روش های عذرخواهی از همسر

روش های مختلف عذرخواهی از همسر

همانطور که می دانیم زندگی مشترک بر پایه درک متقابل، جبهه نگرفتن و پذیرفتن اشتباهات استوار می باشد. یعنی در زندگی که زن و شوهر هر کدام به یک نحو حکم فرمایی می کنند، از موضع خود کوتاه نمی آیند و هیچ کدام نحوه عذرخواهی از همسر را بلد نیستند مشکلات به زودی خود را نمایان کرده و زندگی مشترک دچار اختلال و گاهی فروپاشی خواهد شد، به همین علت است که رسیدن به درک درست از زندگی زناشویی یک عامل مهم برای ازدواج می باشد.

حالتی را در نظر بگیرید که زن و شوهر هیچ موقع اشتباهات خود را قبول نمی کنند، عذرخواهی را در حد خود نمی دانند و در عین حال دارای یک یا چند فرزند نیز می باشند، در چنین مواقعی علاوه بر اینکه فرزندان آن ها با بحث ها و دعواهای مکرر رو به رو هستند، هیچ گاه عذرخواهی کردن را نیز یاد نمی گیرند، زیرا کودکان به طور مستقیم از والدین خود الگو برداری خواهند کرد.

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که پذیرفتن اشتباه و عذرخواهی از فرد مقابل بسیار موضوع مهمی است، به همین علت ما در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه عذرخواهی از همسر بپردازیم، همچنین تعدادی از مهم ترین نکات این اقدام را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

مراحل مختلف عذرخواهی از همسر

مراحل عذرخواهی از همسر

شاید برخی از افراد عذرخواهی کردن را کاری ساده و بدون نیاز به طی کردن مراحل مختلف بدانند، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و اگر عذرخواهی فقط با بیان یک جمله ببخشید یا معذرت می خواهم انجام شود هیچ تاثیری را بر فرد مقابل نخواهد گذاشت و ممکن است او اتفاق پیش آمده را نه تنها فراموش نکند بلکه هیچ گاه مسبب آن را نبخشد.

حال اگر چنین موضوعی برای زن و شوهر پیش بیاید و نبخشیدن در زندگی به وجود آید قطعا مشکلاتی مانند دوری از یکدیگر، عدم اعتماد، بی ارزش شدن و… نمایان خواهد شد، بنابراین اگر می خواهید مراحل مختلف یک عذرخواهی صحیح و تاثیر گذار را یاد بگیرید، به مراحل گفته شده در ادامه مطلب توجه نمایید:

اشتباه خود را بپذیرید

تا زمانی که اشتباهی که مرتکب شده اید را انکار کرده و از پذیرفتن آن خودداری کنید، به خوبی نمی توانید عذرخواهی از همسر خود را انجام دهید، زیرا کاری که از صمیم قلب و با تمام وجود انجام نشود قطعا تاثیر گذار نخواهد بود. بنابراین در قدم اول کاملا منطقی موضوع مورد نظر را بررسی کرده، اشتباه خود را بپذیرید و دلایل رخ دادن چنین اشتباهی را نیز شناسایی کنید.

به همسر خود بگویید که اشتباه کرده اید

برای اینکه عذرخواهی از همسر به درستی انجام شود و او متوجه گردد که شما به اشتباه خود پی برده و آن را پذیرفته اید، باید در مقابل همسرتان بیان کنید که اشتباه و خطا از جانب شما بوده و این موضوع را کاملا قبول دارید. با این کار به همسرتان ثابت می کنید که زندگی مشترکتان بیشتر از غروری که دارید برایتان مهم است.

از اشتباه خود ابراز پشیمانی کنید

بعد از اینکه در مقابل همسرتان بیان کردید که اشتباه و خطا از جانب شما بوده، بهتر است از کاری که انجام داده اید با بیان جملاتی مانند واقعا پشیمانم که همچنین کاری را انجام دادم ابراز پشیمانی کنید، زیرا اگر چنین کاری را انجام ندهید همسر شما تصور می کند که از کار خود پشیمان نیستید و کاملا برعکس برای افتخار و افزایش حس غرورتان بیان می کنید که اشتباه از جانب شما بوده است.

بنابراین برای نشان دادن شخصیت استوار، محکم و قوی خود اشتباه رخ داده را بپذیرید، به انجام آن اعتراف کرده و همچنین ابراز پشیمانی کنید. با انجام این کار نه تنها غرور شما خدشه دار نمی شود بلکه نشان می دهید که چقدر شخصیت کاملی دارید و به درک درستی از زندگی مشترک رسیده اید.

از همسرتان عذرخواهی و درخواست بخشش کنید

با طی کردن مراحل قبلی شما فعلا کاری که انجام داده اید را قبول کرده و ابراز پشیمانی نموده اید، ولی هنوز از همسر خود طلب بخشش نکرده و جملاتی با معنای عذرخواهی را به زبان نیاورده اید. بنابراین برای تکمیل عذرخواهی از همسر باید با بیان جملاتی مانند معذرت می خواهم از او عذرخواهی کرده و سپس درخواست بخشش کنید. با این کار شک نکنید که خودتان نیز به آرامش رسیده و از دغدغه های فکری رها خواهید شد.

برای پذیرفتن عذرخواهی به همسرتان فرصت دهید

تکنیک های عذرخواهی از همسر

در اغلب اوقات همه ما نمی توانیم عذرخواهی فرد مقابل را در همان لحظه قبول کنیم، زیرا ناراحت هستیم، تمرکز نداریم، افکار منفی به ذهنمان هجوم آورده اند و برای پذیرفتن عذرخواهی به زمان کافی نیاز داریم. بنابراین انتظار نداشته باشید که در همان لحظات اول همسرتان شما را ببخشد و رفتار او همانند سابق شود.

در چنین مواقعی به همسر خود اصرار نکنید، باعث عصبانیت و دور شدن او از خودتان نشوید و در عوض به او فرصت دهید تا کار بزرگ شما یعنی عذرخواهی کردن از همسر و پذیرفتن اشتباه را درک کرده و در نهایت شما را ببخشد.

متعهد شوید که چنین اشتباهی را دیگر تکرار نمی کنید

همسرتان ممکن است بعد از عذرخواهی کردن شما هنوز هم نسبت به تکرار چنین اشتباهی از جانب شما تردید داشته باشد و این تصور کاملا منطقی است، بنابراین برای ایجاد اطمینان خاطر خود و همسرتان در مقابلش متعهد شوید که هیچگاه چنین اشتباهی را مجددا تکرار نخواهید کرد.

مهم ترین نکات عذرخواهی زوجین از یکدیگر

همانطور که گفتیم عذرخواهی از همسر کاری بسیار بزرگ می باشد و نشان دهنده درک شما از زندگی مشترک و شخصیتی قوی است که در صورت لزوم غرور را کنار گذاشته، اشتباه خود را می پذیرید، عذرخواهی از همسر را انجام داده و برای دوام ارتباط صمیمانه با همسرتان تلاش می کنید.

بهتر است بدانیم درمورد این موضوع رعایت کردن یکسری از نکات بسیار ضروری می باشد، تا علاوه بر تاثیر گذار بودن عذرخواهی، شخصیت شما نیز حفظ شود. به همین علت در ادامه مطلب به بیان چند مورد از این نکات ضروری می پردازیم:

دستان همسر خود را بفشارید یا او را در آغوش بگیرید

بدون شک لمس کردن بدن همسر و انتقال گرمای وجودی شما به او می تواند میزان اثر گذاری عذرخواهی از همسر را بیشتر کند، بنابراین برای ابراز محبت و نشان دادن علاقه ای که دارید، همسرتان را بعد از عذرخواهی کردن در آغوش بگیرید یا دستان او را بفشارید.

به همسرتان ابراز علاقه کنید

ابراز علاقه برای عذرخواهی از همسر

بعد از اینکه از همسر خود عذرخواهی کردید بهتر است به او بگویید که دوستش دارید و چقدر برایتان ارزشمند است، با این کار شما به همسرتان ثابت می کنید فقط برای رفع تکلیف و یا پایان دادن به بحث عذرخواهی نکرده اید بلکه به دلیل ارزشمند بودن او و زندگی مشترکتان چنین کاری را انجام داده اید.

یک شاخه گل و یا هدیه ای کوچک تهیه کنید

در چنین مواقعی ارزش مادی هدیه مهم نیست، شما می توانید حتی با تقدیم یک شاخه گل به همسرتان احساس قلبی خود را به او منتقل کنید، بگذارید همسرتان حس کند که واقعا حال روحی و دغدغه های ذهنی او برای شما مهم تر از غرورتان می باشد.

زمان و مکان مناسب را در نظر بگیرید

بهتر است در هر زمان و هر جایی که هستید عذرخواهی نکنید، اول موقعیت را بسنجید، اگر در مکانی شلوغ و تنش زا هستید بهتر است عذرخواهی را به زمان و مکانی دیگر موکول کنید زیرا همسر شما در چنین مواقعی ممکن است تمرکز نداشته و همچنین تحت تاثیر صحبت های دیگران و جو حاکم برا آن محیط قرار بگیرد و به جای اینکه عذرخواهی شما را بپذیرد، در مقابلتان جبهه گرفته و اوضاع بدتر از قبل شود.

حق به جانب نباشید

نکات عذرخواهی از همسر

عذرخواهی از همسر با حق به جانب بودن ارتباطی ندارد، اگر در هنگام عذرخواهی بیان کنید حق با من است ولی با این حال معذرت می خواهم، نه تنها شرایط را کنترل نکرده و بهبود نمی بخشید بلکه خشم و ناراحتی همسرتان را نیز افزایش می دهید، زیرا با بیان چنین جملاتی به او ثابت می کنید که اشتباه خود را هنوز نپذیرفته اید.

همسر خود را در اشتباه رخ داده شریک ندانید

اگر واقعا همسرتان در اتفاقی که رخ داده مقصر نبوده و نقشی نداشته است، برای سبک کردن اشتباه خود او را شریک اتفاق به وجود آمده ندانید، زیرا زندگی زناشویی دادگاه نیست که بخواهید با پیدا کردن شریک از میزان تقصیرات خود کم کنید. بنابراین بهتر است شجاعت به خرج داده، اشتباه خود را قبول کنید، عذرخواهی از همسر را انجام داده و او را نیز مقصر و شریک اشتباه خود قرار ندهید.

برای عذرخواهی از همسر حاشیه نروید

بیان مستقیم جمله معذرت می خواهم، اشتباه از جانب من بوده، متعهد می شوم که دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکنم و… شیوه صحیح یک عذرخواهی تاثیر گذار می باشد، نه اینکه برای سبک کردن اشتباهات خود حاشیه بروید و با بیان جملاتی مانند اگر آن شرایط وجود نداشت من اشتباه نمی کردم، فلان نفر هم مقصر است، آدمیزاد خطا می کند و… اثرگذاری عذرخواهی را کاهش دهید. بنابراین حاشیه نروید و در زمان و مکان مناسب مستقیما از همسر خود عذرخواهی کنید.

برای عذرخواهی شرط تعیین نکنید

اگر قصد دارید اشتباه خود را بپذیرید و به همسرتان ثابت کنید که برای شما ارزشمند است بنابراین تعیین شرط و شروط بی معنی می باشد، زیرا برخی از افراد به همسر خود می گویند که به این شرط از تو عذرخواهی می کنم که توم قول بدهی دیگر فلان رفتار را نداشته باشی یا اینکه تو نیز باید عذرخواهی کنی.

بهتر است بدانیم بیان چنین جملاتی نشان دهنده پیشمانی قلبی و عذرخواهی از همسر به شیوه صحیح نیست. بیان چنین جملاتی باعث می شود همسرتان بیش از پیش از شما ناراحت و دلخور شود.

خود را تحقیر نکنید

چگونگی عذرخواهی از همسر

پذیرفتن قلبی اشتباه و بیان واضح عذرخواهی از همسر دیگر نیازی به تحقیر کردن خودتان ندارد. شما باید شخصیت خود را حفظ کنید و هیچگاه موجب حقیر نشان دادن و پوچ بودن شخصیتی که دارید در مقابل همسرتان نشود. بهتر است بدانیم معنی عذرخواهی کردن با حقیر نشان دادن خودمان بسیار متفاوت است.

به انتظارات همسرتان از شما توجه کنید

ممکن است در همان لحظه ای که عذرخواهی از همسر را انجام می دهید، او مقداری آرام شده و به صحبت کردن درباره انتظاراتی که از شما دارد بپردازد، بهتر است در چنین مواقعی بدون انجام کارهای متفرقه به صحبت های او گوش دهید تا بهتر بتوانید زندگی مشترک خود را کنترل نمایید. حق طبیعی هر زن و شوهری این است که انتظارات خود را از همسر و زندگی مشترک بیان کرده و هر دو نفر برای برطرف کردن انتظارات معقول و منطقی یکدیگر تلاش کنند.

دیگران را برای بخشش همسر و عذرخواهی از او واسطه نکنید

بهتر است بدانیم نباید برای هرگونه بحث و دلخوری که میان شما و همسرتان پیش می آید دیگران را در جریان بگذارید و نهایتا اگر همسرتان عذرخواهی شما را نپذیرفت و رفتار سردی با شما داشت، دیگران را برای بهبود کیفیت زندگی خود واسطه کنید.

زندگی مشترک پر از تلاطم ها، بحث ها و اختلاف نظرهایی می باشد که باید تا حد امکان توسط زوجین حل شوند نه اینکه برای هر اختلافی دیگران از تمام جزییات زندگی شما آگاه گردند. بنابراین با به کارگیری روش اصولی و درست عذرخواهی از همسر مشکلات به وجود آمده را حل کنید.

خود را ببخشید و از افکار منفی دوری کنید

شاید گاهی اوقات تصور کنید که همسرتان عذرخواهی شما را نپذیرفته و در نهایت شما را نبخشیده است به همین علت ممکن است دچار درگیری های ذهنی شوید، به افکار منفی دامن بزنید و احساس گناه کنید که به واسطه اشتباهی که مرتکب شده اید رابطه میان شما و همسرتان دچار مشکل شده است.

در چنین مواقعی اگر یک عذرخواهی از همسر اصولی را انجام داده اید بهتر است خودتان را ببخشید و از افکار منفی دوری کنید، اگر هنوز هم دغدغه ذهنی دارید بعد از فرصت دادن به همسرتان با او صحبت کرده و درمورد حسی که دارید توضیح بدهید.

بهتر است بدانیم که بهترین روش برای حل مشکلات زناشویی صحبت کردن با یکدیگر درمورد آنچه که ذهنتان را درگیر کرده، می باشد. بنابراین هیچ گاه بنا به دلایل خیالی و غیر واقعی زندگی را برای خود سخت نکنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مراحل مختلف و اصولی عذرخواهی از همسر پرداختیم و تعدادی از نکات مهم برای تاثیر گذاری بیشتر عذرخواهی را بیان کردیم. با توجه به اهمیت حفظ بنیان زندگی زناشویی، بهبود کیفیت رابطه زن و شوهر و دوری از اختلافات کوچک و متعدد، یادگیری پذیرفتن اشتباه، اعتراف به آن و عذرخواهی بسیار ضروری می باشد. به همین منظور چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا برای عذرخواهی از همسر باید حتما هدیه ای تهیه کنیم؟

خیر، اگر اصولی از همسر خود عذرخواهی کنید نیازی به تهیه هدیه نیست. بهتر است بدانیم هدیه دادن به همسر برای تاثیر گذاری بیشتر عذرخواهی می باشد

آیا با عذرخواهی از همسر او من را می بخشد؟

اگر عذرخواهی به درستی پیش برود بله شما را خواهد بخشید، در چنین مواقعی بهتر است افکار منفی را از ذهن خود دور کرده و با همسرتان صحبت کنید

آیا عذرخواهی از همسر موجب تخریب شخصیت می شود؟

خیر، این کار نشان دهنده شخصیت قوی و محکم شما می باشد

آیا بهتر است عذرخواهی از همسر را در مقابل دیگران انجام دهیم؟

خیر، بهتر است مسائل زندگی زناشویی خود را با دیگران تا حد امکان در میان نگذارید

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور