روش ها ی تربیت کودک

اصول مهم در تربیت کودک و عوامل تاثیر گذار در آن

تربیت فرزندان یکی از موضوعات مهم در زندگی والدین می باشد که در زندگی های امروزی تمایل دارند تربیت کودک خود را اصولی و طبق روش های جدید و اثبات شده انجام بدهند. برخی از والدین برای این کار کلاس های آموزشی شرکت می کنند، کتاب می خوانند و یا به مشاور این امر مراجعه می کنند. نگرانی والدین برای تربیت فرزندان کاملا منطقی است و به کارگیری روش های اصولی در زمانی که کودک محیط اطراف و رفتار دیگران را درک می کند، ضروری می باشد.

شاید برخی از افراد تصور کنند که نیازی به سخت گیری نیست و کودک هرطور که شده با دیدن رفتار اعضای خانواده تربیت می شود، باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است زیرا تربیت به معنای کپی کردن کارهای والدین توسط کودکان نیست و نیازمند آموزش ها و روش های اصولی می باشد. تربیت درست و به موقع کودکان می تواند اولین قدم در جهت پیشرفت آن ها در زندگی و شکل گیری آینده باشد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار بر تربیت کودکان و همچنین اصول اساسی تربیت می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

عوامل تاثیر گذار بر تربیت کودک

انواع عوامل مهم در تربیت کودک

اولین و مهم ترین عاملی که کودک به محض تولد و به دنیا آمدن با او مواجه می شود، خانوده است. خانواده ها مهم ترین و تاثیر گذار ترین عنصر جامعه هستند که می توانند اجتماع را به سمت پیشرفت و ارتقاء سوق دهند و یا اینکه موجب ایجاد مشکلات جدی شوند. به همین دلیل در ادامه مطلب به بررسی مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر تربیت کودک می پردازیم:

مادر

همانطور که می دانیم مادر به خصوص اگر خانه دار باشد در تمامی لحظات زندگی کودک در کنار اوست پس می تواند بیشترین تاثیر را بر تربیت فرزند داشته باشد. کودک به محض اینکه قدرت درک کردن و یادگیری رفتار دیگران را کسب کند از رفتار، اعمال و صحبت های مادرش تاثیر می پذیرد تا جایی که ممکن است کودک نمونه ای از رفتار مادر باشد. اگر روش های اصولی تربیت کودک توسط مادر به کار گرفته شود این الگو برداری کاملا عالی خواهد شد ولی اگر مادر اهمیتی به تربیت فرزندش ندهد و او را به حال خود رها کند، بدون شک کودک تمامی رفتارهای درست و اشتباه مادر را با هم یاد می گیرد.

برای اطلاع از وظیفه زن در زندگی مشترک بر وری لینک کلیک کنید.

برخی از مادران تصور می کنند که کودک در سنین پایین هنوز درکی از رفتار آن ها ندارد و هرکاری را که بخواهند و یا هر صحبتی را که تمایل داشته باشند می توانند در معرض دید کودک انجام دهند. بهتر است بدانیم که این تصور کاملا اشتباه است و کودک توانایی یادگیری و به حافظه سپردن صحبت هایی که می شنود و یا کارهایی که می بیند را دارد.

برای مثال همه ما تا به حال کودکی را دیده ایم که میان جمع بزرگسالان حرفی را بیان کرده و یا کاری را انجام داده که مادرش متعجب می شود و می گوید که هیچگاه چنین حرف و یا کاری را به او یاد نداده است، بله درست که مادر به کودک چنین موضوعی را آموزش نداده ولی در معرض دید کودک، چنین رفتاری را داشته است. پس مادران نباید هر حرفی یا هر کاری را در معرض دید کودک حتی اگر یک ساله می باشد انجام دهند. بهتر است که مادران برای تربیت کودک خود از طریق کتاب، کلاس و یا مراجعه به مشاور آموزش تخصصی ببینند.

پدر

همه ما پدر را به عنوان حامی و پناه کودک می شناسیم که به واسطه شاغل بودن زمان کمی را صرف تربیت فرزندش می کند. در رابطه با تاثیر پذیری کودکان از پدر باید بگوییم که برخی از کودکان به دلیل اینکه ساعات کمی را در کنار پدر هستند تاثیر پذیری زیادی هم از رفتار پدر خود ندارند، برخی از کودکان برعکس هستند و به دلیل در دسترس نبودن همیشگی پدر بیشتر جذب رفتارش می شوند.

بنابراین پدر هم یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر تربیت کودک می باشد. گاهی اوقات پدران به دلیل خستگی، فشار کاری، مشکلات اقتصادی و…. در هنگام برخورد با کودک بی حوصله هستند، عصبانی می شوند و کودک را از خود دور می کنند، این در حالی است که کودک نیازمند و تشنه محبت پدر می باشد. بنابراین پدران هم باید برای تربیت فرزندان خود وقت کافی صرف کنند و به روش های مختلف آموزش اصولی ببینند. بهتر است بدانیم رابطه سرد پدر با کودک موجب دور شدن فرزند در آینده از پدرش می شود.

برای اطلاع از وظیفه مرد در زندگی مشترک بر روی لینک کلیک کنید.

رابطه والدین باهم

تاثیر رابطه والدین بر تربیت کودک

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر تربیت کودک، نحوه رفتار والدین با یکدیگر در معرض دید کودک می باشد. دعوا، بحث، فحاشی و یا درگیری فیزیکی والدین باهم مستقیما بر روحیه و تربیت فرزندان تاثیر می گذارد و عوارض منفی برای آینده او دارد.

مثلا کودک یاد می گیرد که اگر هر چیزی مطابق میل او نباشد می تواند فریاد بزند و فحاشی کند، اگر به خواسته خود نرسد می تواند دیگران را کتک بزند و یا در زندگی مشترک خود با همسرش می تواند هرگونه رفتار ناپسندی را داشته باشد چون پدر و مادرش اینگونه باهم رفتارکرده اند.

برای اطلاع از انواع مشکلات خانوادگی بر روی لینک کلیک کنید.

خواهر و برادر

کودکانی که در زندگی خود خواهر و یا برادر بزرگتر دارند تحت تاثیر رفتار آن ها قرار می گیرند و هر کاری را که آن ها انجام دهند، آن ها هم انجام می دهند. بنابراین بهتر است والدین، هم زمان با تربیت کودک نوپای خود برای تربیت دیگر فرزندان هم وقت صرف کنند.

برای اطلاع از تاثیر مشکلات خانوادگی بر فرزندان بر روی لینک کلیک کنید.

مربیان

کودکانی که به مدرسه می روند، در زمان هایی که تنها هستند به مهد کودک فرستاده می شوند و یا کلاس های آموزشی مختلف شرکت می کنند تحت تاثیر رفتار و صحبت مربیان و معلمان خود قرار می گیرند. همانطور که می دانیم و بارها این جمله را شنیده ایم مدرسه خانه دوم کودکان است پس در درجه دوم مربیان می توانند بر تربیت کودک تاثیر گذار باشند و او را به سمت زندگی موفق سوق دهند.

فضاهای مجازی

با گسترش تکنولوژی و در دسترس بودن وسایل هوشمند مانند گوشی و تبلت، کودکان با فضای بزرگ مجازی آشنا می شوند. این فضا می تواند در جهت آموزش اصولی کودکان به کار گرفته شود و یا عاملی برای به بیراهه کشیدن کودکان باشد.

برخی از والدین بعد از یک سن مشخص به صورت کنترل شده و با نظارت خود برنامه های آموزشی مانند رنگ آمیزی، نقاشی، یادگیری اعداد و الفبا را در اختیار کودکان خود قرار می دهند و برخی هم متاسفانه برای سرگرم کردن کودک و دوری از او، وسایل هوشمند را در اختیار کودک گذاشته و محتواهایی که اصلا مناسب سن فرزندشان نیست را به او نشان می دهند.

برای اطلاع از روش های پیشگیری از بزهکاری کودکان بر روی لینک کلیک کنید.

تلویزیون

نقش تلویزیون در تربیت کودک

رسانه ای که در دسترس همه کودکان قرار دارد و امروزه با افزایش تعداد شبکه های آن امکان آموزش کودکان از طریق تلویزیون فراهم شده است. دیدن شبکه های کودک و آموزشی با ساعات کنترل شده و محدود هیچ مشکلی ندارد ولی اگر کودک به دیدن فیلم ها و برنامه های بزرگسالان بپردازد، تلویزیون از این طریق می تواند تاثیر منفی بر تربیت کودک داشته باشد.

دوستان

همه کودکان با توجه به شرایط زندگی و خانوادگی از یک سنی به بعد با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار می کنند. سپری کردن وقت با کودکان دیگر هم می تواند تاثیر منفی و یا مثبت بر کودک داشته باشد.

مثلا اگر دوست کودک شما رفتارها و یا صحبت های ناشایست دارد قطعا بر کودک شما هم تاثیر می گذارد پس بهتر است کودک خود را از برقراری ارتباط با او منع کنید و به خانواده آن کودک هم اطلاع دهید. گاهی اوقات هم رفتار زیبای دوست کودک شما می تواند موجب ترغیب شدن فرزندتان برای انجام چنین رفتار مثبتی باشد.

اصول مهم و اساسی در تربیت کودک

همانطور که گفتیم نباید کودکان را به حال خودشان رها کرد تا از اعضای خانواده و دیگر افرادی که در ارتباط با کودک هستند، الگو بگیرند و بدون اصول خاصی بزرگ شوند، بلکه بهتر است والدین برای تربیت کودک خود اصول خاصی را مشخص کرده، برای آن آموزش ببینند و محتاط اقدام کنند. در ادامه مطلب برای آگاهی والدین به برخی از مهم ترین اصول تربیت کودک اشاره می کنیم:

قانون گذاری کنید

خانواده نمونه یک اجتماع کوچک است پس باید قوانین خاص خود را داشته باشد. لازم و ضروری است که برای تربیت کودک خود قوانینی را مشخص کرده و خودتان هم به آن ها عمل کنید. زیرا اگر کودک ببیند که والدینش به قوانینی که برای او وضع کرده اند عمل نمی کنند، او هم از انجام کارها در چارچوبی که پدر و مادرش می خواهند، خودداری می کند.

برای اطلاع از مشاوره خانواده آنلاین بر روی لینک کلیک کنید.

پاداش و مجازات مشخص کنید

پاداش و مجازات برای تربیت کودک

همانطور که برای انجام کارها و رفتارهای کودکتان قانون گذاری می کنید، باید پاداش و جریمه هم اعمال کنید. کودک اگر متوجه شود که قانون های خانواده آن ها فقط در حد حرف زدن است بدون شک آن ها زیر پا گذاشته و نسبت به انجام تمامی کارهای ساده و یا خطرناک پیش رو در زندگی خودسرانه عمل می کند.

سعی کنید در پاداش دادن و جریمه کردن توازن را رعایت کنید. تا حد امکان قول پاداش و جایزه مادی را به کودکتان ندهید و با ابراز محبت، رفتن به پارک، کشیدن نقاشی و.. او را تشویق کنید، ولی گاهی هم تهیه پاداش های مادی بد نیست و کودک شما با این کار به قانونمند بودن ترغیب می شود.

منظم بودن را آموزش دهید

یکی از مشکلاتی که می تواند از کودکی وارد بزرگسالی شود بی نظمی است. برخی از والدین به بهانه کوچک بودن فرزندشان او را از منظم کردن اتاق خود، وسایل بازی و یا محیطی که به هم ریخته اند معاف می کنند. بهتر است بدانیم که تربیت کودک برای منظم شدن از همین جمع کردن وسایل بازی و اتاق که در حد توانایی او می باشد، شروع می شود.

برای اطلاع از مشاوره فردی بر روی لینک کلیک کنید.

مسئولیت پذیری را آموزش دهید

کودکتان را طوری تربیت نکنید که حتی مسئولیت کاری که انجام داده است را قبول نکند. زمانی که وسیله مورد علاقه اش را عمدا یا سهوا می شکند بهتر است به جای دعوا و سرزنش به او توضیح دهید تا زمانی که مسئولیت کارش را قبول نکند آن وسیله را جایگزین نخواهید کرد.

از طرفی یکی دیگر از راه های تربیت کودک برای مسئولیت پذیر شدن، سپردن کارهایی به او در حد توانش می باشد. به کودکتان بگویید از او انتطار دارید این کار مشخص را انجام دهد چون هیچ فرد دیگری برای انجام دادن آن کار در نظر گرفته نمی شود.

رفتارهای درست و اشتباه را مشخص کنید

فرزند شما از همان ابتدا نمی داند که چه کاری بد است و چه کاری خوب، پس در حد سن و درکی که دارد کارها و رفتارهای درست و اشتباه را برای او مشخص و متمایز کنید.

با کودک خود دوست باشید

یکی از مهم ترین اصول تربیت کودک برقراری ارتباط درست، عاطفی و دوستانه با او می باشد. کودکتان را از خود دور نکنید و با بد رفتاری ها، عصبانیت های بد موقع و عدم ابراز احساس موجب ترسیدن کودک از خودتان نشوید.

برای اطلاع از راهکارهای حل اختلافات خانوادگی بر روی لینک کلیک کنید.

مشخص کردن روز تفریح

تاثیر تفریح در تربیت کودک

بهتر است با توجه به شرایط و موقعیت شغلی که دارید یک روز در هفته را برای گردش و تفریح با کودک خود اختصاص دهید. با این کار کودک شما علاوه بر اینکه شاد می شود پای قول ماندن و متعد شدن را هم یاد می گیرد.

خانه و خانواده را برای کودک امن کنید

کودک شما نباید محیط های دیگر را به خانه و خانواده خود ترجیح دهد. سعی کنید خانه را به عنوان امن ترین جای دنیا به کودکتان نشان دهید. تربیت اصولی کودک یعنی اینکه او یاد بگیرد هر کار اشتباهی را هم که انجام می دهد خانواده پذیرای او هستند ولی باید مجازات کارش را هم بپذیرد.

کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید

هر فردی استعداد ها و توانایی های خاص خود را دارد و فقط نیازمند موقعیت و زمان مناسب برای شکوفایی است. مقایسه کردن کودک با دیگر هم سن و سالان موجب سرخوردگی او می شود.

حفظ عزت نفس را به کودکتان آموزش دهید

فردی که در دوران کودکی توانایی حفظ و ارتقاء عزت نفس را نداشته باشد در بزرگسالی با مشکلات زیادی مواجه می شود. برای حفظ و ارتقای عزت نفس کودک از مشاور کمک بگیرید.

دفاع از حق را آموزش دهید

یکی از اصول تربیت کودک این است که به او یاد دهید با رعایت احترام و در چارچوب قانون از حق خود دفاع کند. کودکی که در مقابل لگد مال شدن حقش سکوت کند دچار سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس خواهد شد.

برای اطلاع از روش های مقابله با سختی در زندگی بر روی لینک کلیک کنید.

اصول برقراری روابط اجتماعی را آموزش دهید

کودک شما باید یاد بگیرد که در برخورد با دیگران چطور رفتار کند، اگر سوالی از او پرسیده می شود با چه لحنی پاسخگو باشد و یا برای پیدا کردن دوست از میان هم سن و سالانش چه کارهایی را انجام دهد. کودکی که این اصول را آموزش نبیند در برخورد با دیگران دچار اضطراب شده و تنها ماندن را به ایجاد استرس ترجیح می دهد.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده از روش های اصولی برای تربیت کودک خود استفاده کنید و با این کار آینده روشنی را برای او رقم بزنید. برای یادگیری این اصول، مطالعه کنید و از مشاور کمک بگیرید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار بر تربیت کودک پرداختیم و برخی از اصول مهم تربیت را بیان کردیم. با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیر آن در آینده فرزندان، چنانچه به مشاوره تخصصی در رابطه با این موضوع نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا رفتار فرزندان بزرگتر بر تربیت کودک نوپا و خردسال تاثیر گذار است؟

بله، کودکان از رفتار تمامی افراد در زندگی می توانند الگو پذیری داشته باشند

آیا رابطه میان والدین در تربیت کودک نقش دارد؟

بله، کودکان به طور مستقیم از رفتار والدین خود تاثیر می پذیرند

تربیت کودک از چه سنی آغاز می شود؟

سن مشخصی وجود ندارد، شما باید از زمانی که کودک محیط اطراف و رفتار دیگران را درک می کند، اصول تربیتی را به کار بگیرید

آیا عدم اعتماد به نفس در کودکان ناشی از تربیت ناصحیح می باشد؟

بله، یکی از عواملی که در اعتماد به نفس کودکان نقش دارد، نحوه تربیت است

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور