مذاکره با کودکان
مذاکره با کودکان

 13 روش مفید جهت مذاکره با کودکان

روش های مذاکره با کودکان موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. همانطور که می دانید بچه های امروزی بسیار زیرک و باهوش هستند و به همین دلیل برای هر کار اشتباهی باید با آن ها مذاکره کرده و آن ها قانع کنید که با حرف ها شما کنار بیایند. در غیر این صورت خودتان باید تسلیم تمامی خواسته های آن ها شوید که ویژگی والدین ایده آل نیست. در ادامه همراه ما باشید تا روش های مذاکره با کودکان را بیشتر بررسی کنیم.

یادگیری روش های مذاکره با کودکان

به تعاملات والدین و فرزندانی که با آنها برخورد کرده اید فکر کنید. هر چند وقت یک بار کودک در نهایت به خواسته خود می رسد؟ ما به عنوان بزرگسالان دوست داریم فکر کنیم که بسیار باهوش‌تر و پیچیده‌تر از کودکان هستیم، اما کودکان مذاکره‌کنندگان نهایی هستند و از تاکتیک‌های شگفت‌آور ظریفی برای رسیدن به آنچه می‌خواهند استفاده می‌کنند. ما به عنوان بزرگسالان، اغلب مهارت‌های ساده‌تر مذاکره‌ای را که کودکان به کار می‌برند نادیده می‌گیریم، اما گاهی اوقات این موارد بهترین تاکتیک ها می توانند باشند. در زیر تعدادی از ساده‌ترین تکنیک‌های مذاکره کودک و آنچه می‌توانیم از آنها در آموزش مذاکرات بیاموزیم آورده شده است:

روش های مذاکره با کودکان

از یک درخواست بزرگ شروع کنید

بچه ها دانش شهودی دارند که شروع کردن با یک درخواست بزرگ به نتایج مفیدتری منجر می شود. نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آیا این با حرص و آز ساده شروع می‌شود یا یک امید کودکانه. با این حال، بچه ها به نوعی می دانند که وقتی 3 پیمانه بستنی دیگر بخواهند، حداقل یک پیمانه دیگر دریافت خواهند کرد. شاید این توضیح می دهد که چرا آنها همیشه وقتی چیزی را که در ابتدا درخواست می کنند بسیار خوشحال به نظر می رسند.

در زمان مناسب بپرسید

یکی از حیله‌گرانه‌ترین ترفندهایی که کودکان به کار می‌گیرند این است که وقتی والدینشان حواسشان پرت است، چیزی درخواست می‌کنند. آنها در سنین پایین یاد می گیرند اگر مادر یا پدر با تماشای تلویزیون یا صحبت کردن با تلفن حواسشان پرت شود، احتمال بیشتری برای دریافت پاسخ مثبت خواهند داشت.

به آنها انتخاب بدهید

راکیپی به والدین پیشنهاد می کند که از قبل تصمیم بگیرند که آیا چیزی قابل مذاکره است یا خیر. اگر چنین است، می توانید به فرزندتان حق انتخاب بدهید. اگر اینطور نیست، آن را به این صورت ارائه نکنید. زمانی که ما درگیر مذاکره می شویم در حالی که این یک گزینه نیست، به فرزندان خود می آموزیم که کلمه “نه” دعوتی برای ادامه راه است. وقتی در مقابل تسلیم شدن مقاومت می کنید یا در حال تعیین مرز جدیدی هستید، آگاه باشید که ممکن است وضعیت بدتر شود.

محیط مناسب را آماده کنید

ایجاد محیطی با شرایط مناسب، کلید شروع این مذاکرات است. به عنوان مثال، اگر زمان خواب نزدیک است، خاموش کردن صفحه نمایش، پایین نگه داشتن سطح سر و صدا و ایجاد یک فضای آرام بسیار مهم است. علاوه بر این، اگر سعی می‌کنید در طول روزهای هفته غذای سالم بخورید، مفید است که بوی شیرینی‌های تازه پخته شده در خانه پخش نشود. ثابت قدم باشید و در صورت امکان از همه اعضای خانواده کمک بخواهید و با هم مراسم مشابهی را دنبال کنید. پس از مدتی زمان و تلاش، همه این کارهای حقیر که زمانی نیاز به چانه زنی گسترده داشتند، به زودی به عادت های طبیعی برای کودک شما تبدیل خواهند شد.

توضیح دهید چرا

توضیح دادن به کودک که چرا باید کاری را انجام دهد یا نکند، هر چقدر هم که خشمگین به نظر می رسد بسیار مهم است. اول از همه، این بخش کلیدی از یادگیری و رشد کودکان است. آنها با زیر سوال بردن همه چیز اطرافشان و درک اینکه چرا کارها به شیوه ای خاص کار می کنند یا انجام می شوند، دنیا را معنا می کنند. ثانیاً، این به آنها نشان می دهد که به عنوان یک فرد مورد احترام هستند، نظرات آنها ارزشمند است و احساسات آنها اهمیت دارد. این مرحله ممکن است هر بار که کوچولوی خود را به صندلی ایمنی کودک ماشین خود می‌بندید، همان بحث طولانی را داشته باشید. فقط به یاد داشته باشید که با توضیح «چرا»، نه تنها شروع به مذاکره مؤثر با کودکان می کنید، بلکه به آنها کمک می کنید تا خودشان به این سؤالات در آینده پاسخ دهند.

اهمیت مذاکره با کودکان

خود را برای واکنش های آنها آماده کنید

بچه‌های کوچک می‌توانند به گریه یا طغیان‌های خلقی متوسل شوند تا همه چیز را به نفع خود تغییر دهند. پس از آن، با اولین نشانه اشک، تمام خرد ما در مورد نحوه مذاکره با بچه ها اغلب از بین می رود. «نه» گفتن به بستنی قبل از شام یا یک فیلم تلخ ممکن است دشوارتر از آن چیزی باشد که به نظر می رسد. طبیعتاً ما می خواهیم بچه ها همیشه شاد باشند و از زندگی خود لذت ببرند. با این حال، ما در قبال رفاه کلی و همچنین شادی آنها نیز مسئول هستیم. بنابراین، قبل از اینکه بچه‌های کوچک را برای انتخاب هوشمندانه راهنمایی کنیم، باید برای واکنش‌های آنها آماده شویم.

چرا داشتن مهارت مذاکره با کودکان مهم است؟

مذاکره ابزار ارزشمندی برای استفاده با فرزندانتان است زیرا به آنها کمک می کند تا برخی از مهارت های مهم را توسعه دهند. اگر روش صحیح مذاکره با کودکان را بدانید، می توانید مهارت های زیر را در آن ها افزایش دهید.

  • افزایش ظرفیت برای بیان افکار و احساسات به صورت کلامی
  • افزایش توانایی تفکر عینی و متمایز
  • مهارت در حل مشکلات مشارکتی
  • خودآگاهی
  • در نظر گرفتن نیازهای دیگران و همچنین نیازهای آنها
  • ارائه راه حل های خلاقانه

برخی از والدین احساس می‌کنند که مذاکره ایده خوبی نیست، زیرا قدرت آنها را کمرنگ می‌کند و این پیام را می‌فرستد که فرزندانشان می‌توانند در هر لحظه با آنها بحث کنند یا آنها را به چالش بکشند.

اگر مذاکره به درستی، یعنی در موقعیت‌های مناسب و متناسب با سن انجام شود، چالشی برای قوانین شما یا حرف آخر در تصمیم‌گیری نخواهد بود.

تفاوت زیادی بین مذاکره و بحث وجود دارد که کمی بعد به آن خواهیم پرداخت.

در حال حاضر، اجازه دهید به رویه اصلی مذاکره نگاهی بیندازیم، و سپس در مورد اینکه چه چیزی از نظر سنی مناسب است، بحث می کنیم.

فرآیند مذاکره با کودکان

بسیاری از ما مذاکره را فرآیندی می‌دانیم که در آن از طرف‌های مخالف شروع می‌کنیم و هرکدام وقتی به سمت نقطه‌ای میانی پیش می‌رویم، شروع به دادن امتیاز خواهیم کرد.

برای اینکه مذاکره با کودکان به درستی انجام شود لازم است فرایندی با ویژگی های زیرا داشته باشید.

اولین مورد مربوط به تنظیم کردن قوانین است.

قوانین عبارتند از:

باید به کودک خود بفهمانید که تصمیم والدین قطعی است و باید پذیرفته شود، حتی اگر ناامیدی وجود داشته باشد.

همچنین اینکه هر دوی شما در طول مذاکره محترمانه رفتار خواهید کرد.

احساسات را باید بدون نگرش یا خصومت ابراز کرد.

هیچ حمله شخصی مجاز نیست.

مذاکره باید بدون قطع صحبت در حالی که هر فرد صحبت می کند، باشد.

مورد دوم مربوط به گوش گردن است. در فرایند مذاکره با کودکان باید به آن ها فهمانید که، خوب گوش دهند.

یعنی باید به او بفهمانید که بگوید چه فکری دارید و شما نیز به او بگویید چه چیزی می خواهید.

زمانی که فرزندتان صحبت می کند ساکت باشید و پذیرای گوش دادن عینی باشید.

تا زمانی که صحبت او تمام نشده است، آنچه را می شنوید ارزیابی نکنید.

حرف خود را قطع نکنید.

این مرحله دقیقاً برای این است که بفهمید او چه می‌خواهد یا چه نیازی دارد و افکار و احساساتش در مورد آن چیست.

مورد سوم در مذاکره با کودکان این است که به نیازهای خود پاسخ دهید.

اکنون نوبت شماست که نگرانی های خود را بیان کنید و آنچه را که نیاز دارید بگویید.

افکار و احساسات خود را بگویید و همچنین تاکید کنید که برای رسیدن به توافق به چه چیزی نیاز دارید؟

مذاکره با کودکان نوپا از مهدکودک

مذاکره به میزان معینی از رشد شناختی و قدرت ذهن نیاز دارد. کودکان 2 یا 3 ساله تا حدود 6 ساله بسیار هیجانی هستند. آنها از نظر شناختی در حال رشد هستند، اما رشد اولیه در این دوره عاطفی است.

در این صورت، فضای زیادی برای مذاکره وجود ندارد. کودکان در این سن به ساختار نیاز دارند تا بتوانند مراحل اصلی رشد جدایی-فردسازی، ثبات شی و شناسایی جنسیت را طی کنند. مذاکره در این مرحله باید بیشتر به عنوان انتخاب های کوچک ارائه شود.

انتخاب کردن به فرآیند فردیت کمک می کند زیرا به کودکان کمک می کند تا قدرت و ترجیحات خود را درک کنند و استقلال آنها را افزایش می دهد.

شما می توانید مذاکره را به عنوان چیزی که قبلاً تصمیم گرفته شده است پیشنهاد دهید مانند:

چطور با لگوهایت بازی می کنی تا من شام را آماده کنم؟

اگر کودکی همکاری دارید که می تواند خود را سرگرم کند، این راه خوبی برای معرفی مذاکره برد-برد است.

اگر فرزندی دارید که به احتمال زیاد با این نوع مذاکره موافق نیست، یا بیش از چند دقیقه به آن پایبند است، در آن صورت، شما فقط آنچه را که مورد نیاز و مورد انتظار است، بیان کنید.

برای اطلاع از نحوه عذرخواهی والدین از کودک کلیک کنید.

مذاکره با کودکان سن مدرسه 6 تا 11

در حدود سن 8 سالگی، مغز بچه ها یکی از آن جهش های بزرگ شناختی را تجربه می کند و قدرت مشاهده و تفکر تبعیض آمیز آنها بسیار افزایش یافته است.

در طول سال‌های قبل، آن‌ها عمدتاً آنچه را که والدینشان به آنها می‌گویند واقعی تعریف می‌کنند. در سن 7 تا 8 سالگی، آنها شروع به دیدن مناطق خاکستری می کنند. برای مثال، برخلاف آنچه والدین گفته‌اند، ممکن است ببینند که گاهی اوقات کودکی دروغ می‌گوید و به نظر می‌رسد که از آن دوری می‌کند. یا ممکن است متوجه شوند که همه چیز همیشه منصفانه نیست. به همین دلیل است که آنها شروع به آزمایش قوانین می کنند.

علاوه بر این، حافظه در این دوره افزایش می یابد. یک کودک 8 ساله می تواند قانون مربوط به یک موقعیت را اجرا کند و به یاد بیاورد که قرار است چه کاری انجام دهد.

در این سن با شناخت و حافظه بیشتر، مذاکره به احتمال زیاد ابزار موثری است.

نکته کلیدی این است که از فرآیندی که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید و موقعیت هایی را انتخاب کنید که در آن مذاکره برای رشد مهارت های شناختی کودک شما مفید است. شما به عنوان والدین می توانید این تمایز را ایجاد کنید.

آنچه شما نمی خواهید این است که مشاجره با مذاکره اشتباه گرفته شود. مذاکره زمانی اتفاق می افتد که هر دو طرف توافق کنند که حل معضلی که نیاز به حل و فصل دارد مفید خواهد بود.

بحث کردن با والدین و فرسودگی آنها تا زمانی که تسلیم نشوند، مذاکره نیست. آزار و اذیت است! اجازه ندهید توسط فرزندتان مورد آزار و اذیت قرار بگیرید! شما تصمیم می گیرید که مذاکره چه زمانی یک گزینه است.

مذاکره با نوجوانان

این سنی است که مذاکره بسیار مفید است.

نوجوانان در حال کار بر روی دور دوم جدایی و فردی سازی هستند که از دوران کودکی شروع شده است. آنها هویت ها را امتحان می کنند، ارزش های اخلاقی خود را اصلاح می کنند، با تفکر انتزاعی و افزایش عینیت کار می کنند، ایده ها را کاوش می کنند و خود را در گروه همسالان تثبیت می کنند.

مذاکره به رشد صدای آنها، ایده هایشان، در نظر گرفتن پیامدهای مسیرهای انتخابی، همدلی، مهارت های حل مسئله و اعتماد به نفس کمک می کند.

مذاکره همچنین گوش دادن دقیق و همدلانه را ترویج می کند که در این مرحله از توسعه تقریباً مهمتر از نتایج واقعی مذاکره است.

بخشی از کار شما این است که به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند بیشتر شبیه بزرگسالان فکر کنند.

استراتژی های مذاکره با کودکان

برای مذاکره با بچه ها، سه استراتژی زیر را می توان ارائه داد.

برای اطلاع از راه های مدیریت دعوای کودکان کلیک کنید.

  1. یک رویکرد مبتنی بر علاقه را امتحان کنید.

مذاکره کنندگان حرفه ای اهمیت کشف منافعی را که زمینه ساز درخواست یا تقاضای طرف مقابل است، درک می کنند. وقتی تشخیص می‌دهیم که طرف مقابل برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل است، در را به روی معاملاتی باز می‌کنیم که می‌توانند ارزش ایجاد کنند و اغلب نیاز به رویکرد مبتنی بر قدرت (یعنی تاکتیک‌های سخت مانند تهدید) را از بین می‌بریم.

یک رویکرد مبتنی بر علاقه هنگام مذاکره با بچه‌ها ممکن است به ویژه زمانی مفید باشد که با کودکانی سروکار داریم که عموماً احساساتی‌تر بوده و نسبت به بزرگسالان کم تر احساساتی هستند و در نتیجه بیشتر مستعد تشدید اختلاف خواهند بود. برای مثال، اگر دختر شما می‌خواهد در اواسط زمستان صندل بپوشد، به جای اینکه از او بخواهد فورا چکمه‌هایش را بپوشد، سعی کنید برای درک افکار او سؤالاتی بپرسید. فرض کنید او فاش می‌کند که می‌خواهد از شاهزاده خانم کارتونی مورد علاقه‌اش که در برابر سرما نفوذناپذیر است، تقلید کند. اکنون فرصتی برای یک معامله برد-برد و شاید یک آزمایش علمی نیز دارید.

برای اطلاع از دلایل ناسازگاری فرزندان با یکدیگر کلیک کنید.

  1. عوامل استرس زا را کاهش دهید.

مذاکره‌کنندگان تجاری یاد می‌گیرند که برای تشویق تصمیم‌گیری منطقی بر سر میز مذاکره، گام‌هایی بردارند – برای مثال، با کاهش ضرب‌الاجل‌ها و اختصاص زمان کافی برای آماده‌سازی. به طور مشابه، به عنوان والدین، هنگامی که با بچه ها مذاکره می کنید، می توانید استرس هایی را که باعث تشدید تعارض با بچه ها می شود، مانند خستگی و بازه های زمانی محدود، کاهش دهید. این ممکن است به معنای تنظیم زمان خواب زودتر (به طور یکسان برای بچه ها و والدین) و یافتن راه هایی برای اتصال کوتاه درگیری های مداوم باشد، مانند کمک به کودکی که تصمیم نمی گیرد لباس های هفته خود را در بعدازظهر یکشنبه به جای هر روز قبل از مدرسه انتخاب کند.

برای اطلاع از تاثیر دعوای والدین بر کودکان کلیک کنید.

  1. همدلی نشان دهید.

در مذاکرات حرفه‌ای‌، عصبانیت طرف مقابل می‌تواند آنقدر ما را ناراحت کند که فقط برای خشنود کردن او امتیازاتی را ارائه کنیم. به طور مشابه، نمایش خشم یا ناامیدی کودک می تواند ما را به عنوان والدین تحریک نماید. ما تمایل داریم با ابراز مخالفت یا کم اهمیت جلوه دادن احساسات او پاسخ دهیم، واکنش هایی که باعث می شود او احساس شرمندگی یا سوءتفاهم کند. همچنین ممکن است هنگام مذاکره با بچه ها وسوسه شویم که تسلیم خواسته های غیر منطقی شویم.

در عوض، سعی کنید از اصول گوش دادن فعال برای درک بهتر احساسات قوی فرزندانتان استفاده کنید. گوش دادن فعال شامل بازنویسی آنچه که او می‌گوید بدون قضاوت، پرسیدن سؤالات باز با هدف روشن کردن استدلال او و شناسایی و تصدیق احساسات زیربنایی او است.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش های مذاکره با کودکان بپردازیم و همچنین نکات مهم در این فرایند را که به کاهش جر و بحث با کودکان منجر می شود، بررسی کنیم. درصورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آیا مذاکره با کودکان می تواند موثر باشد؟

بله با استفاده از مذاکره با کودکان می توانید به راحتی مرزها را تعیین کنید و قوانین را تعیین نمایید.

آیا مذاکره با کودکان نیازمند دانستن نکات خاصی است؟

بله لازم است یک سری نکات را بدانید که درمورد آنها در متن آمده است.

برای مذاکره با کودکان لازم است مجهز با چه مهارت هایی باشیم؟

مهارت گوش دادن و مهارت کنترل احساسات از جمله مهم ترین موارد هستند که باید آن ها را داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

نحوه آموزش عذرخواهی به کودکان

آموزش عذرخواهی به کودکان با 7 روش کاربردی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور