ویژگی های خانواده خوشبخت

ویژگی های خانواده خوشبخت و نحوه عملکرد آن ها در زندگی

آیا تابحال به این فکر کرده اید ویژگی های خانواده خوشبخت چیست و نحوه عملکرد آن ها در زندگی چگونه است؟ داشتن خانواده سالم و خوب یکی از بهترین موهبت ها به شمار می رود که البته نیازمند اهتمام و همکاری اعضا جهت ساختن آن می باشد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مهم ترین خصوصیات و نشانه های یک خانواده خوشحال و خوشبخت توضیح دهیم.

چنانچه شما نیز علاقه مندید تا روابط خود را در خانواده تحکیم ببخشید یا از وجود برخی مسائل و مشکلات فاصله گذار بین اعضای خانواده تان رنج می برید، می توانید با از مشاوره خانواده آنلاین استفاده کرده و ضمن طرح موضوع مشاوره دریافت نمایید. 

چرا باید به دنبال ویژگی های خانواده خوشبخت باشیم؟

خانواده به عنوان اولین و مهم ترین بنیان اجتماعی، نه تنها در کیفیت بخشیدن به زندگی فردی، بلکه در شکل گیری فرهنگ هر کشوری تاثر مستقیم دارد. از این رو، اینکه اعضای خانواده در محیطی توام با آرامش بزرگ شوند یا دارای سلامت روحی و روانی مناسبی باشند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اگر فرزندی در یک خانواده نا آرام و پر از تنش بزرگ شود، مطمئنا بازخوردهای منفی آن در زندگی فردی، اجتماعی یا حتی زناشویی بروز خواهد کرد.

اگر زوجین نکات همسرداری را رعایت نکنند و  رابطه متشنجی داشته باشند، بر رفتار آن با یکدیگر و فرزندان تاثیر خواهند گذاشت. بالعکس، همسرانی که فضای مناسبی در خانه فراهم می آورند، فرزندانی که در محیطی آرامش بخش زندگی می کنند، و خواهران و برادرانی که در حق یکدیگر عطوفت دارند، همگی دریافته اند که ویژگی های خانواده خوشبخت چیست و در دستیابی به آن ها موفق شده اند.

ویژگی های خانواده خوشبخت چیست؟

چرا باید به دنبال ویژگی های خانواده خوشبخت باشیم؟

حال با همه توضیحات بالا، این سوال مطرح می شود که چه چیزی باعث می شود تا ما یک خانواده را خوب یا بد بنامیم؟ ویژگی های اصلی خانواده خوشبخت چیست؟ نحوه عملکرد آن ها باید چگونه باشد تا اعضای آن احساس رضایت داشته باشند؟ این ها سوالاتی است که شاید برای خواننده محترم نیز مطرح شود و به دنبال داشتن یک خانواده دلخواه باشد.

حقیقت آن است که برای شناخت یا ساخت یک خانواده خوشبخت ملاک های بسیار زیادی وجود دارد که از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت خواهد بود. اما اگر بخواهیم مهم ترین فاکتورها و نشانه های یک خانواده رضایت بخش را در کشورمان نام ببریم، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

به نظرات یکدیگر احترام می گذراند

با وجود آنکه اعضای خانواده نزدیکترین افراد به یکدیگر هستند، اما مسلما هر کدام به نوبه خود دارای ویژگی های متفاوتی هستند و یا گاهی تصمیماتی اخذ می کنند که ممکن است مطابق میل دیگری نباشد.

در یک خانواده سالم، حتی با وجود مخالفت تلاش می شود تا به نظر یکدیگر احترام گذاشته شود. مخالفت ها می تواند در یک گفتگوی دوستانه و با استدلال بیان شود تا فرد از دلیل آن آگاه شود.

این احترام به طور ناخودآگاه در بین اعضای خانواده منتقل شده و به یک سنت تبدیل می شود. در غیر این صورت، بایستی منتظر کشمکش، جر و بحث های طولانی، دلخوری، و دوری بود. یادمان باشد که ویژگی های خانواده خوشبخت همچون احترام متقابل از طریق والدین به فرزندان منتقل می گردد و مهم ترین الگوی فرزندان خواهند بود.

خانواده خوشبخت دارای استقلال هستند

ایجاد تعادل بین صمیمت و احترام به استقلال یکدیگر، کاری نسبتا دشوار در خانواده به شمار می رود و گاهی نیازمند به مشاوره فرزندپروری یا همسرداری است.

 به ویژه در فرهنگ های همچون کشور ما که یک سری چهارچوب ها و محدودیت ها وجود دارد. اما اگر بخواهیم به دنبال ویژگی های خانواده خوشبخت باشیم، داشتن استقلال نسبی را می توان یکی از آن برشمرد.

این مورد هم در بین زن و شوهر باید رعایت شود و هم میان فرزندان. مسلما افراط و تفریط در هر امری اشتباه است و نمی توان انتظار داشت که اعضای خانواده کاملا از یکدیگر مستقل بوده و هیچ ربطی به یکدیگر نداشته باشند.

پر واضح است که اگر فاصله زیاد باشد، حس حمایت کم خواهد شد و در صورت دخالت های زیاد، حس خشم و عصابیت بوجود می آید.

عملکرد اعضای خانواده در زندگی باید به نحوی باشد که در عین حفظ فردیت و داشتن مرزبندی های مشخص، به یکدیگر احساس تعلق خاطر داشته باشند.

زمان بیشتری با یکدیگر صرف می کنند

هر چقدر خانواده زمان بیشتری را با یکدیگر سپری کنند، احساس صمیمیت بیشتری خواهند کرد. البته منظور از کنار هم بودن، صرفا حضور فیزیکی نیست. بلکه در این جمع بایستی گفتگو ها و صحبت های دوستانه، مشورت و توجه نیز حاکم باشد.

متاسفانه امروزه به دلیل وجود فضای مجازی بسیاری از افراد با وجود آنکه کنار یکدیگر نشسته اند، اما در دنیای دیگر سیر می کنند.

راهکار غالب آمدن به چنین مسئله ایی، مدیریت زمان و مکان استفاده از گوشی تلفن همراه است. بهتر است که خانواده تا حد امکان وعده های غذایی را در کنار یکدیگر سپری نمایند و حتی در آماده سازی آن به یکدیگر کمک کنند. همچنین، سفرهای هر چند کوتاه نیز می تواند در ایجاد خاطرات خوش و لذت بخش کنار هم بودن کمک کننده باشد.

در مقابل شکست ها و موفقیت ها واکنش مناسب نشان می دهند

هر کدام از ما ممکن است در مراحلی از زندگی دچار شکست شده یا موفقیتی را کسب نماییم. از جمله ویژگی های خانواده خوشبخت این است که واکنش مناسبی را در هر دو موقعیت نشان می دهند.

برای مثال اگر فرزند خانواده در کنکور سراسری قبول نشده یا رتبه لازم را کسب نکرده باشد، پدر، مادر، خواهر یا برادر به جای سرزنش وی تلاش می کنند تا به روحیه داده و کمکش کنند تا دوباره برای رسیدن به هدفش گام بردارد.

از سوی دیگر، کسب موفقیت از هر نوعی، از طرف خانواده سالم مورد تشویق و تمجید قرار می گیرد و آن را بی ارزش نمی شمرند. حتی گاهی مشاهده می شود که والدین با تبعیض بین فرزندان سبب می شوند تا بین آن ها حسادت بوجود آید و از موفقیت یکدیگر خوشحال نشوند. ایجاد رابطه صمیمی بین اعضا و نحوه عملکرد آن ها در زندگی بر اساس مشاوره کودک و نوجوان باعث افزایش انگیزه پیشرفت خواهد شد.

داشتن امنیت یکی از ویژگی های خانواده خوشبخت

داشتن امنیت یکی از ویژگی های خانواده خوشبخت

متاسفانه به دلیل فرهنگی که در جامعه ما حاکم است، گاهی فرزندان یا حتی همسران در آن احساس امنیت نمی کنند.

منظور از عدم امنیت لزوما وجود خطرهای جانی نیست. بلکه برای مثال اعضا نمی توانند به راحتی در مورد مسائل، نگرانی ها یا دغدغه های خود صحبت نمایند.

در چنین فضایی به دلیل ترس از نتایج منفی احتمالی، افراد تصمیم می گیرند که به جای در میان گذاشتن رازها یا مسائل شخصی خود با خانواده، به سمت دوستان یا بیگانگان می روند.

عکس این قضیه نیز می تواند صادق باشد. بدین مفهوم که اعضای خانواده دارای حریم شخصی نبوده و خود را دائما در معرض تفتیش و بازخواست می بینند. همین امر باعث می شود تا مرزهای شخصی از بین رفته و  پنهانکاری افزایش یابد.

در حل مشکلات به یکدیگر کمک می کنند

بروز مشکلات بخش لاینفک تمام زندگی هاست. بخشی از مشکلات ممکن است به یک فرد مربوط شود و یا مصلحت همه افراد خانواده را به خطر اندازد. یکی از ویژگی های خانواده خوشبخت آن است که در چنین شریط از یکدیگر حمایت می کنند و در صدد روش های حل آن بر می آیند.

البته این بدان معنا نیست که مثلا والدین بگویند هرچه من می گویم همان باید باشد. بلکه مقصود، مشورت دادن یا ارائه راهکار است. والدین خوب به نحوی عمل می کنند که در عین مسئولیت و استقلال بخشیدن به فرزند، به طو نامحسوس بر فعالیت های او نظارت داشته و اگر با مشکلی مواجه می شود در حل آن یاریش می دهند.

حمایت گری از سوی خواهر و برادران نیز حس بسیار خوشایندی را به یکدیگر منتقل می کند و باعث کم شدن فاصله ها می شود.

خلاصه مطالب 

در این مقاله دیدیم که اصلی ترین ویژگی های خانواده خوشبخت چیست و سعی کردیم تا نشانه های یک خانواده سالم را بازگو نماییم.

در دنیای امروز که سبک زندگی ها تغییر کرده، مدیریت روابط بین اعضای خانواده نسبت به قبل دشوارتر شده و گاهی ریشه یابی یا درمان مشکلات دشوار است. سامانه دکتر فکر با در اختیار داشتن روانشناسان و مشاوران خبره در همه روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب از طریق شماره های درج شده در سامانه و به شیوه آنلاین آماده ارائه هر گونه مشاوره به دوستان گرامی خواهند بود. 

ویژگی های خانواده خوشبخت چیست؟

در این مقاله می توانید با مهم ترین ویژگی های یک خانواده خوشحال و خوشبخت آشنا شوید

چگونه می توان یک خانواده خوشبخت ساخت؟

برای دریافت مشاوره در مورد راهکارهای به دست آوردن یک خانواده خوشبخت می توانید با روانشناسان دکتر فکر تماس بگیرید.

پدر و مادر تا چه حد در ایجاد خانواده خوشبخت موثر هستند؟

پدران و مادران به صورت و غیر مستقیم نقش بسزایی در الگوسازی برای فرزندان و بهبود روابط دارند.

آیا با وجود مشکلات می توان به یک خانواده خوشبخت دست یافت؟

مشکلات جزئی از زندگی هستند و اگر ما دارای مهارت کافی باشیم می توان آن ها را رفع و خانواده خوشبختی داشته باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور