علل بهانه گیری کودکان

علل بهانه گیری کودکان و راه حل های برخورد با کودک بهانه گیر

کودک بهانه گیر، به چه کودکی گفته می شود؟ علل بهانه گیری کودکان چیست؟ نحوه رفتار والدین با کودک بهانه گیر چطور باید باشد؟ آیا راه درمان کودک بهانه گیر وجود دارد؟  ما در این مطلب قصد داریم به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی کودک بهانه گیربپردازیم. اگر کودک بهانه گیردارید و نمی دانید که چطور باید رفتار او را اصلاح نمایید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا راه درمان کودک بهانه گیر را پیدا کنید.

کودک بهانه گیر به چه کودکی گفته می شود؟

در خصوص توضیح ابعاد شخصیتی کودک بهانه گیر باید بدانید که این واژه بسیار کلی است. به طور مثال کودک بهانه گیر می تواند فقط در مواقعی که به خرید می روید، بهانه گیر شود. برخی کودکان ممکن است نیاز به توجه داشته باشند که بهانه گیر شوند و به همین ترتیب. پس در خصوص کودک بهانه گیر

بسته به موقعیت های مختلف، تعاریف مختلفی نیز می تواند وجود داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

نحوه رفتار والدین با کودک بهانه گیر

نمیتونم حرف بزنم!

کودکان به دلیل داشتن دایره لغات پایین، نمی توانند منظور خود را  به درستی برسانند و در نتیجه شروع به بهانه گیری می کنند. در این وضعیت شما باید صبور باشید و سعی کنید متوجه شوید که دقیقاً کودک تان به دنبال چه چیزی است.

خسته شدم!

یکی از اصلی ترین دلایل بهانه گیری کودکان، خستگی است.  کودکان به دلیل داشتن انرژی زیاد، خودشان متوجه خستگی بیش از حدی که دارند نشده و شروع به بهانه گیری می کنند.

خیلی گرسنه‌ام!

گرسنگی یا تشنگی نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز می تواند عصبی کند. کودکان نیز هنگام داشتن احساس گرسنگی یا تشنگی ممکن است شروع به بهانه گیری نمایند.

از دنده چپ بلند شدم!

کمبود خواب یکی دلایل رایج در بهانه گیری کودکان است. هر چه خواب کودک کامل تر و با کیفیت ترباشد، قطعاً خوش اخلاق تر بوده و کمتر بهانه گیری خواهد کرد.

لطفاً منو ببین!

یکی از مهم ترین دلایل در توصیف شخصیت کودک بهانه گیر، عدم توجه است. پس برای دریافت توجه کافی حتماً به کودک دلبند خود و نیازهایش توجه کافی داشته باشید.

علل بهانه گیری کودکان چیست؟

در رابطه با علل بهانه گیری کودکان لازم است بدانید که آن می تواند ریشه در مدل تربیتی و آموزشی افراد داشته باشد و اتفاقاً گاهی از مدل تربیت نادرست خانواده ها سرچشمه می گیرد. پس لازم است به آن توجه کافی داشته باشید. یکی از دلایل آن عدم توانایی کودک در بیان احساسات و انتظاراتش است.

گاهی هم به دلیل خستگی و فعالیت زیاد در طی روز است. بدقولی و ناکام ماندن کودکان نیز از جمله مواردی است که می تواند از جمله علل بهانه گیری کودکان تلقی شود.

درمان کودک بهانه گیر

نحوه رفتار والدین با کودک بهانه گیر

در این قسمت می توانید مهم ترین نکاتی را که می تواند در نحوه رفتار والدین با کودک بهانه گیر وجود داشته باشد، بررسی کنید.

  • از کودک در موقعیت های حساس دفاع کنید!

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که فرزندتان را وقتی کسی یا چیزی را به خاطر اعمالش سرزنش می کند حمایت کنید و سپس او را صدا بزنید.

  • روی رفتار فرزندتان تمرکز کنید، نه بهانه هایش!

روی رفتاری که فرزندتان بهانه آورده است تمرکز کنید. رفتار مشکل ساز را شناسایی کنید. آیا پسر شما خواهر و برادرش را می زند؟ یا اینکه دخترت تکالیفش را انجام نداده است؟

هنگامی که رفتار را شناسایی کردید، می توانید آن را نام ببرید و سپس فرزندتان را وادار کنید که به آن نگاه کند. آنچه را که دیدید و چه اتفاقی افتاد، واضح بگویید.

به آنها اجازه ندهید که موضوع را تغییر دهند، زیرا اگر این کار را انجام دهید، مسئولیت رفتار خود را نمی پذیرند.

  • با فرزندتان صحبت کنید!

یکی از ساده ترین راه های برخورد با کودک بهانه گیر، صحبت کردن با اوست.

رفتاری را که مشکل ساز است نام ببرید و سپس با آنها در مورد اینکه چگونه بهتر رفتار کنند، صحبت نمایید.

  • الگوی خوبی برای فرزند خود باشید!

نقش شما به عنوان والدین این است که برای فرزندتان محدودیت ایجاد کنید و به او آموزش دهید. بخشی از آن این است که به طور فعال از طریق الگوسازی به آموزش موارد درست و نادرست بپردازید.

اگر خرابکاری کردید، بهانه نیاورید. درعوض، اشتباه را به همان شکلی که انجام داده اید، بپذیرید. اشکالی ندارد که به فرزندتان بگویید:

«وقتی امشب از سر کار به خانه آمدم، بداخلاق بودم. می توانستم بهتر با آن کنار بیایم. نیازی به فریاد زدن نداشتم متاسفم. دفعه بعد، سعی می کنم این کار را تکرار نکنم.»

  • هر بار بهانه گیری فرزندتان را به چالش بکشید!

خود را به فرآیند به چالش کشیدن بهانه ها و تفکر اشتباه فرزندتان متعهد کنید. فقط به این دلیل که می‌توانید یک بار بهانه رفتار را کنار بگذارید، به این معنی نیست که این رفتار متوقف می‌شود یا اینکه فرزندتان راه دیگری برای منحرف کردن یا تغییر موضوع پیدا نمی‌کند.

  • از فرزندتان بخواهید جبران کند!

هنگامی که فرزندتان اشتباه خود را اعتراف کرد، از او بخواهید در صورت اقتضای شرایط، آن را جبران کند.

تفاوت بین عذرخواهی و جبران کردن چیست؟ عذرخواهی نشان دهنده پشیمانی از اقدامی است که انجام داده اید، که مهم است. اما جبران کردن فراتر می رود. جبران به معنای اصلاح اشتباه است.

  • به فرزندتان یادآوری کنید که آنها انتخاب هایی دارند!

دانستن اینکه همه ما در زندگی انتخاب هایی داریم و این برای بچه های شما هم صدق می کند، قدرت بخش است. آنها تصمیم می گیرند یا از قوانین پیروی کنند یا از قوانین پیروی نکنند. آنها در هر لحظه بین رفتار درست و رفتار نادرست یکی را انتخاب می کنند.

اگر دختر نوجوان شما با دوستانتان است و متوجه می‌شود که برای منع آمد و شد دیر می‌آید، این انتخاب را دارد که به شما پیامک ارسال کند و به شما اطلاع دهد یا با شما تماس بگیرد و از شما درخواست سفر کند. سرزنش دوستانش به خاطر ناتوانی او در رسیدن به موقع به خانه، بهانه موجهی نیست. او قربانی نیست او این قدرت را دارد که هر بار که از خانه خارج می شود، اعمال خود را کنترل کند. به یاد داشته باشید، هر چه فرزند شما بیشتر بر اعمال خود مالکیت داشته باشد، توانمندتر و مسئولیت پذیرتر خواهد شد. این را اغلب به آنها یادآوری کنید.

علل بهانه گیری کودکان

5 بهانه برتر کودکان

در این قسمت همراه ما باشید تا 5 راه رایج را برای بهانه گیری کودکان بررسی کنیم. توجه داشته باشید که این موارد جزء رایج ترین موارد است و به صورت کلی بهانه گیری کودکان می تواند شامل موارد مختلفی باشد.

  • من به اندازه کافی باهوش نیستم

برخی از کودکان به راحتی مرعوب می شوند و اعتماد به نفس ثابتی ندارند، به خصوص اگر دارای اختلال یادگیری باشند. وقتی این بچه‌ها احساس می‌کنند تحت‌الشعاع دستاوردهای همسالان خود قرار گرفته‌اند، یک دفاع رایج این است که آن را به خاطر کمبود هوش مقصر بدانند. “من به اندازه کافی باهوش نیستم، بنابراین تلاش نمی کنم.” ما به عنوان والدین باید دائماً روی تشویق فرزندانمان به اعتماد به نفس کار کنیم. به آنها کمک کنید تا بهترین توانایی های خود را تقویت کنند، در حالی که یاد می گیرند لبه های ناهموار ایجاد شده توسط نقاط ضعف خود را صاف کنند.

  • من به اندازه کافی بزرگ نیستم

“من هنوز به سن کافی برای خواندن آن کتاب نرسیده ام”، حتی اگر دانش آموز کلاس دوم شما در سطح کلاس پنجم مطالعه می کند و به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. یا، “من برای بازی بسکتبال خیلی کوچک هستم”، حتی اگر پسر شما این بازی را دوست دارد و سرعت و مهارت دارد. هر کودکی منحصر به فرد است و مراحل رشد آنها یک اندازه نیست.

  • من نمی توانم آن را به تنهایی انجام دهم

اگر فرزند شما احساس می کند که برای رسیدن به این هدف همیشه باید از دیگران کمک بگیرد، اصلاح رفتار لازم است. بله، کار تیمی ضروری و به همان اندازه مهم است. با این حال، انگیزه فردی و مسئولیت اعمال خود برای موفقیت شخصی و همچنین موفقیت کلی تیم حیاتی است. برخی از چالش‌ها را برای آنها انتخاب کنید، جایی که مایل به عقب‌نشینی هستید و به آنها اجازه دهید مبارزه کنند. وقتی آنها غلبه کنند شروع به ایجاد اعتماد به نفس در توانایی خود خواهند کرد.

  • من می ترسم

ترس طبیعی و گاهی اوقات سالم است. گاهی اوقات این یک اخطار است که از خود دور شوید. مواقع دیگر بهانه ای برای جلو نرفتن است. ما نمی توانیم چرخ های تمرین را برای همیشه روشن بگذاریم. در نهایت، آنها باید پیاده شوند و ما باید بیاموزیم که چگونه بدون کمک سوار شویم. غریزه طبیعی والدین این است که به هر قیمتی از فرزندان محافظت کنند. دخترمان به چشمان ما نگاه می‌کند و می‌گوید: «بابا، می‌ترسم امتحان کنم.» آنها را محکم می گیریم. لحظه بعدی بسیار مهم است. آیا اجازه می‌دهید این ترس رشد او را متوقف کند؟ با عشق زیاد به او اطمینان دهید و او را با ترس روبرو کنید.

  • من دوست ندارم این کار را انجام دهم

من حوصله تمیز کردن اتاقم را ندارم. “حوصله انجام تکالیفم را ندارم.” تنظیم نمودارهای رفتاری را در نظر بگیرید که به نتایج مثبت و وقت شناس پاداش می دهد. همچنین می‌توانید فهرستی از کارها و کارهایی را به موقع پاداش می تواند یک امتیاز ویژه یا یک رفتار غیرعادی باشد. این یک استاندارد از انضباط شخصی و اخلاق کاری قوی را تعیین می کند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی علل بهانه گیری کودکان بپردازیم. همچنین روش هایی را برای درمان کودک بهانه گیر و نحوه رفتار والدین با کودک بهانه گیر ارائه دادیم که استفاده از آن ها می تواند در کنترل این رفتار بسیار موثر باشد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با علل بهانه گیری کودکان داشتید، می توانید با کارشناسان ما برای مشاوره کودک و نوجوان تماس بگیرید.

برای جلوگیری از بهانه گیری کودکان چه راهی وجود دارد؟

راه حل های مختلفی از جمله صحبت کردن، مشاوره و غیره وجود دارد.

آیا بهانه گیری می تواند بعداً به مشکل بزرگتری تبدیل شود؟

ممکن است بعدها مشکلات بزرگتری را به وجود بیاورد.

نحوه رفتار والدین با کودک بهانه گیر چطور باید باشد؟

والدین باید با کودک در جهت شناسایی علت بهانه گیری صحبت کنند.

علل بهانه گیری کودکان چیست؟

گرسنگی، عدم توجه، خستگی و بسیاری موارد دیگر می تواند دلایل آن باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور