تاثیر خودشناسی در ازدواج

اهمیت تاثیر خودشناسی در ازدواج

احتمالا تا به حال چندین مرتبه شنیده اید که هر فردی برای اینکه انتخابی درست انجام داده و ازدواج موفقی صورت بگیرد باید در مرحله اول خود را بشناسد و به خودشناسی در ازدواج برسد. جملاتی از این قبیل به معنای این است که تا انسان خود را نشناسد و نسبت به آنچه که علاقه دارد آگاه نشود نمی تواند شریک مناسبی برای زندگی مشترک انتخاب کند.

در علم روانشناسی و مشاوره راه های بسیاری برای رسیدن به خودشناسی وجود دارد که انتخاب فرد مورد نظر برای ازدواج را نیز از این طریق تسهیل می کنند. با توجه به اهمیت خودشناسی و ازدوج، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوع مهم خودشناسی در ازدواج بپردازیم و تعدادی نکته مهم را نیز بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

خودشناسی چه تاثیری بر روابط انسانی دارد؟

تاثیر خودشناسی در روابط انسانی

قبل از بیان هر توضیح دیگری بهتر است با مفهوم کلی خودشناسی بیشتر آشنا شویم، خودشناسی به معنای کسب مهارت شناسایی ویژگی های مختلف شخصیتی مانند علایق، سلیقه، رفتار، نوع معاشرت و… می باشد، یعنی در واقع از طریق خودشناسی هر فردی می تواند از آنچه که واقعا هست در بُعد روانشناسی آگاهی پیدا کند.

گاهی اوقات ممکن است از فردی سوال بپرسید که به چه نوع هنری علاقه دارد؟ یا اینکه تمایل به انجام چه نوع فعالیت های ورزشی داشته یا اینکه با فعالیت در زمینه های علمی حس بهتری پیدا می کند؟ شاید با جوابی همچون “نمی دانم” یا “تا به حال به چنین موضوعی فکر نکرده ام” مواجه شوید.

این موضوع دقیقا مصداق این است که فرد درمورد خودش به خودشناسی نرسیده و نمی داند چه نوع ویژگی های روحی، شخصیتی و علایقی دارد. متاسفانه بسیاری از افراد از این موضوع اطلاعی ندارند که اگر به خودشناسی برسند می توانند استعدادهای خود را شناسایی و شکوفا کرده و آینده درخشان را رقم بزنند، یا اینکه با رسیدن به خودشناسی در ازدواج می توانند انتخابی آگاهانه انجام داده و یک زندگی مشترک با حداقل میزان اختلاف نظر را آغاز نمایند.

بهتر است بدانیم خودشناسی در روابط انسانی می تواند بر تمامی جنبه های شخصی و کاری تاثیر گذاشته و سبب ایجاد یک زندگی بهتر و پیشرفت شغلی گردد. تصور کنید زمانی که شما درمورد خودتان به خودشناسی رسیده اید، حال می دانید که تمایل شما به برقراری ارتباط با چه افراد و چه نوع شخصیت هایی می باشد، از این طریق می توانید دوستانی صمیمی را برای خود انتخاب کرده که در کنارشان برای لحظاتی به آرامش می رسید.

یا اینکه تصور کنید طی یک قرار کاری وظیفه ای به شما محول شده تا با فرد مقابل درمورد پیشرفت کار صحبت کنید، اگر شما درمورد خودتان به خودشناسی نرسیده باشید نمی دانید چطور باید دیگران صحبت کنید، از چه طریقی آنان را متقاعد سازید یا اینکه آیا می توانید با توجه به شناختی که از خود دارید با فرد مورد نظر همکاری مفیدی داشته باشید؟ یا اینکه چطور می توانید عصبانیت خود را درمورد موضوعی که سبب آزار و اذیت شما می شود کنترل کرده و سپس فروکش کنید.

بنابراین خودشناسی بر تمامی جوانب روابط انسانی تاثیر گذار است و نه تنها موجب دوری افراد از یکدیگر نمی شود بلکه سبب نزدیکی افرادی با علایق و سلیقه های مشابه خواهد شد. از این طریق میزان اختلافات، جدایی ها، مشکلات کاری و حتی زندگی های شخصی نیز کاهش می یابد.

خودشناسی قبل از ازدواج

خودشناسی قبل از ازدواج

همانطور که گفتیم رسیدن به خودشناسی می تواند بر تمامی جنبه های روابط انسانی تاثیر گذار باشد، ازدواج نیز جزیی از روابط انسانی محسوب می شود که بسیار مهم تر از سایر موارد خواهد بود، زیرا انتخاب شریک زندگی همانند یک انتخاب کاری، پروژه دانشگاهی و ایجاد ارتباط دوستانه نیست که شما ساعاتی در طول هفته را با دیگران در ارتباط باشید، بلکه با آغاز زندگی مشترک همسر شما در تمامی زمینه ها در کنارتان است.

بنابراین اگر انتخاب اشتباهی صورت بگیرد سپری کردن زندگی مشترک تلخ و طاغت فرسا خواهد شد ولی اگر انتخاب درست باشد شما وارد یک زندگی شیرین می شوید که تمام سعی خود را برای بهبود آن و رسیدن به ایده آل های خود و همسرتان به کار خواهید گرفت. درمورد خودشناسی در ازدواج ذکر این نکته ضروری است که شما در ابتدا باید به خودشناسی درمورد خودتان برسید تا بتوانید ویژگی های فرد مورد نظر را با خود مقایسه کرده و از این طریق به میزان تفاهم دست پیدا کنید.

زمانی که درمورد خودتان به خودشناسی می رسید می توانید به راحتی بیان کنید که از یک زندگی مشترک چه انتظاراتی دارید، با توجه به تیپ شخصیتی خود تمایل دارید همسر آینده شما فردی آرام، کم حرف و بدون ریسک و هیجان باشد یا اینکه خوش صحبت، پر انرژی، پیش قدم برای انجام کارهای جدید و هیجانی باشد.

اهمیت خودشناسی در ازدواج

زمانی که به خودشناسی درمورد خودتان برسید متوجه می شوید که خودشناسی در ازدواج چقدر راحت انجام می شود، با چه دیدگاه بهتری می توانید شخصیت فرد مورد نظر را بررسی کرده و با ویژگی های شخصیتی خود مقایسه کنید. متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که بدون توجه به ویژگی های شخصیتی و خودشناسی در ازدواج تصمیم به آغاز زندگی مشترک گرفته ولی بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه متوجه اختلافات بزرگ و غیر قابل چشم پوشی شده اند.

چنین افرادی مدت ها با اختلاف و مشکلات متعدد زندگی مشترک را ادامه می دهند، ممکن است دچار طلاق عاطفی شوند و در نهایت تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند. بنابراین اگر تصمیم به ازدواج دارید بهتر است در مرحله اول به خودشناسی در ازدواج برسید تا بتوانید انتخابی درست را انجام داده و زندگی مشترک را بر پایه هایی محکم بنا کنید.

یکی از راه هایی که می توانید به خودشناسی در ازدواج برسید مراجعه به مشاور می باشد، مشاورین دکتر فکر در این زمینه به شما کمک می کنند تا در کمترین زمان ممکن به شناختی اصولی درمورد خود رسیده و از این طریق بتوانید ویژگی های شخصیتی فرد مقابل را با خود مقایسه کرده و در نهایت انتخابی درست را انجام دهید.

متاسفانه برخی از افراد با تکیه بر باورهای غلط در ازدواج زندگی مشترک را آغاز کرده و تصور می کنند اگر با فرد مقابل خود اختلاف نظر دارند بعد از ازدواج به تفاهم رسیده و مشکلات جدی پیش نخواهد آمد، در حالی که این تصور اشتباه است زیرا در اکثر مواردی که افراد چنین تصمیمی می گیرند، فرد مقابل دچار تغییر رفتار نشده، اختلاف نظرها برطرف نگشته و متاسفانه تحمل کردن چنین شرایطی برای آن ها سخت خواهد شد.

بنابراین توصیه می کنیم هیچگاه به چنین تصوراتی از قبیل اصلاح رفتار بعد از ازدواج، ایجاد تفاهم، کافی بودن عشق برای ازدواج و… توجه نکنید و انتخابی اصولی را برای آیند خود انجام دهید.

تاثیر خودشناسی در شکل گیری رابطه موفق چیست؟

تاثیر خودشناسی در روابط موفق

همانطور که گفتیم زمانی که هر یک از ما به خودشناسی درمورد خودمان برسیم، از علاقه، سلیقه ها، ویژگی های شخصیتی و… آگاه باشیم، بهتر می توانیم با فردی وارد رابطه شویم که ویژگی های شخصیتی مشابه با ما دارد و از این طریق میزان اختلاف نظرها و در نتیجه مشکلات کمتر خواهد شد.

رسیدن به خودشناسی به شما کمک می کند تا بدانید از رابطه ای که قرار است شکل بگیرد چه انتظاری دارید، معیارهای شما برای انتخاب فرد مقابل چیست، آیا می توانید با ویژگی های شخصیتی او کنار بیایید و… در نتیجه تاثیر خودشناسی در تمامی زمینه ها به خصوص خودشناسی در ازدواج را نادیده نگیرید و برای رسیدن به خودشناسی در اسرع وقت به مشاور مراجعه نمایید.

در ادامه مطلب بهتر است به پاسخ یک سوال مهم بپردازیم، انتظار شما از شکل گیری یک رابطه موفق چیست؟ اگر بخواهیم اصولی و بدون هیجان پاسخ دهیم و شکل گیری روابط برای ما جنبه تفریحی نداشته باشد، احتمالا پاسخ های شما جزء موارد گفته شده در ادامه مطلب می باشد:

  • رسیدن به آرامش و دوری از دغدغه های فکری، زیرا انسان در کنار معشوق خود به آرامش می رسد
  • دوام یافتن طولانی مدت روابط و جلوگیری از شکست عشقی
  • بهبود کیفیت زندگی و دوری از تنهایی
  • برقراری تعاملات، پرداختن به گفت و گو بدون دلخوری، عصبانیت و ناراحتی
  • ایجاد دیدگاه مثبت نسبت به زندگی، دوری از افکار منفی
  • ایجاد انگیزه بیشتر برای پیشرفت در تمامی جوانب زندگی
  • دوری از ایجاد مشکلات روحی، زیرا انسان تمایلی به تنها ماندن ندارد

با توجه به توضیحات گفته شده اگر قرار است وارد رابطه ای موفق شوید که اکثر انتظارات شما را برآورده کند باید در مرحله اول به خودشناسی برسید تا بتوانید خلقیات، سلیقه، علایق و ویژگی های شخصیتی فرد مقابل را با ویژگی های خود مقایسه کرده و سپس تصمیم گیری کنید که آیا می توانید وارد چنین رابطه ای شوید یا خیر.

بهتر است بدانیم خودشناسی در ازدواج به شما کمک می کند تا اگر یک رابطه مطابق با سلیقه و خواست شماست آن را در جهت درست پیش برده و به موقع زندگی مشترک را آغاز کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم خودشناسی در ازدواج پرداختیم، همچنین مفهوم خودشناسی را بیان کردیم و تعدادی از نکات مهم درمورد تاثیر خودشناسی بر شکل گیری روابط موفق را نیز توضیح دادیم. با توجه به اهمیت شکل گیری روابط عاطفی در زندگی و در نهایت ازدواج موفق، رسیدن به خودشناسی بسیار مهم است. برای دریافت مشاوره بدون از دست دادن وقت در رابطه با خودشناسی می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا رسیدن به خودشناسی در ازدواج می تواند سبب انجام یک انتخاب درست شود؟

بله قطعا، از این طریق می توان یک انتخاب آگاهانه و به دور از اشتباهات سهوی را انجام داد.

از چه طریقی می توان به خودشناسی در ازدواج رسید؟

برای انجام این کار می توانید به مشاور مراجعه کنید تا راه پیش رو برایتان تسهیل شود.

آیا رسیدن به خودشناسی در زمینه های کاری نیز تاثیر گذار است؟

بله، از طریق رسیدن به خودشناسی می توانید به سمت کار مورد علاقه و مناسب با شخصیت خود سوق پیدا کنید.

آیا رسیدن به خوشناسی امکان پذیر است؟

بله، می توانید از مشاور برای رسیدن صحیح به خودشناسی کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور