ازدواج از راه دور
ازدواج از راه دور

9 توصیه کلیدی برای ازدواج از راه دور

ازدواج برای تمام افراد، یک مرحله بسیار مهم و سرنوشت ساز محسوب می شود اما اینکه ازدواج به چه شکلی باشد نیز در موفقیت یا عدم موفقیت آمیز بودن آن تاثیرگذار است. در گذشته بیشتر ازدواج ها سنتی و یا در بین خویشاوندان بود، اما امروزه با گسترش اینترنت و دنیای مجازی، ازدواج از راه دور به یکی از رایج ترین شکل های ازدواج تبدیل شده است.

حال سوال بسیاری از جوانان این است که آیا ازدواج از راه دور درست یا خیر؟ حقیقت آن است که در مورد هیچ نوع ازدواجی نمی توان به طور قطع نظر داد و باید جوانب مختلف در نظر گرفته شود. با توجه به مشکلات و مزایایی که معمولا در این نوع ازدواج ها وجود دارد، امکان ارزیابی نسبی وجود دارد که در این مقاله به آن ها می پردازیم. همچنین، برای طرح سوالات خود و دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

ازدواج اینترنتی از راه دور خوب است یا بد؟

ازدواج اینترنتی از راه دور خوب است یا بد؟

ازدواج‌ از راه دور هم می‌تواند یک ازدواج موفق باشد اما نسبت به ازدواج‌های سنتی از حساسیت بیشتری برخوردار است. این ازدواج نیز مزایا و معایبی دارد و فردی که قصد چنین ازدواجی دارد بهتر است از قبل تمامی جوانب آن را بررسی کند. در ادامه شما را با این ازدواج بیشتر آشنا می‌کنیم.

معایب ازدواج‌ از راه دور

در حالت کلی از دیدگاه روانشناس، ازدواج از راه دور و اینترنتی توصیه نمی‌شود، چراکه که در این نوع، معمولا شناخت پیش از ازدواج به درستی اتفاق نمی افتد.

اگر می‌خواهید در این نوع ازدواج، میزان موفقیت خود را بالا ببرید بهتر است بعد از چند بار ارتباط و گفت‌وگو از راه دور، ملاقات‌های حضوری نیز داشته باشید تا شناخت کاملتری حاصل شود. در مجموع، در زیر ابتدا به معایب ازدواج از راه دور پرداخته ایم و سپس ابعاد مثبت آن را بررسی خواهیم کرد.

شناخت درستی صورت نمی‌گیرد

در این نوع ازدواج افراد سودجوی زیادی وجود دارند که با اطلاعات جعلی و با هدف سوء استفاده، وارد انواع سایت‌های همسریابی و چت‌روم‌ها می‌شوند.

همچنین به دلیل اینکه فرد اطلاعات درستی از طرف مقابل خود ندارد و شناخت او تنها معطوف به اطلاعاتی است که شخص بیان کرده، نمی توان آن ها را کامل و موثق دانست.

شاید طرفین رابطه مشخصات درستی از خود بیان نکنند

در ازدواج از راه دور چون آشنایی در فضای مجازی انجام می‌شود، ممکن است شخص مقابل حقایقی را در مورد خود عنوان نکند یا به طور دیگری جلوه دهد. از این رو، تصویری از خود نشان می دهد که با وقعیت فاصله دارد.

اما اگر ازدواجی صورت گیرد، اشخاص خیلی زود چهره واقعی خود را نشان می دهند. در چنین صورتی پیامد دروغ و پنهانکاری در ازدواج می تواند بسیار سنگین باشد.

این آشنایی ها اغلب با هدف دوستی جلو می رود

این آشنایی ها اغلب با هدف دوستی جلو می رود

در این آشنایی‌ها افراد زیادی وجود دارند که قصد ازدواج ندارند و با هدف دوستی و سوء استفاده جلو می‌آیند. می‌توان گفت اغلب پسران به این رابطه به عنوان سرگرمی نگاه می‌کنند و حتی ممکن است قصد اصلی آن ها برقراری رابطه جنسی در دوستی باشد.

از این لحاظ، قربانی این رابطه اغلب دخترانی هستند که با هدف ازدواج وارد رابطه شده و در انتها با یک پیشنهاد دوستی و خواسته‌ی نابجا روبرو می‌شوند که چیزی جز بازی با احساسات عایدشان نمی شود.

همچنین تعدادی از سایت‌های همسریابی نامعتبر هستند که زمینه امکان بروز جرایم و خواسته‌های نامتعارف خارج از چارچوب خانواده را به وجود می‌آورند. حتی افرادی که وارد این سایت‌ها می‌شوند خودشان هم به پیدا کردن همسر آینده‌شان در این فضا اعتقادی ندارند.

امکان ارتباط همزمان با چند نفر وجود دارد

یکی از معایب دیگر آشنایی ازدواج از راه دور این است که افراد ممکن است جهت پیدا کردن شخص مورد نظر خود برای ازدواج هم‌زمان با چند نفر در ارتباط باشند.

بنابراین همین موضوع می‌‌تواند باعث سردرگمی آن ها شود و نتوانند انتخاب درستی داشته باشند، بهتر است برای شناخت فرد مورد نظر تنها با او در ارتباط بود تا بتوان روی رفتار و شخصیت او متمرکز شد.

عدم دسترسی به رفتارهای غیرکلامی و زبان بدن فرد

در شناخت برای ازدواج از راه دور به دلیل این که آشنایی از طریق فضای مجازی است، فرد نمی‌تواند رو در رو با دیگری در ارتباط باشد. بنابراین دسترسی به رفتارهای غیر کلامی عملا امکان‌پذیر نیست.

از طرفی زبان بدن مانند نوع غذا خوردن، طرز نشستن، نگاه کردن حتی حرکات دست‌ها و پاها می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد شخصیت فرد در اختیار ما قرار دهد، در حالی که در رابطه لانگ دیستنس متاسفانه امکان چنین تعاملی وجود ندارد.

اعتماد کردن در ازدواج از راه دور خیلی کم است

پایه و اساس هر رابطه‌ای اعتماد است. وقتی در رابطه‌ای اعتماد از بین رفت، دیگر نمی‌توان به ادامه داشتن آن امیدوار بود. در واقع وقتی دو نفر از این طریق با یکدیگر ازدواج می‌کنند ممکن است همیشه این سؤال گوشه‌ی ذهن آن ها باشد که آیا غیر از من با چند نفر دیگر دوست بوده است؟ چه اتفاقاتی بین آن ها افتاده است؟ آیا برای او هم عکس فرستاده است؟ و سؤال‌هایی از این قبیل که همیشه مانع از اعتماد کردن او به همسرش می‌شود.

اغلب چنین ازدواج هایی به طلاق منجر می‌شوند

متأسفانه اکثر ازدواج‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، به طلاق منجر می‌شود. همان‌طور که گفته شد در این ارتباط‌ها، افراد اغلب حقیقت را عنوان نمی‌کنند، به درستی یکدیگر را نمی‌شناسند و نسبت به هم بی‌اعتماد هستند.

بنابراین وقتی با هم زندگی مشترکشان را آغاز می‌کنند، تازه متوجه می‌شوند که همه چیز آن‌طور که فکر می‌کردند نبوده و فریب طرف مقابل را خورده‌اند.

مزایای ازدواج از راه دور

مزایای ازدواج از راه دور

اکثر افراد با شنیدن ازدواج اینترنتی بلافاصله شروع به مخالفت می‌کنند. آن ها معتقدند چنین ازدواجی چون خارج از قوانین و چارچوب خانواده است نمی‌تواند ازدواج درستی باشد و پیامدهای جبران‌ناپدیری در پی خواهد داشت.

در صورتی که ممکن است چنین نباشد و گاهی اوقات افراد به دلیل شرایط و موقعیتی که دارند از طریق ازدواج از راه دور بتوانند همسر آینده‌ی خود را انتخاب کنند. بنابراین، این نوع ازدواج هم می‌تواند برای برخی سودمند باشد، البته به شرطی که با دوستی قبل از ازدواج با قوانین و قاعده‌ی باشد و هوشمندانه پیش رود.

حق انتخاب بالا در ازدواج از راه دور

افرادی که از طریق سایت‌های همسر یابی اقدام به ازدواج می‌کنند، از حق انتخاب بیشتری برخوردارند. در واقع این افراد می‌توانند به طور همزمان با چندین نفر در مورد ازدواج صحبت کنند و با هر کدام که معیارهای مهم ازدواج را دارا بود، وارد رابطه شوند. هر چند که به اعتقاد روان‌شناسان زیاده روی در این کار توصیه نمی‌شود، چون بیشتر باعث سردرگمی می‌شود.

فراهم آمدن زمینه ی ازدواج برای افراد با شرایط خاص

ازدواج از راه دور و اینترنتی می‌تواند برای برخی از افراد مفید باشد. به عنوان مثالف برای دخترانی با روابط اجتماعی پایین که در شهرهای کوچکی زندگی می‌کنند و موقعیت ازدواج برای آن ها کم است مناسب می باشد.

همچنین برای پسرانی که به دلایلی خانواده خود را از دست داده‌اند و کسی را ندارند تا برایشان قدمی بردارد، مناسب است. این افراد می‌توانند با استفاده از سایت‌های معتبر برای انتخاب همسر اقدام کرده و فرد مورد نظر خود را بیابند.

توصیه های کلیدی برای ازدواج از راه دور

توصیه های کلیدی برای ازدواج از راه دور

این روزها با گسترش اینترنت و فضای مجازی، تعداد ازدواج‌ از راه دور نیز روبه افزایش است. بسیاری از روان‌شناسان با بررسی‌هایی که در این باره انجام دادند، متوجه شده اند که ازدواج‌های اینترنتی نسبت به ازدواج‌های دیگر دارای ریسک و خطر بیشتری است.

به این دلیل که در این ازدواج‌ها افراد کمتر ویژگی های شخصیت واقعی خود را به نمایش می‌گذارند و سعی می‌کنند با یک نقاب بر چهره تمام خصوصیاتی که دوست دارند را نشان دهند.

این افراد مدام در حال پنهان‌کاری و فریب دادن طرف مقابل هستند که همین امر سبب ایجاد بی اعتمادی و زمینه‌ساز سختی ها و مشکلات در زندگی باشد. با این وجود برای اقدام به ازدواج از راه دور بهتر است این توصیه‌های کلیدی را در نظر بگیرید.

مراقب اطلاعات خصوصی خود باشید

بهتر است در مراحل اولیه‌ی آشنایی هوشمندانه عمل کنید. تا جایی که امکان دارد بیشتر اطلاعات بگیرید و اطلاعات کمتری در اختیارش قرار دهید.

تا حد امکان اطلاعات مختصر و عام مانند رشته تحصیلی، سن، شغل، تفریحات مورد علاقه و تعداد اعضای خانواده به او بدهید. از دادن اطلاعات خاص‌ مانند دادن عکس، آدرس محل سکونت و اعتقادات خود تا زمانی که اعتمادتان جلب نشده است خودداری کنید.

برای شناختن بهتر فرد مقابل نقاب به چهره بزنید

شما زمانی مجاز به زدن نقاب بر چهره‌ی خود هستید که جهت شناختن فرد مقابل و محک زدن گفته‌های او این کار را انجام دهید. به این صورت که با استفاده از پروفایل جعلی صحت و سقم گفته‌هایش را مشخص کنید تا بتوانید اطلاعاتی را که در اختیارتان گذاشته است بررسی کنید.

برای شناختن بهتر فرد مورد نظرتان می‌توانید با دو پروفایل متفاوت از جنس مخالف پیام دهید تا متوجه شوید که او درخواست دوستی هرکسی را می‌پذیرد و یا اینکه هر بار با چهره‌ایی جدید ظاهر می‌شود.

سعی کنید دیدی منتقدانه داشته باشید

همانند آنچه که در پرسش و پاسخ نامزدی در رابطه‌ی خود به دنبال کشف واقعیت‌ها باشید و سرنخ‌ها را دنبال کنید. تمام مطالب وجود در صفحه‌ی شخصی، مطالب ارسالی به ایمیل و غیره را موشکافانه بررسی کنید.

از این طریق می‌توانید به تفکرات و همچنین درستی اطلاعات داده شده دست پیدا نمائید. سعی کنید در بحث و تبادل نظرات، او را به چالش بکشید و در مورد هر چیزی که می‌خواهید نظرش را جویا شوید. برای پرسیدن سؤال زیرکانه عمل کنید تا به نظر شما پی نبرد.

سنگدل باشید

در رابطه به هیچ وجه نسبت به فرد مقابل پیش داوری یا سوءگیری مثبت نداشته باشید. بعد از این که با استفاده از کشف سرنخ‌ها و دید موشکافانه‌ به احساسات و درون فرد موردنظرتان پی نبرده اید، برای ادامه دادن رابطه یا قطع آن معقولانه فکر کنید.

هرگونه اشتباه یا رفتاری که از سمت طرف مقابل، مطابق میلتان نیست را در نظر بگیرید و به راحتی از کنار آن رد نشوید. به این فکر کنید که شما یک عمر باید آن رفتار را تحمل کنید.

صحبت ازدواج را جدی کنید

صحبت ازدواج را جدی کنید

اگر نتیجه‌ی تجزیه و تحلیل‌ شما نسبت به فرد مقابل مثبت شد، بایستی هرچه سریعتر در جهت جدی کردن روابط خود تلاش کنید. قصد و نیت او را از این رابطه جویا شوید. آیا او هم در مورد شما نظر مساعد دارد؟ آیا در صورت جدی شدن ماجرا برای خواستگاری اقدام می‌کند؟

ملاقات حضوری ممنوع

تا قبل از جدی کردن رابطه و در میان گذاشتن موضوع با خانواده، از ملاقات حضوری پرهیز نمائید. درست است که برای روابط عمیق‌تر، جلسه‌های حضوری کمک بزرگی به شناخت بهتر طرفین می‌کند، اما در رابطه‌های مجازی بهتر است تا از فرد مورد نظر مطمئن نشدید و رابطه رسمی تر نشده درخواست دیدار را قبول نکنید.

خانواده را در جریان بگذارید

وقتی احساس کردید رابطه از حالت شناخت بیرون آمده و کم کم رو به عمیق شدن است یا عشق واقعی در آن دیده می‌شود، بهتر است خانواده را در جریان قرار دهید.

برای جلوگیری از قضاوت خانواده می‌توانید به آن ها این اطمینان را بدهید که این فقط یک آشنایی ساده بوده است و در صورت مخالفت آن ها ادامه پیدا نمی‌کند.

پایان دادن به رابطه ی مجازی و شروع یک رابطه ی حقیقی

بعد از به دست آوردن شناخت اولیه و به وجود آمدن علاقه‌مندی بین طرفین بهتر است که به رابطه‌ی مجازی خود پایان دهید. زمانی که از احساس طرف مقابل نسبت به خودتان مطلع شدید با او درمیان بگذارید که در صورت تمایل برای ادامه دادن، رابطه باید در قالب رابطه‌ای رسمی و با یک خواستگاری علنی شود. بعد از آن هم با اطلاع خانواده‌ها در یک مکان عمومی برای شناخت عمیق‌تر قرار ملاقات بگذارید.

با مانیتور یا گوشی هوشمند خود خداحافظی کنید

تجزیه و تحلیل مجازی برای دنیای مجازی کفایت می‌کند. برای اقدام به ازدواج و زندگی حقیقی بهتر است با دنیای مجازی خداحافظی کنید. در واقع اگر قصد دارید ازدواج مجازی داشته باشید، بهتر است برای تحقیق و شناخت بیشتر طرف مقابل از پای مانیتور خود بلند شوید و به اتفاق خانواده، پسر یا دختر مورد علاقه‌ی خود را زیر ذره‌بین رصد کنید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد در ازدواج از راه دور یا ازدواج اینترنتی در مقایسه با ازدواج‌های دیگر به حساسیت بیشتری نیاز است. بنابراین اگر قصد ازدواج از راه دور دارید سعی کنید تمام اصول را رعایت کنید.

بعداز گذشت مدتی اگر نسبت به هم علاقه پیدا کردید موضوع را با خانواده‌ها در میان بگذارید. به عنوان یک توصیه‌ی کلیدی مهم برای این که وابسته نشوید، زیاد با یکدیگر چت و صحبت نکنید چون در صورت وابسته شدن دیگر عیب‌های طرف مقابل را نمی‌بینید. در پایان اگر در این زمینه نیازمند مشاوره هستید، از طریق تماس تلفنی یا بصورت آنلاین با همکاران ما در ارتباط باشید.

مدتی است با فردی از طریق اینترنت آشنا شدم، به هم علاقه‌مند شدیم اما احساس میکنم برای جلو آمدن طفره می‌رود چطور می‌توان به قصد و نیت او پی برد؟

بهتر است با استفاده از یک پروفایل ناشناس سعی کنید باهاش ارتباط برقرار کنید. از این طریق متوجه می‌شوید که آیا در صدد ارتباط برقرار کردن با افراد جدید است یا به شما پایبند است و به دلیل مشکلات دیگر نمی‌تواند قدم جلو بگذارد.

از طریق اینترنت با یک نفر آشنا شدم و به هم علاقه مند شدیم، احساس می‌کنم آینده‌ی خوبی با او خواهم داشت او هم مرا دوست دارد و به خاطر من هر کاری می‌کند اما خانواده‌ام راضی نیستند چطور می‌توانم آن ها را راضی کنم؟

ابتدا بنشینید و با خانواده صحبت کنید و دلیل نارضایتی آن ها را جویا شوید. از طرفی اگر طرف مقابل خود را از همه نظر مورد امتحان قرار داده‌اید و به او اعتماد دارید از خانواده بخواهید با او آشنا شوند و بعد نظر خود را اعلام کنند.

با یک نفر از طریق اینترنت آشنا شده ام از همه نظر شرایط خوبی دارد اما به دلیل بد گمانی های خانواده نسبت به این نوع ازدواج نمی‌توانم به او اعتماد کنم چاره چیست؟

شما بهتر است ابتدا همراه با خانواده در مورد طرف مقابل به خوبی تحقیق کنید و چند بار زیر نظر خانواده حضوری یکدیگر را ملاقات کنید در صورت مساعد بودن شرایط اگر هنوز هم نمی‌توانید اعتماد کنید از یک مشاور کمک بگیرید.

5/5 - (6 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور