را های مقابله با دروغگویی نوجوانان

راه های مقابله با دروغگویی نوجوانان و علل آن

یکی از مشکلاتی که والدین در رابطه با فرزندان نوجوان خود دارند، دروغ گفتن مفرط آن ها می باشد. زمانی که دروغگویی نوجوانان چند بار در طول اکثر روزها تکرار می شود، نوجوان درگیر مشکل جدی دروغگویی است و این رفتار او اتفاقی نیست. گاهی اوقات دروغگویی خطرات جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال دارد به همین دلیل برخورد اصولی والدین با نوجوانانی که این مشکل را دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما در این مقاله به بررسی علل دروغ گفتن نوجوانان و همچنین راه های درمان آن می پردازیم زیرا دروغگویی نوجوانان مشکلی بسیار شایع در این رده سنی است و حل این مشکل نیازمند مطلع بودن والدین می باشد، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علل دروغگویی نوجوانان

علت دروغگویی نوجوانان

نوجوانان برای دروغ هایی که می گویند در ذهن خود دلایلی دارند که به نظر خود آن ها کاملا منطقی می باشد ولی در واقع دروغ گویی با منطق، معنی ندارد و در هر صورت کار اشتباهی است. در ادامه مطلب برخی از مهم ترین دلایل دروغگویی در نوجوانان را بیان می کنیم:

الگو پذیری از والدین و دیگر اعضای خانواده

گاهی اوقات والدین از دروغ گفتن فرزند نوجوان خود شکایت می کنند و دلیل قانع کننده ای برای رفتار فرزندشان در نظر ندارند در حالی که طی صحبت با نوجوان آن ها مشخص می شود که دروغگویی در میان والدین و دیگر اعضای خانواده او کاملا شایع و رفتاری عادی می باشد. در اینگونه موارد نوجوان تصور می کند که برای سرپوش گذاشتن بر کارهای اشتباه خود و یا اجتناب از توضیح ندادن کارهای روزمره می تواند همچون والدین دروغ بگوید و هیچ عواقب و مجازاتی هم در انتظارش نباشد. بنابراین والدین برای پیشگری از دروغگویی نوجوانان باید الگوی صداقت برای فرزند خود باشند زیرا نوجوانان اولین رفتارهایی که می بینند و از آن ها تاثیر می پذیرند، رفتار والدین می باشد.

دروغگویی برای حفظ عواطف و احساسات

نوجوانی سن شکوفا شدن احساسات افراد می باشد. این عواطف می تواند درمورد والدین، دوستان، اعضای خانواده و یا یک رابطه عاشقانه با جنس مخالف باشد. درواقع نوجوان این تصور را در ذهن خود دارد که من قبلا با چنین حسی نسبت به دیگران مواجه نشده ام پس بیان کردن آن کار اشتباهی است و به این ترتیب برای پنهان کردن حس خود و یا رابطه ای که با فردی دیگر دارد دچار دروغگویی می شود. در این مورد از دلایل دروغگویی نوجوانان، گاهی آن ها برای ابراز احساسات خود کارهایی را انجام می دهند ولی دلیل اصلی انجام آن کار را به والدین خود توضیح نمی دهند و به این دلیل مرتکب دروغ گفتن می شوند.

دروغگویی برای انجام کاری که اجازه نداشتند

همه خانواده ها خط قرمزهایی را برای فرزندان خود به خصوص نوجوانان مشخص کرده و آن ها را از انجام دادن یکسری کارها منع می کنند. در مرحله اول توجیه نکردن مناسب فرزندان برای وجود این خط قرمزها موجب تحریک شدن نوجوانان برای انجام چنین کارهایی می شود، پس اگر برای فرزندان خود انجام کارهایی را منع می کنید، دلایل منطقی آن را هم توضیح دهید. نوجوانان با دانستن اینکه چنین کارهایی از جانب خانواده ممنوع شده است و گاهی خودشان هم می دانند که عواقب کار نامطلوب می باشد، دست به انجام آن ها می زنند و برای جلوگیری از تنبیه و مجازات، مرتکب دروغگویی می شوند.

برای اطلاع از راه های جلوگیری از بزهکاری نوجوانان بر روی لینک کلیک کنید.

دروغگویی برای انجام کاری پرخطر

دروغگویی نوجوانان و انجام کارهای پرخطر

مواردی هم در رابطه با دروغگویی نوجوانان وجود دارند که این افراد انجام کارهایی خطرناک را بی خطر می دانند و تصور می کنند با انجام دادن چنین کارهایی اتفاقی برای آن ها رخ نمی دهد و هر موقع که بخواهند می توانند از انجام آن کار دوری کنند. از جمله این موارد می توان مصرف الکل، مواد مخدر و کشیدن سیگار را نام برد. متاسفانه مصرف پنهانی چنین مواردی و تشویق توسط دوستان نوجوانان موجب وابستگی آن ها شده و می تواند زمینه ساز اعتیاد باشد.

دروغگویی برای دوری از مشکلات و بحث با والدین

یکی از مهم ترین مشکلاتی که والدین با نوجوانان خود دارند، بحث کردن های طولانی مدت و همراه با تنش درباره موضوعات مختلف است. نوجونان با ورود به سن بلوغ، پرخاشگر می شوند و دوست دارند والدین نظر آن ها و کارهایی که انجام می دهند را تایید کنند. در اکثر موارد این تایید انجام نمی شود و منجر به دخالت والدین در همه امور نوجونان می شود. پیگیری روند درسی و تحصیلی یکی از حساسیت های والدین نسبت به فرزندان است. گاهی نوجوانان دچار افت تحصیلی می شوند و یا اینکه به طور منظم در مدرسه حضور پیدا نمی کنند و برای پنهان کردن این کار دچار دروغگویی می شوند.

دروغگویی برای حفظ حریم خصوصی

دوره نوجوانی با شکل گیری یک حریم خصوصی جدی همراه است. حریمی که شامل معاشرت با دوستان، تفریح های جدید، وسایل خصوصی و خیلی از موارد دیگر می شود. نوجوانان تمایلی به بازگو کردن این موارد ندارند و دلیلی برای معرفی کردن دوستان جدید خود، جاهایی که می روند و یا میزان پولی که خرج می کنند در ذهن خود ندارند. والدین در رابطه با دوستان و معاشرت های جدید نوجوانان خود حساسیت نشان می دهند و گاهی هم از توضیح ندادن فرزند خود دچار عصبانیت می شوند، نوجوانان برای دوری از این تنش ها و یا کلا بازگو نکردن کارهای جدید و حریم خصوصی خود دچار دروغگویی می شوند.

دروغگویی برای ایجاد استقلال

نوجوانان با اتمام دوره کودکی و ورود به دوره نوجوانی، تمایل دارند همچون والدین و بزرگتر های خود رفتار کنند و اولین راهی که برای این کار در نظر می گیرند، نشان دادن استقلال خود به خانواده است. دوست دارند تنهایی خرید کنند، به تنهایی برای کارهای مهم زندگی تصمیم بگیرند، تنها به مسافرت بروند و خیلی از کارهای دیگر. برخی از نوجوانان برای این تصمیم گیری های یک نفره و تنها مجبورند به خانواده خود دروغ بگویند.

دروغگویی برای دور زدن قوانین والدین

دروغگویی نوجوانان برای دور زدن قوانین

درصد بالایی از جمعیت نوجوانان تصور می کنند قوانینی که والدین برای زندگی آن ها در نظر گرفته اند کاملا ناعادلانه است، آن ها هیچگونه آزادی عملی ندارند، مثل یک کودک با آن رفتار می شود و از طرفی تمایل دارند کارهای مورد علاقه خود را انجام دهد، پس برای دور زدن قوانین والدین دروغ گفتن را انتخاب می کنند.

لازم به ذکر است که نوجوانان دروغگویی را به شیوه های مختلف انجام می دهند. در ادامه مطلب به این روش ها اشاره می کنیم:

  • دروغگویی با اختیار: مهم ترین نوع دروغگویی نوجوانان که بر روابط آن ها با والدین تاثیر منفی می گذارد با اختیار دروغ گفتن است، یعنی این افراد عمدا و با اختیار کامل یک روند و داستان جدید برای کاری که انجام داده اند بیان می کنند و مرتکب دروغ گفتن می شوند.
  • دروغگویی با اجتناب: نوع دیگری از دروغگویی نوجوانان با اجتناب از صحبت کردن درباره موضوع مورد هدف انجام می شود. یعنی این افراد برای دور کردن والدین خود از کاری که پنهانی انجام داده اند از صحبت کردن درباره آن خودداری و اجتناب می کنند.
  • دروغگویی با حذف: در این روش از دروغگویی نوجوانان افراد با حذف قسمتی از یک ماجرا که می دانند والدین نسبت به آن حساس هستند و بیان کردن آن قسمت منجر به ایجاد بحث و تنش می شود، مرتکب دروغگویی می شوند.

راه حل های دروغگویی نوجوانان

شاید تعدادی از والدین تصور کنند که با اعتراف گیری از فرزندان خود و تنبیه و مجازات کردن آن ها می توان برای همیشه مشکل دروغگویی نوجوانان را ریشه کن کرد، در حالی که این تصور اشتباه بوده و ممکن است نوجوان را نسبت به تنبیه، شجاع کند و به دروغگویی خود ادامه دهد. برای درمان دروغگویی نوجوانان باید راه حل های اصولی را به کار برد، ما در ادامه مطلب برخی از این راه حل ها را برای اطلاع هرچه بیشتر والدین بیان می کنیم:

علاقمند به صحبت با فرزندان خود باشید

با علاقه صحبت کردن برای درمان دروغگویی نوجوانان

وقتی نوجوانان متوجه علاقه و توجه والدین به صحبت های خود می شوند، تمایل دارند هر آنچه که در زندگی برایشان اتفاق می افتد را به والدین خود توضیح دهند و هیچ موضوعی را پنهان نکنند، همچنین از طریق مشورت با آن ها برای کارهای خود تصمیم بگیرند. پس زمانی که فرزندتان در حال صحبت کردن است با علاقه به او توجه کنید و از به کار بردن الفاظی همچون به من ربطی ندارد و به خودت مربوط می شود اجتناب کنید.

برای اطلاع از شیوه رفتار صحیح با نوجوانان بر روی لینک کلیک کنید.

الگوی صداقت و راستگویی باشید

همانطور که گفتیم نوجوانان اولین رفتارهایی که می بینند و الگو می پذیرند، رفتار والدین است. بنابراین والدین برای پیشگیری از رخ دادن دروغگویی نوجوانان از دروغ گفتن پرهیز کنند حتی اگر در ذهن خود آن دروغ را کوچک و بدون عواقب می دانند.

خوب گوش کنید، سپس واکنش نشان دهید

گاهی اوقات صبر نکردن والدین برای اتمام صحبت های نوجوانان و برداشت ناصحیح از کاری که انجام داده اند موجب برانگیختن آن ها شده و بحث و تنش رخ می دهد، بنابراین نوجوان ترجیح می دهد برای قضاوت نشدن ناصحیح، دروغ بگوید. پس یکی از راه های جلوگیری از مشکل دروغگویی نوجوانان مسلط بودن والدین به رفتارشان است و بهتر است اجازه دهند صحبت فرزندشان تمام شود.

برای اطلاع از مشاوره فرزند پروری بر روی لینک کلیک کنید.

قوانین خاصی را برای مجازات دروغگویی مشخص کنید

وقتی نوجوانان با قوانین از قبل مشخص شده برای مجازات رو به رو نباشند، ممکن است تصور کنند که در خانواده آن ها دروغگویی کار منفی تلقی نمی شود و مجازاتی هم در انتطارش نیست. پس برای تربیت فرزندان خود حتما برای هر کار اشتباه مجازات مشخص شده در نظر بگیرید.

مچ گیری و اعتراف گیری غیر مستقیم نداشته باشید

اعتراف گیری برای درمان دروغگویی نوجوانان

در مواقعی که والدین از دروغگویی فرزند خود مطلع هستند ولی غیر مستقیم در حال اعتراف گرفتن از او می باشند، نوجوان دچار درگیری ذهنی می شود که چرا والدین من به دروغ می گویند که مطلع نیستند و فقط به فکر تخریب شخصیت من می باشند. این فاصله افتادن بین والدین و نوجوانان زمینه ساز دروغگویی های بیشتر می شود.

برای اطلاع از تاثیر مشکلات خانوادگی بر آینده فرزندان بر روی لینک کلیک کنید.

قدرت شنیدن دلیل واقعی دروغگویی را داشته باشید

در برخی از موارد نوجوانان کارهایی را انجام می دهند که برخلاف عقاید و اصول والدین می باشد در حالی که آن کار هم درست و منطقی می باشد. نوجوانان در این مواقع برای جلوگیری از تخریب شدن رابطه خود با والدین مجبور به دروغ گفتن هستند. پس بهترین راه در حل اینگونه مشکلات، بالا بردن قدرت شنیدن عقاید جدید و درست نوجوانان توسط والدین است.

از لفظ دروغگو برای خطاب به نوجوانان استفاده نکنید

مورد خطاب قرار گرفتن مداوم نوجوانان سبب تلقین به آن ها می شود. نوجوان دچار عادی انگاری شده و موضوع دروغگویی برایش بی اهمیت می شود.

دلیل اصلی دروغگویی نوجوان را پیدا کنید

تا زمانی که دلیل اصلی این مشکل پیدا نشود، راه حل درست هم برای آن به کار برده نمی شود. بنابراین در مرحله اول این سوال را از خود بپرسید که چرا فرزند ما نیاز به دروغگویی داشته و به دنبال پیدا کردن جواب آن باشید.

برای اطلاع از روش های حل مشکلات خانوادگی بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است برای درمان مشکلات دروغگویی نوجوانان مراجعه به مشاور و برگزاری جلسات مشاوره ای جداگانه برای والدین، فرزندان و جلسات مشترک، راهی اصولی و سریع می باشد که مشکل اصلی شناسایی شده و راه حل های متناسب با مشکل و شرایط خانواده به آن ها توصیه می شود. مشکلات رفتاری نوجوانان در هر زمینه ای می توانند از طریق توصیه های اصولی توسط مشاوره بر طرف شوند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در زمینه مشکل دروغگویی نوجوانان به شما عزیزان توضیح دهیم و برخی از علل دروغگویی و راه حل های آن ها را هم بیان کنیم. مشکلات رفتاری نوجوانان بسیار شایع می باشند و هر نوجوان با توجه به شرایطی که دارد دچار برخی از این مشکلات می شود و حل آن ها مستلزم همراهی خانواده به دور از ایجاد تنش می باشد. چنانچه به مشاوره تخصصی در این زمینه نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا دروغگویی نوجوانان به بزرگسالی هم منتقل می شود؟

بلعف در صورتی که این مشکل اصولی بر طرف نشود امکان ادامه دار شدن هم دارد

آیا دروغگویی نوجوانان موجب ایجاد آسیب های اجتماعی می شود؟

بله

آیا دروغگویی در نوجوانان قابل درمان است؟

بله، با مراجعه به مشاور و روانشناس این مشکل قابل درمان است. حل دروغگویی نوجوانان نیازمند همکاری خانواده هم می باشد.

آیا دروغگویی در نوجوانان می تواند ناشی از الگو پذیری از دیگران ابشد؟

بله، گاهی اوقات نوجوان متوجه می شود که اطرافیان او برای انجام کارها و رسیدن به خواسته های خود دروغ می گویند پس او هم به این کار ترغیب می شود

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور