درمان بالانیت

درمان بالانیت (التهاب کلاهک تناسلی)

همانطور که می دانید بالانیت درد و التهاب (تورم و سوزش) سر آلت تناسلی است که اغلب در مردان ختنه نشده اتفاق می افتد. در این بیماری سر کلاهک آلت تناسلی مردان دچار سوزش و قرمزی می شود و اغلب همراه با قرمزی یا لکه های قرمز روی آلت تناسلی و خارش زیر پوست ختنه گاه است. در این مطلب در مورد درمان بالانیت صحبت خواهیم کرد و روش های درمان گیاهی، درمان خانگی و پمادهایی که می توان برای از بین بردن این بیماری استفاده کرد را معرفی می کنیم.

بالانیت چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

بالایت چیست و چرا به ان مبتلا می شویم

بالانیت یک بیماری قابل درمان است که بیشتر در مردان ختنه نشده اتفاق می افتد. علائم اصلی بالانیت شامل التهاب و درد در سر آلت تناسلی است. عامل ایجادکننده بالانیت اغلب یک عفونت قارچی یا عفونت باکتریایی و ویروسی است. این بیماری مسری نبوده و منتقل نمی شود.

10٪ از مردان در طول زندگی خود به بالانیت مبتلا می شوند. بالانیت بیشتر در مردان و پسران زیر 4 سال ختنه نشده رخ می دهد. ابتلا به بیماری بالانیت اغلب در مردانی اتفاق می افتد که ختنه نشده اند. دلیل ابتلا به بالانیت می تواند به موارد زیر مربوط باشد:

نشانه های بیماری بالانیت چیست؟

علائم اصلی ابتلا به بالانیت شامل درد و سوزش در سر آلت تناسلی، قرمزی یا لکه های قرمز روی آلت تناسلی، خارش زیر پوست ختنه گاه، تورم و التهاب کلاهک آلت تناسلی، نواحی پوست براق یا سفید روی آلت تناسلی، ترشحات سفید رنگ زیر پوست ختنه گاه، بوی بد، ادرار دردناک است.

درمان گیاهی بالانیت

درمان بالانیت به روش گیاهی

عفونت های دستگاه تناسلی در مردان مانند بالانیت باید سریعا مورد بررسی و درمان قرار گیرد. در درجه اول بهتر است با پزشک مشورت کرده و از درمان های تجویز شده توسط پزشک خود استفاده کنید . اما شاید راهکار اول شما استفاده ازدرمان های گیاهی  که در طب سنتی توصیه می شود باشد. یکی از درمان های گیاهی بالانیت استفاده از عسل است. عسل می تواند جلوی رشد قارچ ها را بگیرد. به خصوص عسل های طبیعی مثل عسل گزانگبین یا حتی عسل های چهل گیاه عمومی خواص ضد قارچی دارند می توانند برای درمان بالانیت ناشی از قارچ کمک کننده باشند.

استفاده از عسل به دلیل خواص ضد قارچی برای درمان عفونت بالانیت در مردان هم می تواند به صورت استفاده موضعی باشد و هم مردان آن را به صورت خوراکی مصرف کنند.

ژل آلوئه ورا نیز می تواند به عنوان یک درمان گیاهی برای بالانیت استفاده شود. ترکیب ژل آلوئه و روغن بچه، تورم را به میزان زیادی کاهش داده و ناحیه آلوده را آرام می کند.

روغن نارگیل و روغن درخت چای (روغن ملالوکا) نیز می تواند به عنوان یک داروی ضد التهابی عمل کرده و در درمان گیاهی بالانیت استفاده شود. برای استفاده از روغن نارگیل ابتدا ناحیه ملتهب را تمیز کنید و سپس روغن را مستقیماً روی ناحیه ملتهب بمالید. استفاده از روغن درخت چای نیز به همین صورت است. شما می توانید آن را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای این کار مقداری از روغن درخت چای را روی انگشتان خود یا یک پنبه ریخته و آن را به طور مساوی پخش کنید. استفاده از روغن نارگیل یا روغن درخت چای می تواند تا سه بار در روز نیز تکرار شود. اما مطمئن باشید که دستتان تمیز بوده و ناحیه ملتهب را نیز قبل از درمان شسته باشید.

درمان خانگی بالانیت

درمان های خانگی بالانیت نیز همانند درمان گیاهی استفاده از مواد گیاهی و خانگی در دسترس از جمله عسل است. یکی دیگر از ابتدایی ترین درمان های خانگی برای درمان عفونت بالنیت خوردن ماست است. ماست به دلیل دارابودن باکتری هایی به نام لاکتوباسیلوس، ممکن است به برقراری تعادل باکتریایی سالم کمک کند و خاصیت ضد التهابی نیز داشته باشد.

عصاره زغال اخته یا قره قروت و سیر نیز به عنوان درمان های خانگی دیگری هستند که فرد می تواند در رژیم غذایی خود استفاده کند.

استفاده از سرکه سیب نیز یکی دیگر از درمان های خانگی برای عفونت بالانیت در مردان است. البته استفاده از سرکه سیب ممکن است باعث واکنش های پوستی در آلت تناسلی شما شود. بنابراین آن را با آب رقیق کنید و به صورت موضعی از ان استفاده نمایید.

استفاده از پماد برای درمان بالانیت

درمان بالانیت توسط پزشک و با پماد

باز هم تاکید می کنیم درصورت داشتن علائم بالانیت و عفونت ناحیه آلت تناسلی بهتر است در درجه اول به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشکان برای درمان بالانیت انواع مختلفی از پامدها را ممکن است تجویز کنند تا این عفونت درمان شود. در درمان بالانیت پمادها و کرم های ضد قارچ موضعی استفاده می شوند که از جمله می توان به کلوتریمازول 1٪ و میکونازول 1٪ اشاره کرد که از جمله ساده ترین و ابتدایی ترین پمادها برای درمان بالانیت هستند.

در صورت اینکه به این پمادها حساسیت داشتید می توانید از کرم نیستاتین نیز استفاده نمایید. طول مدت استفاده از پماد برای درمان بالانیت توسط پزشک تعیین می شود. اما معمولا این ضد قارچ های موضعی را برای 1 الی 3 هفته تجویز می شوند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درست است که درمان بالانیت با روش های خانگی یا گیاهی نیز اکان پذیر است، اما بهتر است در صورت مشاهده علائمی مانند درد و سوزش در سر آلت تناسلی، قرمزی یا لکه های قرمز روی آلت تناسلی یا خارش های شدید به پزشک متخصص کراجعه کنید. همچنین در صورتی که از روش های خانگی یا گیاهی برای درمان بالانیت استفاده کردید اما نتیجه ای نگرفتید حتما به پزشک مراجعه و زیر نظر وی به درمان ادامه دهید.

به یاد داشته باشید که باوجود قابل درمان بودن بالانیت (التهاب کلاهک الت تناسلی)، درصورتی که نسبت به درمان آن اقدام نکنید ممکن است دچار عوارض این بیماری شوید. عوارضی که ممکن است در دراز مدت به آن مبتلا شوید تنگی مجرای ادرار، احتباس ادرار یا همان شاش بند شدن، بازگشت ادرار به کلیه و کمبود خون در آلت تناسلی است. بنابراین درمان این بیماری را جدی بگیرید.

بالانیت چیست؟

بالانیت به التهاب کلاهک آلت تناسلی مردان گفته می شود که یک عفونت قارچی، باکتریایی یا ویروسی می تواند آن را ایجاد نماید.

علائم و نشانه های بالانیت چیست؟

از مهم ترین علائم بیماری بالانیت می توان به خارش ناحیه پوست ختنه گاه، لکه های قرمز روی آلت تناسلی، ملتهب شدن کلاهک تناسلی، ترشحات سفیدرنگ زیر پوست ختنه گاه و بود بد و ادرار دردناک اشاره کرد.

درمان گیاهی و خانگی بالانیت چیست؟

برای درمان گیاهی و خانگی بالانیت می توانید از رغن هایی مانند روغن درخت چای یا روغن نارگیل و همچنین عسل استفاده نمایید. همچنین استفاده و مصرف ماست نیز می تواند به درمان بالانیت کمک کند.

درمان بالانیت با پماد چگونه است؟

برخی از پمادها مانند کلوتریمازول 1٪ و میکونازول 1٪ یا کرم نیستاتین معمولا توسط پزشک برای درمان بالانیت تجویز می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور