روش درمان شکست عشقی

بهترین راه درمان شکست عشقی

عاشق شدن تجربه ای زیبا و احساسی می باشد که هر فردی در زندگی خود حداقل یکبار آن را تجربه می کند. گاهی روابط عاشقانه به دلایل گوناگون به پایان می رسند و افراد دچار شکست عشقی می شوند. پایان یافتن رابطه می تواند منطقی و با احترام انجام شود یا اینکه با دعوا و بحث همراه باشد. درمان شکست عشقی از موضوعاتی است که اگر به موقع برای آن اقدامی صورت نگیرد ممکن است افراد با بحران های جدی تر مانند افسردگی، اعتیاد و خودکشی مواجه شوند. معرفی راه های درمانی شکست عشقی در حیطه علم روان شناختی قرار می گیرد ولی عوارض درمان نشده چنین شکست هایی علاوه بر روح و روان افراد، جسم آن ها را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روش های برخورد با شکست عشقی و درمان آن به هیچ عنوان بیان کننده این نیستند که افراد چنین موضوع عاطفی و سخت در زندگی را جدی نگیرند، بلافاصله به زندگی عادی برگردند و اصلا توجهی به آن نداشته باشند، بلکه در نحوه درمان شکست عشقی به افراد توصیه می شود به رابطه خود فکر کنند و از آن درس بگیرند. با توجه به توضیحات گفته شده و اهمیت درمان چنین مشکلی و تاثیر آن در زندگی آینده افراد، ما در این مقاله به بررسی راه های درمانی شکست عشقی در مردان، زنان و نوجوانان می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

درمان شکست عشقی در زنان

راه درمان شکست عشقی در زنان

در رابطه با راه های درمانی شکست عاطفی و عشقی بهتر است بدانیم که هر فرد برای گذر از این مشکل باید پنج مرحله را پشت سر بگذارد یعنی در واقع مشکل شکست عشقی پنج مرحله دارد و هر یک از روش های درمان هم برای عبور اصولی از این مراحل هستند. در ادامه مطلب به این مراحل اشاره می کنیم:

انکار: در روزهای ابتدایی شکست عشقی افراد پایان رابطه خود را انکار کرده و در مقابل قبول کردن این شکست مقاومت می کنند. این رفتار ممکن است کاملا ناخودآگاه و به دلیل شوکه شدن فرد باشد و یا اینکه رفتاری مصنوعی برای ایجاد حس ترحم و بازگرداندن معشوقه به رابطه باشد. در مرحله انکار افراد با طرف مقابل خود تماس می گیرند، پیام ارسال می کنند، به دیدنش می روند و یا برای بهبود اوضاع واسطه می فرستند. ماندن طولانی مدت در این مرحله موجب سخت شدن درمان شکست عشقی خواهد شد.

خشم: عصبانیت، تنفر و خشمگین شدن افراد نسبت به معشوقه خود بعد از اتمام یک رابطه امری اجتناب ناپذیر است. معمولا چنین افرادی خود را مقصر نمی دانند و دلیل جدایی را به فرد مقابل خود نسبت می دهند و از اینکه او موجب این جدایی شده خشمگین هستند. گاهی اوقت افراد از اینکه معشوقه آن ها خیانت کرده و یا اینکه با دروغگویی آن ها فریب داده است احساس خشم و عصبانیت دارند.

چانه زنی: مرحله ای از شکست عشقی می باشد که افراد سعی دارند با هر روشی که امکان پذیر است رابطه را دوباره شکل دهند و به معشوقه خود برسند. این مرحله معمولا با شکست مواجه شده و افراد وارد مرحله بعدی شکست عشقی می شوند.

افسردگی: زمانی که فرد از انجام تمامی کارهایی که برای شکل گیری دوباره رابطه ناکام و ناامید می شود و سپری کردن مراحل قبلی هم طولانی شده، دچار افسردگی می شود. تمامی راه های درمان شکست عشقی به منظور جلوگیری از این مرحله و یا عبور سریع از آن ها هستند زیرا افسردگی خود به تنهایی مشکل بزرگ و سختی می باشد.

پذیرش: در مرحله آخر شکست عشقی، افراد تمام شدن رابطه را قبول می کنند، به قضیه منطقی نگاه کرده و به دنبال راهی برای برگشتن به زندگی عادی هستند.

همانطور که گفتیم راه های درمان شکست عشقی برای عبور اصولی از این پنج مرحله می باشند. بنابراین در ادامه مطلب به روش های درمان شکست عشقی در زنان می پردازیم:

گریه کنید

برای عشق از دسته رفته خود ناراحت باشید و سوگواری کنید. خودداری کردن از این کار موجب ماندگاری غم و اندوه در ذهن و قلب می شود و فرد هیچگاه با رابطه تمام شده اش کنار نخواهد آمد.

به خودتان فرصت دهید

کنار آمدن با هر مشکلی نیاز به زمان دارد، انتظار نداشته باشید دو روزه به روال عادی زندگی برگردید. برای درمان شکست عشقی به فرصت نیاز دارید ولی این زمان نباید طولانی شود و ماه ها ادامه دار باشد.

به ظاهر خود رسیدگی کنید

از عوارض شکست عشقی برای زنان عدم توجه به مرتب بودن ظاهر است. مثل سابق لباس های زیبا بپوشید، عطر بزنید، آرایش کنید و به ابروهایتان مدل بدهید تا از این کارها روحیه و انرژی مثبت بگیرید.

آرایش برای درمان شکست عشقی

درمورد عشق اظهار نظر منفی نکنید

اگر معشوقه به شما خیانت کرده و یا به روش های مختلف فریب خورده اید به معنای این نیست که تمام افراد خیانت کار هستند و هیچ عشق پاکی در دنیا وجود ندارد. بدون شک شما هم عشق واقعی و دو طرفه را تجربه خواهید کرد. پس با نظرات منفی، عشق را در ذهن خود موضوعی به درد نخور به ثبت نرسانید.

رژیم غذایی مقوی داشته باشید

مشکل بزرگی که زنان در مواجه شدن با شکست عشقی دارند، عدم غذا خوردن است. این قضیه اغلب به دلیل استرس و اضطراب می باشد و گاهی هم از سر لج بازی. به هر حال یکی از راه های درمان شکست عشقی جلوگیری از ضعف جسمی به واسطه داشتن رژیم غذایی مناسب می باشد.

معاشرت کنید

خانم ها در این مواقع گوشه گیر می شوند، بهانه می گیرند و تمایل به تنها ماندن دارند ولی بهتر است بدانیم این تنهایی و انزوا شما را بیشتر به فکر فرو می برد و موجب نشخوار ذهنی می گردد. پس برای درمان شکست عشقی مثل سابق با دوستان خود قرار بگذارید، به مهمانی بروید و با اعضای خانواده وقت گذرانی کنید.

به امور منزل بپردازید

دکوراسیون خانه را تغییر دهید، نطافت کنید، اتاق خود را مرتب کنید، لباس ها و وسایلی که دیگر استفاده نمی کنید را از اتاق خود خارج کنید تا نظم محیط پیرامون به آرامش ذهنی شما و درمان شکست عشقی کمک کند.

یادگاری ها را حذف کنید

خانم ها بیشتر از آقایان به سراغ پیام ها، عکس ها و وسایل یادگاری معشوقه خود می روند و با این کار روند پایان دادن به شکست عشقی را طولانی می کنند. پس هر آنچه که از معشوقه و رابطه تمام شده دارید را از زندگی خود حذف کنید.

عشق بورزید

خانم ها نمی توانند بدون ابراز محبت و گفتن و شنیدن جملات محبت آمیز به زندگی عادی برگردند، پس الان که معشوقه ای وجود ندارد خیلی بیشتر از قبل به اعضای خانواده و دوستان خود محبت کنید، عشق بورزید و جملات عاطفی را بیان کنید تا این افراد هم با چنین جملاتی به شما پاسخ دهند.

قضاوت کنید

رابطه شکست خورده، معشوقه و خود را قضاوت کنید ولی محکوم نه. با این کار مشکل تمام شدن رابطه را پیدا کرده و از آن درس می گیرید.

هنر جدید یاد بگیرید

نواختن ساز، نقاشی و هر هنری که همیشه دوست داشتید برای یادگیری آن وقت بگذارید را در اولویت برنامه های خود قرار دهید و برای شروع آن اقدام کنید.

هنر آموزی برای درمان شکست عشقی

هدف مشخص کنید

اهداف زندگی و آینده خود را بدون معشوقه و رابطه قبلی یادداشت کنید و برای رسیدن به آن ها و درمان شکست عشقی قدم بردارید.

بیش از حد به گذشته فکر نکنید

در حدی که دلیل اتمام رابطه را پیدا کنید، فکر کردن به گذشته کافی است. با فکر کردن طولانی مدت وقت خود را تلف کرده و از زندگی عادی روزانه جا می مانید.

بخشنده باشید و فراموش کنید

معمولا همه افراد در مواجه شدن با شکست عشقی، معشوقه خود را نمی بخشند، از او متنفر شده و به فکر انتقام هستند ولی بهتر است بدانیم که هر کدام از این سه موردی که نام بردیم حال شما را خوب نمی کنند و برای درمان شکست عشقی مفید نیستند. پس ببخشید تا گذشته را فراموش کنید و به زندگی عادی برگردید.

از سرزش خود دست بردارید

گاهی اوقات افراد خود را مقصر می دانند و در ذهن خود بیان می کنند که اگر فلان کار را انجام نمی دادم یا اگر با وجود فلان نشانه متوجه می شدم که رابطه رو به اتمام است، عشق من به این مرحله کشیده نمی شد. تمامی این افکار و سرزنش ها موجب بدتر شدن حال شما و افزایش تنفر و خشم می شود.

مشاوره

یکی از بهترین راه ها و اصولی ترین روش درمان شکست عشقی، مراجعه به مشاور و عمل کردن به توصیه افراد متخصص در این زمینه است. پس برای صحبت کردن با مشاور مقاومت نکنید و با این کار حال خود را هرچه سریع تر بهبود ببخشید.

پیگیر نباشید

صفحات فضای مجازی معشوقه از دست رفته خود را دنبال نکنید، به او پیام عاشقانه ندهید، دوست معمولی باقی نمانید و از اطرافیان او خبر نگیرید. با این کارها روند فراموشی را سریع تر خواهید کرد.

درمان شکست عشقی در مردان

درمان شکست عشقی برای مردان

آقایان در مواجه شدن با شکست عشقی و دوری از معشوقه خود، درون گرا می شوند، برخلاف خانم ها به سوگواری نمی پردازند و نسبت به قبل تغییر رفتار دارند. در ادامه مطلب به برخی از راه های درمان شکست عشقی برای آقایان اشاره می کنیم:

درمورد شکست خود صحبت کنید

آقایان معمولا تمایلی به صحبت درمورد رابطه تمام شده ندارند و بر خلاف خانم ها با دوستان خود در این مورد مفصل حرف نمی زنند. به همین دلیل این ناراحتی در قلب و ذهن آن ها برای مدت طولانی باقی می ماند بدون اینه نشانه ای از وجود آن را بروز دهند. پس برای جلوگیری از این طولانی شدن با دوستان مورد اعتماد، خانواده و یا مشاور صحبت کنید.

سریع وارد رابطه جدید نشوید

آقایان به واسطه ناکام ماندن در یک عشق عمیق معمولا بعد از گذشت مدت کوتاهی با فرد جدیدی آشنا می شوند ولی رفتار آن ها مثل گذشته نیست، بی اعتماد هستند و فقط برای گذراندن وقت وارد رابطه می شوند. این کار اصولی نیست و موجب دور شدن مردان از عشق واقعی و لطمه زدن به فرد مقابل آن ها می شود.

مقایسه نکنید

فرد جدیدی که با او وارد رابطه شدید را با معشوقه سابق خود مقایسه نکنید. این کار از فراموش کردن گذشته جلوگیری می کند و به صورت مداوم در ذهنتان به رابطه قبلی فکر می کنید.

اضطراب خود را کنترل کنید

همانطور که گفتیم آقاین کمتر از خانم ها درمورد شکست عشقی خود صحبت می کنند به همین دلیل دچار اضطراب و استرس شده و درد در نواحی مختلف بدن از جمله سر، قلب و قفسه سینه آن ها بروز می کند. از راه های اصولی مانند یوگا، ریلکسیشن، قدم زدن و صحبت کردن با مشاور برای کنترل استرس خود کمک بگیرید و روند درمان شکست عشقی را بهبود ببخشید.

برای اطلاع از روش های کنترل استرس بر روی لینک کلیک کنید.

سفر کنید

مسافرت رفتن با دوستان، اعضای خانواده و اقوام به دور شدن شما از افکار منفی کمک می کند، ولی تنها سفر رفتن به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

مسافرت برای درمان شکست عشقی

متعهد باشید

آقایان به دلیل بی اعتمادی که حاصل رابطه قبلی است، در رابطه جدید نسبت به فرد مقابل متعهد نمی شوند و این کار باعث ادامه دار شدن بی اعتمادی نسبت به عشق و افراد جدید می گردد.

ورزش کنید

هر نوع ورزشی که دوست دارید را انجام دهید، ورزش کردن باعث ترشح سروتونین در مغز می شود و این ماده هم ایجاد نشاط را به همراه دارد.

موسیقی غمگین گوش ندهید

آقایان معمولا در مواقعی که سکوت می کنند و تمایلی به حرف زدن و یا ابراز ناراحتی ندارند، موسیقی غمگین گوش می دهند، این کار درمان شکست عشقی را طولانی و سخت تر می کند.

به فکر انتقام نباشید

بعضی از مردانی که از معشوقه قبلی خود به هر دلیلی مانند خیانت کینه دارند به فکر انتقام افتاده و ذهن خود را آشفته می کنند. انتقام گرفتن هیچگاه باعث رسیدن به آرامش نمی شود پس بهتر است فکر آن را از ذهن خود دور کنید چون ممکن است بعد از انتقام گیری احساس گناه کنید و به اصطلاح عذاب وجدان داشته باشید.

اهداف آینده خود را مشخص کنید

زندگی بعد از شکست عشقی هم جریان دارد و تامین آینده نیازمند مشخص کردن اهداف جدید و تلاش برای رسیدن به آن ها می باشد.

رابطه گذشته را تحلیل کنید

با این کار شما دلیل اصلی جدایی و تمام شدن رابطه را پیدا می کنید، نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و از این اشتباهات درس می گیرید.

مجدد ارتباط نگیرید

با معشوقه قبلی خود به دلایل گوناگون صحبت نکنید، به فکر دوستی ساده نباشید، از دوستانش خبر او را نگیرید و بهتر است برای درمان شکست عشقی شماره او را حذف کرده و در شبکه های اجتماعی هم پیگیر نباشید.

به سراغ مواد مخدر، سیگار و قلیان نروید

برخی از آقایان راه درمان شکست عشقی را دور بودن ذهن از این افکار به واسطه کشیدن سیگار و قلیان، مصرف مشروب و یا گاهی مواد مخدر می دانند. این کار علاوه بر اینکه موجب فراموشی گذشته نمی شود بلکه اعتیاد را هم به دنبال دارد. در واقع مشکلی به مشکلات قبلی اضافه می شود.

با مشاور صحبت کنید

هیچ فردی از صحبت کردن با مشاور ضرر نمی کند، بنابریان برای سریع تر شدن روند درمان شکست عشقی به مشاور و روانشناس مراجعه کنید.

دور کردن افکار منفی از ذهن

برای ساختن آینده به ذهن آرام و خالی از آشفتگی نیاز دارید، پس افکار منفی را از ذهن خود دور کنید، دید مثبت داشته باشید و با نگاهی جدید به زندگی برای آینده تصمیم گیری کنید.

درمان شکست عشقی در نوجوانان

راه های درمان شکست عشقی در نوجوانان

یکی از بدترین بازه های سنی که افراد دچار شکست عشقی می شوند و عوارض سنگینی را برای آن ها به دنبال خواهد داشت، سن نوجوانی است. در این سن افراد به طور کامل به بلوغ عاطفی نرسیده اند، درک کافی از رابطه عاشقانه ندارد، حساس هستند و عجولانه تصمیم می گیرند. متاسفانه گسترش فضاهای مجازی و دسترسی راحت به آن ها، موجب آشنایی بیشتر دختران و پسران نوجوان می شود و در این میان شکست های عشقی زیادی هم رخ می دهد. در ادامه مطلب به برخی از راه های درمان شکست عشقی در نوجوانان می پردازیم:

از مشاور کمک بگیرید

قدم اول برای جلوگیری از صدمات روحی سنگین در نواجوانان مراجعه به مشاور می باشد. به دلیل حساسیت این سن، درمان شکست عشقی باید کاملا اصولی انجام شود.

با خانواده خود صحبت کنید

اگر شرایط خانواده شما به نحوی است که با پدر و مادر خود می توانید درمورد روابط عاطفی راحت و دوستانه صحبت کنید، حتما موضوع را با آن ها در میان گذاشته و برای غلبه بر شکست عشقی با والدین خود مشورت کنید.

به اندازه کافی سوگواری کنید

نوجوانی بازه سنی است که به طور طبیعی افراد روحیه حساس تری دارند و نمی توانند در مواجه شدن با مشکلات خیلی قوی باشند. پس برای عشق از دست رفته و درمان شکست عشقی گریه کنید، ناراحت باشید ولی به موقع این کار را به پایان برسانید.

سعی کنید منطقی باشید

با دقت به گذشته و رابطه از دست رفته فکر کنید، مشکل اصلی را پیدا کنید و بدون دلیل طرف مقابل خود را مقصر ندانید. با این کار برای آینده خود و رابطه عاطفی بعدی تجربه کسب می کنید.

از درس دور نمانید

درست است که در چنین مواقعی ذهن آرامی ندارید ولی بهتر است برای یادگیری نحوه مسلط شدن بر تمرکز خود در این مواقع درس را بر هر موضوع دیگری مقدم بدانید و برای پیشرفت و انجام تکالیف درسی خود تلاش کنید. با این کار کمتر هم به گذشته فکر می کنید.

درس خواندن برای درمان شکست عشقی

عزت نفس خود را حفظ کنید

تمام شدن یک رابطه به معنی وجود مشکل در چهره، صدا، اخلاق، هیکل و یا جایگاه اجتماعی شما نیست، پس عزت نفس خود را حفظ کنید ، استرس نداشته باشید و برای این کار به مشاور مراجعه کنید.

معاشرت کنید

با دوستان صمیمی، خانواده و اقوام خود صحبت و معاشرت کنید و از گوشه گیری و تنهایی دور بمانید، زیرا تنها ماندن شما را به فکر فرو می برد و درمان شکست عشقی طولانی تر می شود.

به سراغ سیگار نروید

متاسفانه امروزه سیگار کشیدن در میان نوجوانان رو به گسترش است و گاهی افراد برای تسکین دردهای خود مانند شکست عشقی به سراغ سیگار می روند. بهتر است بدانید سیگار کشیدن نه تنها کاری را درست نمی کند بلکه موجب تنبیه شما از جانب خانواده، مدرسه و طرد شدن از اجتماع می شود.

ورزش کنید و به تفریح بروید

ورزش کردن در سن نوجوانی برای سلامتی بدن، حفظ آرامش و دوری از استرس مفید می باشد. با دور شدن از استرس می توانید بر مشکل شکست عشقی غلبه کنید. با دوستان و خانواده خود برای سپردی کردن اوقات فراغت به تفریح و گردش بروید.

از فضاهای اجتماعی دوری کنید

هر چقدر بیشتر در فضاهای محازی وقت کذرانی کنید، بیشتر هم به پیگیری معشوقه قبلی ترغیب می شوید.

درمان شکست عشقی با هیپنوتیزم

هیپنوتیزم برای درمان شکست عشقی

یکی از راه های درمانی شکست عشقی و عاطفی که باید توسط فرد متخصص انجام شود، هیپنوتیزم می باشد. در این مورد هیچگاه به افراد غیر حرفه ای اعتماد نکنید زیرا هیپنوتیزم ناقص و اشتباه عواقب روحی جبران ناپذیری را به دنبال دارد. در این روش متخصص با ورود به ضمیر ناخودآگاه فرد و کسب اطلاعات از گذشته، او را مورد درمان قرار می دهد.

متخصص این امر در ابتدا فرد را وارد مرحله خلسه می کند، سپس خلسه را عمیق تر کرده، در رابطه با مشکل او و گذشته ای که داشته از خود فرد اطلاعات مثبت کسب می کند، این موارد مثبت را تکرار کرده و به فرد مورد نظر تلقین می کند، وقایع مثبت گذشته را به زمان حال نسبت می دهد و با این کار موجب افزایش اعتماد به نفس شده و امید به آینده را در او افزایش می دهد، سپس با گذشتن از تمامی این مراحل متخصص می تواند فرد را از حالت خلسه خارج کند. در ادامه مطلب به بررسی هر یک از مراحل هیپنوتیزم می پردازیم:

طرح سوالات برانگیزاننده

در این مرحله باید از فرد سوالات مثبت در رابطه با مشکلی که دارد پرسیده شود. مثلا با معشوقه چه جاهای خوبی رفتی؟ چه خاطره خوبی داری؟ از رابطه چه درس و نکات خوبی یاد گرفتی؟ فکر می کنی زندگیت چطوری بدون اون خوب پیش میره؟ با طرح این سوالات فرد متوجه می شود که رابطه شکست خورده جنبه های مثبت هم داشته و این نکات مثبت به دلیل وجود او در رابطه بوده و به این ترتیب به آینده و شکل گیری رابطه جدید امیدوار می شود.

اثر اکو

در این مرحله از هیپنوتیزم برای درمان شکست عشقی، متخصص اطلاعات مثبتی که از صحبت های فرد مورد نظر کسب کرده را به او تلقین می کند. در این روش هر نکته مثبت با بیان های متفاوت 21 بار به فرد گفته و تلقین می شود.

سوق دادن به لحظه حال

همانطور که گفتیم فعل های گذشته ای که فرد در حالت خلسه بیان می کند را متخصص تبدیل به فعل حال کرده و به زمان حال نسبت می دهد و مجدد از فرد سوال می پرسد که بعد از فلان اتفاق چه چیزی رخ داد؟ و اتفاقات بعدی را هم وارد زمان حال می کند. با این کار امید را در فرد مورد نظر افزایش می دهد.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی راه های مختلف درمان شکست عشقی در زنان، مردان و نوجوانان پرداختیم و دلیل اهمیت درمان این مشکل را بیان کردیم. همانطور که گفتیم هرچقدر مراحل شکست عشقی طولانی تر شوند موجب بروز افسردگی و مشکلات جدی تر می گردند. چناچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا برای درمان سریع تر شکست عشقی می توان برای چند ماه با فرد مقابل یک رابطه دوستانه داشت؟

خیر این کار موجب طولانی و سخت شدن روند مراحل شکست عشقی می شود.

آیا برای درمان شکست عشقی می توان قرص های آرام بخش استفاده کرد؟

خبر درمان شکست عشقی تا قبل از اینکه فرد دچار افسردگی نشود نیاز به درمان دارویی ندارد.

آیا شکست عشقی در نوجوانان موجب افت تحصیلی می شود؟

بله

شکست عشقی بعد از چه مدت درمان خواهد شد؟

درمان این مشکل به عوامل مختلفی همچون میزان وابستگی افراد به یکدیگر و شخصیت آن ها بستگی دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور