انتقاد از همسر
انتقاد از همسر

انتقاد از همسر

به کار بردن راه های اصولی جهت انتقاد از همسر موجب می شود تا شما بدون نگرانی و ترس از ناراحت شدن فرد مقابل، در مورد مسائل و مشکلات خود صحبت کنید. البته مطمئنا باید زمان درست برای انتقاد کردن نیز در نظر گرفته شود. مطابق با تحقیقات انجام شده، هشت روش صحیح پاسخ به انتقاد از همسر وجود دارد که به هنگام انتقاد کردن، بهتر است آن را به کار ببرید.

گاهی ممکن است رفتار فرد مقابل ما کاملا درست باشد و دیدگاه ما نیاز به تغییر داشته باشد. در این موارد به جای آموزش نحوه انتقاد از همسر ، بهتر است تلاش کنیم تا دیدگاه خودمان را به عنوان یک فرد مستقل تغییر دهیم. در این مقاله علاوه بر ارائه نکات آموزشی در رابطه با نحوه انتقاد، به باورهای غلطی که در رابطه با زندگی مشترک وجود دارد نیز اشاره خواهیم نمود.

پیش زمینه های لازم برای انتقاد از همسر

پیش زمینه های لازم برای انتقاد از همسر

قبل از اینکه به ارائه نکات مهم در رابطه با انتقاد از همسر بپردازیم، بهتر است بدانید که کدام یک از انتقادات لازم و ضروری است؟ چه توقعاتی منطقی است؟ چه توقعات و انتظاراتی اشتباه هستند و هرگز برآورده نمی شوند؟ دقت داشته باشید که چنانچه شما دائما انتقاد کنید، متقابلا از شما نیز انتقاد خواهد شد.

متاسفانه یکی از مشکلات مربوط انتقاد کردن و انتقاد پذیر بودن وجود دارد، این است که شناخت و درک درستی از فرد مقابل نداریم . گاهی نیز امید به تغییر و یا کمال گرایی عاطفی و ذهنی ما موجب بروز این مشکلات می شود. بدین معنا که تصور می کنیم اگر انتقادات ما زیاد شود و یا توقعات و انتظارات خودمان را مطرح کنیم به همان چیزی که مد نظر داریم، دست پیدا خواهیم کرد.

پر واضح است که این دیدگاه ما دیدگاه نیست و شاید به صراحت می توان گفت : عیب از خود ماست! اما نمی خواهیم آن را بپذیریم و تلاش می‌کنیم تا دیگری را همانگونه که می خواهیم و مطابق با میل ماست شکل دهیم.

تا زمانی که نگاهی به  خود و زندگیمان نکنیم، این تغییرات و انتقادات هرگز موثر واقع نخواهد شد و جلوگیری از جر و بحث های احتمالی نیز دشوار خواهد بود.

انتقاد از همسر و توقعاتی که هرگز برآورده نخواهد شد

انتقاد از همسر و توقعاتی که هرگز برآورده نخواهد شد

 اگر انتقاد شما از همسرتان در موارد زیر می باشد، بهتر است بدانید که این توقعات غیر واقعی و غیر منطقی بوده و به همین دلیل هرگز برآورده نخواهد شد. بنابراین بهترین راه؛ پرهیز از این نوع انتظارات می باشد.

حفظ روابط جنسی همانند روزهای اول 

از جمله شایع ترین انتظارات و دلایل انتقاد از همسر ، شاید به همین مورد بر می گردد. فراموش نکنید که همیشه بروز اولین اتفاقات خوشایند، جذابیت خاصی برای ما دارد و احساس خوشایندی را با آن تجربه خواهیم کرد. درست مثل اولین رابطه جنسی که اگر به درستی انجام شود، به یک خاطره خوش و جذاب همیشگی تبدیل خواهد شد.

اما داشتن این نوع توقع که همیشه مانند روز اول باشد، کاملاً غیر منطقی می باشد و هرگز اتفاق رخ نخواهد داد.

ماه عسل هنوز تمام نشده است

 از دیگر توقعات نادرست و غیر منطقی این است که همیشه انتظار داشتن رفتاری همانند دوره ماه عسل است. بهتر است زوجین بدانند که مسئولیت های زندگی، آنها را ملزم می کند تا با شرایط واقعی و پس از دوره ماه عسل روبه رو شوند.

نگرش های غیر واقعی و مقایسه کردن همسر با دیگران، به خودی خود می تواند منجر به انتقاد نادرست از همسر شود. بسیار طبیعی است که پس از گذشت مدت زمانی از زندگی، آن هیجان های اولیه کاهش یافته و اختلاف نظرهایی به وجود آید.

 انتظار ذهن خوانی

 یک دیل عمده انتقاد از همسر از سوی خانم ها عمدتا این است که همسرشان قادر به حدس ناگفته ها یا ذهن آن ها نیست. این نوع انتظار ، عمدتا مربوط به آن دسته از افرادی است که شخصیت خود خواهی دارند و تصور می کنند که این امر به معنای ارزش قائل شدن برای همسر است.

در واقع دلیل آنها این است که همسرم نباید منتظر درخواست من باشد و خود به تنهایی به نیازهایی که دارم توجه می کند. بهترین راه برای برخورد با این نوع انتظار، صحبت کردن در مورد خواسته ها و تمایلات می باشد.

 انتقاد از همسر برای اجرایی نشدن تمام خواسته ها

 انتقاد از همسر برای اجرایی نشدن تمام خواسته ها

شاید شما از همسر خود بخواهید که تو باید دقیقا همانطوری که من می‌خواهم و یا می‌گویم رفتار و عمل کند. منطقی است که در برخی موارد گفته شما صحیح باشد. حتی شاید در اغلب موارد نیز این مورد صادق باشد.

اما حتی اگر این اتفاق نیز صورت گیرد، باز هم همسر شما به یک فرد بدون اقتدار و فاقد قدرت تصمیم گیری تبدیل خواهد شد. تا زمانی که این چنین توقعاتی از همسر خود داشته باشید، به رشد او هیچ کمکی نکرده اید.

 وجود تفاوت مساوی بروز مشکل

 برخی از زوجین هنگامی که با توقعات و انتظارات مخالف خود در زندگی مشترک روبرو می شوند، به این تفاوت ها به عنوان یک شکست نگاه می کنند و تصور می‌ نمایند که این تفاوت ها به معنی بروز مشکلات خانوادگی جدی در زندگی آینده می باشد.

این در حالی است که در تمامی زندگی های مشترک در سطوح مختلف زندگی بین همسران همیشه اختلاف سلیقه و عقیده وجود دارد و نباید با انتقاد از همسر به دنبال سلطه یافتن در زندگی بود.

هشت روش صحیح پاسخ به انتقاد از همسر

هشت روش صحیح پاسخ به انتقاد از همسر

نقد کردن حق هر یک از ما انسان ها می باشد. دیگران هم می توانند از ما انتقاد کنند. اما روش انتقاد کردن را باید بلد بود و دقت کرد که زمان درست برای انتقاد از همسر چه زمانی است.

گاهی نیز ممکن است ما مورد انتقاد از سوی همسرمان قرار بگیریم. در چنین مواقعی برای گرم نگه داشتن روابط عاشقانه با همسر، نحوه واکنش و پاسخدهی ما بسیار مهم می باشد.

در این زمینه هشت روش صحیح پاسخ به انتقاد از همسر می تواند به شما کند. چراکه این موارد جزء مهم ترین اصول همسرداری می باشند.

1.از او نیز بخواهید تا از شما انتقاد کند

 همه ما انسانها از اینکه مورد انتقاد یا قضاوت قرار بگیریم احساس خوبی نداریم. اگر در هنگام انتقاد از همسر ، وی موضع گیری زیادی دارد، بهترین روش این است که از او بخواهید که انتقادات خود را نسبت به شما مطرح کند و به او توضیح دهید که این موارد موجب می شود تا هر دوی یک زندگی موفق داشته باشید.

 همچنین می توانید از او بخواهید تا به عنوان مثال، سه ویژگی در شما که موجب ناراحتی و رنجش او می‌شود را ذکر نماید. ممکن است این ویژگی ها تنها زائده ذهن فرد مقابل‌تان باشد، هیچ اشکالی وجود ندارد. اگر این انتقادات به جا نیست می توانید برای دور کردن افکار منفی از ذهن او، برایش توضیح دهید و ابهامات موردنظر را برطرف نمایید.

2. انتقاد از همسر در جمع ممنوع

 بسیار طبیعی است که همه ما تمایل داریم دیگران نظر مثبتی نسبت به ما داشته باشد و یا در یک جمع دیگران ما را به عنوان فردی مورد قبول بشناسند. در صورتی که انتقاد از همسر در میان جمع و حضور دیگران مطرح شود، می تواند احساس تحقیر شدن را برانگیزد و همچنین موضع گیری در برابر انتقاد را تشدید بخشد. به همین دلیل، این کار نه تنها تأثیر مثبت نخواهد گذاشت بلکه تاثیر منفی نیز بر جای می‌گذارد.

نکته دیگری که ذکر آن خالی از لطف نیست؛ این است که با انتقاد کردن شما در جمع، ممکن است افرادی باشند که از همین انتقادات سوء استفاده کنند و یا بعد ها موجب برهم خوردن رابطه و دعوای زناشویی شوند. همچنین شاید به صورت خود به خود موجب برهم خوردن رابطه شما با فرد مقابل شود.

 3. انتقاد بله ولی توهین هرگز

طبیعی است که هر فردی در برابر توهین موضع‌گیری می‌کند و احساس خوشایندی ندارد. هیچ دلیل قانع کننده ای برای توهین کردن در قالب انتقاد از همسر وجود ندارد. این حق طبیعی شماست که برای انتقاد از همسر اقدام کنید، اما هیچ کسی به شما این حق را نمی‌دهد که به او توهین نمائید. می توانید خیلی محترمانه آنچه را که آزارتان می‌دهد را مطرح کنید.

 4. زمان شناس باشید

 گاهی مراجعین از عدم انتقاد پذیری همسرش خود شکایت و گلایه دارند اما پس از بررسی دقیق تر در این مورد، کاشف به عمل می آید که شخص زمان درست برای انتقاد را انتخاب نکرده‌ است. به همین دلیل برچسب عدم انتقاد پذیری و پرخاشگری را به فرد مقابل می زند.

در زمان مشاجره، زمانی که فرد مقابل ما خسته، عصبی یا از لحاظ روحی به هم ریخته می باشد، انتقاد شما تنها یک توهین و تحقیر قلمداد می شود. همچنین، خانم ها نیز در دوران قاعدگی معمولا به دلیل تغییرات هورمونی، دچار نوسانات خلقی و کاهش صبر و تحمل می شوند. بنابراین، در این دوران ها شاید زمان درست برای انتقاد از همسر نباشد.

5. از ضمیر من برای انتقاد از همسر استفاده کنید

زمان درست برای انتقاد

 هرگز در مورد ابراز نارضایتی از همسر، از ضمیر تو استفاده نکنید. به عنوان مثال :  برخی از زوجین گلایه های خود را این گونه مطرح می‌کنند که تو همیشه بی توجه هستی، تو همیشه رفتار درستی نداری و … . می توانید بگویید من از این که اینگونه رفتار می کنی ناراحت هستم. من احساس بدی نسبت به به این رفتار خواهم داشت.

6. انتقال ساندویچی را انتخاب کنید

 یکی از بهترین انواع انتقاد از همسر مطابق با دیدگاه روانشناسی، انتقاد ساندویچی است. بدین معنا که برای مطرح کردن مواردی که مورد پسند شما نمی باشد، بهتر است ابتدا سخن خود را با  ذکر یک ویژگی مثبت شروع کرده و پس از آن ویژگی منفی را بیان نمائید و مجددا ویژگی مثبت را مطرح کنید. این نوع انتقاد بهترین شیوه برای درک طرف مقابل خواهد بود.

7. انتظارات خود را پایین بیاورید

 حتی اگر شما تمامی اصول مربوط به انتقاد از همسر را رعایت کنید، باز هم نمی توان انتظار داشت که همسرتان پس از شنیدن این صحبت ها همان گونه که شما مایل هستید رفتار کند. برخی از موارد از جمله ویژگی های شخصیت طرف مقابل می باشد و به همین دلیل انتقاد و یا عدم انتقاد شما نمی‌تواند هیچ مسئله‌ای را تغییر دهد.

8. به او کمک کنید تا این مسیر را به خوبی طی کند

 پس از انتقاد از همسر ، او به عنوان یک فرد کاملاً مقصر نگاه نکنید. رسیدن به نتیجه درست نیازمند همراهی و همپایی شماست. بدین معنا که به او بگویید حتی با وجود این ویژگی ها باز هم به او علاقه مندید و ابراز عشق کنید. علاقه خود را نیز به بهترین شکل به او نشان دهید تا همین مسئله موجب حرکت و اقدام بعدی برای تغییر رفتار او باشد.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با نحوه انتقاد از همسر به شما عزیزان ارائه نماییم. در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تری در رابطه با هشت روش صحیح پاسخ به انتقاد از همسر می باشید، می توانید با مشاوران ما که شماره های آنان در جدول زیر موجود است تماس حاصل نمایید. مشاوران ما همه روزه، حتی ایام تعطیل، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان خواهند بود.

راه های درست انتقاد از همسر چیست؟

انتخاب زمان مناسب، لحن بیان، در نظر گرفتن شرایط فرد، انتقاد پذیری خود و همچنین رفع خطاهای شناختی در شما از اقدامات مهم می باشد.

چگونه می توان از هشت روش صحیح پاسخ به انتقاد از همسر اطلاع یافت؟

در این مقاله تمامی اطلاعاتی علمی در رابطه با هشت روش انتقاد ارائه شده است.

در صورت مقابله به مثل به هنگام انتقاد از همسر چه باید کرد؟

اگر می خواهید از دیگری انتقاد کنید، خودتان هم باید فردی انتقاد پذیر باشید. در غیر این صورت مقابله به مثل رخ خواهد داد و بی نتیجه می شود.

آیا می توان انتقاد از همسر خود را به فرد دیگری سپرد؟

در صورتی که احساس می کنید صحبت ها و انتقادات شما با موضع گیری همراه می شود و همچنین بی تاثیر می ماند، می توانید این کار را انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

برخورد با شوهر بی کار

برخورد با شوهر بی کار

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور