درمان زگیل تناسلی
درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی در طب اسلامی

آیا می دانید روش درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟ و یا درمان این زگیل های چه ضرورتی دارد؟ زگیل های تناسلی به عنوان یکی از عفونت های مقاربتی می توانند در بخش های داخلی یا خارجی دستگاه تناسلی رشد کرده و در صورت عدم رسیدگی به مشکلات جدی تبدیل شوند. به همین دلیل روش های مختلفی همچون پماد ، زردچوبه و یا شیوه های درمان زگیل تناسلی در طب اسلامی ، پزشکی نوین و در خانه به افراد مبتلا به آن توصیه می شود. 

در این مقاله به طور مفصل در مورد اغلب روش های درمانی مختلف زگیل تناسلی صحبت خواهیم کرد و آن را از منظر علمی مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین، اگر در این مورد نیازمند راهنمایی های بیشتری می باشید، می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در تیم دکتر فکر تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایید. 

زگیل تناسلی چیست؟  

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی محسوب می شود که می تواند مرد و زن را درگیر کند. این زگیل ها که بر بافت های مرطوب تاثیر می گذراند، اندازه های مختلفی داشته و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل بوجود آورنده آن ها است.

محل تشکیل این زگیل ها در ناحیه تناسلی زنان و مردان در مناطقی مثل اطراف یا داخل واژن، لابیا بزرگ، دهانه مجرای ادرار یا دهانه رحم، و برای مردان در ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد می شوند.

شکل زگیل های تناسلی به صورت برجستگی های کوچک هرمی شکل یا شبیه گل کلم است و رنگ آن ها قرمز یا به رنگ پوست می باشد.

به علت آن که زگیل تناسلی جزء عفونت های اصلی به شمار می رود، دلیل آن سکس دهانی، واژینال، رابطه جنسی مقعدی و به طور کلی تماس پوست به پوست است. توجه داشته باشید که این بیماری بواسطه در آغوش گرفتن یا بوسیدن و یا لباس های مشترک و حوله منتقل نخواهند شد.

اهمیت درمان زگیل تناسلی

اهمیت درمان زگیل تناسلی

مانند هر بیماری یا پدیده آسیب زای دیگری در بدن انسان، زگیل تناسلی می تواند به دو شکل خفیف و شدید دیده شود. یعنی، گاهی زگیل های تناسلی در مراحل ابتدایی و کوچک بوده و می توان آن ها را با روش های ساده از بین برد. اما برخی نیز در دسته خطرناک ها جای گرفته و اگر هر چه زودتر به آن ها رسیدگی نشود، چه بسا به سرطان هم تبدیل شوند.

به طور دقیق تر، بر اساس علم پزشکی، HPVها یا همان ویروس های بوجود آورنده زگیل تناسلی در دو گروه تقسیم بندی می شوند.

گروه اول که کم خطر نامیده می شوند و معمولا در نواحی خارجی یعنی اطراف واژن و مقعد یا آلت تناسلی آقایان تشکیل خواهند شد. در برخی مواقع این زگیل ها حتی در حلق و دهان نیز به وجود می آیند.

گروه دوم که انواع پر خطر هستند، در بخش های تحتانی یا دستگاه تناسلی زنان به وجود آمده و سرطان زا می باشند.

بنابراین، بخوبی می توان به اهمیت درمان زگیل تناسلی پی برد. چرا که هر چه معالجه و رفع زگیل به تعویق بیفتد، به قسمت های درونی تر رفته و با تکثیر ویروس ها، سیستم ایمنی ضعیف و ضعیف تر خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان

در علم پزشکی هنوز برای درمان قطعی زگیل تناسلی روش خاصی وجود ندارد و گاهی ممکن است که رفع آن زمانبر باشد. اما خوشبختانه سوال های پیش سرطانی و سلول های سطحی قابل درمان می باشند. نوع درمانی که پزشکان برای درمان زگیل تناسلی به کار می برند، به موارد گوناگونی بستگی دارد.

اینکه نوع و اندازه زگیل چقدر است، از نوع خارجی است یا داخلی، و یا شخص خود می تواند از شیوه های درمان زگیل تناسلی در خانه استفاده کند یا خیر همگی می تواند در انتخاب شیوه درمان موثرند. اما مهم ترین این روش ها که توسط متخصصان انجام می پذیرد به شرح زیر می باشند.

کرایو یا فریز کردن زگیل های تناسلی

یکی از ساده ترین و بازده ترین روش های درمان زگیل های تناسلی فریز کردن یا کرایوتراپی می باشد که در جلسات اندکی نتیجه بخش باشد. اساس این شیوه گاز نیتروژن است. بدین صورت که نیتروژن در یک فضای آزمایشگاهی خاص به مایع تبدیل شده و هنگامی که مجددا آزاد می شود، بمحض برخورد با سطح مورد نظر موجب یخ زدگی آن می شود.

بنابراین، وقتی که نیتروژن با سلول های پوستی تماس پیدا می کند، دمای آن ها را بسیار کاهش خواهد داد و منجر به مرگشان می شود. مزیت بزرگ فریز کردن زگیل تناسلی آن است که درد چندانی نداشته و تنها با یک سوزش خفیف و سرمای مقطعی همراه است. همچنین، نیازی به اسپری های بی حس کننده نخواهد بود. مدت زمان خشک شدن زگیل پس از فریز کردن در دستگاه تناسلی مردان و زنان حدود 4 تا هفت روز می باشد.

برداشتن زگیل از طریق جراجی

اگر زگیل تناسلی بزرگ یا خطرناک باشد، معمولا از روش جراحی برای برداشتن آن استفاده می گردد. زگیل هایی که در اطراف آلت تناسلی یا اطراف مقعد به وجود می آیند، از طریق چاقو بریده می شوند. اما اگر زگیل تناسلی در دهانه رحم رشد نموده باشد، آن را با لیزر یا جراحی بر می دارند. این جراحی ها چندان زمان بر نبوده و معمولا در چند دقیقه به اتمام می رسد.

درمان زگیل تناسلی در طب اسلامی

درمان زگیل تناسلی در طب اسلامی

یکی از نکات مهمی که در درمان زگیل تناسلی در طب اسلامی و پزشکی نوین به آن اشاره می شد، این است که زگیل هرگز نباید زخم یا جراحت دیده شود. زیرا این امر باعث تشدید آن ها می شود.

نکته دیگر آنکه زگیل های تناسلی بیشتر از طریق شیوه های پزشکی قابل درمان می شوند و درمان زگیل تناسلی در خانه ممکن است موفقیت آمیز نبوده یا طولانی مدت باشد. با این وجود، مواردی که در زیر به آن ها اشاره شده است، به عنوان روش های درمان زگیل تناسلی در طب اسلامی معرفی شده است  که می توانند موثر واقع شوند.

 زردچوبه برای درمان زگیل تناسلی

زرودچوبه به دلیل داشتن ماده ایی به نام کورکومین از دیرباز در طب سنتی به عنوان یکی گیاهان دارویی شناخته می شد. به طوری آن را تقویت کننده قلب، کاهش دهنده کلسترول، پیشگیرنده سرطان، و به طور کلی بهبود دهنده سلامت می شناسند. از سوی دیگر، خاصیت آنتی اکسیدانی بالای این گیاه در مبارزه ویروس ها باعث شده است که از زردچوبه برای درمان زگیل تناسلی نیز بهره گرفته شود.

استفاده از زرد چوبه سال ها است که در طب سنتی چین و هند کاربرد زیادی دارد. امروزه نیز محققان دریافته اند که این ماده در سرکوب ویروس های سرطانی و یک گزینه عالی برای جلوگیری از شیمی درمانی بسیار موفق است و نقش موثری در مبارزه با سرطان دهانه رحم دارد.

خوردن سبزیجات و میوه جات

از آنجا که هر چه سیستم ایمنی قوی تر باشد، می تواند به پیشگیری و درمان زگیل تناسلی کمک نماید. بر این اساس، بهتر است که در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه جات تازه بیشتر استفاده کنید. در میان سبزیجات، انواع کلم اعم از گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، و کلم پیچ برای کاهش زگیل های تناسلی تاثیر بیشتری دارند. علاوه بر این، سبزی هایی که رنگ برگ آن ها سبز تیره است، مثل اسفناج نیز گزینه های خوبی هستند.

همچنین خوردن غذاهایی که دارای ترکیباتی آنتی اکسیدانی هستند، برای این منظور موثرند. غلات، بادام ها، لوبیا، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ایی، کدو حلوایی و گیلاس حاوی آنتی اکسیدان قوی هستند. زردچوبه را می توانید در غذاها بیشتر مصرف کرده و یا به صورت های دیگری به کار ببرید تا زگیل از بین برود.

چای سبز

چای سبز نیز به علت داشتن ترکیبی به نام سینکاتچین یکی از گزینه های درمان زگیل تناسلی در خانه به شمار می رود. عصاره چای سبز را می توانید به همراه یک تا دو قطره روغن نارگیل بر روی محل زگیل بمالید. این ماده را در هر روز دو بار و چندین روز به طور منظم انجام دهید.

پماد برای درمان زگیل تناسلی

پماد برای درمان زگیل تناسلی

در کنار تمام روش های درمانی زگیل تناسلی در مردان و زنان، پماد ها نیز گزینه خوب و موثری هستند. برای این مظور چند نوع پماد وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کینم.

پماد آلدارا یا ایمی کیمود

 این پماد با تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یک از بهترین پماد ها برای درمان زگیل تناسلی شناخته می شود. نحوه مصرف نیز بدین صورت است که بایستی هر شب این پماد بر روی زگیل مالیده شده و پس از 6 الی 10 ساعت با آب و صابون شسته شود. دقت داشته باشید که پماد آلدرا می تواند سبب تضعیف انواع کاندوم و دیافراگم شود. بنابراین، تا حد امکان در مدت زمان مصرف رابطه جنسی نداشته باشید.

همچنین استفاده از این پماد می تواند عوارضی قرمزی، سوزش، خارش ناحیه تناسلی، پوسته پوسته شده و ورم را به همراه داشته باشد.

پماد پودوفیلین و پودوفیلوکس

شکل های مختلفی از پودوفیلوکس اعم از ژل، محلول و پماد برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. برای استفاده بار اول بهتر است که ابتدا دکتر پماد را بر روی زگیل یا محل مورد نظر قرار دهد.  این پماد به دلیل داشتن خالص ترین ترکیبات دارای تاثیر بسیار خوبی می‌باشد. در دفعات بعد می توانید خودتان با دستان تمیز از آن بر روی بخش های زگیل دار واژن، مقعد و باسن بماید . البته عوارض جانبی  پودوفیلین نسبتا زیاد بوده و هر شخصی بسته به سیستم ایمنی بدن خود ممکن است هر کدام از علائم زیر را نشان دهد.

  • تورم صورت، لب ها، زبان یا حلق
  • سوزش شدید
  • گزگز کردن
  •  قرمزی
  • کهیر
  • خارش
  • احساس سبکی در سر
  • تنگی نفس
  • بی حسی
  • درد یا احساس مور مور شدن
  • کبودی یا خون ریزی
  • ضعف
  • تب
  • درد های شکمی یا یبوست شدید
  • تورم یا تغییرات پوستی

محلول اسید سالسیلیک

حساسیت زایی محلول اسید سالسیلیک نسبت به سایر پمادهای درمان زگیل تناسلی کمتر بوده و مدت مصرف آن معمولا 2 هفته است. شخصی که دارای زگیل تناسلی است می تواند محل مورد نظر را با آب و صابون شسته و سپس با پنبه در هر روز دو بار محل مورد نظر را به این محلول آغشته نماید.

نکته قابل ذکر آن است که محلول اسید سالسیلیک نباید در نواحی مخاط دارد همچون واژن و مقعد استفاده شود و مصرف آن برای دوران بارداری، شیرده، بیماران قلبی و بیماران دیابت ممنوع است. عوارض جانبی آن نیز معمولا عبارتند از سوزش، خارش، التهاب و تحریک محل زگیل تناسلی.

سینکاتچینز (ورجین)

این پماد مخصوص زگیل تناسلی داخل یا اطراف مقعد است. عوارض جانبی چندانی را نشان نمی دهد و تنها ممکن است با کمی خارش، قرمزی و سوزش همراه باشد.

پماد فرمالدئید

این دارو دارای ترکیبات شیمیای بوده وفقط برای زگیل تناسلی کاربرد دارد. نحوه مصرف نیز در هر روز دو بار می باشد که البته باید این کار را تا چند هفته انجام داد. عوارض پماد فرمالدئید نیز غالبا ایجاد خارش، سوزش و حساسیت است.

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشیم اطلاعات شما را در مورد درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان بالا برده و در درمان آن کمکی کرده باشیم.

با توجه به آنکه گاهی این زگیل ها فاقد علامت خاصی می باشند، بر اساس گفته پزشکان چنانچه هر گونه جش یا بافت گوشتی و متورمی در ناحیه تناسلی مشاهده کردید، آن را زگیل فرض کرده و حتما برای اطمینان با متخصصان صحبت کنید. برای این منظور می توانید در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 با همکاران ما در ارتباط بوده و سوالات خود را مطرح فرمایید. 

آیا زردچوبه برای درمان زگیل تناسلی موثر است؟

بله. خاصیت آنتی اکسیدانی بالای این گیاه در مبارزه ویروس ها باعث شده است که از زردچوبه برای درمان زگیل تناسلی نیز بهره گرفته شود.

نام بهترین پماد ها برای درمان زگیل تناسلی چیست؟

پماد آلدارا یا ایمی کیمودف پماد پودوفیلین و پودوفیلوکس، محلول اسید سالسیلیک، سینکاتچینز (ورجین) و پماد فرمالدئید از بهترین این پمادها می باشند.

آیا در طب سنتی برای درمان زگیل تناسلی توصیه ایی شده است؟

بله. در این مقاله می توانید در مورد توصیه های طب سنتی برای درمان زگیل مطالعه فرمایید.

برای زگیل های بزرگ و خطرناک چه باید کرد؟

پزشکان معمولا برای چنین زگیل هایی از روش های لیزر، جراحی یا فریز کردن استفاده می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور