عذرخواهی والدین از کودک
عذرخواهی والدین از کودک

عذرخواهی والدین از کودک + زمان و نحوه انجام آن

آیا عذرخواهی والدین از کودک صحیح است؟ برای بسیاری از پدر و مادرانی که در برخی از اوقات به دلایل مختلف رفتارهای تندی با فرزندشان دارند یا آن ها دعوا می کنند، همواره این سوال پیش می آید که آیا باید از فرزندنشان معذرخواهی کنند یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است، نحوه و زمان مناسب جهت عذرخواهی والدین از کودک چیست و چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟

در این مقاله با پاسخ این سوالات آشنا خواهیم شد و مهمترین نکات عذرخواهی والدین از کودک را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین، اگر در این زمینه با سوالی مواجه شدید یا برای رفتارهای صحیح با فرزند خود نیازمند راهنمایی هستید، می توانید با مشاوران بخش کودک و نوجوان دکتر فکر تماس بگیرید. 

آیا عذرخواهی والدین از کودک درست است؟

هیچ یک از ما دوست نداریم که روی فرزندنمان داد بزنیم یا او را وحشت زده کنیم. اما ما انسانیم با مجموعه ایی از احساسات خوشایند و ناخوشایند که ممکن است در لحظات مختلف به علت های متفاوت سراغمان بیایند. بعلاوه، نباید انتظار داشت که کودک هیچ گونه انتقاد یا احساس منفی را تجربه نکند. در واقع چنین امری نه تنها غیر ممکن است، بلکه مخرب نیز می باشد.

اصول تربیت کودک می گوید که او باید احساسات گوناگون را تجربه نماید تا در جامعه قادر باشد به عنوان یک انسان قدرتمند رفتار کند.

اما اگر انتقاد یا سرزنش ما در مواقعی که فرزند کار اشتباهی مرتکب می شود، درست و به اندازه نباشد چه؟ آیا ما حق داریم به او فشارهای روحی بی جهت وارد کرده و عزت نفس کودکان را کاهش دهیم؟ آیا نباید به اشتباه خود پی ببریم؟ یا از او به خاطر برخورد اشتباهمان از او معذرت خواهی کنیم؟

مسلما عذرخواهی والدین از کودک در چنین مواقعی نه تنها از احترام و ابهت آن ها نمی کاهد، بلکه یک الگوی مناسب ارائه می دهد و احساسات تخریب شده را دوباره بازسازی می کند. ابراز ناراحتی  پشیمانی از عملکرد نادرست می تواند ثمرات مثبتی بر روی کودک و حتی خود والدین داشته باشد و نباید در انجام این کار شک و تردید داشت. اما چگونه باید معذرت خواهی کرد. بهترین نحوه عذرخواهی والدین از کودک چیست؟

نحوه عذرخواهی والدین از کودک

نحوه عذرخواهی والدین از کودک

معذرت خواهی از کودک بواسطه روحیات و خلقیات خاص آن ها نیازمند رعایت یک سری نکات است تا هم اثر بخشی آن را بالا ببرد و هم به رشد شخصیتی وی کمک نماید. به عبارتی دیگر، عذرخواهی والدین از کودک می بایست به نحوی باشد که منزلت آن ها حفظ شده و به یک نمونه رفتاری درست تبدیل گردند. در ادامه به مهمترین توصیه های مشاوره فرزند پروری، در این مورد می پردازیم. 

کلمه ” اما ” را به کار نبرید

گاهی با آنکه عذرخواهی والدین از کودک اتفاق می افتد، اما باز هم به طور غیر مستقیمی تقصیرات را به گردن فرزند انداخته می شود و پدر و مادر نمی خواهند به اشتباه خود اعتراف کنند.

مثلا این عبارت که ” ببخشید که سرت داد کشیدم، اما خب تو همیشه لباس هایت را کثیف می کنی”، در واقع مجددا یک سرزنش دیگر را به کودک القا می کند. در عوض بهتر است بگویید، ” ببخشید که بخاطر کثیف شدن لباس هایت عصبانی شدم و سرت داد کشیدم. نباید این کار را انجام می دادم”. بدین ترتیب، هم کودک را متوجه اشتباهش کرده اید و از او عذرخواهی نموده اید.

عذرخواهی خود را بهانه تراشی خراب نکنید

خوب است که در مورد رفتارمان به فرزند توضیح دهیم، اما بهانه تراشی سبب بی اثر کردن عذرخواهی والدین از کودک می شود و حتی می تواند یک الگوی نامناسب به او عرضه کند. به این مثال توجه کنید.

” امروز روز کاری خیلی سختی داشتم و خسته بودم. وقتی تو شروع به جیغ و فریاد کردی، من هم عصبانی شدم و سرت داد کشیدم. می دانم که کارم اشتباه بود، اما وقتی که بزرگ شوی و تو هم مثل من خسته و کوفته از سر کار بیایی و ببینی که فرزندت در خانه زیاد سر و صدا می کند، عصبانی می شوی”. شما با این جملات دارید به او یاد می دهید که در آینده باید به چنین شخصیتی تبدیل شود.

در مقابل بهتر است بگویید، ” امروز روز کاری خیلی سختی داشتم و خسته بودم. می دانم که این بهانه خوبی نیست و هیچ کس سزوار این نیست که سرش داد کشیده شود. ما موظفیم که وقتی عصبانی می شویم، احساساتمان را بدون حمله کردن به دیگران بیان کنیم و در موردش با او صحبت نماییم. متاسفم”.

اشتباهتان را بپذیرید

بهترین زمان مناسب جهت عذرخواهی والدین از کودک ، هنگامی است که عصبانیتتان فروکش کرده. حال دیگر می توانید اشتباه خود را بپذیرید. اینکه هیچوقت عصبانی نشویم، توقع معقولانه ایی نیست و نباید انتظار داشت که یک پدر و مادر بی نقص و کامل باشیم. چنین امری محال می باشد. در عوض خوب است که با پذیرش واقعیت و بکارگیری سبک های ارتباطی، ابزارهای بهتری را برای بیان خشممان بیابیم.

نیازی نیست که تمامی جزئیات را کودک در میان بگذارید. ضرورتی ندارد که او بداند با چه مشکلات مالی یا خانوادگی دست و پنجه نرم می کنید. بلکه می توانید بگویید می دانم که کارم اشتباه بود، تو تقصیری نداری و من می توانستم منظورم را بهتر به تو بفهمانم.

به او بگویید که رفتار اشتباهتان تکرار نمی شود

یکی از مهمترین مراحل عذرخواهی در هر موقعیت و برای هر کسی این است که به طرف مقابل این اطمینان را بدهد که اشتباهش را دوباره تکرار نخواهد کرد.

به عنوان مثال، به کودک بگویید که دفعه بعد که عصبانی شدم، سعی می کنم یک نفس عمیق بکشم تا دیگر سر تو فریاد نکشم. سعی کنید که حتما به این قولتان نیز عمل کنید. او همه چیز را به خاطر می سپارد و مطمئن باشید که در صورت تکرار متوجه بدقولی شما می شود.

به زور از او آشتی نخواهید

برخی از پدر و مادرها تصور می کنند که صرف بزرگتر بودن و معذرت خواهی کردن، کودک باید با آن ها آشتی کند. در صورتی که او به عنوان یک انسان باید این حق را داشته باشد تا در صورت تمایل دوستی کند.

به عنوان می توانید از جملاتی همچون، ” حالا دیگه میتونیم همدیگر رو بغل کنیم؟” یا ” آیا آشتی هستیم؟”، استفاده شود. در این صورت، کودک اجازه خواهد تا قلبا تصمیم به رهاسازی رنجش گرفته و با شما را در آغوش بگیرد. اما اگر چنین تمایلی نداشت، هرگز او را مجبور یا سرزنش نکرده و به فرزند زمان آماده بخشش شود.

احساساتش را بشناسید

عصبانی یا ناراحت شدن والدین از کودک برایش بسیار ترسناک و آزاردهنده است. او فکر می کند که پدر یا مادر دیگر او را دوست ندارند. اما اگر عذرخواهی والدین از کودک می تواند به او بفهماند که شما متوجه احساسات جریحه دار شده اش هستید و مجددا رابطه تان بهبود پیدا خواهد کرد. شناختن اینگونه احساسات در فرزند بسیار مهم است تا بتوان آن را در جهت درستی سازماندهی کرد.

اگر بخاطر بهم ریخت اتاقش بر سر او فریاد کشیده اید، عذرخواهی شما باید نشانه رفتار اشتباه خودتان باشد، نه انتقاد از کار اشتباه کودک. شما باید مسئولیت رفتار اشتباه خود را بپذیرید و این اولین قدم در یک عذرخواهی مناسب است.

عذرخواهی والدین از کودک چه نتایجی دارد؟

زمان مناسب جهت عذرخواهی والدین از کودک

تاثیرات عذرخواهی والدین از کودک اگر به روش و در زمان مناسب انجام گیرد، همواره مثبت است. اما کودک ما از این کار چه درس هایی می گیرد؟

  • هر وقت یک عمل بد انجام شد، باید معذرت خواهی کرد و از آن شرمسار بود.
  • گاهی اوقات روابط می تواند دچار اختلال یا شکنندگی شود. اما می توان آن را مجددا ترمیم نمود.
  • عذرخواهی کردن نشان می دهد که شما دیگر نمی خواهید کار اشتباه خود را هیچ وقت انجام دهید، حتی اگر مجبور باشید.
  • هر کدام از ما ممکن است مرتکب اشتباه شود. این یک حقیقت است. اما می توان با معذرت خواهی دوباره اوضاع را بهتر کرد.
  • اگر دیگران بخاطر رفتار ناشایست ما آزرده شدند، بایستی اشتباه خود بپذریم و برای جبران پیش قدم شویم.
  • با معذرت خواهی کردما، طرف مقابل احساس بهتری خواهد داشت.
  • معذرت خواهی نشانه کوچک کردن یا تحقیر خود نیست. بلکه تلاشی برای بهبود روابط می باشد.

زمان مناسب جهت عذرخواهی والدین از کودک

نمی توان تعیین کرد که دقیقا زمان مناسب جهت عذرخواهی والدین از کودک چه هنگام است. چرا که باید با تووجه به شرایط و آنچه که روی داده است تصمیم گیری کرد. اما در مجموع توصیه می شود که اجازه دهید عصبانیتتان فروکش کند و در فضایی آرام با فرزند خود صحبت کنید. اما بهتر است که اجازه ندهید مدت زمان زیادی بگذرد و سپس برای معذرت خواهی پیشقدم شوید.

در اینجا بایستی یک نکته مهم را به تمام موارد ذکر شده اضافه کنیم. آن هم اینکه وضع کردن یک سری حد و حدودها و قوانین برای تربیت کودک ضروری است و او باید یاد بگیرد که در خانه رعایت کردن مسائلی همچون نظافت، احترام به دیگران، نظم، و … مهم است.

اگر این جوانب از سوی او رعایت نشد، می توانید با بیانی مناسب به او یادآوری کنید و مرزهای قاطعانه ایی ایجاد نمایید. در چنین مواردی نیازی به عذرخواهی نیست و بهتر است که با رفتار خود نشان دهید که احترام به این قوانین مسئولیت همه افراد خانه می باشد.

سخن پایانی 

هدف از ارائه مقاله بیان نکته هایی در مورد  نحوه و زمان مناسب جهت عذرخواهی والدین از کودک بود و نتایج این کار را نیز یادآوری نمودیم. 

علاوه بر این، پدر و مادران گرامی برای تربیت فرزندان خود با جوانب گوناگونی همچون بهانه گیری، پرخاشگری، لجبازی، دروغگویی، راه رفتن در خواب، اختلال یادگیری و … روبرو هستند که گاهی آن ها را در شرایط سختی قرار می دهند. حوزه کودک و نوجوان دکتر فکر در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 با تیم مجرب خود آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی به تمامی سوالات دوستان گرامی می باشند. 

آیا عذرخواهی والدین از کودک صحیح است؟

بله. عذرخواهی والدین از کودک در چنین مواقعی نه تنها از احترام و ابهت آن ها نمی کاهد، بلکه یک الگوی مناسب ارائه می دهد و احساسات تخریب شده را دوباره بازسازی می کند.

عذرخواهی والدین از کودک چه نتایجی دارد؟

او یاد می گیرد که برای عمل بد باید عذرخواهی کرد، روابط ممکن است مختل شوند اما می توان آن ها را بازسازی کرد، و … سایر نتایج مثبتی که در مقاله آمده است.

نحوه عذرخواهی والدین از کودک چگونه است؟

در این مقاله می توانید با مهمترین نکات عذرخواهی والدین از کودک آشنا شوید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

ترس کودکان از تاریکی

ترس کودکان از تاریکی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور