علائم اعتیاد به ریتالین
علائم اعتیاد به ریتالین

علائم اعتیاد به ریتالین

بروز علائم اعتیاد به ریتالین برای مصرف کنندگان آن اتفاقی دور از انتظار نیست و هر شخصی که این دارو را به طور مداوم و غلط استفاده می کند، پس از مدتی نمی تواند آن را به راحتی قطع کند. علاوه بر این، شخصی که دچار اعتیاد به این ماده شده است برای ترک قرص ریتالین راه سختی را در پیش دارد. امادر این صورت، شادابی و سرزندگی به زندگی او بازخواهد گشت.

در این مقاله خواهیم دید که منظور از علائم اعتیاد به ریتالین چیست و با کاربردهای مختلف این دارو آشنا می شویم. همچنین، خواهیم دید که داروهای جایگزین و راه های ترک این قرص ریتالین چیست. چنانچه سوال یا ابهامی در مورد این موضوع برایتان مطرح شده و یا نیازمند راهنمایی بیشتری می باشید می توانید با کارشناسان دکتر فکر ارتباط بگیرید.

دلیل بروز علائم اعتیاد به ریتالین چیست؟

دلیل بروز علائم اعتیاد به ریتالین چیست؟

ریتالین زیر مجموعه گروهی از دارو ها به نام مقلد سمپاتیک Sympathomimetics محسوب می شود. آزاد شدن دوپامین مهم ترین نقش را در تاثیرات این دارو در بدن ایفا می کند و این خود منجر به بروز مهم ترین علائم اعتیاد به ریتالین است.

نام ژنریک این دارو متیل فنیدیت Methylphenidate و نام تجاری آن ریتالین Ritalin است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مصرف ریتالین را برای کودکان بالای 6 سال تایید کرده است. این دارو یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که می تواند با تحریک مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین و یا نوراپی نفرین ، یعنی مواد شیمیایی مرتبط با کنترل و توجه بر روی بدن تاثیر بگذارد.

دوپامین همچنین ارتباط قوی با لذت و پاداش دارد. نوراپی نفرین بدن و مغز را در مواقعی که عمل جراحی در پیش است، آماده می کند و درگیر جنگ یا گریز می شود. همچنین، ریتالین به بهبود توجه و در برخی موارد کاهش عدم تمرکز موثر است.

از این رو، گاهی از ریتالین برای کنکور استفاده می شود تا راندمان مطالعه بالا رود. غافل از اینکه این دارو اعتیاد آور بوده و حتی ممکن است پس از چند بار مصرف، علائم اعتیاد به ریتالین بروز پیدا کند.

ریتالین در چه مواقعی استفاده میشود ؟

ریتالین در چه مواقعی استفاده میشود ؟
  1. اختلال افسردگی : داروی ریتالین را برای افراد دارای اختلال افسردگی استفاده میشود از جمله افسردگی در سالمندان و افسردگی بیماران مبتلا به ایدز که نیاز به درمان سریع دارند. حتی ممکن است اعتیاد به ریتالین در بزرگسالی باعث بوجود آمدن مشکلات رابطه جنسی شود که در این مواقع باید برای درمان اقدام کرد.
  2. چاقی : در گذشته پزشکان از داروی ریتالین برای درمان چاقی استفاده می کردند. اما در حال حاضر به علت بروز ضرر و سوء مصرف تجویز نمیشود.
  3. نارکولپسی : اگر افراد علائمی همچون خواب آلودگی شدید، حملات گذرا و غیر قابل مقاومت خواب در طول روز داشته باشند از این دارو استفاده می کنند.
  4. اختلال کاهش توجه و یا پیش فعالی ADHD : اختلال Attention-Deficit Hyperactivity Disorder که به اختصار ADHD نام دارد که از مهم ترین نشانه های آن اختلال در توجه و تمرکز می باشد. یکی از مهم ترین موارد مصرف قرص ریتالین برای اختلال بیش فعالی و یا کاهش توجه است. داروی ریتالین باعث افزایش توجه، توانایی در تمرکز و کاهش پرخاشگری کودکان میشود.

مصرف ریتالین برای کودکان پیش فعال

در ابتدا به تعریف کودک بیش فعال می پردازیم که اصلا چه نوع کودکانی بیش فعال هستند؟ یکی از شایع ترین اختلالات در بین کودکان بیش فعالی نام دارد و در وارد بسیار کمی نیز در بین بزرگسالان نیز دیده می شود. میزان این بیماری در پسران بیشتر از دختران است. از مهم ترین نشانه ها و علائم پیش فعالی این است که کودکان تمرکز کافی نداشته و کمتر متوجه جزئیات می شوند.

شاید جالب باشد که برای کودکان دارای اختلال ADHD قرص ریتالین تجویز می شود تا همانطور که در بالا اشاره کردیم، قرص ریتالین باعث کاهش رفتار مخالفت گونه کودک می شود. تحقیقات نشان می دهد که 70 تا 85 % کودکان مبتلا به ADHD به این دارو جواب داده اند. به این معنی که رفتار اخلال کننده آنها کاهش پیدا کرده است و توجه آنها افزایش یافته است.

بعضی از والدین نگران مصرف داروهای ریتالین هستند که البته خوشبختانه می توان از داروی گیاهی مفید جایگزین قرص ریتالین برای کاهش عوارض این دارو استفاده کرد. داروهایی نیز وجود دارد که علاوه بر نداشتن عوارض مصرف ریتالین، خاصیت محرک پذیری نیز نداشته، ولی بر سطح نوراپی نفرین تاثیر می گذارند. داروهایی همچون کلونیدین، گوآنفاسین و اتوموکستین.

البته در این مورد اطلاعات کمی وجود دارد. خوشبختانه یکی از خدماتی که ما در مرکز مشاوره دکتر فکر به والدین و افراد ارائه می‌دهیم، آگاهی سازی در این مورد است. در این نوع مشاوره، کارشناسان و متخصصان شما را از علائم اعتیاد به ریتالین آگاه می کنند و در صورت مشاهده این علائم افراد از مشاوره های روانی و روانشناختی و روش های درمان مختلف بهرمند میشوید.

10 نشانه قوی وابستگی به ریتالین

10 نشانه قوی وابستگی به ریتالین

بسیاری از افراد بدون تجویز پزشک شروع به استفاده از این دارو می کنند، بدون اینکه از عواقب و عوارض این دارو اطلاعاتی داشته باشند. در این قسمت به 10 نشانه قوی وابستگی به ریتالین اشاره خواهیم کرد.

  1. اضطراب
  2. تحریک پذیری
  3. بی خوابی
  4. افسرگی
  5. بی اشتهایی، سوء تغذیه و کاهش وزن
  6. افزاش ضربان قلب و فشار خون
  7. تپش قلب
  8. اختلال حرکتی نظیر تیک، احساس حرکات حشرات در زیر پوست مانند علائم مصرف بالای کوکائین
  9. ایجاد وابستگی جسمی و روانی
  10. حرکات شبیه به توده ای و دیسکینزی

مصرف ریتالین برای مطالعه

یکی از اسم های مستعار قرص ریتالین، قرص دانش آموز، قرص دانشجویی و یا قرص شب امتحان است. اکثر افراد به اشتباه فکر می کنند که این قرص برای تقویت حافظه است و این قرص را در گروه قرص های فارماتون، قرص کلسیم، امگا3 و … قرار میدهند.

کارکرد این قرص در این افراد به این گونه است که گزارش خستگی از سوی حسگرها به مغز اعلام نمی شود و گیرنده های خستگی علائمی به اسم خواب را برای بدن مصرف کننده تعریف نمی کند. اگر بخواهیم درک این مطلب را ساده تر کنیم مانند استفاده بی حسی کننده دندان ( گزیلوکایین ) است. کم خوابی و انباشت روزهای پی در پی کم خوابی یکی از مهم ترین علائم اعتیاد به ریتالین است.

راه های ترک ریتالین

اگر شما و یا اطرافیان خود از علائم اعتیاد به ریتالین برخوردارید، احتمالا بدنبال راه حلی برای ترک این ماده هستید. این نکته شایان ذکر است که چنانچه با مصرف بی رویه این مواد بیمار دچار علائمی همچنون جنون و یا اختلال اسکیزوفرنی شد حتما باید به روانپزشک مراجعه کنند.

اما یکی از آسان ترین راه های ممکن برای کاهش و ترک ریتالین این است که همواره بیمار را به نوشیدن آب تشویق کنید. بیمار باید در هر 3 وعده غذایی ، غذای خود را میل نماید و در هوای آزاد به ورزش بپردازد.در ادامه به چند روش ترک اعتیاد به ریتالین میپردازیم.

1.ترک ریتالین با سم زدایی

در اصطلاح سم زدایی به معنی از بین بردن تمام وابستگی فیزیولوژی و علائم اعتیاد بر ریتالین است. در روش درمان سم زدایی، داروهای نگهدارنده ایی برای بیماران تجویز می شود که به مرور به کاهش و ترک اعتیاد به ریتالین کمک می کند. متاسفانه هنوز دارو نگهدارنده ای برای قرص ریتالین وجود ندارد.

2. ترک ریتالین سرپایی و بستری

درمان هایی به نام درمان بازپروری وجود دارد که بیماران در طرح های بستری 24 ساعته که در مراکز درمانی (کمپ) ارائه می گردد، درمان می شوند. در این نوع درمان بیماران حدود 30 روز تحت مراقبت پزشکان و پرستاران قرار می گیرند. در روش درمان سرپایی که خود دو نوع است بستری جزئی و بستری سرپایی حاد. در بستری جزئی در هفته 20 ساعت و در بستری سرپایی حاد در هفته 9 ساعت بیماران تحت مراقب قرار میگیرند.

3. ترک ریتالین از روش های روانی و مشاوره

بسیاری از متخصصان بر این باورند که اعتیاد به ریتالین بیشتر جنبه روانی و روانشناختی دارد تا جنبه وابستگی جسمی . به همین علت برنامه هایی از جمله مشارکت اجتماعی، خانواده درمانی و درمان های روانشناختی-رفتاری برای درمان بیماران در نظر می گیرند.

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در مورد علائم اعتیاد به ریتالین به شما عزیزان ارائه دهیم.

با توجه به مضراتی که ذکر شد، توصیه می شود به جای استفاده از این دارو، مشکل خود را با مشاوران ما در میان بگذارید تا آن ها روش های مناسب و متناسب درمانی را به شما عزیزان ارائه دهند. همچنین، مشاوران دکتر فکر در تمامی وزها هفته از 8 صبح الی 12 شب آماده پاسخگویی به تمامی سوالات دوستان گرامی در زمینه ترک ریتالین یا هر نوع ماده اعتیاد اور دیگری هستند.

ترک اعتیاد به ریتالین چقدر طول میکشد؟

مدت زمان ترک اعتیاد به ریتالین به عواملی مثل مدت زمان سوءمصرف دارو و دوز مصرف بستگی دارد.

آیا برای ترک ریتالین لازم به بستری فرد میباشد؟

به سه راه ترک ریتالین اشاره کرده ایم که یکی از آنها بستری شدن فرد در مدت زمان معین است.

آیا دارویی برای جایگزین قرص ریتالین وجود دارد؟

بله، داروهایی که محرک نیستند ولی بر سطح نوراپی نفرین تاثیر میگذارند مانند داروهایی همچون کلونیدین، گوآنفاسین و اتوموکستین.

عوارض سوء مصرف قرص ریتالین چیست؟

در مقاله به 10 نشانه مهم وابستگی به قرص ریتالین اشاره کرده ایم.

5/5 - (11 امتیاز)

همچنین ببینید

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

نظر مراجع در مورد مصرف ناس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور