والدین ایده آل
والدین ایده آل

7 ویژگی اساسی و مهم والدین ایده آل

والدین ایده آل چه ویژگی هایی دارند؟ برای اینکه با بهترین ویژگی های والدین ایده آل آشنا شوید، نیاز است یک سری نکات را بدانید و همچنین از انجام یک سری موارد چشم پوشی نمایید. از آنجایی که  یکی از گسترده ترین نیازها در جهان امروز در مورد چگونگی هدایت خانواده در تمام مراحل مختلف آن است و همین عدم آگاهی است که باعث درد و رنج بسیاری از خانواده ها شده است. ما در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی بهترین ویژگی های والدین ایده آل بپردازیم.

ایجاد خانواده های سالم و قوی با والدین ایده آل

در حالی که هر کودک نیازهای فردی دارد،  استفاده از استراتژی های فرزندپروری معتبر می تواند به فرزندان شما کمک کند تا زندگی سالم و بدون مشکلی داشته باشند. والدین باید عشق و محبت خود را ابراز کنند، محدودیت هایی را تعیین کنند و رابطه صمیمانه ای با فرزندان خود حفظ کنند.

در حالی که هر کودک نیازهای فردی دارد، استراتژی های فرزندپروری تقریباً برای هر کودکی مفید خواهد بود. والدین باید عشق و محبت خود را ابراز کنند، محدودیت هایی را تعیین کنند و رابطه صمیمانه ای با فرزندان خود حفظ کنند.

سبک های فرزندپروری برای دهه ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. نحوه تربیت فرزندانتان تأثیر زیادی بر موفقیت و روابط آینده آنها دارد.

روش‌های فرزندپروری معمولاً به چهار سبک طبقه‌بندی می‌شوند: مقتدرانه، سهل‌انگیز، غفلت‌آمیز و مقتدرانه. تحقیقات مکرراً نشان داده است که وقتی والدین از یک سبک خاص استفاده می کنند، کودکان تقریباً در تمام زمینه های رشد نتایج بهتری دارند.

رفتارهای والدین ایده آل

والدین ایده آل  و آشنایی سبک های فرزند پروری

اگر می خواهید جزء والدین ایده آل باشید نیاز است تا با سبک های فرزندپروری آشنایی پیدا کنید. ما در ادامه قصد داریم انواع سبک های فرزندپروری را برای شما شرح دهیم که آشنایی با آن ها می تواند به شما کمک کند فرزندانی سالم تر و شادتر داشته باشید.

اقتدارگرا

والدینی که از این رویکرد استفاده می کنند، انضباطی و سختگیر هستند. آنها از فرزندان خود انتظار دارند که بدون هیچ سؤالی اطاعت کنند و اغلب آنها را به شدت تنبیه می کنند.

مجاز

والدین سهل گیر بیش از حد زیاده روی می کنند. آنها حد و مرزی تعیین نمی کنند و از فرزندان خود انتظاراتی ندارند. فرزندان آنها با اقتدار و خودتنظیمی مشکل دارند.

بی توجه

فرزندان والدینی که درگیر یا بی توجه هستند بدترین نتایج را دارند. آنها عزت نفس پایینی دارند، خودکنترلی ندارند و نسبت به همسالان خود شایستگی کمتری دارند.

والدین ایده آل ویژگی های سبک فرزندپروری مقتدرانه را نشان می دهند. این سبک با بهترین نتایج برای کودکان همراه است.

کودکانی که والدین ایده آلی داشته اند، با اعتماد به نفس و با کفایت رشد می کنند. والدین آنها با آنها ارتباط برقرار می کنند، توقعات زیادی دارند و نسبت به آنها ابراز صمیمیت و محبت می کنند.

ویژگی های والدین ایده آل

در حالی که هر کودک نیازهای فردی دارد، استراتژی های فرزندپروری معتبر تقریباً برای هر کودکی مفید خواهد بود. در اینجا مواردی وجود دارد که والدین مقتدر باید در تربیت خود لحاظ کنند.

ابراز عشق و محبت را در اولویت قرار دهید

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق والدین، فرزندان خود را دوست دارند، مهم است که عشق خود را به فرزند خود ابراز کنید. شما می توانید این کار را با محبت جسمی با فرزند خود و گذراندن یک زمان با کیفیت با او انجام دهید.

ارتباط موثر برقرار کنید

والدین خوب با فرزندان خود صحبت می کنند و به آنها گوش می دهند. دلایل پشت قوانین خود را توضیح دهید تا فرزندتان ارزش های شما را درک کند. به صحبت های فرزندتان گوش دهید و پذیرای شنیدن احساسات و پیشنهادات او باشید. استدلال با فرزندتان به او کمک می کند تا خودتنظیمی و نحوه رفتار در حتی در زمان خلوت را بیاموزد.

محدودیت تعیین کنید

اگرچه برقراری ارتباط با فرزندتان مهم است، اما شما هنوز هم والدین هستید. گوش دادن به حرف های فرزندانتان به این معنا نیست که به آنها اجازه دهید هر چیزی می خواهند بگویند.

تعیین و اجرای محبت آمیز محدودیت ها، فرزند شما را ایمن نگه می دارد و او را تشویق می کند تا ارزش های شما را درونی کند. زمانی که برای فرزندتان محدودیت هایی تعیین می کنید تا جایی که ممکن است از تقویت مثبت استفاده کنید.

 

برای اطلاع از نحوه عذرخواهی والدین از فرزند کلیک کنید.

 

استرس خود را مدیریت کنید

مدیریت استرس شما می تواند تاثیر زیادی بر رابطه شما با فرزندتان و میزان خوشحالی فرزندتان داشته باشد. توانایی حفظ آرامش یکی از مهمترین ویژگی های یک والدین خوب است. اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، به مدیتیشن، تمرینات تنفسی یا راه های دیگری برای مدیریت موقعیت های استرس زا توجه کنید.

یک رابطه خوب با والدین دیگر فرزندتان حفظ کنید

چه با والدین دیگر فرزندتان در ارتباط باشید یا نه، حفظ رابطه صمیمانه با آنها مهم است. شما باید همیشه با مهربانی و احترام در مورد والدین مقابل فرزندتان صحبت کنید. وقتی فرزندتان نیست، تعارضات را حل کنید.

 به او مسئولیت پذیری را آموزش دهید

در کنار تعیین محدودیت ها، باید به فرزند خود بیاموزید که مسئولیت خود را بپذیرد. شما می توانید این کار را با تشویق آنها به کارهای زیر انجام دهید:

  • تکالیف خود را به موقع انجام دهند.
  • در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند.
  • راه هایی برای کمک به دیگران پیدا کنند.
  • نتایج انتخاب های خوب و بد را بپذیرند.
  • کارهایی را انجام دهند که به نفع خانواده است.

اینها تنها چند راه هستند که می توانید به کودک خود کمک کنید تا احساس مسئولیت نسبت به خود و اعمال خود را تقویت کند.

 

برای اطلاع از دلایل و پیامدهای فرار دختران از خانه کلیک کنید.

 

الگوی خوبی باشید

فرزند شما از تماشای شما بیشتر از گوش دادن به شما یاد خواهد گرفت. شما نمی توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید که مؤدب و محترمانه رفتار کند، اگر خودتان این کار را رعایت نمی کنید. رفتاری را که می خواهید از فرزندتان ببینید الگو کنید و او احتمالاً از شما پیروی خواهد کرد.

متأسفانه، آنها رفتارهای بد شما را نیز متوجه خواهند شد پس قبل از اقدام فکر کنید.

تجربیات جدید را ارائه دهید

در حد توان خود، سعی کنید طیف وسیعی از تجربیات جدید را برای فرزندتان فراهم کنید.

با کتاب، درس و منابع دیگر از علایق فرزندتان حمایت کنید. کودک خود را با فعالیت ها، مکان ها و افراد جدید آشنا کنید. به فرزندتان اجازه دهید فعالیت‌های متنوعی را امتحان کند، بدون اینکه به او فشار بیاورید تا یکی را انتخاب کند.

کاوش در فرهنگ ها و مشاغل مختلف می تواند درهای جدیدی را به روی فرزند شما باز کند.

مثبت فکر کنید

بر کارهایی که فرزندتان درست انجام می دهد بیشتر تاکید کنید تا کارهای اشتباهی که انجام می دهند. با اشاره به رفتار خوب، ادامه رفتار خوب را در فرزندتان تشویق خواهید کرد.

واکنش منفی و انتقاد از فرزندتان به اندازه تحسین رفتار خوب موثر نیست. وقتی به ویژگی‌های مثبت فرزندتان اشاره می‌کنید، مثبت‌تر در مورد خودش فکر می‌کند.

نحوه رفتار والدین خوب

7 نکته خوب برای بهترین ویژگی های والدین ایده آل

چیزی که یک والدین عالی را می سازد نه تنها با عملکرد والدین، بلکه با قصد آنها نیز مشخص می شود.

یک پدر و مادر خوب نباید کامل باشد. هیچ کس کامل نیست. هیچ کودکی نیز کامل نیست… در نظر گرفتن این موضوع زمانی که انتظارات خود را تعیین می کنیم مهم است.

فرزندپروری موفق به معنای دستیابی به کمال نیست. اما این بدان معنا نیست که ما نباید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. ابتدا برای خودمان و سپس فرزندانمان استانداردهای بالایی تعیین کنیم. ما به عنوان الگو برای آنها خدمت می کنیم.

در اینجا 7 نکته برای اینکه چگونه والدین بهتری باشید، مهارت های فرزندپروری خوب را بیاموزید و از والدین بد اجتناب کنید، آورده شده است. بسیاری از آنها سریع و آسان نیستند و احتمالاً هیچ کس نمی تواند همه آنها را همیشه انجام دهد. اما اگر بتوانید به کار بر روی نکات این راهنمای فرزندپروری ادامه دهید، حتی اگر فقط بخشی از این موارد را در برخی مواقع انجام دهید، همچنان در مسیر درست حرکت خواهید کرد.

الگوی خوبی باشید

انسان یک گونه خاص است تا حدی همه رفتارهای خود را از راه تقلید یاد می گیرد. ما طوری برنامه ریزی شده ایم که از اعمال دیگران کپی کنیم تا آنها را درک کنیم و آنها را در اعمال خود بگنجانیم. بخصوص بچه ها هر کاری را که والدینشان انجام می دهند با دقت تماشا می کنند.

بنابراین، فردی باشید که دوست دارید فرزندتان باشد. به فرزندتان احترام بگذارید، رفتار و نگرش مثبت به او نشان دهید، نسبت به عواطف فرزندتان همدلی داشته باشید و فرزندتان هم از این روند پیروی خواهد کرد.

آنها را دوست داشته باشید و آنها را از طریق عمل نشان دهید

چیزی به نام دوست داشتن بیش از حد فرزندتان وجود ندارد. دوست داشتن آنها نمی تواند آنها را خراب کند.

دوست داشتن فرزندتان می تواند به سادگی در آغوش گرفتن او، گذراندن وقت با او و گوش دادن جدی به مسائل او باشد.

نشان دادن این اعمال عشقی می تواند باعث ترشح هورمون های احساس خوب مانند اکسی توسین شود. این مواد شیمیایی عصبی می‌توانند حس عمیقی از آرامش، گرمای عاطفی و رضایت را برای ما به ارمغان بیاورند، از این رو کودک انعطاف‌پذیری خود را افزایش می‌دهد.

مثبت و مهربان باشید

نوزادان با حدود 100 میلیارد سلول مغزی (نورون) با اتصالات نسبتا کمی به دنیا می آیند. این ارتباطات افکار ما را ایجاد می کند، اعمال ما را هدایت می کند، شخصیت ما را شکل می دهد و اساسا تعیین می کند که ما چه کسی هستیم. آنها از طریق تجربیات زندگی ما ایجاد، تقویت و ایجاد می شوند.

به کودک خود تجربیات مثبت بدهید. آنها این توانایی را خواهند داشت که خودشان تجربیات مثبتی را تجربه کرده و به دیگران عرضه کنند.

اما اگر به کودک خود تجربیات منفی بدهید. آن‌ها توسعه‌ای که برای پیشرفت نخواهند داشت.

این تجربیات مثبت نه تنها ارتباطات خوبی را در مغز فرزندتان ایجاد می‌کند، بلکه خاطراتی را نیز از شما شکل می‌دهد که فرزندتان برای زندگی با خود دارد.

وقتی صحبت از نظم و انضباط می شود، به نظر می رسد مثبت ماندن سخت باشد. اما می توان انضباط مثبت را تمرین کرد و از اقدامات تنبیهی اجتناب کرد.

پدر و مادر خوب بودن به این معنی است که باید به فرزند خود اخلاقیات را در مورد درست و نادرست بودن آموزش دهید. تعیین محدودیت ها و ثابت بودن، کلیدهای نظم و انضباط خوب است. هنگام اجرای آن قوانین مهربان و محکم باشید. روی دلیل رفتار کودک تمرکز کنید و آن را فرصتی برای یادگیری بدانید.

پناهگاهی امن برای فرزند خود باشید

به کودک خود اجازه دهید بداند که شما همیشه با پاسخ دادن به سیگنال های کودک و حساس بودن به نیازهای او در کنارش خواهید بود. از فرزند خود به عنوان یک فرد حمایت کنید و بپذیرید که یک پناهگاه امن و گرم برای کودک خود باشید.

کودکانی که توسط والدین خود پاسخگو هستند، معمولاً تنظیم هیجانی بهتری دارند.

مهارت های ارتباطی خود را برای ارتباط با کودک توسعه دهید

بسیاری از ما از قبل اهمیت ارتباطات را می دانیم. این مورد در رابطه با کودکان نیز صدق می کند و شما باید با فرزندتان صحبت کنید و همچنین با دقت به او گوش دهید.

با باز نگه داشتن یک خط ارتباطی، رابطه بهتری با فرزندتان خواهید داشت و فرزندتان در صورت بروز مشکل به سراغ شما می آید.

اما دلیل دیگری برای برقراری ارتباط وجود دارد این است که شما به کودک خود کمک می کنید تا بخش های مختلف مغز خود را ادغام کند.

برای اینکه پدر و مادر خوبی باشید نیازی نیست همه پاسخ ها را داشته باشید. فقط گوش دادن به صحبت های آنها و پرسیدن سؤالات شفاف به آنها کمک می کند تا تجربیات خود را درک کنند و خاطرات را با هم تلفیق کنند.

منافع یکدیگر را در نظر بگیرید

یکی دیگر از ویژگی های والدین خوب این مورد است که منافع یکدیگر را در نظر داشته و همیشه همانطور با هم رفتار می کنند که می خواهند با آن ها رفتار شود.

این موضوع در رفتار والدین ایده آل دیده می شود که در هنگام تصمیم گیری‌ های مهم، به این نکته توجه می‌کنند که تصمیم‌شان چه تأثیری بر دیگران خواهد گذاشت. آنها قبل از صحبت کردن، به این فکر می‌کنند که آیا اگر به‌جای طرف مقابل باشند، از آن صحبت‌ها ناراحت خواهند شد یا نه.

بهترین ویژگی های والدین ایده آل

حل کردن کشمکش ها به صورت فوری و سازنده

این موضوعی رایج است که هرچند وقت یک بار یک سری اختلافات پیش بینی نشده در میان اعضای خانواده پیش می آید. این اتفاقات اجتناب ناپذیر هستند و در تمامی خانواده ها پیش می آید؛ اما آنچه مهم است نحوه برطرف کردن این کشمکش ها است. توجه داشته باشید که اگر این اختلافات برطرف نشود، ممکن است منجر به بروز مشکلات بزرگ تری در آینده شود. این موضوع را به یاد داشته باشید که پرخاشگری همیشه تاثیر منفی خواهد داشت.

اگر والدین به کودکان‌شان بی‌احترامی کنند، باید برای ترمیم رابطه پیش‌قدم شوند و از فرزندشان عذرخواهی کنند. این رفتار آنها به کودک می‌آموزد همه‌ی انسان‌ها گاهی اشتباه می‌کنند و برای جبران آن باید عذرخواهی کنند.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی بهترین ویژگی های والدین ایده آل بپردازیم. این که والدین ایده آل چه ویژگی هایی دارند و چه مواردی به آن ها کمک خواهد کرد تا بتوانند والدین بهتری باشند. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در این مورد داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آیا والدین ایده آل همه ویژگی های مشترکی دارند؟

بله یک سری ویژگی های مشترک وجود دارد که والدین ایده آل در آن ها مشترک هستند.

برای ایده آل بودن در دنیای فرزند پروری آیا مصالحه و سازش درست است یا سخت گیری؟

گفته می شود سبک اقتدارگرا و سخت گیرانه مناسبتر است البته به شرط اینکه همراه با عشق باشد.

برای دریافت مشاوره فرزندپروری می توان از دکتر فکر کمک گرفت؟

بله دکترفکر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

نحوه آموزش عذرخواهی به کودکان

آموزش عذرخواهی به کودکان با 7 روش کاربردی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور