انواع حقوق مردان در خانواده

باورهای غلط درباره حقوق مردان در خانواده و راه های جلوگیری از آن

امروزه با گسترش انجمن های حمایت از زنان و مردان بحث بررسی و اعلام همگانی حقوق مردان و زنان در خانواده داغ می باشد. درست است که در بیشتر محافل صحبت از حقوق زنان است ولی بهتر است با حقوق مردان در خانواده نیز آشنا شویم. زندگی مشترک به معنای به تفاهم رسیدن زن و شوهر می باشد و در صورتی دوام می یابد که زوجین به جای اینکه فقط از حقوق خود دفاع کنند، در صلح و آرامش به ساختن زندگی و رسیدن به اهداف مشترک بپردازند.

البته زن و شوهرهایی نیز هستند که تحت هیچ شرایطی و با گذشت زمان هم به سازش نمی رسند و یکی از دلایل اختلاف آن ها توجه نکردن به حقوق یکدیگر در زندگی و گاه زورگویی مرد می باشد. در طی چندین سال گذشته مفهوم مرد سالاری بسیار پررنگ بود زیرا باوری رواج یافته در میان مردمطلقی می شد. ولی امروزه به دلیل فعالیت انجمن های دفاع از حقوق زنان، افزایش سطح تحصیلات و آگاهی یافتن خانم ها، همچنین شاغل شدن بانوان و تامین قسمتی از مخارج زندگی بسیاری از باورهای قدیمی درمورد ریاست مطلق مرد در خانواده تا حدی منسوخ شده و زوجین به تفاهم در این زمینه می رسند.

همانطور که گفتیم بسیاری از جدایی های زوجین از یکدیگر به دلیل رعایت نشدن حقوق آن ها در زندگی و همچنین اعتقاد به باورهای قدیمی و گاه غلط می باشد، به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی حقوق مردان در خانواده بپردازیم، حق های قانونی آنان و باورهای اشتباه در این مورد را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آشنایی با حقوق مردان در خانواده

حقوق مردان در خانواده چیست

در ابتدا بهتر است است با تعدادی از حقوق مردان در خانواده آشنا شویم. لازم به ذکر است که همه ما با برخی از حقوق مردان در زندگی مشترک آشنا هستیم و بر طبق آن هم عمل می کنیم ولی گاهی همین قوانین موجب ایجاد اختلاف در خانواده شده و همسر یا فرزندان را برای فسخ کردن برخی از حقوق های مرد راهی مراجع قانونی می کند.

فراموش نکنیم که حقوق مردان در زندگی که طبق قوانین اسلامی کشورمان تصویب شده اند برای راحت شدن، دوام یافتن و بهتر شدن زندگی مشترک در نظر گرفته شده اند، پس نباید برخی از آقایان از حقوق های قانونی خود برای آزار دادن همسر و فرزندان استفاده نمایند و اگر اختلافی هم در زندگی وجود دارد با صحبت منطقی آن ها را رفع کرده و به سازش برسند، اگر هم امکان تفاهم و سازش وجود ندارد به جای اذیت و آزار یکدیگر به مراجع قانونی مراجعه کنند.

بهتر است بدانیم که در قوانین کشورمان حق و تکلیف دو موضوع مختلف می باشند که در برخی از مواد یک موضوع خاص، هم حق مرد محسوب می شود و هم اینکه تکلیف او می باشد و وظیفه انجام دادن آن را بر عهده دارد. تکلیف به معنای امری می باشد که قانون مرد را موظف به انجام آن می کند مانند پرداخت مهریه، نفقه همسر و فرزندان.

برای اطلاع از وظایف مرد در خانواده بر روی لینک کلیک کنید.

حق به مواردی اطلاق می شود که مرد طبق قانون می تواند از آن برخوردار باشد و یا اینکه با رضایت کامل از آن بگذرد. البته درمورد حقوق و تکالیف در قانون استثنا هم وجود دارد که طبق شرایط خاص قابل فسخ شدن هستند. در ادامه مطلب به برخی از حقوق مردان در خانواده اشاره می کنیم:

حق تعیین محل سکونت خانواده

بر طبق قوانین مرد حق انتخاب محل زندگی برای همسر و فرزندان خود را دارد و آن ها موظف هستند در آن خانه سکونت پیدا کنند. اگر همسر از زندگی کردن در محلی که مرد انتخاب کرده خودداری کند قانون او را محکوم کرده و راهی جز زندگی کردن در آن محل و خانه را ندارد.

البته لازم به ذکر است در مواردی که زن بتواند با دلایل موجه ثابت کند که محل انتخابی توسط مرد برای زندگی مناسب نیست و و موجب آسیب رسیدن به او و فرزندانش می شود، قانون آن ها را از زندگی کردن در چنین خانه ای معاف کرده و مرد باید محل دیگری را برای سکونت خانواده خود در نظر بگیرد.

حق طلاق در زندگی مشترک

یکی دیگر از حقوق مردان در خانواده داشتن حق طلاق می باشد، یعنی مرد هر زمان که بخواهد می تواند با مراجعه به مراجع قانونی همسر خود را طلاق دهد. البته در چنین مواقعی دادگاه های خانواده سعی می کنند زوجین را به صلح و سازش دعوت کرده، علت اصلی طلاق را بررسی کنند و به زوجین راهکار ارائه دهند.

بهتر است بدانیم که بانوان هم در یکسری از موارد می توانند از حق طلاق برخوردار باشند، مثلا ثبت حق طلاق در شروط عقد، داشتن وکالت نامه از همسر و یا مراجعه به مراجع قانونی و اثبات دلایل موجه برای عدم صلاحیت مرد در جهت ادامه زندگی مشترک.

حق اجازه اشتغال زن

بر طبق قوانین حقوق مردان در خانواده این مرد است که مشخص می کند همسر او شاغل باشد یا خیر. البته در زندگی های امروزی تفاوتی میان شاغل بودن زن و مرد وجود ندارد و آقایان برای پیشرفت سریع تر در زندگی و همچنین به دست آوردن جایگاه بهتر همسرشان در جامعه با شاغل بودن او مخالفت نمی کنند، ولی در هر صورت مرد می تواند ازاشتغال همسر خود با آوردن دلایل موجه جوگیری کند. مثلا اثبات کند که شغل همسرش موجب آسیب رسیدن به بنیان خانواده می شود یا اینکه شغلی بر خلاف قانون و یا شرع می باشد.

حق تحصیل همسر

حقوق مردان در خانواده برای تحصیل همسر

یکی دیگر حقوق مردان در خانواده تصمیم گیری درمورد تحصیل همسر می باشد. البته با توجه به اینکه برخورداری از امکانات ادامه تحصیل حق هر فردی می باشد ولی مرد در صورتی که بتواند ثابت کند که به تحصیل پرداختن همسر او موجب به خطر افتادن دوام خانواده و یا تربیت فرزندان می شود، قانون زن را از ادامه تحصیل در چنین شرایطی منع خواهد کرد.

لازم به ذکر است همانطور که گفتیم زندگی مشترک بر پایه تفاهم زوجین با یکدیگر دوام می یابد پس بهتر است با به کارگیری راهکارهای مختلف از یکدیگر حمایت کرده و موجب پیشرفت و ارتقاء جایگاه اجتماعی همسرتان باشید.

حق اجازه خروج از کشور

از دیگر موارد حقوق مردان در خانواده می توان به اجازه مردان برای خروج همسر خود از کشور اشاره کرد. بر طبق قوانین کشورمان که درمورد گذرنامه به ثبت رسیده، زن برای خرج از کشور نیازمند رضایت نامه کتبی از همسر خود می باشد، در غیر این صورت نمی تواند از کشور خارج شود. در صورتی که مرد بنا به دلایل غیر موجه و گاه بر سر لجبازی اجازه خروج از کشور را به همسر خود ندهد زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و روند این قضیه را قانونی طی کند.

حق ولایت بر فرزندان

این مورد از حقوق مردان در خانواده از مواردی است که نوعی تکلیف هم در نظر گرفته می شود، یعنی مرد موظف است که هزینه های مربوط به زندگی ، درمان بیماری و تحصیل فرزندان خود را تا رسیدن به سن رشد که همان 18 سالگی می باشد را تامین کند.

همچنین ولایت بر فرزندان یعنی تسلط بر امور زندگی و صلاح دید آینده آن ها تا سن 18 سالگی از حقوق پدر و جد پدری می باشد. در صورتی که پدر در قید حیات نباشد پدربزرگ فرزندان حق ولایت بر آن ها را دارند و مادر در صورتی می تواند این حق را از آن ها بگیرد که با دلایل موجه با مراجعه به مراجع قانونی عدم صلاحیت پدر و جد پدری را به اثبات برساند.

حق اجازه عقد دختران باکره

حقوق مردان در خانواده این امکان را به مرد می دهد که اجازه عقد دختران باکره خود را صادر کند. یعنی دختران برای اولین عقد خود نیازمند اجازه پدر و یا در صورت تحت ولایت بودن جد پدری اجازه پدربزرگ خود می باشند، ولی در صورتی که این ازدواج منجر به جدایی شود برای عقد بعدی خود نیازی به اجازه پدر ندارند. لازم به ذکر است در صورتی که دختر بتواند با دلایل منطقی موجه بودن خواستگار خود را به دادگاه ثابت کند می تواند با اجازه مراجع قانونی و بدون اجازه پدر خود عقد کند.

حق انتخاب نام خانوادگی فرزندان

انتخاب نام کوچک فرزندان لزوما بر عهده پدر نیست و مادر و پدر هر دو می توانند نام نیکو را برای فرزندان خود انتخاب کنند ولی نام خانوادگی فرزندان از نام خانوادگی پدر گرفته ی شود.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده با تعدادی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین حقوق مردان در خانواده آشنا شدیم. لازم به ذکر است که آقایان نباید از حقوق قانونی خود برای اذیت و آزار همسر و فرزندان استفاده کنند، این موضوع برای خانم ها نیز صدق خواهد کرد و سوء استفاده از حقوق فردی برای رسیدن به مقاصد غیر ضروری کار اشتباهی می باشد که ممکن است دوام زندگی های مشترک را به خطر بیندازد.

راه های جلوگیری از باورهای غلط درباره حقوق مردان در خانواده

در برخی از موارد، قوانین جامعه درمورد حقوق مردان در خانواده بد تعبیر می شود و یا اینکه آقایان از حقوق خود به خوبی استفاده نمی کنند و در زندگی های امروزی که تفاهم حرف اول را می زند موجب آزار و اذیت خانواده خود می شوند. در ادامه مطلب به برخی از این موارد اشاره می کنیم و راهکارهای برطرف کردن این مشکلات را نیز بیان خواهیم کرد:

حضانت همیشگی فرزندان با پدر

حضانت فرزندان از حقوق مردان در خانواده

یکی از موارد حقوق مردان در خانواده که به باوری غلط تبدیل شده این است که مادر به هیچ عنوان نمی تواند حضانت فرزندان را برعهده بگیرد، در صورتی که با اثبات صلاحیت مادر و همچنین عدم صلاحیت پدر و جد پدری می توان حضانت فرزندان را به مادر سپرد.

برای رفع این مشکل در قدم اول باید دلیل اصلی جدایی زوجین را بررسی کرده و تا حد امکان از طلاق جلوگیری به عمل آید، در صورتی که این کار امکان پذیر نبود حتی اگر پدر هم صلاحیت نگهداری از فرزندان خود را داشت ولی بهتر است فرزندان تا 7 سالگی تحت حضانت مادر باشند زیرا نیازهای عاطفی کودکان تا این سن بیشتر توسط مادران برطرف خواهد شد.

محروم کردن فرزندان از ارث

یکی دیگر از باورهایی که به اشتباه در میان مردم درمورد حقوق مردان در خانواده رواج یافته، محروم کردن فرزندان از ارث پدری می باشد. بهتر است بدانیم که مردان فقط درمورد یک سوم از اموال خود می توانند تصمیم بگیرند و آن ها را در وصیت نامه به شخص یا موسسه ای خاص واگذار کنند، بقیه دو سوم اموال آن ها طبق قانون به فرزندان و وارثین خواهد رسید. البته همانطور که گفتیم در برخی از موارد استثنا هم وجود دارد، مثلا اگر فرزند موجب قتل پدر شده باشد نمی تواند از اموال او ارث ببرد.

تسلط بر زندگی فرزندان تا زمان ازدواج

برخی از مردان به فرزندان خود گوشزد می کنند تا زمانی که در خانه آن ها سکونت دارند و پدر مخارج زندگی آن ها را تامین می کند، فرزندان باید تسلط کامل امورات خود را به پدر بسپارند. درست است که قانون تا 18 سالگی حق ولایت را به پدر می دهد ولی بعد از این سن دیگر این قانون صدق نمی کند.

در این مورد از حقوق مردان در خانواده بهتر است بدانیم در زندگی های امروزی نقش پدر سالاری کمتر شده و اعضای خانواده باید با یکدیگر به صلح و سازش برسند و پدر خانواده نباید فرزندان خود را مجبور به انجام کاری کند که آن ها دوست ندارند. پس بهتر است برای جلوگیری از رواج چنین باورهای غلطی به علایق یکدیگر احترام گذاشته و با دلایل منطقی انجام یک کار را منع کنید.

به تنهایی تصمیم گرفتن برای خانواده

درست است که طبق قانون ریاست خانواده برعهده مردان است و در صورتی این حق از آن ها گرفته می شود که عدم صلاحیت مرد ثابت شود ولی با تغییر شرایط زندگی، شاغل شدن خانم ها و رواج یافتن هم فکری میان اعضای خانواده بهتر است آقایان از تصمیم گیری های فردی درمورد امورات زندگی مشترک خودداری کرده، نظرات، علایق و سلیقه افراد خانواده را نیز در نظر بگیرند.

انجام امور شخصی یا کاری بدون اطلاع همسر

شاید برخی از آقایان با تکیه بر حقوق مردان در خانواده، همسر خود را در جریان تمام امورات شخصی و یا کاری خود قرار ندهند و بیان کنند که توضیح دادن به همسر لزومی ندارد. ولی بهتر است بدانیم که زندگی مشترک به معنای دیکتاتوری و یا برده داری نیست، هرچقدر با همسر و فرزندان خود صمیمی تر باشید دوام زندگی مشترک شما بیشتر است. هیچ فردی نزدیک تر از همسر به شما نیست پس او را در جریان امورات زندگی خود قرار دهید.

اجبار فرزندان در تصمیم گیری ها

حقوق مردان در خانواده برای آینده فرزندان

برخی از آقایان به واسطه پناه بردن به حقوق مردان در خانواده نسبت به فرزندان خود رفتارهای اجباری دارند. آن ها معتقدند که کودکان هیچ چیزی از نحوه شکل گیری آینده نمی دانند پس باید هرآنچه را که پدرانشان می گویند انجام دهند.

مثلا چنین مردانی به کودکان خود دیکته می کنند که چه ورزشی را انجام دهند، چه نوع لباسی را بپوشند، چه رشته ای را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند و در نهایت به کدام داشنگاه بروند و چه شغلی را در پیش بگیرند. آن ها هیچگاه علایق و استعدادهای فرزندان خود را در نظر نمی گیرند و توجهی به مفهوم خودباوری ندارند.

امروزه سازش با آقایانی که چنین طرز تفکری دارند بسیار سخت است و معمولا فرزندان با پدران خود در زمینه تصمیم گیری های شخصی دچار اختلاف نظر و گاه دعوا می شوند. پس بهتر است شرایط زندگی های جدید و پررنگ شدن نقش تصمیم گیری فرزندان برای زندگی را جدی بگیرید و کودکان خود را برای دست یابی بهتر به اهدافشان راهنمایی کنید نه اینکه تصمیمات خود را به آن ها دیکته کنید.

رفع نیاز جنسی خارج از چارچوب خانواده

برخی از آقایان با اتکا به اجازه قانونی که برای چند همسری دارند گاهی اوقات همسر اول خود را مورد آزار و اذیت روحی قرار داده و در نهایت چون از پس تعهدات سنگین این کار بر نمی آیند ولی تنوع طلب بوده و تمایل دارند نیازهای جنسی خود را با افراد دیگر به غیر از همسر خود برطرف کنند، به سراغ رابطه ها و ازدواج های موقت می روند.

اگر هم همسر آن ها از این موضوع اطلاع پیدا کند خود را پشت اجازه قانونی چند همسری پنهان کرده و کارشان را توجیه می کنند. درمورد پیشگیری از این موضوع بهتر است چنین افرادی از سکس تراپی و مشاوره های جنسی برای رفع مشکلات خود و همسرشان استفاده کنند.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده درمورد حقوق مردان در خانواده حقوق مردان در خانواده بهتر است برای حفظ بنیان خانواده آقایان از حقوق خود سوء استفاده نکرده و به باورهای غلط در جامعه دامن نزنند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین حقوق مردان در خانواده پرداختیم، تعدادی از باورهای غلط رواج یافته درمورد حقوق آقایان را بیان کردیم و توصیه هایی برای را برطرف کردن مشکلات خانوادگی توضیح دادیم. با توجه به اهمیت حفظ کانون گرم خانواده برای جلوگیری از افزایش مشکلات اجتماعی، چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا حقوق مردان در خانواده شامل استثنا نیز می شود؟

بله، تشخیص چنین مواردی با مراجع قانونی می باشد و نیازمند دلایل موجه است

آیا حقوق مردان در خانواده شامل اشتغال همسر هم می باشد؟

بله، مرد می تواند از شاغل بودن زن جلوگیری کند

آیا مرد می تواند از خروج همسرش از کشور برای مسابقات ورزشی جاوگیری کند؟

بله، زن برای خروج از کشور با هر دلیلی به اجازه همسرش نیاز دارد

آیا حق طلاق فقط برای مرد است؟

به صورت عادی بله، ولی می توان در شرایط عقد و یا با وکالت نامه حق طلاق را به زن داد

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور