برطرف کردن مشکلات جوانان و والدین
برطرف کردن مشکلات جوانان و والدین

منشا مشکلات جوانان با والدین + نحوه حل آنها

روابط نوجوانان با والدین و خانواده در دوران نوجوانی تغییر می کند، اما نوجوانان به همان اندازه که در جوانی به حمایت والدین و خانواده نیاز دارند در دوران نوجوانی نیز باید حمایت کافی را دریافت نمایند. از دوران نوجوانی به دلیل تغییراتی که در دختران و پسران رخ می دهد ممکن است یک سری مشکلات میان آن ها و والدین شان به وجود بیاید؛ به همین دلیل اطلاع از نحوه برطرف کردن این مشکلات برای مدیریت مشکلات جوانان با والدین بسیار مهم است. اما بحث ما مربوط به دوران نوجوانی نمی شود، ما در این مطلب قصد داریم به بررسی مشکلات جوانان با والدین نیز بپردازیم. اینکه منشا مشکلات جوانان با والدین چیست و برای حل مشکلات جوانان با والدین چه راه حل هایی وجود دارد. والدین در دوران جوانی باید نقش حمایتی، امنیتی و مراقبتی برای فرزندان داشته باشند. در این سن شخصیت و اهداف فرزندان مشخص است و به همین دلیل آن ها برای داشتن آینده ای روشن برنامه ریزی می کنند اما آنچه به آن ها کمک بسیاری خواهد کرد، نقش های حمایتی خانواده است.

دلیل اهمیت رسیدگی به مشکلات جوانان با والدین

نوجوانی می تواند دوران سختی باشد زیرا فرزند شما تغییرات سریع جسمی و همچنین فراز و نشیب های عاطفی را تجربه می کند. جوانان حتی پس از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی نیز هنوز مطمئن نیستند کدام مقصد بهترین است.

در این مدت خانواده یک پایگاه عاطفی امن است که در آن فرزند احساس دوست داشتن و پذیرش می کند، بدون توجه به آنچه در بقیه زندگی شان می گذرد. خانواده می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس، انعطاف پذیری، خوش بینی و هویت فرزندتان را ایجاد کند و از او حمایت کند.

هنگامی که خانواده قوانین، مرزها و معیارهای رفتاری را تعیین می کنند، به فرد احساس ثبات، قابلیت پیش بینی، امنیت و تعلق داده خواهد شد.

روابط حمایتی و نزدیک خانوادگی از فرزند در برابر رفتارهای پرخطر مانند مصرف الکل و سایر مواد مخدر و مشکلاتی مانند افسردگی محافظت می کند. به همین دلیل اگر در این مرحله مشکلی وجود داشته باشد، باید از سمت خانواده و یا کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و برطرف شود.

حل مشکلات جوانان با والدین

نکات ایجاد روابط مثبت خانوادگی با جوانان

کارهای معمولی و روزمره که خانواده ها با هم انجام می دهند می تواند روابط با جوانان را ایجاد و تقویت کند. این نکات ممکن است به شما و خانواده تان کمک کند.

عشق و قدردانی

به فرزندتان نشان دهید که چقدر دوستش دارید و از او قدردانی می کنید. این می‌تواند به سادگی گفتن «دوستت دارم» هر شب زمانی که به رختخواب می‌روند باشد.

وعده های غذایی خانوادگی

وعده‌های غذایی منظم خانوادگی فرصتی عالی برای همه است تا در مورد روز خود یا چیزهای جالبی که تجربه کرده اند صحبت بزنند. اگر همه را تشویق کنید که نظر خود را بیان کنند، عالی می شود.

گردش های خانوادگی

سعی کنید زمانی را برای گردش های خانوادگی سرگرم کننده اختصاص دهید. تعطیلات آخر هفته برای این کار می تواند فرصت بسیار مناسبی باشد.

موفقیت های فرزندتان را جشن بگیرید

بزرگداشت دستاوردهای فرزندتان، به اشتراک گذاشتن ناامیدی های او و حمایت از سرگرمی های او این پیام را می فرستد که علایق فرزندتان برای شما مهم است.

سنت های خانوادگی

سنت ها، روال ها و مناسک خانوادگی می تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا تاریخ های منظم و زمان های خاص را کنار بگذارید. برای مثال، ممکن است یک شب فیلم با هم داشته باشید، یک غذای مورد علاقه یا یک جلسه آشپزی در یک شب خاص، یک بعد از ظهر بازی های خانوادگی یا یک پیاده روی عصرانه با هم داشته باشید.

منشا مشکلات جوانان با والدین

منشأ مشکلات جوانان با والدین

با ما در این قسمت همراه باشید تا منشأ مشکلات جوانان با والدین را بررسی کنیم.

سبک های فرزند پروری نادرست

یکی از مشکلات جوانان با والدین، مربوط به سبک های فرزندپروری می شود. برخی والدین اصرار دارند که از سبک های قدیمی فرزند پروری استفاده نمایند در حالی که می دانند چندان کارساز نیست. به همین دلیل هم این موضوع می تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد.

 مشکلات حل نشده‌ در دوران نوجوانی

همانطور که می دانید دوران نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های پرورش فرزندان است و اگر به خوبی مدیریت نشود می تواند حتی در سال های آینده و پس از تمام شدن این دوران، مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد. در نتیجه مشکلات حل نشده دوران نوجوانی منجر به بروز یک سری مشکلات جدید در دوران جوانی خواهد شد.

 استقلال جوانی

اگرچه در دوران نوجوانی نیز بسیاری از فرزندان ادعای استقلال می کنند و از این بابت با والدین دچار مشکلاتی می شوند اما این حس استقلال در دوران جوانی نیز ادامه خواهد یافت و می تواند منجر به مشکلات بسیاری شود. به همین دلیل والدین باید از این موضوع آگاه بوده و به خوبی با روش های مدیریت آن آشنا باشند.

گرایش های جوانی

متاسفانه هر روز رویه ها و اتفاقات جدیدی مشاهده می شود که همیشه جوانان به دلیل شور و اشتیاق زیاد و حس کنجکاوی بیشتر به دنبال تجربه این اتفاقات می روند. از جمله این موارد می توان به ازدواج سفید، استقلال مالی و رابطه های نامتعارف اشاره نمود.

 تفاوت نسل ها

به صورت کلی یکی از دلایل اصلی مشکلات در دوران جوانی و نوجوانی تفاوت نسل ها است که می تواند سرچشمه بسیاری از مشکلات دیگر باشد. برای درک این تفاوت میان دو نسل بهتر است حتماً از متخصصان برای مدیریت بهتر آن کمک بگیرید.

حل مشکلات جوانان با والدین

در این قسمت همراه ما باشید تا راه حل های حل مشکلات جوانان با والدین را بیشتر بررسی کنیم. زیرا برای داشتن رفتار صحیح با نوجوانان باید نحوه برطرف کردن مشکلات آن ها را بدانید.

مشکل را شناسایی کنید

به صورت کلی برای حل کردن هر مشکلی باید ابتدا از ماهیت آن به خوبی آگاه باشید. این که مشکل از چه چیزی نشات می گیرد و دقیقاً شامل چه مواردی می شود.

 تمرکز

مورد بعدی برای حل کردن مشکل داشتن تمرکز روی آن است. در واقع شما به جای تمرکز روی شخص و احساسات باید روی مشکل خود تمرکز کنید تا بتوانید آن را برطرف نمایید.

گوش کنید

در این مرحله از زندگی فرزندان خود که به سن جوانی رسیده اند شما باید تا جایی که می دانید آن ها را تشویق به صحبت و برقراری ارتباط نمایید.

 ایجاد یک راه حل

پس از درک مشکل تمرکز روی آن و گوش دادن به صحبت های فرزندان خود لازم است به فکر ایجاد یک راه حل باشید. حتی می توانید از فرزند خود برای یافتن راه حل کمک بگیرید.

 راه حل را ارزیابی کنید

نباید هر راه حلی را چشم بسته اجرا کنید. برای کسب موفقیت در این مرحله نیاز است به ارزیابی راه حل ها نیز بپردازید.

 ایده را عملی کنید

پس از شناسایی بهترین راه حل، می توانید اجرا را آغاز نمایید. توجه داشته باشید که این وظیفه شما نیست آن را اجرا کنید باید از فرزند خود بخواهید راه حل را به بهترین نحوه ممکن اجرا کند.

ارزیابی نتیجه

پس از این مرحله باید به ارزیابی نتیجه ها بپردازید. در این مرحله مشخص می شود که راه حل به چه کیفیتی اجرا شده است.

مشکلات جوانان با والدین

اختلالات مربوط به سلامت روان جوانان

همانطور که می دانید دوره جوانی بسیار حساس است و به همین دلیل جوانان در این دوره مستعد ابتلا به بسیاری اختلالات هستند که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد. اختلالات مربوط به سلامت روان جوانان شامل، افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت مرزی و اسکیزوفرنی می شود.

افسردگی در جوانان

افسردگی در این دوره به دو نوع متنوع تقسیم می شود که ناشی از رشد و افسردگی غیر عادی می باشد. افسردگی ناشی از رشد باعث ناآرامی درونی فرد شده و به او احساس عدم اطمینان می دهد.

علائم افسردگی ناشی از رشد عبارتند از:

  • ناپایداری خلق‌و‌خو
  • احساس غم و اندوه
  • از دست دادن علاقه به برخی از فعالیت‌های لذت‌بخش البته نه تمام آن‌ها
  • اضطراب اجتماعی
  • خستگی گاه‌به‌گاه، بی‌خوابی یا پر‌خوابی (هایپرسومنیا)
  • ایده‌ خودکشی یا قتل به‌میزان کم و بدون اقدام به انجام

اما نوع غیر عادی آن ناشی از حالت شدید افسردگی رشد است.

در این نوع افسردگی احساساتی مانند خشم و یاس و ناامیدی مشاهده می شود.

اضطراب در جوانان

استرس و اضطراب از جمله مشکلات جدی این دوران محسوب می شود و علاوه بر حالات ناخوشایند روانی منجر به بروز حالت های ناخوشایند جسمی نیز خواهد شد.

اضطراب در این دوره انواع مختلفی دارد اما اختلال اضطراب فرا‌گیر شایع‌ترین است.

برای برطرف کردن این مشکل، روان درمانی پیشنهاد می شود.

اختلال شخصیت مرزی در جوانان

اختلال شخصیت مرزی نیز از جمله موارد رایج در این دوران است. در این مشکل فرد احساس عدم ثبات داشته و در مورد نحوه پردازش احساسات خود و هویت خود، احساس مبهم بودن و گیجی می کند. افرادی که این مشکل را دارند، نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و احساس آشفتگی دارند.

اسکیزوفرنی در جوانان

اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن و مادام‌العمر است که آغاز آن به دوره نوجوانی و جوانی بازمی گردد. این افراد در پردازش احساسات شخصی مشکل پیدا خواهند کرد. این افراد حتی ممکن است دارای اختلالات حرکتی نیز باشند. بنابراین در این شکل به فرد کمک می شود تا مشکل خود را درک نماید.

اختلالات رفتاری نوجوانان

اختلالات رفتاری نیز مربوط به خوردن یا استفاده از مواد مخدر می شود.

اختلالات خوردن شامل آنورکسیا، بولیمیا و بینج ایتینگ می‌باشند. آنورکسیا (بی‌اشتهایی عصبی) با کاهش وزن خود را نشان می دهد.

بولیمیا (پر‌خوری عصبی) به‌صورت پر‌خوری و بعد از آن استفراغ است.

بینج ایتینگ (اختلال پر‌خوری عصبی بدون کنترل) در این حالت غذای زیادی استفاد شده و بعد از بدن خارج نمی شود.

تقریبا ۷/۲ درصد از نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال از اختلال خوردن رنج می‌برند.

اگر‌چه اختلالات خوردن در هر دو جنس مذکر و مؤنث رخ می‌دهند، اما شیوع آن در دختران بیشتر دیده می شود.

اختلال مصرف مواد مخدر در جوانان بیشتر بدین دلیل به وجود می آید که افراد از آن برای درمان مشکلات خود و رهایی از استرس و اضطراب استفاده می کنند.

دانشمندان دریافته‌اند که عوامل زیر احتمال بروز اختلال مصرف مواد را افزایش می‌دهند:

  • تمایل ژنتیکی
  • فشار همسالان

مشکلات روانشناختی دیگر در بین نوجوانان

تروما (ضربه روحی)، اختلال شخصیت خودشیفته، اختلال وسواس فکری عملی، اختلال شخصیت نمایشی و اختلال هویت تجزیه‌ای از دیگر مشکلات روانشناختی در میان جوانان و نوجوانان است که به دلیل تغییرات گسترده روحی و جسمی در این سن ایجاد می شود. اختلالات روان شناختی نیز از جمله موارد دیگری است که در این سنین بسیار دیده می شود و اگر درمان نشود می تواند تا پایان عمر افراد باقی مانده و مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی انواع مشکلات جوانان با والدین بپردازیم و همچنین منشا مشکلات جوانان با والدین به علاوه راه حل مشکلات جوانان با والدین را نیز بررسی نمودیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

برای اطلاع از بهترین روش های رفتار با جوانان و نوجوانان چه راهی وجود دارد؟

بهترین راه کمک گرفتن از مشاوران است که می توانند به شما کمک کنند.

آیا جوانی نیز مانند نوجوانی دوره حساسی است؟

اگرچه چالش های کمتری دارد اما بله می تواند حساس و مهم باشد.

آیا ممکن است دختران و پسران در سنین جوانی نیز به رفتارهای پرخطر روی بیاورند؟

بله این مورد در سنین جوانی نیز امکان پذیر است و به همین دلیل باید کنترل شود.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی چیست؟

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور