طلاق در میانسالی
طلاق در میانسالی

علل طلاق در میانسالی و راههای جلوگیری از آن

طلاق در میانسالی یکی از انواع طلاق است که هر چند کمتر به آن پرداخته می شود، اما آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده و می تواند اثرات زیانباری را با خود به همراه داشته باشد. بر همین اساس، این مقاله را با هدف بررسی علل و پیامدهای طلاق در میانسالی و راههای جلوگیری از آن تدارک دیده ایم.

همچنین، اگر شما یا یکی از نزدیکانتان در شرف طلاق در میانسالی هستید، توصیه می کنیم که قبل از هر گونه اقدامی برای جدایی ابتدا با مشاورین خانواده و ازدواج دکتر فکر، مشکلات خود را در میان بگذارید تا شاید با راهنمایی این متخصصان راهکارهای بهتری از جدایی برای حل مسائلتان پیدا کردید و تصمیم درست تری اتخاذ نمودید.

طلاق در میانسالی

طلاق در هیچ سن و هیچ دوره ایی از زندگی برای انسان های خوشایند نیست. البته که نباید وحشت از این نام کلمه باعث شود که زن یا مردی به اجبار، سال های زندگی خود را تحت شرایطی بسیار سخت و ناسالم ادامه دهد.

اما اغلب ما تصور می کنیم که طلاق زود هنگام و ازدواج که زوجین هنوز شناخت کاملی از یکدیگر و رموز داشتن زندگی موفق زناشویی ندارند، بیشتر محتمل است تا دوره های میان سالی و پیری. این در حالی است که مطابق با آمارها، طلاق در میانسالی نیز درصد نسبتا بالایی را در جامعه به خود اختصاص داده است.

قبل از اینکه ببینیم دلیل این امر چیست، خوب است که بدانیم که منظور از میانسالی کدام دوره از زندگی است؟ زیرا وقتی قرار است که علت طلاق در میانسالی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بدانیم که در مورد کدام قشر از جامعه صحبت می کنیم. حقیقت آن است که نه از نظر روانشناسی و نه علم پزشکی نمی توان یک بازه سنی خاص را برای تعریف میانسالی در نظر گرفت.

عده ایی از صاحب نظران آن را از 35 تا 50 سالگی، عده ایی دیگر از 40 تا 65 سالگی و برخی نیز معتقدند که میانسالی از 40 تا 60 سالگی را در بر می گیرد. در این میان تعدادی نیز فارغ از سن و سال به میانسالی نگاه می کنند و آن را مرکزی ترین دوره زندگی که فرد به رشد مالی، فکری، شغلی، اجتماعی و … رسیده است می دانند.

آمارها در مورد طلاق در میانسالی چه می گویند؟

آمارها در مورد طلاق در میانسالی چه می گویند؟

در سال 1400 آماری عجیب و نگران کننده در مورد افزایش طلاق در میانسالی، یعنی بین زوجی که 10 تا 29 سال در کنار یکدیگر زندگی کرده اند، منتشر شد. این آمارها نشان داد که تعداد طلاق های پنج سال اول زندگی، علیرغم گذشته کاهش یافت و در مقابل طلاق در زوجین با زندگی حول و حوش 29 سال زندگی حدود 4 درصد گزارش شده که روندی افزایشی داشته است.

 این درصد مربوط به سال 96 تا 99 می باشد. ممکن آمار 4% چندان زیاد به نظر نیاید. اما تعداد بالایی را به خود اختصاص می دهد که در صورت عدم رسیدگی می تواند در آینده نیز افزایش یابد.

علل طلاق در میانسالی

بسته به ویژگی های شخصیتی، نوع اختلافات خانوادگی، وضعیت اقتصادی، سن، وضعیت اجتماعی، تحصیلات و … دلایل طلاق در میانسالی در هر کدام از زوجین متفاوت است. اما یک سری عوامل فراوانی بیشتری را در میان علل طلاق در میانسالی دارند که در زیر به آن ها اشاره شده است.

بحران میانسالی 

حتما شما هم اصطلاح بحران میانسالی را شنیده اید. اما چرا این بحران می تواند یکی از علل طلاق در میانسالی باشد؟ بحران میانسالی که عموما در حوالی 40 سالگی خود را نشان می دهد، فرد در یک نوع دوگانگی قرار می دهد. نگاه به زندگی گذشته و دستاوردهای آن و دغدغه آینده، او را در چالش های گوناگونی قرار می دهد.

از دیگر مشخصه های میانسالی، مقایسه کردن زندگی شخصی، شغلی، مالی و کاری خود با همسالان است. حال اگر خود را در این مقایسه پایین تر احساس کند، یک نوع ناامیدی و اضطراب در او به وجود می آید و دائم به اینکه چند سال دیگر زنده است تا اوضاع را سر و سامان دهد فکر می کند. در چنین شرایطی احتمال بروز افسردگی و تنش در زندگی ناشویی وجود دارد.

البته نمی توان گفت که همه انسان ها بحران میانسالی را با پیامدهای منفی پر می کنند. اما اگر زن یا مرد نتوانند با تغییرات بدنی، تغییر در سلایق و علایق، عوض شدن اهداف زندگی، افسوس کارهای گذشته، وسواس در مورد آینده، پشیمانی از ازدواج و صرف نکردن زمان برای خود، تغییر نگرش و چشم انداز و … کنار نیاید، احتمالا در مورد زندگی زناشویی دچار مشکلات مختلفی خواهد شد.

لبریز شدن کاسه صبر

گاهی بنیان برخی از ازدواج ها به درستی بنا نمی شود و در همان سال های اول ازدواج، اختلاف زن و شوهر بیش از حد نرمال است. اما به دلیل ملاحظات خانوادگی و یا ترس از برچسب طلاق، سعی می کنند بر روی آن ها سرپوش گذاشته و یا نادیده بگیرند.

متاسفانه بسیاری از این زوجین برای حل مشکلات خود راهکارهای درستی را اعمال نمی کنند و به اشتباه تنها سعی بر تحمل دارند. این مسائل به مرور زمان سبب بروز مشکلات روحی و روانی و کم شدن صبر و بردباری می شود. عده ایی نیز بخاطر آنکه فرزندنشان هنوز کوچک است، از جدایی خودداری می کنند.

اما پس از بزرگتر شدن بچه ها و اینکه به اصطلاح خودشان می توانند گلیم شان را از آب بیرون بکشند، زن و شوهر تصمیم به جدایی گرفته و راضی به طلاق در میانسالی می شوند.

مقایسه کردن خود با دیگران

مقایسه همسر هم می تواند در اوایل ازدواج وجود داشته باشد؛ هم در سنین میانسالی و پیری. اما از آنجا که در جوانی امید به برآورده کردن انتظارات بیشتر است، معمولا دختر یا پسر برای داشتن یک زندگی یا همسری مشابه با دیگران صبر می کند. در حالیکه در سنین میانسالی ممکن است که به علت دست نیافتن به خواسته یا زیاده خواهی، زن یا مرد تصمیم به جدایی بگیرد تا زندگی بهتری را برای خود بسازد.

به ویژه در دنیای امروز که سبک های زندگی بسیار متحول شده و با به نمایش گذاشتن زندگی خصوصی در دنیای مجازی، احتمال مقایسه کردن بیشتر شده و در نتیجه یک نوع افسردگی به سراغ افراد می آید که در نهایت طلاق در میانسالی را موجب می شود.

تغییر الگوهای زندگی

متاسفانه امروزه یک سری الگوهای رفتاری و اخلاقی که تناسبی با ارزش های فرهنگی و اجتماعی ما ندارند به روش های مختلف از سوی افراد جامعه پذیرفته می شود.

به عنوان مثال، در کشورهای غربی که فردگرایی را ارجح بر جمع گرایی می دانند، توجه به انسجام خانواده اهمیت کمتری نسبت به کشور ما دارد. این شیوه های فکری از طریق رسانه های، فضای مجازی و حتی برخی از روانشناسان بر مردم کشور ما نیز تاثیر گذاشته و به یکی از علل طلاق در میانسالی تبدیل شده است.

همین امر باعث می شود که فرد در قبال همسر، فرزندان و جوانب مختلف زندگی احساس مسئولیت کمتری کرده و برای داشتن یک زندگی فردی میل به طلاق در او افزایش یابد. از سوی دیگر، از بین رفتن قبح طلاق در جامعه بتدریج آن را به یک پدیده عادی تبدیل کرده است و زوجین تحمل کمی در برابر مشکلات از خود نشان می دهند.

پیامدهای طلاق در میانسالی بر زنان

پیامدهای طلاق در میانسالی بر زنان

یک تحقیق که بر روی پیامدهای طلاق در میانسالی انجام شد، نشان داد که آسیب های طلاق برای زنان مقایسه با مردان بیشتر است. احساس گناه، سردرگمی، درماندگی، خشم و پشیمانی اصلی نتایج منفی است.

همچنین، خانم های مطلقه و بیوه که طلاق در میانسالی تجربه کرده اند، غالبا از نظر مالی فشارهای زیادی را متحمل می شوند. زیرا یک نوع حس به دام افتادگی و نداشتن انرژی و انگیزه کافی برای اشتغال، غالبا مانع از کسب درآمد کافی برای آن ها می شود، بویژه اگر زن خانه دار باشد.

قبول مسئولیت نگهداری فرزندان نیز علاوه بر بیشتر کردن این فشارهای مالی، موجب بروز چالش های گوناگونی می شود. زیرا تامین نیازهای مادی بچه ها از یک سو، و برآورده کردن نیازهای عاطفی و معنوی نیز از سوی دیگر زندگی را دشوارتر از گذشته می کند.

پیامدهای طلاق در میانسالی بر مردان

شاید پیامدهای طلاق در میانسالی برای مردان کمتر از زنان باشد، اما آقایان نیز تاثیرات مخربی را تجربه می کنند. گرچه مردان از نظر مالی دارای استقلال بیشتری هستند، اما دیده می شود که بعد از طلاق از نظر کاری دچار مشکلاتی می شوند و افت می کنند.

این مسائل نیز غالبا ناشی از چالش های عاطفی، روحی، جسمی و اعتباری است که بعد از جدایی از همسر به آن ها دست می دهد.

احساس تنهایی و نیازمندی های جنسی نیز بخشی از مسائلی است که مردان پس از طلاق در میانسالی با آن مواجه می شوند. مردان علیرغم آنکه کمبودهای عاطفی خود را چندان نشان نمی دهند، اما نیاز دارند که مورد حمایت احساسی زن قرار بگیرند و چنین تغییرات بزرگی برای آن ها ناخوشایند است.

آسیب های طلاق در میانسالی بر فرزندان

اینکه فرزندان طلاق همیشه و در هر سنی دچار یک سری کاستی های عاطفی و روحی می شوند، غیر قابل انکار است. تنها تفاوت آن در بین افراد می تواند در کمتر یا بیشتر بودن میزان این کاستی ها باشد.

یک تصور در مورد طلاق در میانسالی این است که فرزندان دیگر بزرگتر شده اند و عوارض طلاق برای آن کمتر خواهد بود. در صورتی که این تفکر کاملا غلط است. زیرا، اولا فرزندان در چنین خانواده هایی معمولا تنش های زیادی را در اثر اختلافات والدین و کشمکش های آن ها تجربه کرده اند که این خود بسیار آسیب زا است.

دوما، پسر یا دختری که به سن نوجوانی یا جوانی رسیده است، بیشتر از قبل می فهمد و مشکلات را بخوبی درک می کند. همچنین، احساس خجالت بخاطر نام طلاق در بین گروه همسالان یا اطرافیان، می تواند باعث کاهش عزت نفس او و لطمه وارد شدن به تحصیل، اشتغال و ازدواج او گردد.

راههای جلوگیری از طلاق در میانسالی

راه های جلوگیری از طلاق در میانسالی

بسته به اینکه دو طرف تصمیم به طلاق در میانسالی بگیرند یا یا یکی از آن ها بر این امر اصرار داشته باشد، راهکارهای مختلفی را می توان برای جلوگیری از آن به کار بست. البته مجددا یادآور می شویم که گاهی طلاق گزینه معقول و درستی برای بیرون آمدن از یک زندگی نادرست است و بهتر است در این مورد با مشاوران دکتر فکر صحبت کنید تا شما را در این تصمیم گیری یاری دهند.

اما به طور کلی، رعایت و در نظر گرفتن یک سری نکات می تواند در کاهش میل به طلاق در این سن کمک کند. در زیر می توانید آن را مشاهده کنید

علل اصلی نارضایتی ها را بیابید

شاید در طول سال ها زندگی مشاجراتی وجود داشته و زن و مرد بارها بخاطر آن ها از یکدیگر رنجیده اند. در چنین مواقعی زیاد می شنویم که خانم یا آقا جملاتی همچون ” جانم به لبم رسیده” یا ” دیگر نمی توانم تحمل کنم” را عنوان می کنند. انباشته شدن این نارضایتی ها و عدم رسیدگی به آن ها علت اصلی بروز چنین مسائلی است.

سعی کنید یک بار رویه خود را تغییر دهید و به جای قهر کردن، داد و فریاد کشیدن، سکوت، یا تهمت و توهین به آرامی در کنار یکدیگر بنشیند و بر روی یک کاغذ تمامی مواردی که در شما موجب رنجش شده است را بدون هیچ گونه قضاوتی یادداشت کنید. در مقابل گلایه های طرف مقابل صبور باشید و با منطق برای رسیدن به یک راهکار به گفتگو بنشینید.

با خود مهربان باشید

اگر مدام خود را بخاطر اشتباه یا اشتباهاتی در گذشته سرزنش می کنید و یا افکار منفی به سراغتان می آید، خود را ببخشید و دوست داشته باشید. سعی کنید از طریق صحبت با یک مشاور یا دوست نردیک، مسائلی که باعث استرس در شما می شود را بیرون بریزید و خود را از شرایط استرس زا جدا کنید.

تحمل و کنار آمدن راه حل مشکل نیست

فداکاری این نیست که با وجود سختی ها و ناراحتی ها از طرف مقابل، فقط تحمل کنیم. از خود گذشتگی یک طرفه دائم تنها منجر به بیماری های روحی روانی و افسردگی، و باز شدن یکباره زخم های کهنه می گردد. بجای این کار بهتر است حتما در فضایی آرام و بدور از تشنج با همسر خود صحبت کرده و راه درست را بیابید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا ضمن ذکر علل طلاق در میانسالی شما را با پیامدهای و راههای جلوگیری از آن آشنا کنیم.

با این وجود، اگر نیاز به کمک و راهنمایی بیشتری بودید، می توانید از طریق برقراری ارتباط با تیم مشاوره و روانشناسی دکتر فکر به صورت تلفنی و آنلاین در مورد انواع مشکلات زناشویی و طلاق مشاوره تخصصی دریافت کنید. همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 پاسخگوی سوالات شما هستند.

علل طلاق در میانسالی چیست؟

عواملی همچون بحران میانسالی، لبریز شدن کاسه صبر، تغییر الگوهای زندگی، مقایسه خود با دیگران از مهم ترین دلایل طلاق هستند.

پیامدهای طلاق در میانسالی برای زن چیست؟

احساس گناه، سردرگمی، درماندگی، خشم و پشیمانی، فشارهای مالی، دیدگاه جامعه و … از اصلی ترین نتایج منفی طلاق بر زنان است.

چگونه می توان از طلاق در میانسالی جلوگیری نمود؟

برای تصمیم گیری در این مورد بهتر است با مشاوران تماس بگیرید. کارشناسان دکتر فکر شما را در این زمینه یاری می دهند.

عوارض طلاق برای فرزندانی که والدین آن ها در میانسالی جدا می شوند، چیست؟

تنش های زیاد در اثر اختلافات والدین، افت تحصیلی، و احساس خجالت بخاطر نام طلاق در بین گروه همسالان و اطرافیان، می تواند باعث کاهش عزت نفس از تاثیرات منفی طلاق بر فرزندان است

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور