افسردگی شکست عشقی
افسردگی شکست عشقی

20 راه جهت مقابله با افسردگی شکست عشقی

افسردگی شکست عشقی یکی از مراحل شایع پس از جدایی و بیرون آمدن از روابط عاطفی به شمار می رود. این افسردگی می تواند در افراد مختلف با شکل ها و درجات متفاوتی بروز کند. اما اگر به درستی طی نشود، تاثیرات منفی گوناگونی را بر روی روان و حتی جسم شخص خواهد گذاشت. به همین دلیل، هم روانشناسان تاکید بسیاری بر بکارگیری راههای مقابله با افسردگی شکست عشقی دارند.

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با موثرترین این راه ها آشنا کرده و برخی از دلایل و نشانه های افسردگی شکست عشقی را نیز یادآور شویم. همچنین، چنانچه شما نیز در چنین موقعیتی قرار و در غلبه بر حالات ناخوشایند احساس ناتوانی می کنید، مشاوران دکتر فکر در کنار شما هستند تا در رسیدن به آرامش خاطر شما را یاری رسانند.

دلیل افسردگی شکست عشقی چیست؟

دلیل  افسردگی شکست عشقی چیست؟

تحمل دردهای احساسی ناشی از جدایی و شکست عشقی می تواند یکی از رنج آور ترین مراحل زندگی برای هر شخص به شمار آید. چه بسا بسیاری از افراد در چنین مرحله ایی دچار حالات افسردگی بسیار شدید شده و حتی به خود کشی نیز فکر می کنند. بروز چنین احساساتی چندان عجیب و غریب هم نیست. همانطور که عشق و بودن در کنار کسی که دوستش داریم برایمان لذت بخش است، جدایی از آن نیز می تواند دردناک باشد.

در مواردی نیز درد های فیزیکی و مشکلات جسمی نیز گریبانگیر ما می شود. این در حالی است که اگر راه های مناسب جهت مقابله با افسردگی شکست عشقی به کار گرفته نشود می تواند لطمات به فرد از لحاظ روحی، جسمی، شغلی، خانواده و حتی آینده او وارد نماید.

از طرفی بر اساس نظریه اریکسون، یکی از بزرگترین روانشناسان، از جمله شاخص ترین تفاوت های دوره جوانی با سایر مراحل زندگی تمایل به ایجاد رابطه با جنس مخالف می باشد. این رابطه می تواند در یافتن هویت، امنیت عاطفی، صمیمیت و موقعیت اجتماعی به آنها کمک کرده و یک نوع احساس رضایتمندی را ایجاد نماید.

همچنین در این بازه سنی بودن ترس از تنهایی بیش از سنین دیگر می باشد. از این رو، افرادی که شکست عاطفی یا عشق اشتباه را تجربه می کنند، بسته به شدت اندوه و عمق علاقه، ضربه ها و تنش های روانی متفاوتی به آن ها وارد می شود.

یک دلیل مهم دیگر برای وجود آمدن افسردگی شکست عشقی و ناتوانی در فراموشی عشق، یادآوری خاطرات و روزهای گذشته و دلتنگی می باشد. یک روانشناس برجسته دیگر معتقد است که ضربه عاطفی در روابط عاشقانه همانند سوگ خواهد بود.

بدین مفهوم که فرد ابتدا یک نوع احساس سردرگمی و سکوت را در خود احساس میکند. سپس شروع به انکار، خشم و ناامیدی خواهد کرد. بنابراین می‌توان پی برد که این مسئله تا چه حد می تواند سنگین باشد.

علائم افسردگی شکست عشقی

افسردگی بعد از شکست عشقی جنبه های مختلف تحصیلی، اجتماعی و حرفه ای تاثیر گذار می باشد. اما گاهی غم های زودگذر با افسردگی اشتباه گرفته می شوند، زیرا این دو همپوشانی زیادی با هم دارند. اهمیت آگاهی از تفاوت این دو در روش های مدیریت و به کارگیری راهکارهای لازم در مشاوره افسردگی می باشد.

یک نکته مهم آن است که علائم در میان پسران و دختران می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی می توان گفت، در صورتی که بعد از سپری کردن دو هفته جدایی از محبوبتان هنوز هم دارای احساسات غم انگیز و ناراحتی می باشید یا نمی توانید وظایف و کارهای روزمره خود را با اشتیاق و به درستی انجام دهید، دچار افسردگی شده اید. برای اطلاع بیشتر، در زیر به شایع ترین دلایل افسردگی شکست عشقی اشاره خواهیم کرد.

  • بی علاقگی به انجام کارهایی که قبلاً آنها را دوست داشتید یا حتی مشکل در انجام امور روزمره
  •  داشتن غم و اندوه مداوم
  •  از دست دادن اشتها ( در برخی از افراد، افسردگی باعث پرخوری می شود)
  • بی نظمی در خواب
  •  تغییر برخی از عادت های متداول
  •  داشتن ضعف و خستگی مفرط و عدم انرژی
  •  نداشتن تمرکز
  •  پرخاشگری و تحریک پذیری آسان در مقابل رفتارهای رویدادهای نامطلوب
  •  فکر کردن به مرگ یا حتی خودکشی
  • ترس از آینده
  •  گریه
  • احساس پوچی و ناامیدی
  •  کاهش اعتماد به نفس

راههای مقابله با افسردگی شکست عشقی

علائم افسردگی شکست عشقی

برای افرادی که افسردگی شکست عشقی دارند، نحوه غالب آمدن بر احساسات ناخوشایند مبهم می باشد و حتی گاهی آنقدر در چنین وضعیتی احساس ناامیدی داریم که گویی پایان دنیا است. برخی اشخاص انتظار دارند که با امتحان کردن برخی از راه های مقابله با احساس شکست عشقی، تمامی رنج های آنها به یکباره تمام شود.

اما نباید فراموش کرد که این گونه برنامه ها قبل از هر چیز بایستی عملی شده و نیازمند زمان می باشند. بنابراین، نباید عجول بود یا ناامید گشت. به همین جهت، ما در زیر ۲۰ راه جهت مقابله و ایستادگی شکست عشقی را به شما معرفی خواهیم کرد.

به احساسات تان اجازه بروز دهید

بسیار طبیعی است که بعد از جدا شدن از محبوبتان دچار حالات و احساسات منفی همچون سردرگمی، ترس، پشیمانی، دلتنگی، خشم، ناراحتی یا افسوس شوید. شما تنها کسی نیستید که چنین مواردی را تجربه می کنید. بنابراین هرگز خود را به این خاطر سرزنش نکرده و اجازه دهید تا احساسات به طور طبیعی خود را بروز دهند.

گذراندن درست مرحله سوگ بسیار در به دست آوردن یک حالت خوب در آینده بسیار تاثیر گذار است. هرچقدر که درد شکست عاطفی قوی‌تر بوده باشد، این احساسات نیز پررنگ تر خواهند بود و در مقابل هر چقدر آنها را بیشتر طبیعی بدانید به مرور کم رنگ تر خواهد شد. 

در صورتی که اگر آنها را سرکوب نمایید، مطمئن باشید که پروسه فراموشی بسیار طولانی تر شده و حتی ممکن است دچار مشکلات روحی و روانی شوید که زندگی زتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

احساساتتان را با دیگران در میان بگذارید

یکی از بهترین راهکارها جهت مدیریت افسردگی شکست عشقی آن است که حالات خود را با فرد یا افرادی که با آنها احساس نزدیکی میکنیم به اشتراک بگذاریم. این اشخاص می توانند دوستان نزدیک دلسوز، خانواده یا یک مشاوره روانشناسی باشد. 

زمانی که آنچه که در درون ماست و حالتهای منفی خود با دیگری صحبت می‌کنیم، چه بسا متوجه می شویم که ما تنها فردی نیستیم که با چنین مسئله ای مواجه شده ایم و مهمتر از آن دیگر خود را تنها و و بدون پشتیبان نمی بینیم.

درونیات خود را بر روی کاغذ بیاورید

شما چه با فرد دیگری صحبت کنید، چه نکنید، نباید نوشتن را فراموش کنید. نوشتن آنچه که آزارتان می دهد می‌تواند در مقابله با افسردگی مراحل شکست عشقی بسیار موثر باشد. به علاوه ممکن است که فرد مورد اطمینانی در کنار شما نباشد و نتوانید تمامی درونیات خود را به او بگویید.

اما در روش نوشتن شما دیگر راحت بوده و می توانید با فراغ بال هر آنچه که در ذهنتان است را پیاده سازی کنید. در هنگام انجام این کار هیچ چیز را پنهان نکنید. هر چه در شما می گذرد اعم ازخشم، نفرت، پشیمانی، درد و دل، افسوس و غیر را بنویسید و از آن خجالت نکشید.

حقیقت را بپذیرید تا افسردگی شکست عشقی کاهش یابد

راههای مقابله با افسردگی شکست عشقی

این یک واقعیت است که همه داستان های عاشقانه پایان خوشی ندارد و در طول تاریخ بسیاری از مردم دنیا حتی برای یکبار هم که شده شکست عاطفی و حتی افسردگی شکست عشقی را تجربه می کنند. در واقع این بخشی از زندگی و تجربه عاشقی است.

حتی می توانید با دید متفاوتی به تمام شدن ارتباطتان نگاه کنید. اینکه شما فرصتهای دیگری برای یافتن فرد مناسب خود دارید، کسی که می تواند شما را بیشتر دوست داشته باشد. اما قبل از آن حتما بایستی پروسه فراموش کردن معشوق را پشت سر بگذارید.

دست از سرزنش کردن خود بردارید

احتمالاً بعد از تمام شدن رابطه خود را مقصر این امر بدانید. این مورد می تواند افسردگی شکست عشقی را تشدید نماید. ماجرای شما هر چه که بوده تمام شده است. نباید با سرزنش کردن خود را در یک دور باطل بیندازیم. به علاوه شما با چنین احساسی تنها دارید اعتماد به نفس خود را کاهش می دهید.

هر کدام از ما به عنوان یک انسان، در رابطه عاطفی به دنبال یک سری نیازها و یا اهداف می باشیم که باید هر دو طرف برای تعالی بخشیدن به یکدیگر تلاش نماید. اما اگر در رابطه قبلی به که آنچه که خواسته ایم نرسیده‌ایم، نباید سبب شود که خود را سرزنش کنیم یا دچار وسواس فکری شویم. یادمان باشد که ما با هدف آسیب زدن به طرف مقابلمان وارد رابطه نشده ایم. تنها اوضاع مطابق با آنچه که مد نظرمان بود پیش نرفت.

مراقبت از خود را دراولویت قرار دهید

در دوران افسردگی شکست عشقی طبیعی است که همانند سابق نتوانید نیازهای روحی و روانی تان پاسخ دهید. مثلاً بی اشتها می شوید، برای خوردن غذا خوردن حوصله ندارید، علاقه به بودن در جمع یا دیدار دوستانتان ندارید، شغل و کارتان به خوبی پیش نمی رود، نظم خوابتان به هم ریخته و احساس ضعف بدنی می کنید.

همه این موارد را می توانند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و تشدید حالات منفی شود. آنها را بر روی یک کاغذ نوشته و روش های رفع هر کدام را نیز یادداشت نمایید. بهتر است برنامه ایی تنظیم کرده و به آن عمل نماید. از اهمیت ورزش نیز غافل نشوید و به طور روزانه دقایقی را به آن اختصاص دهید.

روال زندگی قبل از جدایی را دوباره از سر بگیرد

برای مثال قبلاً در ساعت مشخصی غذا می خوردید، به دانشگاه یا سرکار می رفت، فیلم تماشا می کردیم، با خانواده بیشتر وقت می گذراندید، یا هر کار دیگری که قبل از جدایی به صورت روتین در زندگی شما وجود داشت. بازگشت مجدد به آن زندگی می تواند شما را دوباره به حالت های نرمال سوق دهد.

با خودتان آشتی کنید

یکی از نتایجی که از افسردگی شکست عشق با خود به همراه دارد آن است که این فرد خود را فراموش می کند. خودتان را دوست داشته باشید و هر آنچه که به شما احساس خوبی می دهد را انجام دهید. البته منظور شیوه های ناسالم همچون مصرف مواد مخدر نیست. چرا این گونه کارها تنها یک مسکن موقتی بوده و اثراتی به مراتب زیانبار تر به همراه خواهند داشت.

در مقابل می توانید خود را به یک شام در یک رستوران دلخواه دعوت کنید، فیلم مورد علاقه تان را ببینید، به یک سفر کوتاه بروید، تعطیلات آخر هفته را در کنار دوستان یا مکان های تفریحی بگذرانید، به کلاس های ورزشی یا آموزشی مورد علاقه تان بروید، کتاب بخوانید، دوش حمام آب گرم بگیرید. اینها همگی در انرژی بخشیدن بسیار موثر می باشد.

به خودتان سخت نگیرید

حقیقت را بپذیرید تا افسردگی شکست عشقی کاهش یابد

پر واضح است که افسردگی شکست عشق سبب می‌شود که کارایی تان پایین بیاید. از این رو اگر نمی توانید کاری را به درستی یا با دقت انجام دهید خود را سرزنش نکنید. هیچ اشکالی که یکسری امور را به تاخیر بیندازد یا به اندازه کمتر انجام دهید.

البته نمی توان کتمان کرد که این موضوع می تواند باعث آسیب وارد شدن به برخی از جنبه‌های زندگی شود. مثلاً اگر در کلاس حاضر نشوید یا به موقع سرکار نروید احتمالا به شما اخطار داده خواهد شد. اما به هر صورت این امر شما را در پشت سر گذاشتن فرایند طبیعی افسردگی شکست عشقی یاری خواهد کرد.

نسبت به جنس مخالف بدبین نباشید

دیده می‌شود در بسیاری از موارد پس از جدایی عاشقانه افراد به جنس مخالف بدبین می شوند. داستان شنل احساسی تنها باعث می شود که شما فرصت های خوب را از دست داده و حتی در صورت برقراری رابطه نیز در آینده دچار مشکل شوید. فرامو ش نکنید که تعمیم دادن یک تفکر اشتباه است و همه انسان ها مثل هم نیستند.

قبول کند که دیگر همه چیز تمام شده

امید به بازگشت دوباره به رابطه حتی به اندازه یک درصد می تواند شما را در در یک بلاتکلیفی قرار دهد که آرامشتان را بهم می زند. از نظر تمامی روانشناسان یکی از مهمترین مراحل جدایی و راههای مقابله با افسردگی شکست عشقی این است که بپذیریم همه چیز تمام شده و دیگه قرار نیست که شما ما با یکدیگر در ارتباط باشید.

به ویژه برای دختران که معمولا پس از جدایی منتظرم دریافت یک پیامک، دیدار مجدد از سوی طرف مقابل می باشند. گرچه زمان و نحوه فراموشی عشق در زنان و مردان متفاوت است، اما دیر یا زود خاطرات بسیار کمرنگ خواهد شد. به یاد داشته باشیم که زندگی آنقدر کوتاه است که نباید حتی یک لحظه آن را با خیالی موهوم گذراند.

ارتباطتتان را با طرف مقابل قطع کنید

منظور از ارتباط صرفاً این نیست که با او قرار بگذارید یا یکدیگر را ملاقات کنید. بلکه بایستی هر گونه راه ارتباطی که درمیان شما بوده است را از بین ببرید. حتی اگر در صفحات مجازی او را دنبال می کنید، آنفالو کرده و از پیگیری خودداری نمایید. احتمال اینکه بخواهید مجددا او را ببینید وجود دارد اما سعی کنیم که احساسی غلبه کنید.

هرگز به سمت روش های ناسالم نروید

متاسفانه برخی از افراد به دلیل ناتوانی در رویارویی با حقیقت و تحمل دردهای افسردگی شکست عشقی به سمت روش های ناسالمی همچون مصرف مواد مخدر الکل یا روانگردان‌ها می روند. حتی عده‌ای نیز قمار بازی و مهمانی های نامناسب را برای کم کردن دردو تسکین انتخاب می کند. این در حالی است که تاثیر مواد مخدر بر افسردگی از نظر جسمی و روحی موجب کاملا منفی است.

لیستی از ویژگی‌های منفی طرف مقابل را تهیه کنید

بخش اعظمی از دلتنگی پس از جدایی، این است که ما تنها ویژگی ها مثبت طرف مقابل را به یاد می آوریم. توصیه می‌کنیم که یک لیست از تمامی ویژگی های منفی او تهیه کنید.

ویژگی های منفی می توانند از نظر رفتاری، اخلاقی، ظاهری، شغلی، اقتصادی یا اجتماعی باشد. مخصوصاً اگر طرف مقابل تمام کننده رابطه بوده باشد، انجام این کار برایتان آسانتر خواهد بود. یادآوری نکات منفی می تواند در طی کردن افسردگی شکست عشقی کمک شایان ذکری کند.

به فکر انتقام نباشید

افرادی که خود را قربانی یک جدایی می دانند، ممکن است به فکر انتقام گرفتن بیفتند. انتقام جویی به ویژه در میان افراد ضعیف بیشتر دیده می شود. چنین افکاری تنها بیشتر باعث آزار خودتان می شود تا طرف مقابل. 

هر چقدر که احساسات زیباتری داشته باشید و کینه کمتری را در دل نگه دارید، آرامش بیشتری را احساس خواهید نمود. انتقام گرفتن روش خوبی برای تحمل افسردگی شکست عشقی نمی باشد.

فهرستی از امتیازات مزایای مجرد یا تنها بودن تهیه کنید

گرچه ترس از تنها شدن یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی به شمار می آید، اما اگر مزایای جدا شدن را بارز کنیم، راحت تر با آن کنار خواهیم آمد. مثلاً: حالا می‌توانید بیشتر به خودتان فکر کنید توجه کنید، در آینده با فردی آشنا خواهید شد که بیشتر شما را درگیر می‌کند، وقت بیشتری برای پرداختن به کارهای ضروری یا زندگی دارید، با افراد بیشتری ارتباط دارید و … .

اعتماد به نفس تان را تقویت کنید

احتمال اینکه پس از جدایی اعتماد به نفستان کاهش یابد زیاد است. این موضوع نقش تاثیر گذاری در افزایش افسردگی شکست عشقی دارد. باید از شیوه های افزایش اعتماد به نفس استفاده کرده و بیشتر به خودتان متکی باشید تا دیگری.

شما مسلما استعدادها و توانایی هایی دارید که حتی بدون یک رابطه هم می توانید آن ها را شکوفا کنید. دستیابی به موفقیت و پذیرفتن خود با تمام کم و کاستی ها موجب شادی درونی می شود.

رابطه جدید را تجربه کنید

ما به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که بلافاصله پس از ترک رابطه یا برای فرار از افسردگی شکست عشقی و تنهایی به سراغ فرد جدیدی بروید. این کار درست نیست و می تواند شما را در یک تجربه ناخوشایند دیگر درگیر نماید.

اما قرار هم نیست که تا ابد تنها بمانید. تعیین زمان برقراری رابطه جدید دشوار است و در هر فرد متغیر می باشد. برای دانستن این امر می توانید از مشاوره تلفنی کمک بگیرید. به هر ترتیب، سعی کنید در زمان مناسب با شخص دیگری که با معیارها و روحیات شما سازگار است آشنا شده و به سمت آینده حرکت کنید.

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش شد تا موثرتیرن راه ها جهت مقابله با افسردگی شکست عشقی ذکر شود و توضیحاتی نیز درباره دلیل و علائم افسردگی ارائه گردید.

با این وجود، میزان توانایی افراد در کنار آمدن با چنین مسئله متفاوت است و امکان دارد که نیازمند صحبت به یک مشاور یا روانشناس باشند. روانشناسان خبره دکتر فکر در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 به صورت آنلاین و تلفنی در کنار شما هستند تا در دستیابی به حال خوب شما را یاری دهند. 

راههای مقابله با افسردگی شکست عشقی چیست؟

در این مقاله می توانید با 20 راه جهت مقابله با افسردگی شکست عشقی آشنا شوید.

علائم افسردگی شکست عشقی چیست؟

داشتن غم و اندوه مداوم، بی اشتهایی، بی نظمی در خواب، داشتن ضعف و خستگی مفرط و عدم انرژی
 نداشتن تمرکز، پرخاشگری و … از مهم ترین این علائم می باشند.

دلیل افسردگی شکست عشقی چه می باشد؟

دلایل مختلفی همچون ترس از تنهایی، احساس گناه، دلتنگی، سردرگمی و یا اختلالات زمینه ایی باعث بروز اینگونه افسردگی شود.

چگونه به مشاوره افسردگی بعد از شکست عشقی دست پیدا کنم؟

سامانه دکتر فکر به دو صورت اینترنتی و آنلاین آماده ارائه مشاوره به تمامی دوستان در این زمینه می باشد.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور