اصول متقاعد کردن دیگران

متقاعد کردن دیگران با 10 روش جذاب و موثر

به نتیجه رسیدن صحبت ها و متقاعد کردن دیگران برای هر فردی لذت بخش می باشد، بدون شک همه ما تمایل داریم زمانی که با دیگران صحبت می کنیم فرد مقابل مقصود ما را دریافت کرده و بتواند با ما تعامل داشته باشد. در گفتگوهایی که یک طرف آن به سختی متقاعد می شود معمولا تنش وجود دارد و ممکن است پیامدهای منفی به همراه داشته باشد.

بهتر است بدانیم این هنر فرد متقاعد کننده است که بتواند به درستی، در کمترین زمان ممکن و به بهترین نحو مقصود صحبت های خود را به دیگران برساند. حال سوال مهم این است که چطور هنر متقاعد سازی را یاد بگیریم؟ خوشبختانه در حوزه مشاوره راه های مفیدی برای یادگیری این موضوع وجود دارد که برای به نتیجه رسیدن نیازمند تمرین و تکرار هستند.

به دلیل اهمیت حفظ روابط میان افراد ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع متقاعد کردن دیگران بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

متقاعد کردن چیست؟

متقاعد کردن چیست

قبل از اینکه به توضیح روش های متقاعد کردن بپردازیم بهتر است با مفهوم کلی آن بیشتر آشنا شویم، متقاعد سازی یا متقاعد کردن به صورت واژه به واژه به معنای راضی کردن دیگران می باشد. به صورت عامیانه و آنچه که در میان صحبت های روزمره همه ما نیز استفاده می شود متقاعد کردن همان معنی راضی کردن، مجاب کردن و یا قانع کردن را دارد.

در واقع شما طی متقاعد کردن دیگران با توضیحاتی که بیان می کنید موضوع مورد نظر را به آنان تفهیم خواهید کرد. فردی که متقاعد می شود یعنی مفهوم صحبت های شما را پذیرفته و راضی شده است. نکته مهم درمورد متقاعد کردن دیگران این است که شما می توانید یک موضوع ساده را به پیچیده و نامفهوم ترین روش ممکن بیان کنید که فرد مقابل درکی از صحبت های شما نداشته باشد یا اینکه موضوعی پیچیده را به ساده ترین روش ممکن بیان کرده و فرد مقابل را تفهیم کنید، دقیقا هنر متقاعد سازی بیانگر همین مورد می باشد.

فردی که روش های متقاعد کردن را آموزش می بیند و برای تسلط بر آن ها تمرین می کند قطعا پیچیده ترین موضوع را با ساده ترین روش بیان خواهد کرد. تصور کنید این موضوع تا چه حد می تواند بر روابط مختلف زندگی شما تاثیر گذار باشد، چه موقعیت های ایده آلی را می توانید کسب کنید و یا از چه شرایط منفی دور شوید.

متاسفانه کم نیستند تعداد افرادی که به دلیل عدم توانایی در متقاعد کردن دیگران با مشکل مواجه شده اند چون نمی توانستند واضح و شفاف دلایل خود را برای اجتناب از انجام کاری مشخص بیان کنند. بدون شک همه ما در زندگی بارها در موقعیتی قرار گرفته ایم و در آینده نیز مواجه می شویم که باید فرد یا افرادی را به درستی متقاعد کنیم، حال سوال این است که تاکنون به چه میزان در این زمینه موفق بوده ایم؟ بنابراین توصیه می شود برای بهبود کیفیت روابط با دیگران و پیشرفت در تمامی زمینه های زندگی به فکر یادگیری اصول متقاعد سازی باشید.

روش های متقاعد کردن دیگران

روش های متقاعد کردن دیگران

همانطور که گفتیم در حوزه علم روانشناسی و مشاوره راه های بسیار زیادی برای پیشرفت در زمینه متقاعد کردن دیگران وجود دارد که در مرحله اول باید آموزش چنین روش هایی به درستی انجام گرفته و در مرحله دوم تمرین و تکرار انجام شود. لازم به ذکر است برخی از افراد بنا به دلایل مختلفی در راضی کردن دیگران با مشکل مواجه می شوند که برای بهبود توانایی متقاعد سازی باید مشکلات ریشه ای به طور کامل برطرف گردند، از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با توجه به توضیحات گفته شده بهتر است بدانیم یادگیری اصول مذاکره و رسیدن به تبحر در این زمینه از اصول و روش های متقاعد سازی و راضی کردن دیگران جدا نیست، یعنی فردی که اصول مذاکره موفق را یاد گرفته، به کار می گیرد و به نتیجه نیز می رسد در واقع می تواند دیگران را به درستی متقاعد کند. برعکس این موضوع نیز صدق می کند یعنی کسی که دیگران را به خوبی متقاعد و راضی خواهد کرد در واقع با آنان به خوبی مذاکره می نماید. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه مطلب به مهم ترین روش های متقاعد کردن دیگران اشاره می کنیم:

واضح صحبت کنید

یکی از مهم ترین مواردی که به شما کمک می کند تا مفهوم صحبت خود را به درستی و در کمترین زمان ممکن به فرد مقابل منتقل کنید واضح صحبت کردن است. بهتر است از توضیحات اضافی که بی ربط با موضوع هستند خودداری کرده ولی در عین حال صحبت های خود را بیش از حد خلاصه و کوتاه نکنید.

متاسفانه برخی از افراد تصور می کنند اگر از تکنیک های خلاصه کردن استفاده کرده و کمترین میزان یک موضوع را بیان کنند فرد مقابل سریع تر توجیه خواهد شد، در حالی که این تصور اشتباه است. همانطور که گفتیم متقاعد سازی به معنای تفهیم کردن دیگران می باشد یعنی فرد مقابل باید مفهوم صحبت های شما را دریافت کند تا متقاعد شود، بنابراین از خلاصه کردن بیش از و یا طولانی کردن صحبت خودداری کرده و در عوض با توجه به موضوع مورد نظر ساده و واضح فرد مقابل را متقاعد کنید.

بهتر است در چنین مواقعی از به کار بردن کلماتی که عامیانه نیستند و معنی کردن آن ها به راحتی انجام نمی شود خودداری کنید تا فرد مقابل در همان بار اولی که صحبت می کنید منظور شما را متوجه شده و متقاعد گردد.

بیان اصل موضوع را به زمانی دیگر موکول نکنید

یادگیری متقاعد کردن دیگران

متاسفانه برخی از افراد به هنگام توضیح دادن موضوعی خاص به دیگران با بیان جملاتی مانند بعدا اصل قضیه را می گویم، حالا به اصل موضوع کاری نداشته باش، فعلا نظرت را بگو تا بعدا، از بیان مفهوم اصلی خودداری کرده و تمایل دارند فرد مقابل بدون آگاهی، متقاعد شده و پیشنهاد آنان را بپذیرد. در حالی که چنین روشی کاملا اشتباه است و شما زمانی که قصد متقاعد کردن دیگران را دارید باید اصل موضوع را به درستی و به سادگی بیان کنید.

ایده های فرد مقابل را تخریب نکنید

اگر در مذاکره قصد متقاعد کردن و به نتیجه رسیدن ایده های خود را دارید بهتر است برای پذیرفتن نظر خودتان توسط طرفین مذاکره از تخریب ایده های آنان خودداری کنید. یکی از اصول مذاکره گوش دادن به پیشنهادات و راه حل های طرفین مذاکره است تا بتوانید از صحبت های خودشان برداشت کرده، از این طریق به آنچه که در ذهن دارند پی برده و با بیان توضیحات متناسب با ذهنیتی که دارند آنان را متقاعد کنید.

همچنین بهتر است بدانید اگر فرد مقابل را از همان ابتدا تخریب کرده و ایده های او را ناچیز و بی ارزش بدانید دیگر چنین فردی به راحتی متقاعد نخواهد شد، زیرا نسبت به شما و صحبت هایتان جبهه می گیرد.

با دلایل منطقی صحبت کنید

همانطور که گفتیم متقاعد سازی یعنی راضی کردن، بنابراین دیگران را زمانی می توانید راضی کنید که دلایل منطقی و عاقلانه ای را برای صحبت ها، ایده ها و نظرات خود بیان کنید. پس اگر قصد دارید بدون برنامه ریزی، پیدا کردن دلایل منطقی و بررسی موضوع مورد نظر آن را به دیگران تفهیم کرده و متقاعد کردن را انجام دهید، بهتر است بدانید در این زمینه موفق نمی شوید.

موضع خشم نگیرید بلکه کمی صمیمی باشید

آموزش متقاعد کردن دیگران

بدون شک همه ما تمایل داریم با کسانی در ارتباط باشیم، مذاکره کنیم، به تعامل بپردازیم و حتی توسط کسانی متقاعد شویم که بدون دلیل و هر لحظه موضع خشم نمی گیرند و عصبانی نمی شوند.

بنابراین تصور نکنید که اگر از همان ابتدای گفتگو پرخاشگری کنید و با تلخی درمورد آنچه که در ذهن دارید صحبت کنید مقصود خود را رسانده و متقاعد کردن دیگران را انجام داده اید. بهتر است با به کارگیری رفتاری مناسب، برخوردی خوب و کمی صمیمانه توضیحات خود را بیان کرده و دیگران را به سمت متفاعد شدن سوق دهید.

از زبان بدن کاریزماتیک استفاده کنید

موضوعی که امروزه گسترس بسیاری یافته و آگاهی یابی درمورد آن رو به افزایش است، تقویت زبان بدن کاریزماتیک و به کارگیری تکنیک های آن می باشد. شما می توانید با به کارگیری چنین تکنیک هایی با راه رفتن، نشستن، دست دادن، نگاه کردن و حتی لبخند زدن بر ذهن دیگران نفوذ کرده و نظر مثبت آنان را به خود جذب کنید. بنابراین با انجام چنین کاری متقاعد کردن دیگران بسیار سریع و راحت پیش می رود.

ایجاد نیاز کنید

اگر طی صحبت هایی که با فرد مقابل انجام می دهید ایجاد نیاز نکنید یعنی او باتوجه به توضیحات شما متوجه نشود که به نتیجه موضوع مورد نظر نیازمند است، متقاعد کردن به درستی پیش نرفته و ممکن است فرد مورد نظر راضی نشود. بنابراین بهتر است قبل از اینکه صحبت های خود را شروع کنید چند جمله را با خود بررسی کرده تا از طریق آن ها فرد مقابل را مجاب کنید که به نتیجه موضوع مورد نظر نیازمند است تا در نهایت به راحتی متقاعد شود.

دوباره صحبت های خود را به صورت روان بیان کنید

توصیه می کنیم زمانی که یک بار به صورت کامل توضیحات خود را بیان کردید بلافاصله یک نتیجه گیری سریع و روان انجام دهید، یعنی برای دومین بار توضیحات خود را به صورت روان بیان کرده و مرور کنید. با انجام چنین کاری نکات مهم برای فرد مقابل تکرار شده و در ذهن او تثبیت می شوند. اگر به درستی کار خود را انجام دهید و دومین بار روان تر از بار اول صحبت کنید قطعا بر فرد مورد نظر تاثیر مثبت گذاشته و او به طور کامل و صحیح مقصود شما را دریافت می کند.

درمورد دیدگاه فرد مقابل تحقیق کنید

راهکارهای متقاعد کردن دیگران

اگر قرار است وارد مذاکره شوید و صحبت های فرد دیگری را نیز بشنوید بهتر است قبل از شروع گفتگو درمورد دیدگاه، نظر و ایده های او تحقیق کرده و برای پاسخگویی و متقاعد کردن او برنامه ریزی کنید. به هیچ عنوان نباید بدون برنامه مشخص و همچنین راه حل های جایگزین وارد مذاکره شوید زیرا با این کار احتمال موفقیت خود را کاهش می دهید.

در صورت امکان مثال عینی بزنید

قطعا همه ما زمانی که موضوع مهمی را می بینیم آن را در ذهن خود تا مدت ها نگه می داریم و به آن فکر می کنیم، اگر درمورد موضوع مورد بحث مثالی دارید که فرد مورد نظر نیز از او آگاه است، توصیه می کنیم آن را بیان کرده و توضیح دهید که صحبت های شما نیز مصداق همان موضوع می باشد. از این طریق فرد مورد نظر متوجه می شود اگر متقاعد نشده و پیشنهاد شما را قبول نکند ضرر خواهد کرد.

با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که به کارگیری اصول متقاعد کردن دیگران تا چه حد در موفقیت ما در تمامی زمینه های زندگی تاثیر گذار است، از این رو در ادامه مطلب به برخی از پیامدهای مثبت متقاعد کردن دیگران اشاره می کنیم:

  • شکل گیری ارتباط اجتماعی بهتر و تعاملات بیشتر با دیگران
  • پیشرفت در زمینه های شغلی و یا تحصیل
  • رسیدن به خواسته های شخصی و حتی روابط عاشقانه
  • به نتیجه رسیدن مذاکرات مهم
  • جلوگیری از بروز مشکلات و قضاوت عجولانه

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم متقاعد کردن دیگران پرداختیم و تعدادی از راهکارهای مهم برای موفقیت در این زمینه را نیز بیان کردیم. با توجه به اهمیت گفتگو و تعامل با دیگران بهتر است آگاهی و تبحر خود را درمورد راضی کردن دیگران افزایش دهید. به همین منظور می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره تخصصی دریافت کنید.

آیا می توان از طریق تقویت اعتماد به نفس دیگران را متقاعد کرد؟

تقویت اعتماد به نفس یکی از ملزومات متقاعد کردن دیگران است ولی انجام این کار به یادگیری اصول متقاعد سازی نیز وابسته است.

چگونه می توان با توجه به روحیات و شخصیتی که داریم متقاعد کردن دیگران را یاد بگیریم؟

بهتر است برای یادگیری اصول متقاعد سازی متناسب با روحیات خود به مشاور مراجعه کنید.

آیا برای شروع و پیشرفت در مذاکره نیز باید اصول متقاعد سازی را بلد باشیم؟

بله، متقاعد سازی و پیشرفت در مذاکره دو موضوع کاملا مرتبط با یکدیگر هستند.

آیا متقاعد سازی همان خلاصه کردن مطلب مورد نظر است؟

خیر، نباید برای متقاعد و راضی کردن دیگران موضوع مورد نظر را بیش از حد خلاصه کرده و نامفهوم کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

انواع روش های سخنرانی

انواع روش های سخنرانی با 10 نکته جذاب و مهم

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور