پیامدهای فرار دختران از خانه

دلایل و پیامدهای فرار دختران از خانه + راه های پیشگیری از آن

یکی از مشکلات جدی و رو به گسترش جامعه، فرار دختران از خانه می باشد، دخترانی که به دلایل مختلف محیط بیرون از خانه و ارتباط با افراد جدید و ناشناس را به زندگی کردن با اعضای خانواده خود ترجیح می دهند. جلوگیری از گسترش این مشکل نیازمند شناسایی دلایل بروز آن و به کارگیری راه حل های منطقی می باشد. متاسفانه بیشترین آمار دخترانی که از خانه فرار می کنند مربوط به بازه سنی 25_14 سال می باشد و اکثر آن ها مجرد بوده و تحت سرپرستی والدین هستند، البته خانم هایی هم در میان آمار بی سرپناهان و فرار کرده از خانه می باشند که متاهل بوده و بنا به دلایل مختلف امکان سازگاری با همسر را ندارند و از طرفی شرایط برگشتن به نزد پدر و مادر هم برایشان فراهم نیست، پس چاره ای جز فرار از خانه ندارند.

لازم به ذکر است که فرار از خانه مختص دختران نیست و چه بسا تعداد زیادی از پسران جامعه هم از خانه و خانواده خود گریزان هستند و در نهایت ترک زندگی فعلی را به ادامه دادن آن ترجیح می دهند. موضوع مورد بررسی ما در این مقاله فرار دختران از خانه می باشد، به همین دلیل قصد داریم دلایل مختلف فرار دختران را توضیح دهیم، پیامدهای چنین مشکلی را بیان کنیم و به برخی از راه های پیشگیری از آن اشاره نماییم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

علل فرار دختران از خانه

علت فرار دختران از خانه

بروز چنین معظلی مانند دیگر مشکلات دارای یکسری دلایل در زمینه های مختلف می باشد. این عوامل موجب وارد شدن فشارهای روحی و گاه جسمی زیادی به دختران می شوند که تحمل کردن آن ها برای تمامی دختران سخت است ولی برخی از دختران ما تحت تاثیر این شرایط تصمیم به فرار از خانه می گیرند.

عده ای از دختران آزادی به دست آمده از فرار را ارزشمندتر از مشکلات پیش رو در خارج از محیط خانواده می دانند، ولی برخی هم به اصطلاح گول می خورند و بعد از فرار متوجه می شوند که جامعه برای دختران فراری جای مناسبی نیست. در ادامه مطلب به برخی از دلایل فرار دختران از خانه اشاره می کنیم:

حساسیت دوران نوجوانی

همه ما می دانیم که وارد شدن افراد به دوره نوجوانی و بلوغ با تغییر شرایط خلق و خو، روحی، رفتاری و تغییرات جسمی همراه است. در این میان تغییرات روحی موجب حساسیت روحیه، زود رنجی، ناراحتی، افسردگی بی دلیل و گاه پرخاشگری دختران نوجوان می شود. گاهی فکر می کنند هیچ فردی در زندگی آن ها را درک نمی کند و تحمل کردن چنین شرایطی برایشان سخت می شود.

برخی از دختران نوجوان واقعا کسی را در زندگی ندارند که شرایط روحی آن ها را درک کند و برای کمک به آن ها پیش قدم شود، عده ای دیگر توقعات بی جا دارند و هرچقدر هم خانواده به چنین افرادی توجه کند باز هم از شرایط موجود شکایت دارند. همه این مشکلات دوره نوجوانی سبب فراهم شدن شرایط برای فرار دختران از خانه می شود.

برای اطلاع از شیوه صحیح رفتار با نوجوانان بر روی لینک کیک کنید.

بیماری های روحی

یکی دیگر از دلایل ترک خانه توسط دختران، بیماری های روحی درمان نشده می باشد. بیماری هایی که شامل انواع افسردگی با درجات و شدت متفاوت، استرس و نگرانی تا دیگر اختلالات روحی می باشند. در این حالت دختران تحمل زندگی کردن با اعضای خانواده خود را ندارند، توضیح دادن کارهایی که انجام می دهند برایشان سخت است، از زندگی کردن در شرایطی که دارند دچار اضطراب می شوند و…

دخترانی که بیماری روحی دارند و اقدام به فرار از خانه می کنند معمولا مورد توجه والدین خود نیستند، والدین اقدامی در جهت درمان آن ها انجام نمی دهند و معتقد هستند که دخترشان هیچ مشکلی ندارد.

اختلافات والدین با یکدیگر

از دلایل مهم فرار دختران از خانه می توان به دعوا، بحث، درگیری فیزیکی و اختلاف در تمامی زمینه های زندگی میان والدین اشاره کرد. زن و شوهری که به طور مداوم و در اکثر اوقات در حال بحث و دعوا هستند هیچگاه تصور نمی کنند که این رفتار موجب فرار دختران از خانه شود.

دختران در هر سنی که باشند حساس اند و زودتر در مقابل شرایط سخت زندگی خمیده می شوند، پس والدینی که در روابط خود دچار اختلاف و مشکلات هستند باید برای جلوگیری از تاثیر بر فرزندان به حل مشکلات خود اقدام کنند.

اختلاف دختران با اعضای خانواده

در بررسی هایی که انجام شده، درصد بالایی از دخترانی که از خانه فرار کرده اند بیان می کنند که سخت گیری والدین، برادر و یا خواهر بزرگتر موجب ترک خانه توسط آن ها شده است. باید بدانیم که دختران در هر بازه سنی نیازهایی همچون بیرون رفتن با دوستان، مستقل شدن، تغییر سبک لباس پوشیدن، گاهی آرایش کردن و…دارند.

هرچقدر از انجام چنین کارهایی منع شوند به همان نسبت به انجام این کارها ترغیب می شوند تا جایی که ممکن است برای رسیدن به خواسته های خود فرار از خانه را انتخاب کنند. بنابراین بهتر است والدین به جای سخت گیری، منع کردن و گاهی تهدید دختران خود، با آن ها منطقی صحبت کنند و نیازهایشان را در حد فرهنگ و شرایط خانواده خود برطرف نمایند.

برای اطلاع از منشا مشکلات جوانان با والدین بر روی لینک کلیک کنید.

مورد تحقیر و مقایسه قرار گرفتن

متاسفانه مشکلی که در برخی از خانواده ها به تدریج جدی می شود، مقایسه کردن فرزندان با افرادی در دیگر خانواده ها توسط والدین می باشد. آن ها دختران و پسران خود را در زمینه های درسی، ورزشی، هنری و گاهی کاری و مستقل شدن با دیگران مقایسه کرده و مستقیما فرزندان خود را تحقیر و سرخورده می کنند و موجب لطمه زدن به عزت نفس آن ها می شوند. دختران تصمیم می گیرند حال که به شخصیت واقعی آن ها و آنچه که هستند توهین می شود پس در آن خانه و خانواده جایی برای ماندن آن ها وجود ندارد و بهتر است به فکر فرار از خانه باشند.

برای اطلاع از شناخت شخصیت با روانشناسی رنگ ها بر روی لینک کلیک کنید.

بد سرپرستی

یکی از مواردی که موجب فرار دختران از خانه می شود، بد سرپرستی می باشد یعنی پدر و مادر از هم جدا شده اند و یا یکی از آن ها فوت شده و به این دلیل ناپدری یا نامادری وارد زندگی دختران می شود. گاهی اوقات این افراد جدید با فرزندان خانواده ناسازگار هستند و عمدا آن ها را مورد اذیت و آزار قرار می دهند. معمولا در چنین مواقعی کمک خواستن دختران از پدر یا مادر واقعی خود بی نتیجه می ماند و نهایت موجب فرار دختران از خانه می شود.

اعتیاد والدین

فرار دختران از خانه به دلیل اعتیاد والدین

پدر یا مادری که اعتیاد دارند گاهی اوقات زندگی را طوری پیش می برند که علاوه بر اینکه هیچ نیاز مادی و روحی فرزندان خود را تامین نمی کنند بلکه برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز خود از فرزندان به خصوص دخترانشان سوء استفاده می کنند. دخترها معمولا طاغت تحمل کردن چنین شرایطی را نداشته و دست به فرار از خانه می زنند.

رابطه عاشقانه

یکی دیگر دلایل فرار دختران از خانه ارتباط دختران با پسران خصوصا در سنین پایین و نوجوانی موجب احساسی تصمیم گرفتن دختران می شود. در برخی از موارد دو نفر در سن کم تصمیم به ازدواج می گردند و خانواده آن ها به خصوص دختران با چنین تصمیمی مخالفت کرده و مانع از ازدواج آن ها می شود. برخی از این دخترها تمام زندگی را در ماندن با معشوقه می بینند و یا خود تصمیم به فرار با آن پسر گرفته و یا با تحریک فرد مقابل به اصطلاح گول خورده و از خانه فرار می کنند.

ارتباط با دوستان ناباب

برخی از دختران هم تحت تاثیر دوستانی ناباب قرار گرفته، آزادی آن ها را می بینند و با سخت گیری خانواده خود مقایسه می کنند و در نهایت چنین رابطه های دوستانه ای موجب فرار دختران از خانه می شوند.

شرایط مالی خانواده

در جامعه دخترانی هستند که با شرایط بد مالی و اقتصادی والدین خود کنار آمده و ناسازگاری نمی کنند حتی در صورتی که امکان شاغل شدن داشته باشند برای کمک به خانواده خود کار هم می کنند، ولی برخی از دختران بعد از گذشت مدت ها از فقر اقتصادی خانواده، تحمل خود را از دست داده و تصور می کنند که در بیرون از خانه می توانند به راحتی زندگی کنند، پس در نهایت تصمیم به فرار می گیرند.

برای اطلاع از راه حل های مشکلات خانوادگی بر روی لینک کلیک کنید.

ازدواج اجباری

یکی دیگر از دلایل فرار دختران از خانه، مجبور کردن آن ها برای ازدواج اجباری با فردی است که علاقه ای به او ندارند، شرایط اجتماعی یا مالی خوبی ندارد، معتاد است، اختلاف سنی زیادی دارند، قرار است همسر دوم شوند و یا به دلیل بدهکاری های مالی والدین مجبور به ازدواج هستند. در چنین مواردی برخی از دختران این شرایط را تحمل نکرده و اقدام به فرار از خانه می کنند.

پیامدهای فرار دختران از خانه

بدون شک فرار دختران از خانه ها، دوری از خانواده و وارد شدن به محیطی که در آن هیچ امنیت و پناهی برای آن ها وجود ندارد، پیامدهای زیاد، خطرناک و گاهی جبران ناپذیر را به دنبال دارد. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین پیامدهای فرار کردن دختران از خانه می پردازیم:

عدم امنیت

بی سرپناهی ناشی از فرار دختران از خانه

دخترانی که از خانه فرار کرده اند در جامعه هیچ گونه امنیتی ندارند، بی سرپناه ماندن در خیابان ها موجب اذیت و آزار آن ها می شود، برای تهیه نیازهای اولیه و ضروری زندگی خود درمانده خواهند شد و در نهایت برای به دست آوردن یک سرپناه دست به انجام کارهای غیر متعارف و خطرناک می زنند.

برخی از دختران تصور می کنند که با فرار از خانه می توانند در محل های معتبر کار کنند و هزینه های زندگی خود را تامین نمایند، در حالی که این تصور اشتباه است و هیچ کارفرمای معتبر و بدون حاشیه ای دخترانی که معرف و آدرس سکونت مشخصی ندارند را استخدام نمی کند.

تغییر رفتار

به تدریج با فرار دختران از خانه و مواجه شدن آن ها با افراد هنجار شکن اجتماع، رفتارشان تغییر خواهد کرد زیرا برای زندگی کردن در میان چنین افرادی و یا محافظت از خود در برابر آن ها مجبورند رفتاری شبیه به همان افراد داشته باشند. در نهایت با گذشت زمان همان دختران حساسی که تحمل فشارهای زندگی قبلی را نداشتند تبدیل به افرادی بزهکار خواهند شد.

دزدی

اغلب دخترانی که از خانه فرار می کنند به دلیل اینکه نمی توانند در جایی معتبر کار خوبی پیدا کنند، دست به کارهای خلاف قوانین می زنند مانند دزدی از فروشگاه ها، جیب بری در مکان های عمومی، اغفال رانندگان و سرقت ماشین و….

به دلیل اینکه این دختران تجربه ای در انجام چنین کارها ندارند خیلی زود دستگیر شده و به مراجع قانونی تحویل داده می شوند. سپس ممکن است به آغوش خانواده برگردند، خانواده پذیرای آن ها نباشند، در خوابگاه های دولتی بمانند و یا دوباره فرار کنند.

بیماری های روحی

بعد از فرار دختران از خانه و رو به رو شدن با جامعه ای که پذیرای چنین دخترانی نیست، این افراد با مشکلات روحی جدی مواجه می شوند در حالی که امکان درمان هم ندارند.

برای اطلاع از مشاوره فردی بر روی لینک کلیک کنید.

اعتیاد

مشکل بزرگی که گریبان گیر اکثر دختران فرار کرده از خانه می شود. دخترانی که ترک کردن خانواده خود را به ماندن در کنار آن ترجیح می دهند به دلیل آشنا شدن با افرادی که هنجار شکن اجتماع هستند ابتدا به بهانه فراموشی غم گذشته مواد مخدر مصرف می کنند و سپس به تدریج اعتیاد پیدا کرده و معتاد می شوند. چنین دخترانی به دلیل اینکه منبع درآمدی برای تهیه مواد مخدر ندارند برای تهیه پول دست به انجام هرکاری می زنند.

وارد شدن به باندهای فحشا

هیچ دختر فرار کرده از خانه ای وجود ندارد که در هنگام مواجه شدن با سختی های پیش آمده به او پیشنهاد رابطه های نامشروع و فحشا نشده باشد. متاسفانه یکی از پیامدهای جبران ناپذیر فرار دختران از خانه وارد شدن به چنین روابطی می باشد.

اگر این دختران وارد باندهای فحشا شوند به تدریج برای جلوگیری از منصرف شدنشان توسط افراد اصلی باند تهدید شده و مجبور به ماندن در چنین شرایطی می شوند و زندگی بیش از پیش سخت تر گشته و اختلالات روحی هم به مشکلات قبلی آن ها افزوده خواهد شد.

بیماری های جسمی

بی پولی، بی پناهی و به طور کلی مشکل در برطرف کردن نیازهای اولیه زندگی موجب بروز بیماری های مختلف در دختران فرار کرده از خانه می شود و چون آن ها پولی برای درمان خود ندارند و یا دیگر انگیزه ای برایشان بایی نمانده، بیماری ها پیشرفت می کنند و خطرات جدی را به وجود خواهند آورد. یکی از بیماری های جسمی مهمی که برای برخی از دخترانی که رابطه های نامشروع دارند به وجود می آید، بیماری مقاربتی می باشد.

برای اطلاع از ضرورت استفاده از کاندوم بر روی لینک کلیک کنید.

ازدواج موقت و یا سفید

ازدواج سفید به دلیل فرار دختران از خانه

زمانی که دختران فرار کرده از خانه تمامی راه های احتمالی برای کسب درآمد را امتحان کردند و به نتیجه نرسیدند به فکر ازدواج موقت می افتند تا حداقل مدت زمانی را بدون دغدغه زندگی کنند و نگرانی از بابت تامین هزینه های اولیه زندگی خود نداشته باشند.

بدون شک فرار دختران از خانه و انجام ازدواج های موقت بر مشکلات روحی آن افزوده خواهد کرد. گاهی هم افرادی به این دختران پیشنهاد ازدواج سفید می دهند یعنی بدون محرمیت وارد زندگی مشترک شده و هیچ تعهدی نسبت به آینده نخواهند داشت.

فرزند آوری نامشروع

یکی دیگر از پیامدهای جبران ناپذیر فرار دختران از خانه و حاصل ارتباط های نامشروع و یا ازدواج های سفید، بارداری دختران فرار کرده از خانه می باشد. به دلیل اینکه ازدواجی برای آن ها ثبت نشده و محرمیتی با فرد مقابل خود نداشته اند، جنین شکل گرفته نامشروع می باشد.

ازدواج با مردان متاهل

برخی از مردان متاهل به بهانه اختلاف با همسر اول و یا پولدار بودن و توانایی تامین هزینه های چند زندگی، اقدام به ازدواج موقت با دخترانی می کنند که از خانه فرار کرده اند. ولی متاسفانه در برخی از موارد آن ها با همسر اول خود هیچ اختلافی نداشته و فقط به دلیل حوس بازی به این کار دست زده اند و زندگی اصلی آن ها از هم پاشیده شده و در نهایت ازدواج موقت خود را هم ادامه نخواهند داد. دخترانی که در دام این نوع از ازدواج ها می افتند بیشتر از قبل از زندگی ناامید می شوند و یا اینکه به دلیل کینه و نفرت دست به انجام کارهای بدتری می زنند.

خودکشی

زمانی که دختران فرار کرده از خانه با شرایط سخت و طاغت فرسا مواجه می شوند، با گذشت زمان هم هیچ تغییری در زندگی آن ها به وجود نمی آید و امکان برگشت به خانه خود را هم ندارند از زندگی کردن در آن شرایط خسته شده و دست به خودکشی می زنند.

راه های پیشگیری از فرار دختران از خانه

همه ما می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین رعایت کردن نکاتی به نسبت ساده توسط والدین و اعضای خانواده می تواند مانع از فرار دختران از خانه شود. در ادامه مطلب به برخی از این راه های پیشگیری اشاره می کنیم:

ارتباط خوب والدین با فرزندان

ارتباط والدین با فرزندان برای جلوگیری از فرار دختران از خانه

همانطور که گفتیم دلیل اصلی فرار دختران از خانه رفتار والدین و دیگر از اعضای خانواده با آن ها می باشد، بنابراین بهتر است با دختران و همچنین پسران خود ارتباط صمیمانه خوبی داشته باشید، به نیازهای عاطفی آن ها توجه کنید، شرایط روحی که اقتضای سن آن هاست را درک کنید و به جای سخت گیری، تحقیر و بدتر کردن شرایط به آن ها در بهبود مشکلاتی که دارند کمک کنید.

درمان به موقع بیماری های روحی

اگر بیماری های روحی و روانی دختران به موقع درمان شوند دیگر پرخاشگری نمی کنند، بهانه جو نخواهند بود، تحمل کردن اعضای خانواده برای آن ها طاغت فرسا نیست و به فکر فرار از خانه نخواهند افتاد. پس به بهانه اینکه دختر ما مشکلی ندارد، خود را لوس می کند و همیشه همین طور بوده، مشکلات جدی آن ها را نادیده نگیرید و برای درمان به آن ها کمک کنید.

کنترل به موقع ارتباط با دوستان

همانطور که گفتیم در برخی از موارد دوستان یک فرد موجب ترغیب فرار دختران از خانه می شوند. این دوستان می توانند دختر باشند و یا پسری که به اصطلاح معشوقه آن دختر است. به طور کلی به جای سخت گیری همیشگی بهتر است والدین کنترل های به موقع داشته باشند تا از فرار دختران از خانه جلوگیری کنند.

توجه به نیازهای مادی و روحی

مکالمه آشنای تمام فرزندان با والدین خود در مواقعی که درخواست تهیه یک شرایط مادی را دارند این است که زمان ما که از این چیزها نبود، ما که اینطور زندگی نمی کردیم، چه چیزی در زندگی کم داری، زندگی های بقیه را نگاه کن! و…. والدین باید بدانند که شرایط زندگی تغییر کرده و باید به نیازهای مادی فرزندان خود توجه کنند. بهتر است بدانیم تامین نیازها فقط مادی نیست و ارتباط های عاطفی و برطرف کردن نیازی روحی هم ضروری می باشد.

حل مشکلات خانوادگی

حل مشکلات خانوادگی برا یپیشگیری از فرار دختران از خانه

اختلافات و مشکلات خانوادگی خود را طولانی نکنید، برای دوام خانواده و جلوگیری از آسیب به فرزندان به فکر حل مشکلات خانوادگی خود باشید، برای این کار بهتر است از مشاور کمک بگیرید.

درمان اعتیاد والدین

شاید برخی از والدین برای ترک اعتیاد خود نیاز به تلنگر داشته باشند و آینده فرزندان نوعی گوشزد برای آن ها باشد. والدینی که معتاد هستند باید به فکر ترک اعتیاد خود بوده و از فرار دختران از خانه جلوگیری کنند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی جوانب و دلایل مختلف فرار دختران از خانه پرداختیم، پیامدهای این مشکل را بیان کردیم و راه هایی برای پیشگیری از چنین فرارهایی را توضیح دادیم. فرار کردن دختران از خانه در اکثر مواقع پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد پس بهتر است به فکر پیشگیری باشیم. چنانچه در رابطه با این موضوع به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا فرار دختران از خانه می تواند ناشی از اختلاف با خواهر و برادر باشد؟

بله، اختلاف با تمامی اعضای خانواده می تواند دلیلی برای فرار باشد

آیا فرار دختران از خانه ناشی بیماری های روحی است؟

یکی از دلایل فرار دختران از خانه می تواند ناشی بیماری های روحی درمان نشده و به همراه آن بی توجهی اعضای خانواده باشد

آیا تحریک یک پسر می تواند عامل فرار دختران از خانه باشد؟

تعداد بسیار زیادی از موارد فرار از خانه ناشی از یک رابطه عاشقانه که با مخالفت رو به رو شده می باشد

آیا امکان بازگشت به خانه برای دختران فرار کرده وجود دارد؟

با توجه به فرهنگ و شرایط هر خانواده، بازگشت و نحوه برخورد با دختران متفاوت است

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور