اثر تریاک بر مغز
اثر تریاک بر مغز

اثر تریاک بر مغز

اثر تریاک بر مغز موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. ما در ادامه قصد داریم به تمامی سوالات شما در رابطه با اثر تریاک و شیره بر مغز و همچنین تاثیر تریاک بر اعصاب پاسخ دهیم. همچنین موارد دیگری همچون آیا تریاک برای مغز مفید است؟ یا خیر را بررسی خواهیم کرد.

اثر تریاک بر مغز چگونه است؟

اثر تریاک بر مغز چگونه است؟

اثر تریاک بر مغز شامل موارد متعددی می شود و جنبه های متفاوتی را در بر می گیرد. در این میان، افراد تریاکی علائم را از خود نشان می دهد که ادعای تاثیر منفی تریاک بر اعصاب را اثبات می کند.

با این حال، مهم ترین تغییراتی که این ماده در بدن می گذارد، به وجود آوردن آرامش است. علاوه بر این، کاهش احساس درد، کاهش میل جنسی و اختلال در ارضای نیاز جنسی را نیز می تواند جزء اثرات آن، برشمرده شود.

اثر تریاک بر مغز بدین صورت است که مناطق دیگر بدن از جمله تاثیر بر مردمک چشم را به وجود آورده و باعث انقباض شدید می شوند. اثرات دیگر عبارتند از حالت تهوع و استفراغ همراه با تنفس کند است. دلیل ایجاد احساس حالت تهوع ؛ اثر تریاک بر مغز است که به نوعی برای سم زدایی بدن، این حس را در فرد به وجود می آورد. علاوه بر این، مواد مخدر همچنین باعث افزایش تنش عضلانی در دستگاه گوارش خواهد شد.

در مورد نحوه تاثیر تریاک بر اعصاب نیز باید گفت که این ماده بر روی گیرنده هایی خاص در مغز اثر گذاشته و فعل و انفعالاتی را به وجود می آورد. این انتقال دهنده ها، خلق و خو، فیزیولوژی و دما و تنفس فرد را کنترل می کنند. اما مهم تر از همه این ها سرعت بالای عادت و اعتیاد به تریاک در صورت عدم سوء مصرف است.

اثر تریاک بر مغز از چه زمانی با جدیت بیشتری مورد مطالعه قرار گرفت؟

اثر تریاک بر مغز از چه زمانی با جدیت بیشتری مورد مطالعه قرار گرفت؟

همانطور که در موارد قبلی اشاره کردیم، اثر تریاک بر مغز چندین سال است که مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرد و دانشمندان به دنبال یافتن نتایج دقیق تری هستند. اما از زمان کشف پروتئین های خاصی در مغز که گیرنده های مخدر نامیده می شوند، مطالعات تست اعتیاد با جدیتی بیشتر پیگیری شده است.

این پروتئین های کشف شده، روش جدیدی را برای مطالعه داروها ایجاد کردند و ابعاد جدیدی از اثر تریاک بر مغز را آشکار نمودند.

گیرنده های مواد مخدر در سال 1973 کشف شدند و از آن زمان دانشمندان توانستند، تکنیک هایی اساسی برای مطالعه گیرنده های مغزی که امروزه نیز استفاده می شود، ایجاد کنند.

گیرنده های مخدر و سایر گیرنده های مغزی، پروتئین هایی هستند که در سطح سلول های عصبی یا نورون ها قرار دارند. مغز از طریق ارتباط نورون ها با آزاد سازی مواد شیمیایی سیگنال هایی را به دستگاه عصبی می فرستد. این مواد شیمیایی دقیقاً مانند قرار گرفتن دست در دستکش به گیرنده های نورون های مجاور متصل خواهد شد.

در واقع تا قبل از این کشف، دانشمندان نمی دانستند که تاثیر مواد مخدر بر روی سلولهای عصبی به شکل خاصی است و همه ساختار مولکولی مشابهی دارند. از آنجا که گیرنده های این مواد تنها درصد کمی از بافت مغز را تشکیل داده اند، در ابتدا یافتن آنها دشوار بود.

این کشف از این جهت مهم بود که مشخص کرد داروهای مخدر با تقلید از مولکولهای مورد استفاده و ساخته شده در مغز کار می کنند. با این کار، اندورفین ها شناسایی شدند و ثابت گردید که همان عملکردهای مورفین را دارند.

بعد از این دانشمندان توانستند ساختارهای مغزی را که حاوی گیرنده های مواد مخدر است و مسئول اثرات این دارو بر روی بدن هستند را ترسیم نمایند. محققان معتقدند که گیرنده های مواد مخدر ممکن است بر روی ترشح هورمون لوتئین ساز و همچنین سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر بسیاری می گذارد.

آیا تریاک برای مغز مفید است؟

با وجود تمام نکاتی که در مورد اثرات مخرب مخدر تریاک گفته شد، این ماده از آن دسته موادی است که دارای یک سری فواید برای سلامتی نیز هست. ما در این قسمت قصد داریم به این سوال شما در رابطه با اینکه آیا تریاک برای مغز مفید است؟ یا خیر پاسخ دهیم. برخی معتقد هستند.

شاید در دفعه اول بدن یک فرد واکنش مثبت در مقابل تریاک نشان دهد. گاهی هم ممکن است فرد اعتیاد جدی به این ماده پیدا نکند. حتی امروزه تحقیقات بسیاری به خواص شیره در تریاک در طب سنتی دست یافته اند که البته این امر منوط به فرآوری کردن و کاربرد پزشکی است.

اما طبق موارد بررسی شده در رابطه با اثر شیره بر مغز و تاثیر تریاک بر اعصاب مشخص گردید که این ماده بسیار اعتیاد آور بوده و بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر شدیدی می گذارد.

به طور کلی مواد مخدر می توانند مغز را تغییر داده و بر انگیزه و احساسات فرد تأثیر بگذارند. مغز با گذشت زمان تغییر می کند و از این رو رفتار فرد نیز عوض خواهد شد. علاوه بر این، اگر شخص از دوز مناسب و به مدت کافی، در مدت زمان طولانی استفاده کند، داروها تاثیر مثبتی را در پی خواهند داشت.

اثر تریاک بر مغز تنها محدود به این موارد نمی شود. این ماده می تواند منجر به تغییر در سیناپس ها و شکل سلول های مغزی گردد. اثر تریاک بر مغز بستگی به مدت زمان و مقدار استفاده دارد. پس بین فردی که گاهی این ماده را استفاده می کند و فردی که همیشه مصرف می نماید، دو تاثیر متفاوت از این ماده در مغز دیده می شود.

تاثیر مواد مخدر بر دستگاه عصبی

تاثیر مواد مخدر بر دستگاه عصبی

ما در قسمت های فوق سعی کردیم اثر تریاک بر مغز را بررسی کنیم. حالا در این قسمت می خواهیم، تاثیر تریاک بر اعصاب را بیشتر بررسی نماییم.

آشنایی با سیستم عصبی

قبل از بررسی تاثیر تریاک بر اعصاب، بهتر است ابتدا سیستم عصبی را بیشتر بشناسید.

سیستم عصبی از دو قسمت اصلی مرکزی و محیطی تشکیل شده است. سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز و نخاع است و سیستم عصبی محیطی عبارت است از تمام اعصابی که از نخاع به بقیه بدن متصل می باشند.

CNS و PNS با هم پیام هایی را به سراسر بدن منتقل می کنند. این پیام ها عملکردهای اساسی مانند تنفس، حرکت، دیدن، بوییدن و تفکر را مدیریت خواهند کرد. سیستم عصبی عملکردهای زیر را نیز انجام خواهد داد :

  • کنترل ضربان قلب
  • ترشح هورمون ها
  • تنظیم کننده هضم غذا
  • محافظت از نورون ها و انتقال دهنده های عصبی
  • تأثیر بر رفتار و احساسات

سوء استفاده از مواد مخدر، یکی از بیشترین تاثیرات را روی سیستم عصبی می گذارد. یکی از اولین تاثیرات مربوط به سرعت انتقال پیام می شود. با استفاده از تریاک، سرعت انتقال مواد مخدر می تواند کندتر و یا تندتر باشد.

مصرف مواد مخدر به مدت طولانی می تواند مانع عملکرد صحیح سیستم عصبی شود. این موضوع بر انتقال نورون ها نیز تاثیرگذار است. همچنین باعث آسیب عصب و بافت، آسیب مغز و اخلال در عملکرد اندام های حیاتی می شود.

اثرات کوتاه مدت مواد مخدر بر روی سیستم عصبی

اثرات کوتاه مدت مواد مخدر با توجه به نوع آن ها متفاوت است. به طور مثال حشیش می تواند تغییراتی مانند آرامش، تغییر درک، افزایش ضربان قلب، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب، استرس در خواب و بیداری و حتی عدم تمرکز را به وجود بیاورد.

از طرفی کوکائین سطح انرژی فرد و هوشیاری فرد را افزاش دهد. همچنین منجر به احساس شادی، افزایش اعتماد به نفس و تحریک بیش از حد قلب و سیستم عصبی خواهد شد. گاهی تشنج، سکته مغزی و قلبی نیز در افراد معتاد به کوکائین مشاهده می شود.

کریستال تاثیراتی همچون احساس لذت، اعتماد به نفس، هوشیاری، احساس خارش، تعریق زیاد، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش ضربان قلب و کاهش اشتها را خواهد داشت.

داروهایی که حاوی تریاک هستند شامل چه مواردی می شود؟

مواد مخدر، که بعضاً به عنوان دارو نیز شناخته می شوند، نوعی دارو هستند که به عنوان مواد ضد افسردگی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) عمل می کنند.

این ماده در صنعت داروسازی نیز استفاده‌های بسیاری دارد. برخی از داروهایی که حاوی تریاک هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • مورفین (کادیان ، آوینزا)
  • کدئین
  • هیدروکدون (ویکودین)
  • فنتانیل
  • اکسی کدون
  • هروئین

هرسال که می‌گذرد، استفاده از مواد مخدر در جهان افزایش می‌یابد. به همین دلیل تعجبی ندارد که روز به روز به تعداد معتادین نیز اضافه گردد. گفته می‌شود، افزایش استفاده از مواد مخدر در سال 2012 به اوج خود رسیده و تا به امروز کاهش ملموسی رپیدا نموده است.

طبق گزارش‌های ارائه شده از  موسسه ملی سو Ab مصرف مواد مخدر:

در سال 2018، مسکن های حاوی مواد مخدر بیش از 168 میلیون بار تجویز شده است.

بین 26 تا 36 میلیون نفر در سراسر جهان، به مواد مخدر معتاد هستند.

بیش از دو میلیون بزرگسال در ایالات متحده از از اعتیاد رنج می‌برند.

تقریباً نیم میلیون بزرگسال آمریکایی به هروئین اعتیاد دارند.

در سال 2010 ، استفاده بیش از حد از مسکن‌های حاوی مواد مخدر منجر به مرگ نزدیک به 17000 نفر شده است.

حدود 75٪ از کل افراد مبتلا به اختلال اعتیاد به مواد مخدر در نهایت به عنوان منبع ارزان تری از مواد مخدر، به هروئین روی می آورند .

مواد مخدر چگونه بر مغز تأثیر می گذارند؟

مواد مخدر چگونه بر مغز تأثیر می گذارند؟

در مغز تمامی انسان‌ها و حیوانات، گیرنده‌هایی وجود دارد که نسبت به ورود مواد مخدر حساس هستند. در واقع دلیل این حساسیت، وجود قسمت‌هایی در مغز است که عملکردی شبیه به عملکرد موادمخدر دارد. در برخی قسمت‌های مغز مواد شیمیایی تولید می‌شود که اثری مشابه به مواد مخدر اما در حالت خفیف‌تر از آن را دارد.

این قسمت‌ها، به نخاع و سایر مکان‌های بدن متصل شده و مانع احساس درد خواهد شد. پس از مصرف مواد مخدر نیز، افراد احساس شادی، آرامش و درد کمتری را تجربه می‌کنند، اما ممکن است همزمان احساساتی شبیه به تهوع، گیجی و خواب آلودگی را نیز داشته باشند.

علاوه بر تسکین درد ، مواد مخدر می توانند منجر به احساس سرخوشی نیز شوند. در حالی که این داروها اغلب در درمان درد بسیار موثر هستند. اما در نهایت افراد به دلیل اعتیاد، به دوزهای بالاتر از آن احتیاج پیدا می کنند.

چرا تجویز بیش از حد مسکن های حاوی مواد مخدر خطرناک است؟

اثر شیره بر مغز به گونه ای است که در سیستم پاداش آن تاثیرگذار خواهد بود. یعنی فرد حتی اگر طبق دستور پزشک و مطابق با مقدار تجویز شده نیز مصرف نماید، باز هم ممکن است معتاد شود. علاوه بر این، تفاوت های فردی و آسیب پذیری ژنتیکی در مورد گرایش اعتیاد به لحاظ روانشناسی نقش بسزایی دارند.

تقریباً 50 میلیون بزرگسال در ایالات متحده از نوعی درد مزمن رنج می برند. برای تسکین این درها نیز از مسکن ها استفاده می شود.

ماده مخدر تریاک چیست و چگونه ساخته می شود؟

تریاک شیره گیاهی به نام خشخاش است. این شیره پس از استخراخ، خشک شده و دو صورت پودری یا عصاره ای مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده مخدر را می توان از طریق تزریق، کشیدن و یا به صورت خوراکی وارد بدن کرد.

داروهایی که روی سیستم عصبی تأثیر می گذارند

همانطور که می دانید در بسیاری از داروها، مواد مخدر ممکن است به کار رفته باشد. در ادامه این داروها را بررسی خواهیم کرد.

  • الکل
  • کوکائین
  • هروئین
  • آمفتامین ها
  • حشیش
  • نیکوتین
  • سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • ضد صرع
  • اکسید نیتروژن
  • آرامبخش ها

خلاصه مطلب

موضوع مورد بحث ما در این مطلب، اثر تریاک بر مغز بود. ما سعی کردیم تاثیر تریاک بر اعصاب و همچنین اثر شیره بر مغز را به صورت کامل بررسی نماییم. از آنجایی که در این مورد، نکات بسیاری وجود دارد و همچنین طی مطالعات متعدد، پیشرفت های بسیاری در این حوزه صورت گرفته است ما سعی کردیم تمامی مواردی را به صورت کامل بررسی کنیم. همچنین به سوال شما در رابطه با آیا تریاک برای مغز مفید است؟ یا خیر،  پاسخ دادیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا تریاک در صورت استفاده کم نیز منجر به اعتیاد می شود؟

بله حتی در دوزهای کم می تواند اعتیاد آور باشد.

آیا داروهای حاوی تریاک نیز اعتیاد آور هستند؟

بله اگر بیش از مقدارهای مجاز باشد، می تواند اعتیاد آور باشد.

آیا تریاک در شرایط خاص می تواند تاثیر مثبت روی مغز بگذارد؟

خیر این ماده مخدر است و در هر صورت تاثیر منفی می گذارد

4.2/5 - (8 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور