حق به جانب بودن چگونه است

راهکار در برخورد با افراد حق به جانب

یکی از رفتارهای اطرافیان که ممکن است به شدت بر آرامش ما اثر بگذارد و باعث شود که در مقابل آن ها جبهه بگیریم، به دانسته های خود شک کنیم یا اینکه توانایی ها و استعدادهایمان را دست کم بگیریم، حق به جانب بودن می باشد. متاسفانه کم نیستند افرادی که چنین شخصیتی دارند و در عین حال قبول نمی کنند که باید مشکل خود را برطرف نمایند.

اگر یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک شما چنین شخصیتی داشته باشد احتمالا تا به حال چندین بار به فکر دور شدن از او به ذهنتان رسیده ولی بنا به دلایل گوناگون موفق به انجام تصمیم خود نشده اید، زیرا تحمل کردن این افراد تا حدی ممکن است و بعد از آن صحبت کردن و تحمل رفتارهای آن ها تبدیل به معظلی بزرگ خواهد شد، معظلی که گاه موجب عقب نشینی شما در مقابل این افراد می گردد و خود را آنقدر کلافه و خسته می بینید که دیگر توانایی بحث کردن با چنین افرادی را ندارید.

باید بگوییم خسته شدن در مقابل افرادی که فکر می کنند فقط حرف ها و نظرات آن ها درست می باشد کاملا طبیعی است ولی آنچه که درمورد این موضوع اهمیت دارد یادگیری نحوه برخورد با چنین افرادی می باشد، به طوری که آن ها متوجه جوانب اشتباه شخصیت خود شوند و شما نیز به فکر بحث کردن با آن ها نباشید.

به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی موضوع شخصیت حق به جانب و معرفی راهکارهای برخورد با این افراد بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

مفهوم حق به جانب بودن در افراد

مفهوم حق به جانب بودن

همه ما تا حدودی می دانیم که حق به جانب بودن چیست و افرادی که چنین شخصیتی دارند چگونه رفتار می کنند، ولی برای آگاهی بخشی بیشتر بهتر است بدانیم حق به جانب بودن برای افرادی صدق می کند که به نوعی از خودباوری رسیده اند ولی نه به طرز درست، زیرا این افراد تمامی نظرات، کارها و صحبت های خود را چه درست و چه غلط به دیگران تحمیل می کنند و متاسفانه از موضع خود نیز کوتاه نمی آیند.

رسیدن به خودباوری به شیوه درست به معنی شناسایی استعدادها و توانایی های فردی واقعی و یقین پیدا کردن به آن ها می باشد، ولی در این افراد رسیدن به خودباوری بدون در نظر گرفتن درست و یا اشتباه بودن موضوعات فردی می باشد. به همین علت صحبت و بحث کردن با چنین افرادی در اکثر مواقع بیهوده می باشد و فقط باعث اتلاف وقت می گردد.

چنین افرادی متاسفانه اجازه ورود افکار جدید، درست و منطقی را به ذهن خود نمی دهند زیرا این افراد دارای مشکلی ریشه ای هستند که نمی خواهند قبول کنند که اشتباه کرده اند. بهتر است بدانیم این مشکل را می توان نوعی خودخواهی دانست زیرا افراد خودخواه نیز هیچ چیز و هیچ فردی را مهم تر از خود نمی دانند، همچنین شخصیت حق به جانب افراد گاهی نشان از اختلال خودشیفتگی دارد ولی این موضوع در همه موارد صدق نمی کند زیرا همه افرادی که چنین شخصیتی دارند لزوما خودشیفته نیستند.

این افراد همیشه در حال ثابت کردن خود و دانسته هایشان به دیگران هستند، اگر فرد مقابل به راحتی منطق آن ها را قبول کند که هیچ، در غیر این صورت آنقدر تلاش می کنند که فرد مقابلشان واقعا باور کند که آن ها درست می گویند یا برای خاتمه دادن به بحث وانمود می کنند که حق با آن هاست.

اختلال حق به جانب بودن

بنابراین طبق توضیحات گفته شده متوجه شدیم که بحث کردن با چنین افرادی در اکثر مواقع بی فایده است و فقط فرد مقابل آن ها خسته و کلافه می شود، به همین علت حق به جانب بودن برای همه افرادی که چنین شخصیتی دارند دارای عوارض متعدد می باشد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

اختلال در روابط با دیگران: اعضای خانواده، دوستان، همسایگان و به طور کلی هر فردی که با افراد حق به جانب در ارتباط است بعد از مدتی از رفتارهای این افراد خسته شده و به فکر دور شدن از آن ها می باشد، بنابراین یکی از عوارض و پیامدهای این اختلال شخصیتی و روانشناختی، مختل شدن ارتباط این افراد با دیگران است.

ایجاد مشکل در روند تحصیل: افرادی که دچار این مشکل هستند در زمینه تحصیل به خصوص در مقاطع دانشگاهی که جای خوبی برای بحث و گفتگو می باشد دچار مشکل می شوند زیرا نمی توانند منطق اشتباه خود را به استادان تحمیل کنند و در نتیجه دچار مشکلاتی در این زمینه خواهند شد، به خصوص در دروسی که نیاز به تحقیق و بررسی گروهی یا فردی داشته باشند.

اختلال در شغل: متاسفانه چنین افراد در زمینه شغلی نیز با همکاران و حتی افرادی که به آن ها مراجعه می کنند نیز دچار مشکل می شوند به خصوص اگر شغلشان قابل انعطاف باشد و چارچوب مشخصی برای همه امور نداشته باشد. در نتیجه ممکن است از شغل خود برکنار شوند و با مشکلات اقتصادی و افت موقعیت اجتماعی نیز رو به رو می شوند.

ایجاد بیماری های روحی: افراد حق به جانبی که روابطشان با دیگران مختل شده، در زمینه شغلی و تحصیلی با مشکل مواجه شده اند، به تدریج گوشه گیر و منزوی خواهند شد، ممکن است به واسطه شرایط موجود زندگی خود به شدت مضطرب شده و در نهایت دچار بیماری های روحی مختلف مانند افسردگی شوند.

نحوه برخورد با افراد حق به جانب

برخورد با افراد حق به جانب

همانطور که گفتیم موضوع مهم برای کسانی که با افراد حق به جانب در ارتباط هستند این است که نحوه برخورد با آن ها را یاد بگیرند، زیرا ممکن است فردی با کسی که فقط یک ارتباط ساده دارد قطع ارتباط کند ولی قطعا نمی توان ارتباط با افراد حق به جانب مهم زندگی خود را حذف کرده و آن ها را نادیده گرفت، به همین علت یادگیری اصول برخورد با آن ها ضروری می باشد. به همین علت در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین اصول برخورد با چنین افراد اشاره می کنیم:

حالت دفاعی نگیرید

شاید در اولین برخوردهایی که با این افراد دارید به سرعت در مقابل آن ها جبهه بگیرید، از عقاید خود دفاع کرده و سعی در متقاعد کردن آن ها برای پی بردن به اشتباهاتی که دارند، داشته باشید، بهتر است بدانیم چنین برخوردی فقط باعث به هم خوردن آرامش شما و طولانی شدن بحث می شود.

در چنین مواقعی بهتر است به جای فهماندن اختلال شخصیتی به فرد مقابل، سعی کنید به صحبت های او با آرامش گوش دهید، اصلا توجهی به عقاید او درمورد موضوع مورد نظر نداشته باشید ولی در عوض بین صحبت هایش به دنبال پیدا کردن وجه مشترک خودتان با او باشید.

با انجام چنین کاری فرد مورد نظر متوجه می شود که بحث کردن با شما نیازی به طولانی شدن ندارد و حتی ممکن است متوجه شود که شما اهمیتی به منطق اشتباه او نمی دهید و به همین دلیل از اثبات خودش با شما دست بر می دارد.

به رفتارهای خودتان توجه کنید

ذکر این نکته ضروری است که شاید فرد حق به جانب خود شما هستید و عقاید دیگران کاملا درست و اصولی می باشد، پس بهتر است به حرف های دیگران توجه کنید، به آن ها فکر کنید، شخصیت و منطق خود را بررسی کرده و راه را برای تغییر باز کنید. در چنین مواقعی بهتر است در اسرع وقت به مشاور مراجعه کرده و از پیشرفت این اختلال جلوگیری نمایید.

اگر لازم است منطقی و با مدرک صحبت کنید

گاهی اوقات کوتاه آمدن، پیدا کردن وجه مشترک و توجه نکردن به عقاید اشتباه افراد حق به جانب تاثیر گذار نیست و آن ها از موضع خود کوتاه نمی آیند، توصیه می شود در برخورد با این افراد با مدرک و دلایل کاملا درست و منطقی عقایدشان را تکذیب کنید، آن ها را متقاعد نمایید که بالاتر از مدرک اصولی راهی برای اثبات حقانیت وجود ندارد و حرف های آن ها اشتباه است.

با طعنه و کنایه صحبت نکنید

بدون شک حرف زدن با کنایه، طعنه و توهین هیچ کاری را پیش نخواهد برد و فقط نشان دهنده یک شخصیت ضعیف و تو خالی می باشد. معمولا افرادی که دلایل منطقی برای اثبات عقاید خود ندارد و در عین حال تمایلی به نشان دادن شخصیت پوچ و توخالی خود نیز نخواهند داشت، در مقابل افراد حق به جانب با توهین، طعنه و کنایه صحبت می کنند.

آرامش خود را حفظ کرده و وقت را تلف نکنید

واکنش به افراد حق به جانب

اگر متوجه شدید بحث منطقی و با مدرک یا سازش و دوستی با چنین افرادی فایده ای ندارد، بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و وقت با ارزشتان را تلف نکنید، زیرا این افراد باز هم با شما به بحث می پردازند بنابراین فرصت برای متقاعد کردن آن ها بسیار است. در چنین مواقعی حفظ آرامش و کنترل عصبانیت و کلافگی شما مهم است نه متقاعد کردن این افراد، بنابراین آرامش خود را قربانی رفتار چنین افرادی نکنید.

در ادامه مطلب بهتر است بدانیم حق به جانب بودن افراد بی دلیل نیست و قطعا مشکلی عمیق و ریشه ای باعث ایجاد چنین شخصیتی در آن ها خواهد شد. طبق بررسی های انجام شده محققین بیان کرده اند افرادی که در کودکی به آن ها بی توجهی شده، به نظراتشان اهمیتی داده نشده، در هیچ بحث و گفت و گویی مشارکت نداشته اند، با شروع به اعلام نظر خود با مخالفت و سرکوب مواجه شده اند به تدریج با بزرگتر شدن و پیدا کردن فرصت مناسب عقاید اشتباه خود را به دیگران تحمیل می کنند.

همچنین بهتر است بدانیم نحوه تربیت کودکان نیز در ایجاد چنین شخصیتی در افراد نقش دارد، زیرا کودکان به طور مستقیم از رفتار والدین خود الگو برداری می کنند، بنابراین اگر والدین یک کودک افراد حق به جانبی باشند که در همه امور اظهار نظر می کنند، فرزندشان نیز چنین رفتاری را در ذهن خود ثبت کرده و به تدریج به همان نحو با دیگران برخورد می کند. توصیه می شود افرادی که چنین رفتار و شخصیتی دارند، از انکار مشکل خود کوتاه آمده و در اسرع وقت به مشاور مراجعه نمایند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم نحوه برخورد با افراد حق به جانب پرداختیم، تعدادی از عوارض و همچنین علل ایجاد چنین شخصیتی را بیان کردیم. با توجه به اهمیت این موضوع در زمینه ایجاد عوارض و حتی تلقین چنین رفتاری به دیگران، آنشایی با نحوه برخورد و همچنین شناسایی و درمان آن ها بسیار مهم می باشد. چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا حق به جانب بودن مشکل محسوب می شود؟

بله، حق به جانب بودن نوعی اختلال شخصیتی محسوب می گردد

آیا می توان با افراد حق به جانب در ارتباط بود؟

بله، برای این کار باید نحوه برخورد با این افراد را بلد باشید

آیا حق به جانب بودن قابل درمان است؟

بله، برای بهبود این مشکل به مشاور مراجعه نمایید

آیا حق به جانب بودن می تواند بر روند شغلی اختلال ایجاد کند؟

بله، این افراد تمایل دارند عقاید خود را به همکاران و مراجعه کنندگان تحمیل کنند، در نتیجه به تدریج دچار مشکل شده و ممکن است از کار برکنار شوند

5/5 - (3 امتیاز)

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور