رابطه جنسی در خواب
رابطه جنسی در خواب

رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا چیست و چه علائمی دارد؟

آیا تا بحال چیزی در مورد سکسومنیا شنیده اید؟ سکسومنیا همان اختلال رابطه جنسی در خواب است که در آن شخص در حالی که در خواب عمیق فرو رفته، رفتارهای جنسی را از خود بروز می دهد اما وقتی بیدار می شود چیزی از این رفتارها بخاطر نمی آورد. گر چه این اختلال نادر است اما به دلیل آسیب زا بودن آن، بایستی افراد مبتلا بدانند که علائم و نحوه درمان اختلال رابطه جنسی در خواب چیست؟

در این مقاله اطلاعات مفیدی را در مورد این نوع اختلال خواهیم آموخت و بسیاری از جوانب ابهام آمیز آن برایمان مرتفع می شود. با این حال، چنانچه خود یا یکی از نزدیکانتان با سکسومنیا مواجه شده و می خواهید هر چه سریعتر برای درمان اقدام نمائید، می تواند با کارشناسان و روانشناسان ما تماس گرفته و در اسرع وقت راهنمایی دریافت نمائید.

رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا چیست؟

رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا چیست؟

هر کسی در طول زندگی ممکن است حداقل برای یکبار خواب هایی با محتوای مسائل جنسی را دیده باشد که البته عمدتا دلیل آن تفکرات و اتفاقاتی است که در طول روز بر او گذشته است.

اما این به معنای یک اختلال همچون اختلال سکسومنیا نیست. در سکسومنیا، شخص در حالی که به خواب عمیق رفته است، شروع به رابطه جنسی در خواب با خود یا دیگری می کند. یعنی یا به طور عملی دست به خودارضایی و استمناء می زند یا آنکه در تلاش می کند با شخص دیگری سکس داشته باشد. در ادامه با توضیحات بیشتر، اطلاعات بیشتری درباره این موضوع کسب خواهیم کرد.

علائم رابطه جنسی در خواب چیست؟

علائم رابطه جنسی در خواب چیست؟

هر فردی ممکن است به شکل متفاوتی علائم رابطه جنسی در خواب را بروز دهد و این تفاوت بیشتر از نوع خوابی که می بیند ناشی می شود اما در مجموع خود شخص از این علائم آگاه نیست و به صورت ناخودآگاه آن ها را انجام می دهد. حتی امکان دارد که در عین خواب چشمانش باز باشد و حرکات جنسی انجام دهد.

  • نوازش کردن
  • تنفس های عمیق
  • خودارضایی
  • صداهای جنسی
  • حرکات جنسی
  • راه رفتن در خواب یا صحبت کردن
  • مشکل در بیدار شدن در خواب
  • به یاد نیاوردن آنچه در خواب دیده است
  • حرف های جنسی
  • احتمال کبودی در ناحیه تناسلی

علت اختلال رابطه جنسی در خواب

هنوز دقیقا مشخص نشده است که علت و منشا سکسومنیا چیست و پی بردن به این مسئله نیازمند تحقیات بیشتری است. با این حال یک سری عوامل احتمال بروز چنین پدیده ایی را بیشتر می کنند که به شرح زیر می باشند.

  • مصرف قرص خواب. استفاده از این قرص ها بویژه در دوزهای بالا با برخی اختلالات همچون صحبت کردن، راه رفتن در خواب و همچنین اختلال رابطه جنسی در خواب ارتباط دارد.
  • داشتن سابقه پاراسومنیا ( راه رفتن در خواب). احتمال اینکه افراد دارای اختلال پاراسومنیا دچار سکسومنیا شوند، بیشتر از افرادی است فاقد این نوع اختلال می باشند. 
  • مصرف مواد مخدر و همچنین سوء مصرف الکل احتمال ابتلا به سکسومنیا و پاراسومنیا را بیشتر می‌کند
  •  داشتن استرس و اضطراب بالا
  •  ابتلا به انواع افسردگی های مزمن و اساسی
  •  داشتن سابقه صرع و تشنج در هنگام خواب
  •  خستگی زیاد
  •  نبود شرایط مناسب برای خواب اعم از سر و صدا، نور زیاد یا کم و پرخوری قبل از خواب
  •  برخورداری از برخی سوابق پزشکی در مواردی همچون میگرن، سندروم روده، بیماری رفلاکس معده، بیماری پارکینسون، آسیب به سر کولیت، اولسراتیو و بیماری کرون
  • مصرف برخی داروهای خاص

آیا سکسومونیا عواقب بدی دارد؟

آیا سکسومونیا عواقب بدی دارد؟

شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که تجربه رابطه جنسی در خواب یک امر بی خطر است که پس از بیدار شدن تمام اثرات آن فراموش می شود. اما قضیه به این سادگی ها هم نیست. هر نوع اختلالی اگر مورد درمان قرار نگیرد می تواند آسیب زا و خطرناک باشد.

به عنوان مثال، یکی از نکات منفی که در سکسومونیا ممکن است رخ دهد، تجاوز یا رفتارهای جنسی ناآگاهانه به فردی است که در نزدیکی ما قرار دارد. این فرد می تواند همسر و حتی یکی دیگر از اعضای خانواده یا یک دوست باشد.

چرا که شخص واقعا به آنچه که انجام می دهد آگاهی ندارد. حتی ممکن است که در حضور افراد دیگری، شروع به خودارضایی کنند و نعوذ را نیز تجربه نماید. در چنین شرایطی اگر اطرافیان ماجرا را برای او بازگو کنند، بسیار احساس خجالت و پشیمانی خواهد کرد. در نتیجه نتایج روانی بدی را به دنبال خواهد داشت.

متاسفانه حتی دیده شده است که سکسومونیا منجر به از دست دادن پرده بکارت دختران به علت خودارضایی در خواب شده و این ضربات بدی را به آن ها وارد نموده است.

تفاوت سکسومونیا با پاراسومنیا

تفاوت سکسومونیا با پاراسومنیا

اختلال سکسومنیا یکی از انواع اختلال پاراسومنیا به شمار می رود. پاراسومنیا به معنای اختلال خواب یا خواب پریشی است که در آن شخص مبتلا حین خواب حرکات غیر نرمالی را انجام می دهد. از آنجا که رابطه جنسی در خواب نیز طبیعی به شمار نمی آید، احتمال بسیاری آن را پاراسومنیا تصور می کنند.

این در حالی است که گر چه این دو با یکدیگر شباهت هایی همچون به یاد نیاوردن رفتارها پس از بیداری دارند اما در اصل با یکدیگر متفاوتند. در خواب پریشی، فرد ممکن است رفتارهایی همچون حرف زدن، راه رفتن، خوراکی خوردن، در بستن، بالا رفتن از پله، فرار کردن از دست یک هیولای خیالی و … را تجربه کند.

بعلاوه، انواع پاراسومنیا در مراحل مختلفی از خواب روی می دهد. خواب در واقع چهار مرحله اصلی دارد. در مرحله اول ما یک خواب بسیار سبک را تجربه می کنیم و در مرحله دوم وارد فاز چرت زدن می شویم. اما در مرحله سوم و چهارم که دقایقی بعد رخ می دهد، سیستم ایمنی و انرژی بدن افزایش می یابد. سپس خواب عمیق شده و چرخش سریع چشمان شروع می شود ( چیزی حدود 90 دور در دقیقه ) که ما را برای خواب دیدن آماده می کند.

سکسومنیا غالبا در مراحل سوم و چهارم اتفاق می افتد که هنوز شخص درگیر خواب بدن نشده است. یعنی بخشی از مغز که مسئول کنترل کردن دیدگاه، احساسات و دید می باشد، در طول سکسومنیا بیدار می ماند، اما قسمتی که وظیفه کنترل تصمیم گیری و عقلانیت را به عهده دارد، خواب است. به همین دلیل هم پس از بیداری چیزی در مورد رابطه جنسی در خواب بخاطر نمی آید.

نحوه تشخیص سکسومنیا

متاسفانه اغلب افرادی که به دفعات تجربه رابطه جنسی در خواب داشته اند، کمتر برای آگاهی از علت یا روش های درمانی به درمانگران و یا متخصص مراجعه می کنند. زیرا معمولا از بازگو کردن چنین مسئله ایی احساس شرمندگی دارند، درحالی که این امر به طور ناخودآگاه رخ می دهد و غالبا قابل درمان می باشد.

به همین دلیل قبل از هر چیز نیاز است که خود شخص یا فردی از نزدیکان که به این موضوع پی برده است، از متخصص کمک بخواهد تا او آن ها را راهنمایی کند.

متخصصان نیز برای تشخیص سکسومنیا، از مطالعه بر روی خواب فرد مورد نظر شروع می کند تا آنچه را که می گذرد مورد بررسی قرار دهد. در این روش از نوار مغزی برای ثبت امواج مغزی استفاده خواهد شد و الگوهای تنفس، ضربان قلب، حرکات دست و پا و اصوات به دقت سنجش می شوند.

گاهی ممکن است در یک آزمایش رابطه جنسی در خواب اتفاق نیفتد که در چنین مواقعی مطالعه بر روی چند خواب انجام می شود. علاوه بر این، توصیفاتی که همسر یا شریک جنسی ارائه می دهد نیز به تشخیص این اختلال کمک می کند.

نحوه درمان رابطه جنسی در خواب

نحوه درمان رابطه جنسی در خواب

اولین قدم برای رها شدن از اختلال رابطه جنسی در خواب مراجعه به یک متخصص است. این درمانگران با توجه به علائمی که در شما وجود دارد و پرسیدن سوالاتی برای یافتن علت های احتمالی، تصمیم می گیرند که چه نوع درمانی را اتخاذ نمایند.

همچنین، انجام معاینات بالینی نیز در این زمینه کمک کننده است. رایج ترین شیوه های درمان رابطه جنسی در خواب عبارتند از تغییر سبک زندگی، ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر برای معتادان، رعایت مسائل بهداشتی و در موارد حادتر، تجویز دارو می باشد.

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم تا در این مقاله به هدف خود یعنی آگاهی سازی در مورد اینکه رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا چیست و چه علائمی دارد؟ رسیده باشیم.

اگر همچنان، فکر می کنید که به اطلاعات بیشتری نیازمندید و یا از مشکلات این چنین رنج می برید، می توانید از طریق تماس تلفنی و یا به شکل آنلاین، از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید. همکاران ما در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب آماده پاسخگوی به همه دوستان گرامی هستند.

رابطه جنسی در خواب یا سکسومنیا چیست؟

در سکسومنیا، شخص در حالی که به خواب عمیق رفته است، شروع به رابطه جنسی در خواب با خود یا دیگری می کند.

علائم رابطه جنسی در خواب چیست؟

نوازش کردن، تنفس های عمیق، خودارضایی، صداهای جنسی، حرکات جنسی، راه رفتن در خواب یا صحبت کردن، مشکل در بیدار شدن در خواب، به یاد نیاوردن آنچه در خواب دیده است، حرف های جنسی، احتمال کبودی در ناحیه تناسلی از مهم ترین علائم این اختلالند.

چگونه می توان رابطه جنسی در خواب یا همان سکسومنیا را درمان کرد؟

رایج ترین شیوه های درمان رابطه جنسی در خواب عبارتند از تغییر سبک زندگی، ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر برای معتادان، رعایت مسائل بهداشتی، و در موارد حادتر، تجویز دارو می باشد.

آیا رابطه جنسی در خواب می تواند عواقب بدی داشته باشد؟

بله. در این مقاله در مورد عواقب آسیب زای احتمالی این اختلال صحبت شده است.

3.7/5 - (4 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور