بهترین درمان واژینیسموس چیست؟

بهترین درمان واژینیسموس

یافتن یک روش عالی به عنوان بهترین درمان واژینیسموس، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی زنانی بوده است که درگیر این مشکل هستند. این مشکل می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی کیفیت زندگی و روابط زناشویی آنها بگذارد. با توجه به اهمیت این موضوع، آگاهی از روش‌های درمانی مؤثر و مشاوره با متخصصان می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

تصور کنید در شرایطی زندگی می‌کنید که در حساس‌ترین ناحیه بدن خود با هر حرکت درد و ناراحتی احساس می‌کنید؛ این مسئله حتی تصورش هم ناراحت کننده است. در حالی که این تجربه‌ای است که بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسموس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

حال آنها باید چه کنند؟ آنها نیاز دارند تا دریابند درمان واژینیسموس چیست و با چه روشی ممکن است.

یکی از متخصصین زنان و زایمان، خانم دکتر کاترین پزشکی درمان واژینیسموس را این طور بیان می کند که:

بروز مشکل در عضلات لگن و منقبض شدن غیر ارادی این ناحیه از بدن، منجر به واژینیسموس می‌شود. این اختلال در برخی موارد آنقدر شدید است که می‌تواند نفس فرد را بند آورد. عضلاتی که معمولا در چنین حالتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، عضلات پوبوکوکسیژئوس هستند که برای داشتن رابطه جنسی سالم، رسیدن به ارگاسم، ادرار کردن، زایمان و حتی حرکت بهتر روده‌ها نقش فعالی ایفا می‌کنند.

درمان واژینیسموس

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس به عنوان یک اختلال پیچیده و اغلب نادیده گرفته شده، می‌تواند تاثیرات عمیقی بر روی زندگی فردی و روابط زناشویی بگذارد. با این حال، خبر خوب این است که با پیشرفت‌های پزشکی و درمان‌های نوین، امید به بهبود و زندگی بدون درد برای این زنان بیشتر از همیشه احساس می‌شود. این دسته از افراد اصولا با بروز مشکلات در عضلات لگن و انقباضات غیرارادی مواجه می‌شوند. این اختلال در برخی موارد به قدری شدید است که می‌تواند مشکلات تنفس در فرد ایجاد کند.

عضلاتی که اصولا متاثر از این مشکل دچار درد می‌شوند، عضلات پوبوکوکسیژئوس هستند. این عضلات نقش مهمی در داشتن رابطه جنسی سالم، رسیدن به ارگاسم، ادرار کردن، زایمان و حتی بهبود حرکت روده‌ها ایفا می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین درمان واژینیسموس را معرفی کنیم و همچنین به این سوال که آیا واژینیسموس درمان دارد؟ اگر درمان دارد، راه درمان واژینیسموس چیست؟ بپردازیم.

دلایل واژینیسموس در سایت Healthline نیز اینگونه بیان شده است:

Causes of vaginismus

There’s not always a reason for vaginismus. The condition has been linked to:

In some cases, no direct cause can be found.

To make a diagnosis, your doctor will do a physical exam and ask about your medical and sexual history. These histories can help give clues to the underlying cause of the contractions.

ترجمه:

همیشه دلیلی برای واژینیسموس وجود ندارد. این شرایط به این موارد مرتبط است:

  • سوء استفاده یا آسیب جنسی در گذشته

  • مقاربت دردناک در گذشته

  • مشکلات عاطفی

  • در برخی موارد، هیچ علت مستقیمی را نمی توان یافت.

برای تشخیص، پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما می پرسد. این تاریخچه ها می توانند به ارائه سرنخ هایی در مورد علت اصلی انقباضات کمک کنند.

واژینیسموس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

بیماری واژینیسموس اختلالی است که نباید نادیده گرفته شود. پس باید در صورت مشاهده هر گونه علائمی از این بیماری، به دنبال یافتن پاسخ این دو سوال بود، واژینیسموس چیست و چگونه درمان می‌شود. لازم است بیان کنیم که واژینیسموس یک اختلال جنسی در زنان است که باعث انقباض غیرارادی عضلات اطراف واژن می‌شود. این انقباضات می‌توانند نفوذ به واژن را دشوار یا حتی غیرممکن کنند، از جمله در مواردی مانند دخول در روابط جنسی، استفاده از تامپون یا معاینات پزشکی است.

این وضعیت اصولا با درد و ناراحتی همراه است. علل این مشکل می‌تواند روانی یا فیزیکی باشد و تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی فرد بگذارد.

این که درمان واژینیسموس چگونه است؟ بسته به راهکارهای مختلف و میزان شدت بیماری، قابل تعیین و انتخاب است. برخی از راهکارها می‌توانند به سرعت این مشکل را برطرف کنند، در حالی که برخی دیگر از تکنیک‌ها ممکن است در طولانی‌مدت مؤثر باشند اما هزینه کمتری داشته باشند. تزریق بوتاکس یکی از روش‌های سریع و کم هزینه برای درمان این مشکل است اما به صورت موقت.

این روش به افراد این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مورد نظر دست یابند. علاوه بر این، هزینه‌های آن نسبت به سایر روش‌ها کمتر است و بیماران در طول فرآیند درمان، درد و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند. می‌توانیم روش‌های درمان دیگری را نیز معرفی کنیم که اگر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، ایشان از میان هر کدام از روش‌ها، بهترین را برای شما انتخاب خواهد نمود.

بهترین درمان واژینیسموس با روش‌های پزشکی

از میان روش‌های سریع و پزشکی درمان بیماری واژینیسموس باید به موارد زیر اشاره کنیم:

درمان واژینیسموس با روش روانشناختی

برخی بیماران ممکن است به دلیل مشکلات روانشناختی یا اتفاقاتی که در گذشته آنها رخ داده است، دچار واژینیسموس شوند. در این موارد، پزشک متخصص زنان و زایمان باید بیمار را به روانپزشک ارجاع دهد. درمان روانشناختی واژینیسموس می‌تواند بر افکار، احساسات و رفتار هر یک از زوجین در زمان برقراری رابطه تاثیر بگذارد.

درمان موضعی واژینیسموس

در برخی مواقع، شاید ساده‌ترین و بهترین درمان واژینیسموس، استفاده از کرم‌های دست‌ساز و لیدوکائین برای کاهش درد هنگام دخول باشد. این نوع درمان‌ها که با عنوان درمان موضعی هم شناخته می‌شوند، زمان‌بر بوده و برای افرادی مناسب خواهند بود که شدت واژینیسموس در آن‌ها کم است.

درمان واژینیسموس با دستگاه گشاد کننده واژن

یکی دیگر از تکنیک‌های درمان واژینیسموس، استفاده از دستگاه مخروطی شکل گشاد کننده واژن است. این دستگاه باعث ایجاد کشش عضلات واژن شده و به درمان افرادی که دچار مشکل دخول دردناک هستند کمک می‌کند. در واقع استفاده در طولانی مدت از این دستگاه، به بیمار کمک خواهد کرد تا در حین رابطه جنسی درد کمتری تجربه کند.

درمان واژینیسموس از طریق فیزیوتراپی عضلات لگن

این روش درمان، به تقویت عضلات کف لگن از طریق منقبض و منبسط کردن آن‌ها کمک می‌کند و می‌تواند اختلال واژینیسموس را درمان کند. برای انجام این روش، مراجعه به یک فیزیوتراپیست باتجربه و دریافت آموزش‌های لازم تحت نظر او ضروری است.

تزریق بوتاکس، به عنوان بهترین درمان واژینیسموس

تزریق بوتاکس به عنوان بهترین تکنیک درمان اختلال دخول دردناک، توسط بسیاری از متخصصان زنان و زایمان انجام می‌شود. این تکنیک می‌تواند به سرعت و به راحتی اسپاسم عضلات کف لگن را کاهش دهد. با این حال، باید توجه داشت که این روش کم‌ تهاجمی بوده و اثرات آن موقتی است.

برای درمان واژینیسموس چه باید کرد؟

در خصوص این که برای درمان واژینیسموس چه باید کرد، باید بگوییم روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توان برای درمان این اختلال در بدن، بسته به نوع و شدت وضعیت فرد، یک راهکار مطلوب و مناسب ارائه نمود. پیش از آنکه بتوان دریافت برای درمان این مشکل باید چه اقدامی انجام داد، لازم است از پزشک متخصص مشاوره دریافت کرد.

دریافت مشاوره و روان‌درمانی برای شناسایی و مدیریت ترس‌ها و اضطراب‌ها، تمرینات کششی برای شل کردن عضلات واژن، استفاده از وسایل جنسی کوچک برای آشنایی تدریجی با احساسات، درمان‌های پزشکی در صورت وجود عوامل فیزیکی مانند عفونت‌ها یا تغییرات هورمونی و افزایش آگاهی درباره این وضعیت، همگی می‌توانند تکنیک‌ها و راهکارهای موثری برای کاهش اضطراب و درمان واژینیسموس به شمار روند.

متخصصان زنان و زایمان در ویکی پدیا نیز اینگونه اذعان میکنند که:

انجام آزمایش پزشکی به منظور تشخیص هر گونه ناهنجاری یا بیماری جسمی ضروری است. تمرین مداوم انبساط و انقباض واژن و نیز استفاده از دیلاتاتور (معروف به شمع) که از اندازه‌های کوچک آغاز و در اندازه‌های بزرگتر ادامه می‌یابد حیاتی است. در کشورهایی که روابط جنسی تابو محسوب می‌شود یا آموزش جنسی غایب یا بسیار سختگیرانه است، همراهی یک سکسولوگ در طول درمان ضروری است.

انواع واژینیسموس

اختلال دخول دردناک یا واژینیسموس، بسته به شدتی که دارد، به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. هر یک از این نوع اختلالات، ویژگی‌های خاص خود را دارند و در زمان مشخصی بروز می‌کنند. باید در مورد آنها چنین بیان کنیم که:

  • واژینیسموس اولیه:
    این نوع از واژینیسموس اصولا در اولین تجربه‌های جنسی یا حتی قبل از آن بروز می‌کند. اغلب ناشی از ترس یا اضطراب شدید نسبت به رابطه جنسی بوده و می‌تواند احساسات منفی را به همراه داشته باشد.
  1. واژینیسموس ثانویه:
    این نوع اختلال پس از یک دوره زندگی جنسی بدون مشکل ظاهر می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز آن شوند؛ مانند عفونت، تغییرات ناشی از یائسگی، زایمان یا تجربه‌های آسیب‌زا که فرد ممکن است در گذشته با آن‌ها مواجه شده باشد.

درمان واژینیسموس چقدر طول می‌کشد؟

بدون تردید بیماران همواره درگیر این سوال خواهند بود که درمان واژینیسموس چقدر طول می‌کشد؟ آیا آنها باید زمان طولانی برای برطرف شدن این مشکل صبر کنند یا این که تکنیک‌هایی وجود دارد که این مشکل را در سریع‌ترین زمان برطرف سازد؟ باید بیان کرد که بسته به شدت اختلال پیش آمده، ممکن است شما نیاز به چند هفته یا چند ماه درمان زیر نظر پزشک متخصص داشته باشید.

البته با انتخاب بهترین درمان واژینیسموس ، شما می‌توانید این مدت زمان را کاهش دهید. فقط باید توجه داشته باشید که نوع واژینیسموسی که به آن مبتلا شده‌اید، ثانویه است یا اولیه. پس از آن حتی با تزریق بوتاکس در زمان کوتاه قادر خواهید بود این مشکل را به صورت موقت برطرف سازید. سپس به سراغ روش‌های درمان طولانی مدت رفته و برای همیشه از این مشکل رها شوید.

درمان واژینیسموس اولیه که در نتیجه انقباضات ناخواسته واژن در اولین تجربه جنسی ایجاد می‌شود، اصولا پیچیده‌تر است. این نوع اختلال به دلیل وجود مشکلات روانی در فرد، به ویژه در زمینه برقراری رابطه جنسی، بروز می‌کند و باعث می‌شود عضلات بدن در زمان تلاش برای برقراری ارتباط دچار انقباض شوند.

در حالی که اگر اختلال از نوع ثانویه باشد، به این معنا که زن قبلا تجربه‌هایی از رابطه جنسی داشته و به دلیل عواملی مانند عفونت یا واکنش‌های روانی نسبت به همسرش دچار مشکل شده است، درمان ساده‌تر خواهد بود. با این حال، حتی پس از درمان و انجام دخول، ممکن است فرد با مقداری درد و ناراحتی مواجه شود؛ که برای برطرف کردن این مشکل می‌توان با دکتر کاترین پزشکی متخصص زنان و زایمان در تهران مشورت نمود.

سوالات پرتکرار

  1. علت بروز اختلال واژینیسموس چیست؟

اختلال واژینیسموس می‌تواند ناشی از عوامل روانی، از جمله ترس از درد یا تجربیات منفی گذشته در زمینه روابط جنسی باشد. همچنین، عوامل فیزیکی نظیر عفونت‌ها، التهاب یا مشکلات عضلانی نیز می‌توانند در بروز این وضعیت مؤثر باشند.

  1. بهترین درمان واژینیسموس با کمترین عوارض چیست؟

درمان‌های مختلفی برای اختلال واژینیسموس وجود دارد که بسته به شدت و علت بروز این اختلال متفاوت است. برخی از روش‌های مؤثر شامل تمرینات کگل (تقویت عضلات کف لگن)، مشاوره جنسی برای بررسی مسائل روانی مرتبط و در موارد شدیدتر، تزریق بوتاکس به عضلات واژن برای کاهش انقباضات غیرارادی می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهترین درمان واژینیسموس با پزشک متخصص ارتباط برقرار کنید.

منبع:

متخصص زنان زایمان دکتر کاترین پزشکی

ویکی پدیا

nhs.uk

healthline.com

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

بهترین مرکز مشاوره خانواده در تبریز با مجوز

بهترین مرکز مشاوره خانواده در تبریز با مجوز + تماس، آدرس

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور