مشاوره روانشناسی بالینی
مشاوره روانشناسی بالینی

مشاوره روانشناسی بالینی

مشاوره روانشناسی بالینی بواسطه درک، پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات و همچنین کمک به آرامش ذهن و رشد شخصیتی، یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شاخه های علم روانشناسی محسوب می شود. روانشناسان بالینی در حوزه های مختلفی به ارزیابی علت و روش های رسیدگی به مشکلات افراد، زوج ها و خانواده می پردازند.

در این راستا، متخصصان بالینی از ابزارهای ارزیابی گوناگونی استفاده کرده و در تفسیر و توضیح آن ها مهارت دارند. از آنجا که در کشور ما هنوز شناخت دقیقی در مورد این رشته وجود ندارد و حتی گاهی آن را با روانپزشکی اشتباه می گیرند، این مقاله را به معرفی مشاوره روانشناسی بالینی اختصاص دادیم. همچنین، هموطنان گرامی می توانند برای دریافت اطلاعات در مورد بهترین مراکز، کلینیک ها و بیمارستان های دریافت این نوع مشاوره با همکاران ما تماس حاصل فرمایند.

مشاوره روانشناسی بالینی کودک

مشاوره روانشناسی بالینی کودک

روانشناس بالینی برای تمامی سنین از نوزادی تا دوران پیری درمان های مناسب ارائه می دهند. شاید برایتان عجیب باشد و بپرسید که یک نوزاد چرا نیاز به مشاوره پیدا می کند؟ جالب است بدانید که برخی از انواع اختلالات روانی و یا بیماری های جسمانی که ریشه روانی دارند، از همان نوزادی قابل تشخیص بوده و این غربالگری توسط مشاوره روانشناسی بالینی انجام می شود.

متاسفانه در برخی موارد، بی اطلاعی والدین در مورد اختلال موجود و عدم مراجعه بموقع نزد مشاور باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتر و همچنین درگیر شدن خود آنها با بیماری فرزندشان می شود. شاهد بودن در صحنه های تلخ و ترسناک یا تعرض به کودکان یکی از رایج ترین عوامل به وجود آورنده اختلال در دوران کودکی است.

در صورتی که اختلالات روانی به موقع درمان نشوند، همانند بیماری‌های جسمانی، سایر جوانب روح و روان را نیز درگیر می کنند. در اصطلاح روانشناسی تخصصی، زمانی یک مشکل، اختلال نامیده می شود که زندگی عادی و روزمره را مختل کرده و برای شخص یا اطرافیان آسیب زا باشد. بنابراین درمان چنین اختلالاتی بسیار ضرورت دارد.

مشاوره روانشناسی بالینی بزرگسالان

 علت مراجعه بزرگسالان به مشاوره روانشناس بالینی می تواند دامنه وسیعی از مسائل را در بر گیرد. گاهی ریشه اصلی مسئله، اتفاقاتی است که در دوران کودکی رخ داده است. کمک به حل مشکلاتی همچون استرس و اضطراب، فوبیا، انواع افسردگی، اختلالات ذهنی، اوتیسم، بیش فعالی و … از دیگر وظایف یک متخصص بالینی است.

یک مشاور بالینی برای شناخت انواع اختلالات روانی در افراد، از مصاحبه و همچنین پرسشنامه ها و آزمون های روانی استفاده می کند تا در مرحله اول، نسبت به اختلالات روانی تشخیص دقیقی داشته باشد و در اقدامات بعدی، فرد با اختلالات خود مواجه شود.

جلسات درمانی گاهی به صورت خانوادگی صورت می گیرد. زیرا در برخی موارد نیاز به تغییر شرایط محیطی است. همانند بچه های طیف اتیسم که شاید به نور حساسیت داشته باشند و یا برعکس، عاشق نور باشند. در چنین مواقعی، لازم است که خانواده نیز همکاری و آگاهی لازم را برای دستیابی به درمان داشته باشند.

خدمات روانشناسی بالینی

خدمات روانشناسی بالینی

مشاوره روانشناسی بالینی در چه زمینه هایی می تواند به افراد در حل مشکلات کمک نماید؟ همان طور که اشاره کردیم، مهمترین وظیفه ایی که یک فارغ التحصیل رشته روانشناسی بالینی بر عهده دارد، کار کردن بر روی انواع اختلالات روانی است. درمان مشکلاتی که ریشه روانی عمیق تری دارند از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود. در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

 درمان افسردگی

 برای همه ما در دوره ای از زندگی افسردگی به وجود می آید. البته در برخی از فصول، بروز نشانه های افسردگی تا حدی طبیعی است. به عنوان مثال، در فصل زمستان، اکثر افراد دچار افسردگی می شوند. یکی از علت‌های این مسئله، کمبود ویتامین دی ناشی از کاهش دریافت نور خورشید است.

افسردگی های گاه و بیگاه که برای تمام انسان‌ها به وجود می آید، درصورتی جای نگرانی ندارد که کوتاه مدت باشد و فرد را از زندگی عادی و روزمره خود ساقط نکند. در غیر این صورت، می تواند موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی در فرد گردد. برای مثال، اختلال در وزن، خواب، بی حالی، تغییر اشتها، بی قراری، گریه کردن های مداوم، نگرانی بیش از حد و…. شایع ترین مسائل یک فرد افسرده است.

 متخصص و مشاوره روانشناسی بالینی کمک می کند تا پس از شناخت دقیق و مصاحبه بالینی، میزان و نوع افسردگی مشخص شود. سپس با توجه به شخصیت و همچنین مشکلات به وجود آمده، به راه های درمان افسردگی می پردازد. بعلاوه، این متخصصان تلاش می کنند تا از عود و بازگشت مجدد به افسردگی جلوگیری شود.

 درمان وسواس

 درمان استرس توسط مشاوره روانشناسی بالینی

وسواس گاهی ریشه روانی و برخی اوقات نیز ریشه ارثی و ژنتیک دارد. اگر پس از بررسی و مصاحبه های مشاوره وسواس مشخص شد که این مسئله ریشه ارثی دارد، بایستی در کنار مشاوره فردی، حتما جلسات خانواده درمانی نیز برگزار شود تا این مشکل به صورت اساسی حل شود.

وسواس، انواع مختلف و شکل های متفاوتی دارد و در تمام موارد، افکار وسواسی برای فرد بسیار آزار دهنده هستند. بطوری که گاهی زندگی عادی را مختل کرده و شخص احساس درماندگی می کند.

کنترل کردن افکار وسواسی بسیار سخت و نگران کننده است. برخی اوقات لازم است که بر اساس تشخیص متخصص بالینی، از دارو درمانی در کنار روان درمانی جهت کمک بیشتر و تسریع در روند بهبود استفاده شود. انجام تمرین ها و اقدامات مشاوره روانشناسی بالینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 درمان استرس توسط مشاوره روانشناسی بالینی

همه ما ممکن است در شرایط مختلف، دچار استرس های گاه و بی گاه شویم. این استرس‌ها در بسیاری از موارد مثبت و کمک کننده خواهد بود و برای به حرکت درآوردن ما به سمت پیشرفت یا بهبود اوضاع لازمند. اما استرس چه زمانی نیاز به درمان دارد؟

اغلب اوقات، منبع استرس برای ما شناخته شده است و می دانیم که چرا چنین حالتی به ما دست داده است. اما برخی اوقات، منبع استرس مبهم و نامشخص می باشد و وظیفه مشاوره روانشناسی بالینی است که آن را تشخیص دهد. استرس را می توان به صورت فراگیر و یا کوتاه مدت دانست. اضطراب فراگیر، همانطور که از نام آن مشخص است، تمام ابعاد زندگی را در بر می گیرد و حتی ممکن است شخص، استرس در خواب را تجربه کند.

 یک مشاور بالینی تلاش می کند تا شدت این احساس را به حداقل ممکن برساند. روش های مختلفی برای درمان استرس وجود دارد و بسته به میزان، نوع و مدت زمان درگیر شدن با این مسئله، گاهی نیاز به دارو درمانی است تا بهبودی سریع تر حاصل شود.

اختلال هراس و فوبیا

مشاوره روانشناسی بالینی ختلال هراس و فوبیا

فوبیا را نباید با ترس اشتباه گرفت. ترس منبع مشخصی دارد و در بسیاری از موارد جهت حفظ ایمنی ما انسان ها بسیار ضروری می باشد. به عنوان مثال، اگر ما ترس از سوختن نداشته باشیم، هرگز از خود در برابر آن محافظت نخواهیم کرد. اما این ترس همانند سایر اختلالات روانی دیگر اگر بیش از حد باشد و زندگی عادی را دچار اختلال کند، باید درمان شود.

اما فوبیا، در واقع منبع یک نوع ترس بیش از حد است. به طوری که حتی تصور آن هم برای فرد بیم ناک می باشد و هرگز نمی تواند در موقعیت های مورد نظر ظاهر شود .فوبیا شکل های متعدد و متفاوتی دارد. ولی به طور کلی، ترس از ارتفاع، ترس از خون، ترس از اجتماع، ترس از پرواز، ترس از حشرات و… از رایج ترین انواع فوبیا به شمار می روند. گاهی این نوع اختلال ها به دلیل اتفاقات گذشته به وجود آمده است.

درمان اختلال پس از سانحه

 مشاهده صحنه های مرگ عزیزان در روحیه هر فردی تاثیر منفی خواهد داشت و می تواند منجر به بروز مشکلات و اختلالاتی همچون اختلال PTSD شود. افراد دچار اختلال پی تی اس دی درباره صحنه ترسناک، کابوس های شبانه می بینند. این تکرار به حدی است که دیگر توان زندگی عادی و روزمره را نخواهند داشت و از هر چیزی مشابه آن پرهیز می کنند.

صحنه های طبیعی و اتفاقات همانند سیل، زلزله و یا اتفاقات غیر طبیعی مثل تصادف، جنایت، قتل و جنگ از دیگر مواردی است که می تواند موجب اختلال پس از سانحه شود. درمان این نوع اختلالات توسط مشاوره روانشناسی بالینی نیز بسیار سخت و پیچیده است و نیاز به تخصص و مهارت بسیار زیادی خواهد داشت.

 تعداد جلسات درمانی برای اختلال سانحه بر اساس رویکرد درمانی و همچنین مشکلات فردی متغیر می باشد. اما آنچه بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد این است که فرد باید مجدداً بتواند به زندگی عادی خود بازگردد و از این عذاب ها رها شود.

اختلالات شخصیت

 از دیگر وظایف و همچنین کارکردهای روانشناسی بالینی، درمان اختلالات شخصیت می باشد. اختلالات شخصیت طیف وسیعی دارد. تعدادی از اختلالات به طور عمده ریشه ژنتیک دارند. مثلا، اختلال اسکیزوفرنی یک بیماری ارثی است که در سن خاصی خود را نشان می‌دهد و مداخلات درمانی را ضروری می‌کند.

مبتلا شدن به دیگر اختلالات روانی شخصیت، همانند اختلال دوقطبی به دلایل و شرایط زندگی و مشکلات موجود در آن به وجود می آید. در این شرایط، روان درمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد. البته ناگفته نماند که همکاری و عملی کردن روند رمان توسط خود شخص نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در غیر این صورت هیج متخصصی قادر به حل
هیچ مشکلی نخواهد بود
.

همچنین برای این اختلالت در صورت لزوم، دارو درمانی بایستی حتما در کنار روان درمانی استفاده شود. صرف بودن یک متخصص بالینی، نمی تواند به شما جهت حل مشکلات فردی و خانوادگی کمک کند و مهمترین مسئله، تخصص و
همچنین مهارت مشاوره روانشناسی بالینی برای درمان مشکلات شناخته شده است
.

همین الان با مشاورت صحبت کن

همین الان با مشاورت صحبت کن

 زمانی که ما انسان ها دچار مشکل جسمانی و یا روانی می شویم، استیصال و درماندگی آزارمان می‌دهد و به همین دلیل، به دنبال فردی خواهیم بود که بتواند به ما آرامش هر چند نسبی و کوتاه‌مدت را هدیه بدهد. گاهی برای دریافت این آرامش، با یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده صحبت می کنیم. اما این درمان ها کوتاه مدت بوده و ریشه مشکلات را از بین نمی برد.

ما در سایت دکتر فکر این امکان فراهم نموده ایم که از ساعت 8 صبح الی 12 شب در تمامی ایام کاری هفته از خدمات مشاوره و روانشناسی بالینی ما بهره مند شده و بتوانید به راحتی و سهولت هر چه بیشتر با مشاوران ما تماس حاصل نمایید. کافیست که برای این منظور، با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل نمایید. پس همین الان با مشاورت صحبت کن .

 نحوه دریافت خدمات مشاوره ای در مرکز دکتر به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می باشد. بنابراین با استفاده از هر یک روش‌های مورد نظر، می توانید به راحتی تماس حاصل نموده و کلیه خدمات را دریافت نمایید. مشاوران ما به شما کمک خواهند کرد که به راه حل درستی جهت رفع مشکلات برسید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با خدمات مشاوره روانشناسی بالینی ارائه نماییم. به راحتی می توانید با شماره گیری شماره های موجود در جدول زیر همین الان با مشاورت صحبت کن و مشکلات خودت رو مطرح کن. از هر روشی (حضوری، تلفنی و آنلاین) که مایل باشید، می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مشاوره روانشناسی بالینی چه خدماتی رو ارائه می کنه؟

درمان انواع اختلالت روانی شخصیت و همچنین مشکلات و اختلالات روانی فردی از جمله وظایف یک روانشاس بالینی محسوب میشه.

چطور می تونم خیلی سریع به مشاور دسترسی داشته باشم؟

برای اینکه بتونی همین الان با مشاورت صحبت کن لازمه اول باید وارد سایت بشی و با شماره های موجود در جدول سایت تماس بگیری.

نحوه درمان و تعداد جلسات مشاوره روانشناسی بالینی چگونه ایت؟

درمان های روانشناسی بالینی بسته به نوع مشکل، می تواند به صورت روان درمانی و دارو درمانی انجام شود. تعداد جلسات درمانی نیز بسته به رویکرد درمانی و میزان درگیر شدن فرد با مشکل بستگی داره.

یک مشاور بالینی چند درصد میتونه به رفع مشکلات کمک کنه؟

حل مشکلات فردی و خانوادگی نیاز به اقدام به موقع خواهد داشت و در کنار اون، باید فرد اراده لازمه رو برای حل مشکل داشته باشه.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور