نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟
نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

در صورتی که شما در دوران بارداری مصرف مواد مخدر داشته اید، احتمالا بایستی نگران وابسته شدن جنین خود به این مواد باشید و بدانید که نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟ بهتر است 23 نشانه برای تشخیص اعتیاد نوزاد را بشناسید تا راحت تر به تشخیص این موضوع دست یابید. بخشی از مشکلات نوزادان تازه متولد شده مربوط به موارد جسمانی یا فیزویولوژی می باشد و برخی دیگر نیز به جنبه های روانی اشاره دارد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در ارتباط باشید.

پاسخ به این سوال که نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟ بستگی به نوع مصرف مواد مخدر توسط مادر خواهد داشت. در صورت نیاز و مشاهده برخی از نشانه ها در کودک، لازم است برای بستری شدن وی اقدام شود و یا اینکه تحت درمان قرار بگیرد. دقت داشته باشید که در مواردی لازم است مادر به هیچ عنوان به نوزاد خود شیر ندهد و تشخیص این مسائل به پزشک معالج بستگی خواهد داشت.

پاسخ جسمانی به سوال نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

پاسخ جسمانی به سوال نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

در صورت استفاده از مواد مخدر مادر در دوران بارداری، امکان دارد که این مواد از راه جفت عبور کرده و به جنین انتقال پیدا کند. جفت وظیفه رساندن مواد مغذی به جنین را دارد. حال اگر اعتیاد در بارداری به نحوی باشد که مواد مخدر به جفت راه یابد، اندام های جنین در حال رشد آسیب خواهد دید. متاسفانه گاهی این آسیب ها غیرقابل جبران می باشد.

میزان آسیب به نوع ماده مصرفی توسط مادر و همچنین میزان مصرف آن بستگی خواهد داشت. در پاسخ به این سوال که نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟ باید بگوییم که بر اساس علم پزشکی، معیارهای خاصی در بارداری جهت تعیین سلامت جنین وجود دارد که در رشد او تاثیر گذار خواهند بود.

پس از تولد نیز نوزادان علائم جسمانی و رفتاری ناشی اثرات مخرب مواد مخدر را نشان خواهند داد که در ادامه به تمامی این علائم اشاره خواهیم نمود. در صورت مصرف مواد مختلف و همچنین میزان آن می تواند این علائم قوی یا شدید باشد.

یکی از موارد تاثیر گذار بر نوزاد، مصرف آخرین بار مواد مخدر توسط مادر می باشد. علائم کوتاه مدت و بلندمدت خود را به صورت مختلف نشان می دهند. برای اطلاع دقیق از تاثیر مواد مخدر مختلف و زمان هر یک از آن ها می توانید با مشاوران ما به صورت تخصصی و خصوصی در ارتباط باشید. مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود.

پاسخ کامل به سوال نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

حال که در توضیحات بالا تا حدودی متوجه میزان احتمال تاثیر مواد اعتیاد آور و مخدر شدیم، خوب است که ابتدا در مورد ماهیت این اثرات آگاه شویم، چرا که خانم های درگیر در چنین مسائلی به علت نگرانی بیش از حد دچار استرس و اضطراب می شوند. سپس به اینکه نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟ بپردازیم.

تاثیر مواد افیونی بر نوزاد

زنان بارداری که مواد اصلی مصرف می کنند، گاهی پس از مصرف مواد مخدر دچار مرده زایی و سقط جنین می شوند. سندروم محرومیت جدید در مادر باعث افزایش فعالیت های عضلانی می شود که این مسئله افزایش میزان سوخت و ساز و مصرف اکسیژن را در پی دارد. همین مسئله باعث افزایش نیاز جنین به اکسیژن می شود و با توجه به اینکه این اکسیژن تامین نمی شود، باعث هایپوکسی جنین می‌شود.

از جمله عوارض مادر معتاد نوزاد، می توان به وزن پایین حین تولد و نارسی او اشاره نمود. این دسته از نوزادان لازم است حتماً توسط پزشک و مواردی همچون آسفیکسی، خونریزی داخل جمجمه ای، محرومیت تغذیه ای، هایپوگلایسمی، هایپوکلسمی، سپتیسمی و هایپربیلی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت محرز شدن آن، تحت نظارت و درمان قرار گیرند.

اثرات مصرف نیکوتین در جواب به سوال نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

پاسخ کامل به سوال نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

با توجه به عبور مواد نیکوتین و همچنین مواد مخدر مادر در دوران جنینی، عوارض سیگار کشیدن باعث سقط جنین به صورت خود به خودی و یا تاخیر در رشد و وزن هنگام تولد می شود. این مورد به نام سندروم تنباکویی جنینی معروف است. در این صورت نیاز به مداخلات دارویی خواهد داشت. از جمله عوارض مصرف این ماده می توان به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و فشار نور اشاره نمود.

علائم اعتیاد در نوزادان
• گریه کردن با صدای بلند• عصبی بودن• رعشه
• تشنج• تبتعریق زیاد
• استفراغ• اسهال• لکه لکه شدن پوست نوزاد
• اختلالات خواببی‌اشتهایی• کم‌آبی بدن
• کوچک بودن سر نوزاد• بدشکلی‌های دندانی• تأخیر در رشد
• ناتوانی ذهنی• مشکلات کلیوی• مشکلات قلبی
• نقص در هماهنگی• مشکلات گفتاری و حرکتی• بدشکلی دست و پا یا انگشتان
• پایین بودن میزان قد و وزن• اختلال‌های رفتاری 

عوارض مصرف الکل برای جنین

در بین تمامی مواد مخدر مصرفی زنان باردار، الکل را می توان تاثیر گذار ماده از نظر طول عمر دانست. چراکه تاثیرات ناشی از مصرف الکل به صورت بالقوه برجای خواهد بود. همچنین مصرف این ماده در دوران بارداری منجر به سندروم جنین می شود.

در پاسخ به سوال نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟ در رابطه با مصرف الکل که می توان آن را ماده مخدر نامید. اما با توجه به تاثیری که این ماده اعتیاد آور خواهد داشت و می توان از جمله مواد اعتیاد آور دانست که ترک اعتیاد آن بسیار سخت تر از سایر مواد دیگر می باشد.

محرک های شبه آمفتامینی

سوء مصرف آمفتامین ها در دوران بارداری با عوارض جنینی بالقوه همراه می باشد. این محرک ها متاسفانه به راحتی از جفت عبور می کنند.

در تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص شد نوزادانی که در معرض مصرف این ماده در داخل رحم قرار داشتند، حجم ساب- کورتیکال کوچکتر و نقایص عصبی- شناختی گزارش شد که تاثیر نوروتوکسیک متآمفتامین بر تکامل مغز و همچنین تغییرات شیمیایی و متابولیک کودکان تاثیر گذار باشد و این مورد از جمله 23 نشانه برای تشخیص اعتیاد نوزاد می باشد.

23 نشانه برای تشخیص اعتیاد نوزاد برای بنزودیازپین ها

23 نشانه برای تشخیص اعتیاد نوزاد برای بنزودیازپین ها

با توجه به اینکه اثرات تراتوژنیک قطعی نمی باشد و هنوز تحقیقات انجام شده در این رابطه اثرات تراتوژنیک برای افزایش ناهنجاری تعیین نکرده است. سندرم پرهیز نوزادی در نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند و مصرف کننده مواد افیونی و بنزودیازپین ها می باشند مسیر طولانی تری برای سندروم خواهند داشت. در ادامه برای شما کلیه موارد مهم را توضیح خواهیم داد.

عوارض مصرف مواد مختلف در پاسخ به سوال نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟

نوع مادهعوارض بارداریعوارض نوزادیعوارض طولانی مدت
نیکوتینسقط خودبخودی

زایمان زودرس

پارگی زودرس پردههاجفت سرراهیکندگی جفتتأخیر رشد داخل رحمیوزن کم تولد

افزایش مرگ و میر نوزادی

 

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

آسم کودکی

 

مشکلات رفتاری

اختلال نقص توجه و بیش فعالی

ماری جوانااثرات غیریکدستاثرات عصبی، رفتاری:

 

کاهش توانایی آرام سازی خود، افزایش لرزش

خفیف و واکنش از جا پریدن، افزایش فعالیت

دست به دهان، تغییر الگوی خواب

به هم ریختن خواب شبانه

مشکلات رفتاری: بی توجهی، تکانش-گريه، بیش فعالی، بزهکاری و مشکلاتبرونی سازی، علایمافسردگی و اضطراب

هروئینزایمان زودرس

 تأخیر رشد داخل رحمی

وزن کم تولد

توکسمی

افزایش مرگ و میر حول و حوش

تولد

سندرم پرهیز نوزادی

خون ریزی بارداری و پس از زایمان

افزایش بی توجهی، بیش فعالی و

مشکلات رفتاری

دشواری در فرآیندهای جسمی،

اجتماعی، سازگار نمودن خود و

یادگیری

متادونسندرم پرهیز نوزادی

استرابیسم

آفتامین هافشار خون بارداری

تأخیر رشد داخل رحمی

مرگ جنینی

آنومالی های مادرزادی دستگاه اعصاب

مرکزی، قلبی، عروقی، شکاف کام و لب،

اعضاء

عوارض عصبی رفتاری: کاهش برانگیختگی

افزایش استرس و کیفیت حرکتی پایین (رابطه دوز– پاسخ)

مشکلات رفتاری
کوکائینسقط خودبخودی

پارگی زودرس غشاها

زایمان زودرس

تأخیر رشد داخل رحمی

کنده شدن جفت

آنومالی های مادرزادی: ناهنجاری های تناسلی – ادراری

افزایش گذرا در علایم و نشانه های

دستگاه اعصاب مرکزی و اتونومیک

وزن کم تولد، کاهش قد و دور سر(وابسته به دوز)

تأخیر زبان
توهم زاهاناهنجاری های مادرزادی: نقایص قلبی عروقی،

کلیه و مدولای اسفنجی

درمان نوزاردان متولد شده از مادران معتاد

درمان نوزاردان متولد شده از مادران معتاد

درمان نوزادان مواد مخدری که در دوران بارداری مصرف کرده‌اند، دسته یک خواهد بود. برخی از رایج ترین انوع درمان را می توان به شرح زیر اشاره نمود.

  • به حداقل رساندن نورهای زیاد و سر و صدا در محیط نوزاد
  •  افزایش توجه و مراقبت از نوزاد که شامل مواردی همچون نوازش، تماس پوستی مستقیم و همچنین تغذیه نوزاد از طریق افزایش شیر مادر (استفاده از شیر مادر برای نوزادنی که مادر آن ها مصرف کننده مواد نمی باشند).
  • مصرف داروهای مناسب برای نوزاد با توجه به نوع ماده مصرفی
  • استفاده از آرام بخش و مصرف آن برای نوزاد در صورتی که پزشک معالج تشخیص دهد و نیاز به درمان دارویی وجود داشته باشد.
  • در صورت مبتلا شدن مادران به مشکلات مادرزادی و یا رشدی، درمان جراحی یا دارویی و مشاوره بلند مدت نیاز دارند.

چه زمانی نوزاد متولد شده می تواند ترخیص شود؟

باید بگوییم که کودکانی که به تازگی متولد شده اند، در بخش NICU مورد معاینه قرار می گیرند. در صورتی که از علائم ترک اعتیاد اطمینان لازم را به دست آورند، زمان ترخیص مادر مشخص شده و این امکان برای آن ها به وجود خواهد آمد. نشانه هایی که می توان برای ترخیص کودک در نظر گرفت می توان به موادری از جمله اینکه:

  • به راحتی غذا می خورند.
  • اختلال خواب نداشته باشند.
  • امکان افزایش وزن برای کودک باید وجود داشته باشد.
  • سندروم روده تحریک پذیر کودکان به حداقل رسیده باشد.

خلاصه مطالب

در این مقاله تلاش کردیم تا به صورت کامل اطلاعاتی را در رابطه با اینکه نوزاد معتاد چه علائمی دارد؟ ارائه نماییم. به صورت اجمالی به 23 نشانه برای تشخیص اعتیاد نوزاد اشاره نمودیم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره اختصاصی در این رابطه می باشید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور