پیامدهای ازدواج موقت
پیامدهای ازدواج موقت

پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی مردان و زنان

آیا می دانید که پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی مردان و زنان چیست؟ آیا انجام این کار باعث کاهش فساد، افزایش آرامش روحی، مستحکم تر شدن بنیای خانواده خواهد شد یا خیر؟ مطابق با احکام اسلامی و قانون اساسی وظایف مرد در مدت صیغه موقت چیست؟ چه شرایطی برای تعیین مدت عقد موقت در نظر گرفته شده است؟ برای ازدواج موقت به کجا باید مراجعه کرد ؟

در این مقاله قصد داریم تا به همه این سوالات مهم پاسخ دهیم و پیامدهای مثبت و منفی ازدواج موقت را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز در شرایطی می باشید که به فکر عقد موقت هستید، اما نمی دانید که تصمیم درستی گرفته اید یا نه؟ یا اینکه بخاطر انجام این کار دچار صدماتی شده اید، می توانید با مشاوران و روانشناسان دکتر فکر تماس گرفته و راهنمایی های علمی دریافت نمایید.

پیامدهای مثبت ازدواج موقت چیست؟

همه ما می دانیم که ازدواج یکی از اساسی ترین نیازهای طبیعی انسان به شمار می رود. چرا که بدین ترتیب به پنج مورد از مهم ترین دلایل ازدواج پاسخ داده می شود. حال اگر به هر دلیلی امکان ازدواج برای فردی فراهم نشود، چه باید کرد؟ نیازهای چگونه باید نیازهای مهم برآورده گردند؟

بسته به نوع و فرهنگ هر کشوری، اشکال مختلفی برای چنین شرایط و افرادی وجود دارد. اما در کشور ما که پایبند به احکام اسلامی می باشد، روش دیگری معرفی شده است که شرعی و قانونی محسوب می شود. آن هم ازدواج موقت است.

ازدواج موقت یعنی آنکه مرد و زن بر خلاف ازدواج دائم، به طور کوتاه مدت و غیر رسمی با یکدیگر عقد کرده و می توانند رابطه جنسی نیز برقرار کنند. اما مسلما چنین ازدواجی خالی از جوانب منفی و مثبت نیست. در ادامه به طور کامل در مورد پیامدهای منفی ازدواج موقت بر زندگی مردان و زنان صحبت خواهیم کرد. اما خوب است که ابتدا جنبه های مثبت آن را نیز بازگو نماییم.

  • امکان پاسخ دادن به نیاز جنسی در زمانی که به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و غیره نتوان ازدواج دائم نمود.
  • کم تر شدن میزان بی بند و باری و افزایش روابط آزادانه با جنس مخالف در جامعه
  • ملزم کردن مرد به گرفتن حضانت فرزند و تامین مالی او در صورت بچه دار شدن
  • ثبت شدن رسمی اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزند در صورت باردار شدن زن و به دنیا آمدن کودک
  • کم تر شدن فساد و گناه در صورت انجام قانونی ازدواج دائم

پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی زنان

برای ازدواج موقت به کجا باید مراجعه کرد

زنان بواسطه حساسیت های جسمی و روحی که دارند، نسبت به مردان بیشتر در معرض پیامدهای ازدواج موقت قرار دارند. علاوه بر این، با توجه به دیدی که جامعه به مقام زن و جایگاه اجتماعی وی دارد، همواره حفظ شان و آبروی او یکی از مهمترین مسائلی است که باید در عقد موقت مورد توجه قرار گیرد. در زیر خواهیم دید که این پیامدها چیست.

عدم تامین نیاز عاطفی و ایجاد وابستگی

علیرغم مردان که غالبا به دلیل نیاز جنسی مایل به ازدواج موقت می باشند، اولویت زنان برای انتخاب چنین ازدواجی این مسئله نیست و این در مشاوره جنسی به اثبات رسیده است.

خانم ها برآورده شدن نیازهای روحی را مقدم بر نیازهای جنسی می دانند. اما متاسفانه این نیاز در ازدواج موقت تامین نمی گردد و حتی در بسیاری از موارد نیز به شکست عاطفی منجر می شود. به همین دلیل بیشترین پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی را می توان در حوزه های عاطفی دانست.

بعلاوه، احتمال اینکه در مدت صیغه عقد، زن از نظر احساسی به مرد وابسته شود بسیار زیاد است. از این رو، پس از جدایی دچار صدمات روحی خواهد شد. از سوی دیگر ، امکان کم شدن اعتماد بنفس در این خانم ها وجود دارد.

بروز مشکل در صورت به دنیا آمدن فرزند

با آنکه طبق قوانین اسلامی، همانند مرد موظف می باشد تا در صورت فرزندآوری در عقد موقت، حضانت او را برعهده گرفته و هزینه های زندگی اش را پرداخت نماید، اما در اکثر مواقع این موضوع به همین سادگی ها هم حل و فصل نمی شود. چرا که برخی از مردان در قبول این مسئولیت سربا زده یا آن را به سختی می پذیرند. بنابراین، این مسئله یکی از مهم ترین پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی زنان محسوب می شود.

بر همین مبنا، از یک سو زن ترس از باردار شدن دائما او را می آزارد و از سوی دیگر در صورت وجود چنین چیزی بایستی خود را برای کشمکش های بعدی کند. نکته دیگر آنکه دیدگاه های موجود نسبت به فرزندان حاصل از ازدواج موقت در میان مردم جامعه ما چندان مثبت نیست و این امر می تواند باعث آزار روحی زن و حتی سقط جنین شود. چرا که نگران آینده آن ها می باشند.

خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی

متاسفانه به دلیل آنکه بسیاری از ازدواج های موقت به صورت غیر رسمی انجام می گیرد، توجهی به بیماری های مقاربتی در طرفین نمی شود. از همین رو، خطر ابتلا به بیماری هایی همچون ایدز وجود دارد. گرچه آمار رسمی در این باره وجود ندارد، اما خبرها حاکی از افزایش شیوع این موارد می باشد.

البته این موضوع را نمی توان تنها از پیامدهای ازدواج موقت بر زنان دانست، بلکه آقایان نیز در خطر چنین بیماری هایی وجود دارند.

اگر می خواهید بدانید که چرا بر اهمیت باکرگی زنان در ازدواج تاکید می شود؟ وارد لینک شوید

رنج بردن از دید منفی جامعه

با آنکه ازدواج موقت یک امر شرعی و قانونی در دین اسلام محسوب می شود، اما همچنان شاهد هستیم که در جامعه چندان مناسبی به آن وجود ندارد. بیشترین خانم هایی که به عقد موقت روی می آورند، زنان بیوه یا مطلقه ایی هستند که تحت شرایط نامناسب اقتصادی یا راضی به ازدواج موقت می گردند.

اما به دلیل نگاه سنگین و سرزنش آمیزی که دیگران و جامعه بر آن ها تحمیل می نمایند، احساس ناخوشاندی را تجربه خواهند کرد. قسمت بد ماجرا و پیامدهای ازدواج موقت بر خانم ها آنجا است که گاهی حتی به آن ها برچسب های نامناسبی نیز زده می شود. همین امر باعث خدشه وارد شدن به احساسات و روح و روان آن ها خواهد شد.

خشونت های جنسی 

هر چند که برقرار رابطه جنسی در ازدواج موقت کاملا شرعی است، اما این رابطه گاهی به درستی صورت نمی گیرد. دلیل اصلی آن هم عدم آموزش های درست می باشد. حتی بر اساس تحقیقات صورت گرفته، خشونت های جنسی در اینگونه ازدواج ها مشاهده می شود.

به ویژه آنکه معمولا زنان کم سواد یا دارای تحصیلات پایین در دایره ازدواج های موقت قرار می گیرند و آگاهی چندانی نسبت به سلامت روابط جنسی ندارند. حتی گاهی زنان با وجود آنکه شاهد انحراف جنسی و آسیب های وارده به خود هستند، اما در مقابل آن اعتراضی نکرده و کمتر مخالفت می کنند. در حالی که در مشاوره جنسی بارها تاکید شده است که باید به این موضوع در روابط اهمیت داده شود. 

پیامدهای منفی ازدواج موقت بر مردان

وظایف مرد در صیغه موقت

شاید آسیب ها و پیامدهای منفی که ازدواج موقت بر مردان دارد کمتر از زنان باشد، اما به هر حال نمی توان آن را خالی از اثرات بد دانست. چرا که با وجود تاثیرات مثبت، اگر مردی بدون لزوم و رعایت اصول اخلاقی خانمی را به عقد موقت درآورد، به طور مستقیم و غیر مستقیم سبب وارد آمدن آسیب هایی به خود و خانواده خواهد شد. به طور خلاصه می توان این موارد را به شرح زیر ذکر کرد.

به وجود آمدن عادت عدم مسئولیت پذیری

به دلیل شرایط سبک و آسانی که ازدواج موقت دارد، شاید یکی از عواقب منفی که باید از آن برای آقایان برشمرد، آن باشد که در صورت تکرر این نوع ازدواج، به نوعی عادت به این شیوه کرده و قبول مسئولیت های ازدواج دائم دشوار گردد.

البته نمی توان این امر را به افراد یا همه ازدواج های موقت بسط داد، بلکه بسته به اشخاص دارای شدت و ضعف کمتری است. اما به طور کلی، نباید امر صیغه موقت به یک عادت تبدیل گردد.

جنبه منفی دیگری که در صورت عدم رعایت استانداردها ممکن است، بوجود بیاید، زشت تنوع طلبی و روابط ناسالم عاطفی نیز تبدیل گردد. به همین دلیل توصیه می شود تنها در صورت ضرورت برای چنین ازدواجی اقدام نمایید، تا پیامدهای منفی ازدواج موقت گریبان گیر شما و افراد جامعه نشود.

عادت کردن به ازدواج های موقت و افزایش میل جنسی

همانطور که در پاراگراف پیش نیز ذکر کردیم، اگر در انجام ازدواج موقت با تدبیر عمل نشود، احتمال اینکه افراد به این سبک اعتیاد پیدا کنند وجود دارد.

این امر نیز به تدریج رخ می دهد. آزادی هایی که مردان در عقد موقت دارند، آن ها را بیشتر به چنین سمتی می گراید. به ویژه اگر در دوران تجرد صورت گیرد. به طوری که تحقیقات اثبات کرده اند که این مورد سبب خواهد شد تا میل به ازدواج دائم کمتر شده و میل جنسی بالا رود.

به منظور آشنایی با عوامل طلاق عاطفی زن و شوهر و راه های جلوگیری از آن بر روی لینک کلیک نمایید

ایجاد مشکلات گوناگون برای مردان متاهل

مردانی که با وجود داشتن همسر دائم، ازدواج موقت می کنند نه تنها به همسر و زندگی مشترک آسیب وارد می نمایند، بلکه خود نیز دچار مشکل می شوند. چرا که در هنگام حضور در کنار همسر موقت، بسیاری از هیجایانات جنسی و روحی تخیله شده و دیگر انرژی کافی برای همسر دائم باقی نمی ماند. این نوع پیامدهای منفی ازدواج موقت بر مردان متاهل کاملا فاحش است و حتی ممکن است سبب پایین آمدن حوصله و علاقه آن ها به خانواده گردد.

نکته دیگری که در این باره بسیار حائز اهمیت است، بروز بدبینی نسبت به همسر دائم می باشد. حتی شاید چنین دیدگاهی منجر به ایجاد برخی محدودیت ها برای همیر و خانواده گردد. متاسفانه گاهی نیز نگاه ها و دید غیر متعارفی نسبت به دیگر زنان به وجود می آید.

 

جهت آگاهی از اینکه ازدواج سفید چیست و بررسی دلایل آن بر روی لینک کلیک فرمایید

وظایف مرد در صیغه موقت

وظایف مرد در صیغه موقت

وظایف مرد در صیغه موقت  بیشتر از زنان است. دلیل این امر هم آن است که پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی زن بارزتر بوده و برای کاهش صدمه روحی و جسمی به او بیشترین مسئولیت به مرد واگذار شده است. البته این تکالیف و وظایف با ازدواج دائم دارای تفاوت هایی است که در زیر به آن اشاره می کنیم.

  • علیرغم آنکه در عقد دائم، مرد موظف است حق نفقه و حق ارث زن را پرداخت کند اما در مدت صیغه موقت و پس از آن چنین وظیفه ایی بر گردن او نیست. اما اگر زن در زمان صبیغه عقد شرط کند که نفقه و ارث را می خواهد، مرد بایستی به آن عمل نماید.
  • بر خلاف عقد دائم، در عقد موقت مرد وظیفه ایی از حیث ماندن شب ها در کنار زن ندارد.
  • در ازدواج موقت، مرد تکلیفی از نظر تعین محل زندگی نداشته و هر دو طرف می توانند در این زمینه به توافق برسند. بعلاوه، اگر مرد جایی را تعیین نماید، زن اجباری برای حضور در آنجا ندارد و می تواند محلی را تعیین نماید.
  • اگر در مدت صیغه، پیامدهای ازدواج موقت بر زندگی زن بد بود و به طور مثال مرد با وی به خوبی معاشرت ننماید، زن می تواند از دادگاه تقاضای بذل مدت نماید.
  • اگر در ازدواج موقت فرزندی حاصل شود، همان قوانین ازدواج دائم بر پدر حاکم است. یعنی او باید ارث و نفقه فرزند را پرداخت کند. همچنین، پدر موظف به حضانت و نگهداری از فرزندان و سرپرست او محسوب می شود. هزینه های زندگی فرزند نیز بر عهده پدر می باشد.
  • اگر زن شغلی داشته باشد که منافی مصالح و آبروی زندگی باشد، مرد می تواند او را از انجام آن منع نماید. همچنین، زن نیز در چنین شرایطی این حق را نسبت به مرد خواهد داشت.
  • در ازدواج موقت زن وظیفه ایی در قبال تبعیت و تمکین از شوهر ندارد.
  • مرد موظف می باشد تا مهریه زن را در هر دو نوع ازدواج موقت و دائم پرداخت نماید.
  • هیچ مردی حق ندارد از زن شوهر دار تقاضای ازدواج موقت کند.

جهت بررسی اهمیت اختلاف فرهنگی در ازدواج و پیامدهای آن بر زندگی به لینک مراجعه فرمایید

مدت صیغه موقت چقدر است؟

اصلی ترین تفاوت ازدواج موقت و دائم در مدت آن است. در مورد مدت صیغه موقت بایستی به قانون و نظر مراجع تقلید مراجعه نمود. بر اساس نظرات آیات عظام، امامی، صافی، فاضل نوری، سیستانی، تبریزی، بهجت، مکارم و وحید همگی متفق القول هستند که صیغه موقت، مدت زمان مشخصی نداشته و دو طرف می بایست به نتیجه برسند.

نکته دیگر بر این اساس، آن است که احتیاط واجب حکم می کند که مدت صیغه موقت از عمر زن و شوهر کمتر باشد، والا می بایست عقد دائم جاری شود.

یک سوالی که معمولا در این باره مطرح می شود، این است که برخی از افراد می پرسند اگر برای ازدواج موقت، زمان خاصی تعیین نشود آیا می توان آن را ازدواج دائم دانست؟ در پاسخ باید گفت که اصل بر دائمی بودن عقد می باشد، مگر آنکه دو طرف در نکاح خود یک مدت مشخص را معین نموده باشد.

توجه داشته باشید که اگر مدت صیغه موقت مشخص نشود، باطل خواهد بود. زوجین باید این مدت را به طور دقیق معین کنند، بطوری که احتمال کم یا زیاد شدن در آن وجود نداشته باشد.

اگر می خواهید بدانید که ازدواج اجباری در ایران چه حکمی دارد وارد لینک شوید

برای ازدواج موقت به کجا باید مراجعه کرد ؟

افرادی که ضمن آگاهی از پیامدهای ازدواج موقت تصمیم به انجام این کار می گیرند، نیازی به عاقد یا وکیل دعاوی جهت جاری کردن عقد ندارند. به نوعی می توان گفت که مرجع خاصی جهت ثبت عقد موقت وجود ندارد. بدین ترتیب، برخلاف عقد دائم که لازم است که حتما به دفاتر رسمی ثبت ازدواج مراجعه شود، جهت نکاح موقت نیازی به این امر نیست و حتی افراد عادی نیز می توانند عقد را جاری نمایند.

البته در یک سری موارد خاص، قانون زوجین، بویژه مرد را ملزم به ثبت ازدواج موقت در محضرخانه نموده است. علت آن نیز حمایت از خانواده می باشد. به عنوان مثال، اگر زن در مدت ازدواج موقت باردار شده باشد، در شرط ضمن عقد ثبت نکاح موقت شرط شده باشد، یا طرفین به توافق برسند که بعد از ازدواج موقت حتما می بایست آن را به ثبت رساند.

مدارکی که برای صیغه موقت ارائه می شود، یک گواهی است که البته مهر محضر در پای آن نیست. همچنین، اگر در این گواهی عکس طرفین به همراه مهریه و مدت صیغه موقت ذکر می گردد.

خلاصه مطالب

در این مقاله دیدیم که برجسته ترین پیامدهای مثبت و منفی ازدواج موقت بر زندگی مردان و زنان چیست و در مورد اینکه برای ازدواج موقت به کجا باید مراجعه کرد یا وظایف مرد در صیفه موقت چیست نیز مواردی را ذکر نمودیم. 

با توجه به بالا رفتن سن ازدواج در کشورمان و وجود برخی موانع برای ازدواج، توصیه می شود که برای تصمیم گیری در مورد چنین مسائل مهمی با روانشناسان و مشاوران خبره در این زمینه مشورت نمایید. برای کسب مشاوره دکتر فکر می توانید در همه روزهای هفته با کارشناسان دکتر فکر تماس بگیرید. 

پیامدهای منفی ازدواج موقت بر زندگی زن و مرد چیست؟

مهم ترین پیامدهای منفی ازدواج موقت بر زنان در مقاله کنونی ذکر شده است.

وظایف مرد در صیغه موقت چیست؟

مواردی همچون حضانت فرزند در صورت باردار شدن زن و پرداخت مهریه از مهم ترین وظایف مرد در ازدواج موقت به شمار می رود.

برای ازدواج موقت به کجا باید مراجعه کرد؟

جهت نکاح موقت نیازی به این امر نیست و حتی افراد عادی نیز می توانند عقد را جاری نمایند.

مدت صیغه موقت چقدر است؟

صیغه موقت، مدت زمان مشخصی نداشته و دو طرف می بایست خود به نتیجه برسند.

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور