زبان بدن کاریزماتیک چیست

راه هایی برای تقویت زبان بدن کاریزماتیک

کاریزما، شخصیت کاریزماتیک و زبان بدن کاریزماتیک موضوعاتی هستند که بسیاری از افراد با مفهوم دقیق آن ها آشنا نیستند ولی اکثر مواقع چنین کلمات و عبارت هایی را می شوند، خودشان نیز ناخودآگاه آن ها را به کار می برند و در عین حال به دنبال پیدا کردن معنی این عبارت ها می باشند.

بدون شک همه ما تا به حال با افرادی رو به رو شده ایم که مشخصه خاصی ندارند ولی حرکات، رفتارها و طرز صحبت کردنشان بسیار تاثیر گذار است، درواقع اگر بخواهیم توصیفشان کنیم نمی توانیم صفات و جملاتی مشخص را به کار ببریم، این دقیقا همان کاریزما می باشد.

به دلیل رواج یافتن استفاده از کلمه کاریزما و شخصیت کاریزماتیک ولی در عین حال آگاهی بخشی پایین درمورد آن ها، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع زبان بدن کاریزماتیک بپردازیم، پس با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آشنایی با مفهوم کاریزما

مفهوم زبان بدن کاریزماتیک

همانطور که گفتیم کاریزما معنی واحد و مشخصی ندارد حتی در علوم مختلف نیز به معانی متفاوت تعبیر می شود ولی به طور کلی در زمینه ارتباط اجتماعی با دیگران که بیشترین رواج را در میان مردم دارد کاریزما به معنای ویژگی هایی منحصر به فرد، فراتر از حد طبیعی و تاثیر گذار می باشد که فرد دارای چنین ویژگی در نظر دیگران بسیار جذاب به نظر می رسد.

کاریزما در معنای عمومی آن نشان از ویژگی های مثبت دارد و به عنوان یک ویژگی منفی از آن نام برده نمی شود. در واقع کاریزما نوعی ویژگی شخصیتی نافذ است که هر فردی را شیفته خود کرده و بر عمق وجود او تاثیر می گذارد. بنابراین به فردی که چنین ویژگی های شخصیتی دارد کاریزماتیک گفته می شود.

همانطور که گفتیم دربرخورد با فردی کاریزماتیک که بسیار بر ما تاثیر گذاشته و بر احساسمان نفوذ می کند، اگر بخواهیم ویژگی های او را توصیف کنیم هیچ چیزی به ذهنمان نمی رسد جز اینکه بگوییم او فردی جذاب بود، از لحاظ اخلاق، گفتار، رفتار، حرکات بدن و… در واقع نمی توانیم منظورمان را از تاثیر گذار بودن و جذابیت فرد کاریزماتیک بیان کنیم، بله فقط می دانیم او بر احساس ما قدرت نفوذ دارد.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که چنین افرادی علاوه بر ویژگی های شخصیتی دارای زبان بدن کاریزماتیک می باشند که با نحوه راه رفتن، نشستن، دست دادن و حرکات چهره به طرز غیر قابل توصیف بر فرد یا افراد مقابل خود تاثیر خواهند گذاشت. نکته قابل ذکر درمورد زبان بدن کاریزماتیک این است که می توان چنین زبانی را کسب و تقویت کرد، این اقدام نیازمند یادگیری نکات و تمرین کردن می باشد.

چگونه زبان بدن را بخوانیم؟

خواندن زبان بدن کاریزماتیک

قبل از اینکه نحوه خواندن زبان بدن کاریزماتیک را یاد بگیریم بهتر است بدانیم که یادگیری چنین زبانی و آموختن نحوه خواندن آن چه مزیتی دارد. شما با یادگیری زبان بدن می توانید بدون بیان هیچ کلمه ای فقط با انجام چند حرکت ساده احساس خود را به فرد مقابل منتقل کنید، احساسی همچون خشم، ناراحتی، نارضایتی، تایید، اشتیاق و….. حال بهتر است بدانیم که خواندن زبان بدن چه مزیتی دارد، شما با خواندن زبان بدن کاریزماتیک می توانید توجه خود را به فرد مقابل نشان دهید.

یعنی به او منتقل کنید که همه حرکات چشم، دست، پا و طرز نشستن او برای شما مهم است و حتی بدون بیان یک جمله می توانید به احساس او پی ببرید، بنابراین یادگیری زبان بدن کاریزماتیک و خواندن آن حرکات بر روابط احساسی، کاری و اجتماعی بسیار تاثیر گذار می باشد. به همین علت در ادامه مطلب به نحوه خواندن زبان بدن کاریزماتیک می پردازیم:

ضرب دری قرار دادن دست ها و پاها

اگر با فردی صحبت می کنید که در حالت ایستاده دست های خود را به صورت ضرب دری روی هم قرار داده و یا در حالت نشسته دست ها و پاهای خود را این چنین روی هم قرار می دهد، بهتر است بدانید او با صحبت های شما موافق نیست و از این جهت تمایلی به شنیدن ادامه صحبت ندارد.

صاف نشستن روی صندلی

اگر فرد مقابل شما به صورت صاف روی صندلی می نشیند، هر چند دقیقه یکبار اندکی به جلو خم شده و یا دست هایش را زیر چانه قرار می دهد، او مشتاق شنیدن صحبت های شما می باشد و می توانید با خیال راحت به گفت و گوی خود ادامه دهید.

لم دادن روی صندلی

گاهی اوقات برایمان پیش آمده با فردی که صحبت می کنیم بر روی صندلی لم می دهد، صاف نمی نشیند یا حتی ممکن است صندلی خود را به طرفین بچرخاند، این فرد در واقع اهمیتی به صحبت کردن با ما نمی دهد و تمایلی به شنیدن انتهای صحبت ما نخواهد داشت.

مشت کردن دست ها

خواندن زبان بدن کاریزماتیک

اگر با فردی صحبت می کنید که دست های خود را مشت کرده و دندان هایش را روی هم فشار می دهد، بهتر است بدانید که بسیار خشمگین می باشد و باید به صحبت خود پایان داده و به فکر پیدا کردن راه حل برای آرام کردن او باشید.

لرزش دست و فشردن فک ها به یکدیگر

فردی که هنگام صحبت با شما دستانش می لرزد، به شدت دچار تعریق شده و فک هایش را روی هم می فشارد، دچار استرس شده و توانایی کنترل این احساس خود را ندارد. چنین اضطرابی می تواند ناشی از صحبت های شما باشد و یا مشکلی متفرقه.

دست دادن

اگر فرد مقابل برای دست دادن با شما پیش قدم می شود، محکم دستان شما را می فشارد و یا اگر شما پیش قدم شوید از دست دادن خودداری نکند، نشان دهنده مشتاق بودن او برای صحبت کردن با شما می باشد، با چنین فردی به راحتی می توانید درمورد موضوع مورد نظر به گفت و گو و بحث تخصصی بپردازید.

دزدیدن نگاه

اگر به موضوعی شک دارید که آیا فرد مقابل به شما دروغ گفته یا نه، بهتر است درمورد آن با همان فرد به طور مستقیم صحبت کرده و به چشمانش نگاه کنید، در اکثر مواقع فرد دروغگو نگاه خود را از چشمان خود می دزد ولی متاسفانه برخی از افراد مستقیم به چشمان ما نگاه کرده و دروغ می گویند زیرا در انجام چنین کاری حرفه ای و با تجربه هستند و دیگر عذاب وجدانی برای دروغگویی ندارند.

ریز کردن چشم ها

اگر با فردی صحبت می کنید که سکوت کرده و به چشمان شما خیره شده و چشمان خود را ریز می کند، بهتر است بدانید او با دقت هرچه تمام به صحبت هایتان توجه می کند، این توجه می تواند برای آگاهی پیدا کردن فرد مورد نظر از موضوع باشد و یا برای به دام انداختن عدم آگاهی شما، ولی معنای این حرکت در کل توجه به موضوع می باشد.

بالا انداختن ابرو

فردی که نسبت به صحبت کردن شما واکنش خود را از طریق بالا انداختن یک ابرو و تکان دادن سر نشان می دهند یعنی صحبت های شما را تایید می کند، می توانید با دیدن چنین حرکتی از زبان بدن کاریزماتیک اطمینان حاصل کنید که فرد مقابل تمایل به شنیدن ادامه صحبت های شما دارد.

نگاه کردن به اطراف و نفس عمیق کشیدن

یکی دیگر از روش های خواندن زبان بدن کاریزماتیک این است که به افق نگاه فرد مقابل نگاه کنید، اگر او هر چند دقیقه یکبار با بی حوصلگی به اطراف نگاه می کند، نفس عمیق می کشد و سکوت مطلق دارد بهتر است بدانید تمایلی به شنیدن صحبت های شما ندارد و باید از ادامه دادن به چنین بحثی خودداری کنید.

حالت ایستادن

معنی زبان بدن کاریزماتیک

فردی که موقع صحبت کردن با شما در حالت ایستاده دست های خود را در کنار بدن نگه می دارد، پاهای خود را تقریبا به اندازه عرض شانه باز می کند، به جایی تکیه نمی دهد و مدام پاهای خود را جا به جا نمی کند، یعنی به شما احترام گذاشته و صحبت هایتان برای او ارزشمند می باشد.

راه رفتن

بهتر است بدانید اگر تمایل صحبت با فردی دارید که او در حین صحبت کردن با شما راه می رود و از شما درخواست می کند در طول مسیر به صحبت های خود ادامه دهید، باید بدانید که او تمایلی برای صرف وقت و شنیدن صحبت های شما ندارد، این نوع از زبان بدن کاریزماتیک نشان از بی اهمیتی دارد و در واقع با یک بیان غیر محترمانه به شما منتقل می کند که تمایلی به شنیدن حرف هایتان ندارد.

جمع شدن در هنگام نشستن

ذکر این نکته ضروری است فردی که با وارد شدن به جمعی در هنگام نشستن، بدن خود را جمع می کند، به راحتی ارتباط برقرار نکرده و خشک و بی روح است، در واقع احساس نارضایتی از قرار گرفتن در چنین جمعی را دارد.

ابروهای گره خورد

یکی دیگر از معانی زبان بدن کاریزماتیک این است که ابروهای در هم گره خورده نشان دهنده خشم و نارضایتی می باشد.

راه های تقویت زبان بدن کاریزماتیک

همانطور گفتیم زبان بدن کاریزماتیک و نفوذ و تاثیر شگفت انگیز بر دیگران را می توان با آموزش و سپس تمرین و تکرار کسب کرد. بدون شک همه ما تمایل داریم صحبت، رفتار و حرکات بدنمان بر دیگران تاثیر گذاشته و جذاب به نظر برسیم، بنابراین بهتر است با راه های تقویت زبان بدن کاریزماتیک که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم، آشنا شویم:

لبخند زدن

تقویت زبان بدن کاریزماتیک

یکی از تاثیر گذارترین و اولین ویژگی که مورد توجه دیگران قرار می گیرد، لبخند زدن است. تمامی شخصیت های کاریزماتیک به هنگام صحبت با دیگران لبخند بر لب دارند، بهتر است بدانیم لبخند حسی را به دیگران منتقل می کند که غیر قابل وصف می باشد.

تایید کردن حرف ها

توجه به صحبت های دیگران، تصدیق و تایید کردن با چشم و سر نشان از توجه یک شخصیت کاریزماتیک به دیگران دارد، با چنین رفتاری دیگران حس مهم و ارزشمند بودن را پیدا کرده و بیشتر شیفته فرد کاریزماتیک خواهند شد.

دست دادن

اگر می خواهید به شخصیت و زبان بدن کاریزماتیک برسید، بهتر است در مواقع رو به رو شدن با دیگران با آن ها دست داده و به محکمی دست فرد مقابل را بفشارید. با انجام چنین کاری شما حس مهم بودن را به دیگران منتقل کرده و به انتظار آن ها برای دیدن خودتان احترام می گذارید.

صاف نشستن

در موقع نشستن بر روی صندلی بهتر است پشت خود را صاف نگه داشته، از لم دادن خودداری کنید، هر چند دقیقه یکبار دستان خود را بر روی میز قرار داده و به نفوذ و جذابیت خود بیفزایید.

نگاه کردن به چشمان

اگر می خواهید نفوذ خود را بر احساسات دیگران اثبات کرده و آن ها را شیفته خود کنید بهتر است موقع صحبت با اطرافیان فقط به چشمان آن ها نگاه کنید و از چرخاندن چشمان خود به اطراف خودداری کنید.

اعتماد به نفس

بهبود زبان بدن کاریزماتیک

بهتر است بدانیم اولین کسی که می تواند شما را بالا برده و یا اینکه حقیر نشان دهد، خود شما هستید. اگر در رفتار، گفتار و حرکات خود اعتماد به نفس داشته باشید و به خودباوری برسید بدون شک بر دیگران تاثیری شگفت انگیز می گذارید.

احترام گذاشتن به دیگران

همه ما دوست داریم در برخورد با اطرافیان مورد احترام قرار بگیریم، هیچ کسی تمایل و علاقه ای ندارد که به او بی احترامی شود، قطعا همه ما تحت تاثیر فردی قرار می گیریم که بدون تملق به ما احترام بگذارد. بنابراین اگر در پی کسب و یادگیری حرکات زبان بدن کاریزماتیک هستید بهتر است به دیگران در هر سنی احترام بگذارید.

احوال پرسی کردن

همانطور که می دانیم احوال پرسی کردن نشان دهنده احترام و در واقع مهم بودن فرد می باشد، با وارد شدن به یک جمع باید موقعیت را بسنجید که آیا نیاز است با تک به تک افراد احوال پرسی کنید، یا با یک جمله با همه صحبت کرده و یا اینکه با چشم و حرکات سر همه را نگاه کنید.

تکیه ندادن به اشیاء

قطعا فردی که شخصیت کاریزماتیک دارد موقع صحبت کردن با دیگران به اشیاء تکیه نمی دهد، بنابراین از انجام چنین کاری خودداری کنید زیرا این کار نشان از بی حوصلگی و بی احترامی دارد.

انجام حرکات قرینه

اگر فقط با یک فرد ملاقات دارید توصیه می کنیم از تکنیک حرکات قرینه استفاده کنید، یعنی اگر او فنجان چایی را برمی دارد شما نیز چنین کاری را انجام دهید، با چنین رفتاری شما نزدیک بودن خود را به او نشان داده و نفوذ خود را ثابت می کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع کاریزما، شخصیت کاریزماتیک و همچنین تقویت زبان بدن کاریزماتیک پرداختیم، همچنین نحوه خواندن زبان بدن را نیز توضیح دادیم، با توجه به رایج شدن موضوع کاریزما و شخصیت کاریزماتیک، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا زبان بدن کاریزماتیک قابل یادگیری است؟

بله، می توان تکنیک های این زبان را آموخت و با تمرین و تکرار از آن ها به بهترین نحو استفاده کرد

آیا از طریق زبان بدن کاریزماتیک می توان به احساس لحظه ای افراد پی برد؟

بله قطعا، خواندن زبان بدن کاریزماتیک دقیقا به همین منظور انجام می شود

آیا استفاده از تکنیک های زبان بدن کاریزماتیک موجب افزایش نفوذ بر دیگران می شود؟

بله، با انجام این تکنیک ها شما می تواند بر احساسات و ذهنیت افراد مقابل نفوذ داشته باشید

آیا زبان بدن کاریزماتیک در روابط شغلی نیز کاربرد دارد؟

بله، شما می توانید با این زبان به فرد مقابل منتقل کنید که با کار و یا نظر او موافق هستید یا مخالف

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

انواع روش های سخنرانی

انواع روش های سخنرانی با 10 نکته جذاب و مهم

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور