یائسگی مردانه چگونه به وجود می آید

یائسگی مردانه در چه سنی رخ می دهد و چه علائمی دارد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که یائسه شدن و از دست دادن قدرت باروری با توجه به شرایط سنی فقط مختص خانم ها می باشد، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. سیستم تولید مثل خانم ها بعد از تمام شدن تعداد مشخص تخمک در تخمدان ها قدرت باروری خود را از دست داده و این روند برای تمامی بانوان رخ می دهد. سن یائسگی در همه خانم ها یکسان نیست ولی موضوعی که اهمیت دارد این است به هر حال یائسه می شوند. برای آقایان هم چنین روندی وجود دارد و دچار یائسگی مردانه می شوند ولی برای تمامی مردان رخ نمی دهد.

کاهش قدرت باروری با افزایش سن در آقایان امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است ولی به معنای یائسگی کامل نیست و فقط درصدی از افراد دچار این روند می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع فراموش شده ای که خیلی از افراد اطلاع چندانی از آن ندارند یعنی یائسگی مردانه یا به اصطلاح علمی آندروپوز بپردازیم و اطلاعات مفیدی برای پیشگیری و یا به تعویق انداختن یائسگی در مردان را به شما عزیزان توضیح دهیم. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در رابطه با این موضوع با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا مردان هم یائسه می شوند؟

آیا یائسگی مردانه وجود دارد

در جواب این سوال باید بگوییم بله، مردان هم دچار یائسگی می شوند ولی روند متفاوتی نسبت به یائسگی زنانه دارند. در یائسگی بانوان، با نزدیک شدن به اتمام ذخیره تخمک ها، سیکل های قاعدگی با اختلال مواجه شده و فرد پریودهای نامنظم را مشاهده می کند. همچنین یکسری نشانه های بالینی هم در خانم ها بروز می کند از جمله گر گرفتگی بدن، نفخ شکم، کاهش تراکم استخوان و جوش های صورت.

یائسگی مردانه در تمامی آقایان رخ نمی دهد و تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد. تشخیص یائسگی آقایان در هر سنی فقط از طریق آزمایش خون انجام می شود برخلاف یائسگی زنانه که اگر خانمی در حدود سنی 52-47 یک سال مداوم قاعدگی نداشته باشد یائسه محسوب می شود و در این سن نیازی به انجام آزمایش خون ندارد ولی اگر در سنین کمتر سیکل قاعدگی خانم ها قطع شود می تواند نشانه یائسگی زودرس باشد و نیازمند بررسی های تخصصی توسط پزشک است.

برای اطلاع از واقعیت پریود مردانه بر روی لینک کلیک کنید.

سوالی که در رابطه با این موضوع به وجود می آید این است که یائسگی مردانه در چه سنی رخ می دهد؟ باید بگوییم که آقایان با سن بیشتر از 40 سال در معرض یائسگی هستند ولی تا 55 سالگی احتمال بروز آن بسیار کم می باشد ولی به معنای صفر بودن احتمال ایجاد آن نیست.
با افزایش سن و رسیدن به 60 سالگی میزان احتمال رخ دادن یائسگی مردانه هم به ترتیبی که در ادامه مطلب بیان می کنیم افزایش می یابد:

  • 20 درصد از مردان بالای 60 سال
  • 30 درصد از مردان بالای 70 سال
  • 50 درصد از مردان بالای 80 سال

پس براساس آنچه که گفتیم یائسگی مردانه وجود دارد ولی در همه آقایان رخ نمی دهد. از سن 55-40 احتمال بروز یائسگی وجود دارد ولی با احتمال کم. از 60 سالگی به بعد این احتمال به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.

یائسگی مردانه چیست؟

منظور از یائسگی مردانه چیست

بهتر است با روند و دلایل علمی و فیزیولوژیکی یائسگی در مردان بیشتر آشنا شویم. یائسگی مردانه به معنای توقف کامل ترشح هورمون جنسی تستسترون و از دست دادن قدرت باروری می باشد. تستسترون هورمون جنسی مردانه است که تحت تاثیر هیپوتالاموس و هیپوفیز از بیضه ها ترشح می شود و میزان آن در بدن قبل از بلوغ پسران و در دوران کودکی بسیار کم می باشد.

با ورود نوجوان به سن بلوغ میزان تولید و ترشح این هورمون هم افزایش پیدا می کند. از عملکرد های این هورمون در بدن پسران با شروع دوره بلوغ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکوین اندام های سیستم تولید مثل و تناسلی از جمله بیضه ها و پروستات
  • رویش موی صورت و بدن
  • بم شدن صدا
  • رشد و افزایش توده عضلانی بدن
  • جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین زمینه ساز افزایش تراکم استخوان
  • عامل کمک کننده برای حفظ کلی سلامت بدن

همانطور که گفتیم یائسگی مردانه به معنای توقف کامل ترشح هورمون جنسی تستسترون در برخی از آقایان و از دست دادن قدرت باروری است ولی باید بدانیم که میزان ترشح این هورمون بعد از 30 سالگی در تمامی مردان به تدریج کاهش می یابد ولی به معنای توقف کامل ترشح آن نیست.

در مردان از 30 تا 40 سالگی هر ساله 1 درصد از میزان تولید و ترشح هورمون جنسی تستسترون بدن آن ها کاهش می یابد. بعد از 40 سالگی میزان این کاهش بیشتر شده و از قدرت باروری آن ها کاسته می شود ولی به معنای ناباروری کامل مردان نیست.

در قسمت قبل همین مقاله بیان کردیم که احتمال یائسگی مردانه در سنین 55-40 سالگی هم وجود دارد ولی احتمال بروز آن خیلی کم می باشد. افرادی که در این بازه سنی دچار یائسگی می شوند، سیر کاهش میزان ترشح هورمون تستسترون آن ها سریعتر از بقیه آقایان می باشد و به یکباره دچار توقف کامل ترشح این هورمون و یائسگی زودرس می شوند.

برای اطلاع از شناخت اسپرم سالم بر روی لینک کلیک کنید.

تاثیر هیپوفیز بر یائسگی مردانه

همانطور که گفتیم تولید و ترشح هورمون جنسی تستسترون تحت تاثیر هیپوتالاموس و هیپوفیز می باشد یعنی یک فرآیند عصبی و مغزی پیام ترشح آن را تا بیضه ها هدایت می کند. گاهی اوقات وجود اختلال در سیستم مغزی و عصبی عامل توقف و یا کاهش هورمون تستسترون است و ربطی به یائسگی ندارد، به همین دلیل یائسگی باید توسط پزشک بررسی و تایید شود تا در صورت وجود اختلال در سیستم عصبی، فرد به موقع مورد درمان تخصصی قرار بگیرد.

توقف کامل تولید و ترشح هورمون جنسی تستسترون عوارضی را به همراه دارد که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • افزایش میزان کلسترول خون و LDL یا همان کلسترول بد
  • انسداد عروق و شریان ها
  • نارسایی و حملات قلبی
  • افزایش احتمال سکته مغزی
  • الهتاب و مشکلات پروستات
  • افزایش احتمال رخ دادن حملات صرع

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده توجه به یائسگی مردانه از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد نیازمند آشنایی با نشانه های شروع یائسگی در جهت کنترل سرعت پیشرفت این رخ داد هستند.

علائم یائسگی مردانه

شروع یائسگی در مردان با کاهش هرچه بیشتر هورمون جنسی تستسترون رخ می دهد. روند کاهش تا توقف هورمون تستسترون معمولا سریع نیست ولی در برخی از افراد به صورت موارد نادر روند سریع هم مشاهده شده است. از این رو نشانه های جسمی و روحی که به دنبال کاهش چشمگیر سطح تستسترون رخ می دهند می توانند افراد را از شروع یائسگی آگاه سازند.

افرادی که نشانه های یائسگی را دارند می توانند با کنترل به موقع از عوارض جدی آن در آینده جلوگیری کنند. در ادامه مطلب به برخی از نشانه های شایع یائسگی مردانه اشاره می کنیم:

کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی

بارزترین علامت شروع و یا به اوج رسیدن یائسگی در مردان، کاهش میل جنسی می باشد. البته این کاهش می تواند دلیل دیگری هم داشته باشد به همین دلیل توصیه می شود که تایید یائسگی مردانه حتما با انجام آزمایش خون و توسط پزشک متخصص انجام شود.

گر گرفتگی

از نشانه های مشترک یائسگی در مردان و زنان، افزایش دمای بدن بدون بیماری و در واقع گر گرفتگی می باشد. این احساس معمولا با درمان دارویی قابل کنترل است.

کاهش حجم عضلات

افزایش میزان چربی خصوصا در ناحیه شکم و سینه، همچنین کاهش چشمگیر حجم عضلات بدن ناشی از افت سطح هورمون تستسترون و شروع دوره یائسگی در مردان می باشد. به همین دلیل است که بدنسازان برای افزایش حجم عضلانی خود تستسترون تزریق می کنند.

اختلالات خواب

افرادی که دچار یائسگی مردانه می شوند معمولا با بهم خوردن ریتم خواب و بیداری مواجه می شوند و نمی توانند خواب به موقع، طولانی مدت و راحت داشته باشند.

کاهش تمرکز

همانطور که گفتیم ترشح تستسترون تحت تاثیر هیپوتالاموس و هیپوفیز می باشد، به همین دلیل هرگونه اختلال در عملکرد این دو غده علاوه بر کاهش و توقف تولید و ترشح تستسترون، موجب کاهش و به هم خوردن تمرکز افراد می شود.

برای اطلاع از مشاوره روانشناسی آنلاین بر روی لینک کلیک کنید.

ضعف و خستگی زودرس

آقایانی که دچار یائسگی می شوند معمولا از ضعف و بی حالی بی دلیل و خستگی های زودرس ناشی از انجام کارهای سبک رنج می برند.

برای اطلاع از فواید ماساژ جنسی بر روی لینک کلیک کنید.

کاهش تراکم استخوان

یکی دیگر از نشانه ها و عوارض مشترک یائسگی در مردان و زنان، کاهش تراکم استخوان ها و بروز مشکل پوکی استخوان است.

افسردگی

اختلالات هورمون های جنسی معمولا با نشانه های افسرده شدن افراد و احساس غم همراه می باشند. این افراد حتما باید برای این مشکل تحت درمان قرار بگیرند زیرا افسردگی کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

کاهش اعتماد به نفس و انگیزه

آقایانی که در دوره یائسگی به سر می برند نسبت به شرایط قبلی خود اعتماد به نفس کمتری برای انجام کار های محوله و همچنین معاشرت با دیگران دارند و به تدریج انگیزه خود را برای انجام کارهای جدید از دست می دهند.

التهاب پروستات

همانطور که گفتیم هورمون جنسی تستسترون بر سلامت بدن و دستگاه تناسلی تاثیر گذار است. یکی از دلایل التهاب پروستات، کاهش و یا توقف تستسترون می باشد.

برای اطلاع از دلیل زرد شدن اسپرم بر روی لینک کلیک کنید.

خشکی پوست

 خشکی پوست

یائسگی در زنان با بروز جوش های پوستی همراه است و یائسگی در مردان با خشک شدن پوست و از دست دادن رطوبت خود را نشان می دهد.

کاهش سایز بیضه ها

هورمون تستسترون از بیضه ها ترشح می شود، توقف این ترشح موجب تغییر سایز و کوچک شدن اندازه بیضه ها می گردد.

برای اطلاع از علل تغییر رنگ مایع منی بر روی لینک کلیک کنید.

اختلال در نعوظ

از جمله مشکلات جنسی که در مردان یائسه رخ می دهد می توان به اختلال نعوظ اشاره کرد. این اختلال زمینه ساز ناباروری در مردان می باشد.

ناباروری

مهم ترین عارضه و نشانه یائسگی مردانه از دست دادن قدرت باروری است.

تورم سینه ها

حساس شدن و متورم شدن سینه ها یکی از نشانه های بروز یائسگی در مردان است و نباید با عضلانی شدن سینه اشتباه گرفته شود.

ریزش موی بدن

از دلایل ریزش موی بدن مردان می توان به یائسگی و کاهش سطح تستسترون اشاره کرد زیرا رویش مو در نواحی مختلف بدن آقایان تحت تاثیر این هورمون می باشد.

لازم به ذکر است که بروز هر یک از این نشانه می تواند بنا به دلایل دیگری باشد، بنابراین انجام آزمایشات تخصصی مشخص کننده دلیل نهایی نشانه ها و اختلالات هستند.

درمان یائسگی مردانه

درمان یائسگی مردانه

همانطور که گفتیم کاهش میزان هورمون جنسی تستسترون در همه آقایان رخ می دهد و در برخی از افراد تولید و ترشح این هورمون با افزایش سن به صورت کامل متوقف شده و یائسگی مردانه در آن ها رخ می دهد. باید بدانیم با رعایت کردن یکسری از نکات در رابطه با تغییر سبک زندگی می توان روند کاهش سطح تستسترون را کندتر کرد و اگر قرار است در برخی افراد یائسگی رخ دهد، این رویداد در سنین بالاتر باشد. ما در ادامه مطلب به برخی از این عوامل اشاره می کنیم:

عدم مصرف الکل و دخانیات

کشیدن سیگار، مواد مخدر و مصرف الکل همیشه برای سلامت انسان مضر هستند ولی به طور اختصاصی می توانند روند بروز یائسگی در مردان را سریعتر کنند، بنابراین عدم مصرف موارد نام برده می تواند راهی برای کنترل روند کاهش سطح هورمون جنسی تستسترون باشد و یائسگی در آقایان را به تعویق بیندازد.

ورزش کردن

فعالیت جسمی مداوم مانند نرمش های روزانه و پیاده روی برای حفظ سلامت سیستم تولید مثل خانم ها و آقایان مفید و انجام دادن آن ها ضروری است. طبق بررسی های انجام شده فعالیت جسمی مداوم تاثیر به سزایی در به تعویق انداختن یائسگی در آقایان دارد.

دوری از استرس

اضطراب و استرس جزء جدایی ناپذیر تمام بیماری های انسان است. به دلیل اینکه هورمون جنسی تستسترون تحت تاثیر غده های هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز است، تنش و استرس بر این غده ها اثر گذاشته و می تواند روند توقف تولید و ترشح هورمون تستسترون را سریعتر کند. بنابراین کاهش استرس می تواند این روند را کندتر کند.

کنترل وزن

همانطور که گفتیم از نشانه های شروع دوره یائسگی مردانه، افزایش چربی بدن مخصوصا در نواحی شکم و سینه است، یعنی ارتباط مستقیم بین کاهش سطح هورمون تستسترون و انباشته شدن چربی در بافت ها وجود دارد، به همین دلیل با کنترل وزن و جلوگیری از ذخیره چربی در بافت های بدن می توان از بروز یائسگی زودرس در آقایان جلوگیری کرد.

خواب منظم

منظم بودن ساعت خواب و بیداری از طریق کنترل چند عامل دیگر مانند کاهش استرس، افزایش آرامش، جلوگیری از چاقی و جلوگیری از خستگی مغز می تواند به کندتر کردن روند یائسگی مردانه و موکول کردن آن به سنین بالاتر کمک کند.

برای اطلاع از روش های ترک خود ارضایی بر روی لینک کلیک کنید.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم برای کنترل یائسگی مردانه

استفاده از مواد غذایی که میزان قند، چربی و نمک کمتری دارند می توانند به کنترل وزن و چربی انباشته شده بدن کمک کنند. همچنین استفاده از میوه و سبزیجات تازه به دلیل داشتن فیبر بالا و نداشتن چربی مضر و زیاد راهی برای کنترل روند بروز یائسگی در آقایان است. برای اطلاع از رژیم غذایی مناسب با شرایط هر فرد بهتر است با متخصص تغذیه مشورت انجام شود.

کنترل بیماری زمینه ای

افرادی که فشار خون بالا، دیابت و مشکلات قلبی کنترل نشده دارند بیشتر در معرض خطر بروز یائسگی مردانه هستند. به همین دلیل توصیه می شود آقایانی که چنین مشکلاتی دارند بدون از دست دادن وقت نسبت به درمان و کنترل مشکلات خود اقدام کنند.

کنترل بیماری مغز و اعصاب

همانطور که گفتیم عواملی که باعث تاثیر بر مغز شوند می توانند عملکرد هیپوتالاموس و هیپوفیز را دچار اختلال کرده و روند کاهش و توقف هورمون جنسی تستسترون را سریعتر کنند. بنابراین کنترل و تحت درمان قرار دادن بیماری های مربوط مغز و اعصاب راهی برای به تعویق انداختن یائسگی در مردان است.

بعد از بیان عواملی که رعایت کردن آن ها باعث کندتر کردن روند بروز یائسگی مردانه می شود، در ادامه مطلب به بررسی راه های درمان یائسگی آقایان می پردازیم:

همانطور که گفتیم یائسگی در مردان به دلیل توقف تولید و ترشح هورمون جنسی تستسترون رخ می دهد، از این رو پزشکان متخصص درمان نشانه ها و عوارض یائسگی را استفاده از اشکال مختلف این هورمون می دانند.
هورمون تستسترون به چند صورت که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم قابل استفاده است:

  • تزریق آمپول
  • مصرف قرص
  • استعمال ژل

لازم به ذکر است که استفاده از اشکال دارویی هورمون تستسترون باید تحت نظر پزشک و با دز مشخص انجام شود زیرا مصرف بیش از حد این هورمون عوارض جدی و جبران ناپذیری همچون ایجاد سرطان پروستات و اختلال در دیگر اندام های سیستم تولید مثل و تناسلی را به دنبال دارد.
توصیه می شود آقایان با مشاهده نشانه هایی که در همین مقاله بیان کردیم به پزشک متخصص مراجعه کنند تا مشکل اصلی آن ها شناسایی و درمان به موقع آغاز شود.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع یائسگی مردانه پرداختیم و اطلاعاتی در زمینه های علت و سن شروع یائسگی، نشانه و راه درمان و کنترل آن را بیان کردیم. به دلیل اینکه یائسگی می تواند علاوه بر مشکلات باروری، کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد، کنترل عوارض جسمی و روحی یائسگی از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه در رابطه با این موضوع نیاز به مشاوره تخصصی دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا یائسگی مردانه در همه آقایان رخ می دهد؟

خیر

آیا یائسگی مردانه برای سلامت جسمی آقایان مضر است؟

یائسگی در مردان هم عوارض جسمی دارد که می توان با مراجعه به پزشک آن ها را کنترل کرد و جای نگرانی ندارد

یائسگی مردانه در چه سنی رخ می دهد؟

یائسگی مردانه معوملا بعد از سن 50 سالگی رخ می دهد و هرچه که سن افزایش پیدا کند احتمال بروز آن هم بیشتر می شود. گاهی اوقات یائسگی در سنین پایین تر هم به عنوان یائسگی زودرس اتفاق می افتد

آیا یائسگی مردانه بر قدرت باوری تاثیر دارد؟

بله

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور