است. از این رو، بتدریج احتمال بروز مشکلات و در نتیجه آن، طلاق عاطفی زن و شوهر بالا خواهد بود. 

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم

چگونه طلاق عاطفی زن و شوهر را از بین ببریم

زمانی که انواع دلایل طلاق عاطفی زن و شوهر شناسایی شد، نوبت به درمان آن می رسد. چه خوب است که قبل از وقوع، واقعه را علاج کرد. به هر ترتیب بهتر است بدانیم که چگونه می توان طلاق عاطفی را از بین برد. برای این منظور توصیه های زیر را جدی بگیرید.

همسرمان را همانطور که هست بپذیریم

 ما در بالا اشاره کردیم که یکی از از دلایل طلاق عاطفی زن و شوهر عدم درک متقابل می باشد. حال باید بگوییم یک راز مهم ازدواج موفق و نشانه های آن، شجاعت پذیرفتن شخص مقابل با تمام ویژگی های مثبت و منفی اش می باشد.

گذشته از این، همه ما دارای یکسری نیازهای بنیادین اعم از نیاز به آزادی، استقلال، عشق، توجه و … هستیم. سعی نکنید همسرتان را در چارچوب های افراطی محدود نمایید و به او این تصور را القا کنید که تنها شما سکان دار زندگی هستید.

همچنین تلاش برای تغییر عادات و رفتار ها او می تواند نه تنها برای فرد مقابل بلکه برای خودمان نیز خسته کننده و ملال آور باشد. اگر می خواهید بدانید که چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم، در قدم اول سعی کنید از خود گذشتگی را تمرین کرده و احساسات، نیازها و خصلتهای همسرتان را حتی علیرغم آن که دوست ندارید، محترم بشمارید.

شنوای خوبی باشید

همسرانی که پای صحبت شریک زندگی خود بدون قضاوت یا سرزنش می نشیند، در واقع همانند یک دوست دوست یا رفیق صمیمی با او رفتار می نمایند. این گزینه یک روش جذاب و رویایی برای ابراز عشق به همسر به شمار می رود.

 از جمله عوامل طلاق عاطفی زن و شوهر آن است که در هنگام صحبت کردن با عیب جویی ها یا انتقادات باعث می شود که طرف مقابل دلسرد شده و دیگر مشکلات یا رازها را با یکدیگر در میان نگذارند. یادمان باشد متکلم وحده نباشیم. زمانی که همسرمان در حال صحبت است، مدام به تلویزیون، گوشی، ساعت یا اطراف نگاه نکنیم.

بلکه ارتباط چشمی خود را حفظ و اگر در مورد مسئله نیازمند راهنمایی و مشورت می باشد، او را یاری دهیم. بی توجهی به صحبت ها یا بی اعتنایی به مسائل مطرح شده، به مرور زمان تبدیل به سکوت تبدیل خواهد شد. به طوریکه زن و مرد ساعت ها در خانه نشسته اما هر کدام در دنیای خود سیر می کنند.

این کار علاوه بر منشاء دلایل طلاق عاطفی، می تواند زنگ خطر خیانت را هم روشن کند. بنابراین، حتما به این موضوع توجه خاص نشان داده و حتی اگر مشغله فراوانی دارید، ساعاتی را با مشورت یکدیگر جهت معاشرت در نظر بگیرید.

رابطه جنسی با کیفیتی برقرار نمایید

یکی از پاسخ های بسیار رایج روانشناسان و مشاوران به اینکه چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم، این است که به روابط جنسی خود کیفیت ببخشید و آن را جدی بگیرید.

اگر دچار مشکلاتی همچون اختلال نعوظ، انزال زودرس یا کاهش میل جنسی هستید، حتما از طریق مشاوره جنسی در صدد رفع آن برآیید. با روش های مختلف سعی کنید ناسازگاری های احتمالی جنسی را کاهش داده و به کیفیت و کمیت آن اضافه نمایید.

اینکه بتوانید از نظر احساسی نیز همسرتان را درک کرده و به آن پاسخ دهید، یعنی یک گام مثبت بسیار مهم در جهت پیشگیری عوامل طلاق عاطفی زن و شوهر برداشته اید. بعلاوه، توصیه می شود که تفاوت های جنسیتی را در نظر داشته و از شیوه های موثر برای تحریک استفاده کنید.

از مشاوره استفاده کنید

گاهی همسران با آنکه متوجه می شوند که روابطشان به سردی گراییده، اما دقیقا نمی دانند که آیا دچار طلاق عاطفی زن و شوهر شده اند یا خیر. یا اینکه اگر چنین اتفاقی رخ داد، چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم. متاسفانه گاهی با وجود تلاش های بسیار زوجین، بهبودی در روابط ایجاد نمی شود و نمی دانند دقیقا چه اقداماتی لازم است.

در چنین مواقعی، صحبت با یک مشاور می تواند بهترین گزینه باشد. شناخت و ریشه یابی بموقع مشکلات توسط افرادی که در این حوزه تخصص دارند، به آشنایی با نکات همسرداری کمک می کند.

بنابراین، حتما از کمک های مشاوران دکتر فکر بهره بگیرید و به جای یاری خواستن از افرادی که تخصص کافی ندارند، مسائل خود را با افراد متخصص در میان بگذارید.

از مرور خاطرات بد دست بکشید

با وجود آنکه در اغلب موارد، ازدواج ها با عشق آغاز می شوند اما گاهی به دلایل مختلف دلگیری ها یا مشکلات پدیدار می شود که حتی ممکن است به کینه توزی یا کدورت های طولانی یا حتی تبدیل شوند. یادآوری این ناراحتی ها به طور ناخودآگاه بر روی روابط تاثیر گذار خواهد بود و بی اختیار منجر به رفتارهای ناخوشایند یا انواع طلاق عاطفی زن و شوهر تبدیل می شود.

این مسئله به نوعی یک پاسخ به این سوال که چرا شخصیت افراد بعد از ازدواج تغییر می کند است. اگر با چنین مسئله مواجه هستید، اکیدا توصیه می کنیم که در صدد رفع آن برآیید. با همسرتان در مورد موضوعی که آزارتان می دهد در یک فضای مسالمت آمیز صحبت کنید. به خود بقبولانید که همه انسان ها ممکن است دچار لغزش یا اشتباه شوند.

افکار مزاحم را روی کاغذ بیاورید و آن را پاره کنید یا آتش بزنید. به نتیجه ادامه دادن کینه ورزی فکر کنید و چندین راه دیگر که باعث آزاد شدن خاطرات می باشد. 

خلاصه مطالب

در این مقاله با بررسی دلایل و انواع طلاق عاطفی زن و شوهر در تلاش بودیم تا شما عزیزان را با مهم ترین خواستگاه های پیدایش چنین امری آشنا کنیم و توضیح دهیم که چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم.

اما حقیقت آن است که شرایط زندگی ها و ویژگی های شخصیتی هر کدام از زوجین در خانواده های مختلف با دیگری متفاوت و به دلیل پیچیدگی که انسان از نظر روانشناختی دارد، مسلط شدن و رفع مشکلات احتمالی نیاز به مهارت دارد. برای این منظور مشاوران و روانشناسان خبره دکتر فکر در تمامی روزهای هفته در خدمت دوستان گرامی خواهند بود و مشاوره تخصصی ارائه می دهند. 

انواع طلاق عاطفی چیست وچه نشانه هایی دارند؟

کم شدن رابطه جنسی، احساس تنهایی زیاد، انتقاد و سرزنش مداوم، سکوت، بی توجهی به نیازهای یکدیگر، کم شدن معاشرت و گفتگو، و … را می توان مهم ترین نشانه های طلاق عاطفی دانست.

دلایل طلاق عاطفی چیست؟

در این مقاله می توانید اصلی ترین دلایل عاطفی زن و شوهر را مطالعه فرمایید.

چگونه طلاق عاطفی را از بین ببریم؟

برای دریافت مشاوره تخصصی و پاسخ سوالات خود در این باره می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس حاصل نمایید.

منظور از طلاق عطفی چیست؟

زمانی که زن و شوهر در کنار یکدیگر زندگی می کنند اما احساس آرامش نداشته یا نسبت به یکدیگر دلسرد می شوند، به نوعی دچار طلاق عاطفی شده اند.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور