فواید ترک خود ارضايي
فواید ترک خود ارضايي

فواید ترک خود ارضايی از نظر علمی

اگر فواید ترک خود ارضايي از نظر علمی برای افرادی که به این امر روی آورده یا به آن عادت کرده اند، آشکار شود تمایل کمتری برای سوق به سمت چنین عملی خواهند داشت. تحقیقات نشان می دهد که فواید ترک خود ارضايی در چهره نیز بخوبی مشخص گردد. به همین دلیل توصیه می شود که حتما از راه های ترک خود ارضايی که از نظر علمی به اثبات رسیده است، بهره گرفته شود تا آثار سوء آن بر ذهن، جسم و روان کاهش یابد.

در این مقاله قصد داریم تا فواید ترک خود ارضايی آشنا شده و راهکارهای صحیح ترک ان را نیز مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما دوستان گرامی نیز در این زمینه نیازمند راهنمایی بیشتر هستید، می توانید با مشاوران جنسی دکتر فکر تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

آیا فواید ترک خود ارضايی از نظر علمی به اثبات رسیده است؟

بر هیچ کسی پوشیده نیست که نیاز جنسی یکی از اصلی ترین و مهم ترین نیازها نه تنها در انسان، بلکه در حیوانات و حتی گیاهان به شمار می رود. به نحوی که برآورده نشدن آن می تواند سبب وارد آمدن آسیب های روحی و جسمی گردد. به نحوی که دانشمندان حداقل بیست فایده رابطه جنسی بر روی سلامت زنان و مردان را شناسایی کرده اند.

گرچه شیوه نرمال پاسخ به این غریزه از راه ارتباط با جنس مخالف می باشد اما گاهی برخی از افراد به دلایل مختلفی همچون عدم ازدواج، خودداری همسر از رابطه جنسی، نداشتن رضایت از رابطه جنسی و … به سمت خود ارضایی کشیده می شوند. اگر چرخی در مقاله های منتشر شده در زمینه خود ارضایی بزنید، خواهید دید که این عمل را نه تنها مضر بلکه مفید نیز می دانند.

این مسئله از نظر علمی درست است و می تواند تا حدی به نیاز جنسی پاسخ دهد اما حقیقت آن است که خودارضایی تنها یک عمل گاه به گاه باقی نمی ماند و در اکثر مواقع به اعتیاد تبدیل می گردد. همین امر آن را مستعد نتایج و پیامدهای منفی می کند و روانشناسان را در تکاپوی ارائه راه های ترک خود ارضايی از نظر علمی می اندازد.

در غیر این صورت، بایستی شاهد تاثیرات مخرب بر جنبه های مختلف زندگی شخصی، به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی بود. بنابراین، می توان مطمئن بود که فواید ترک خود ارضايی از نظر علمی اثبات شده است و شخص باید انتخاب کند که تنها مزایای جسمی آن را بپذیرد یا خود را برای زوایای منفی نیز آماده نماید.

فواید ترک خود ارضايی از نظر علمی کدامند؟

فواید ترک خود ارضايی در چهره

بر اساس آنچه که در مورد آشنایی با پیامدها و عوارض خودارضایی به طور مختصر گفته شد، به خوبی می توان به مزیت ترک آن نیز پی برد. اما شاید بهتر باشد که فواید ترک خود ارضايی را از نظر علمی بشناسیم تا با دید بازتر و تصمیم راسخ تری در این مسیر گام برداریم.

از میزان اضطراب کاسته خواهد شد

گاهی اوقات ممکن است یک اضطراب را در وجود خود احساس نمایید اما ندانید که منبع آن چیست. این امر می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اما شاید خودتان هم خبر نداشته باشید که منشا چنین ناآرامی خود ارضایی های مکررتان می باشد.

حال اگر با مسئله یا مشکل خاصی مواجه شده باشید، این مورد اضطراب شما را دو صد چندان خواهد کرد. از سوی دیگر احساس گناه شدیدی که بعد از خود ارضایی به وجود می آید، شما را در مورد آینده آن نگران می کند و به همین دلیل دائما یک استرس پنهان و آشکار به همراه خواهید داشت.

در حالی که از فواید ترک خود ارضايی احساس شادی و افزایش انرژی و کاهش استرس حاصل از رفع عذاب وجدان می باشد. بنابراین، از افسردگی های احتمالی نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تمرکز، اراده و تمرکز خود را دوباره به دست خواهید آورد

احساس گناه و عذاب وجدانی که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، سبب هدر رفتن انرژی بسیاری می شود و از همین رو تمرکز و توان کمتری برای تمرکز و تلاش برای سایر امور باقی می ماند.

از سوی دیگر، از آنجا که ترک عادت معمولا سخت است، از جمله فواید ترک خود ارضايی که نصیب شخص می شود، بالا رفتن قدرت کنترل و اراده می باشد.

همچنین، فیلم ها و تصاویری که برای ارضای بیشتر به کار می روند، باعث می شوند که ذهن ضعیف تر عمل کرده و فراموشی بیشتر گردد. در حالیکه ترک چنین مواردی باعث فعال تر شدن ذهن و میل به یادگیری چیزهای جدید خواهد شد.

از عوارض احساس خلاص می شوید

شما چه فرد مذهبی باشید و چه اعتقادی به احکام دینی نداشته باشید، بعد از خود ارضایی دچار در ناخودآگاه خود یک احساس گناه خواهید شد. بدون هیچ شکی این احساس تاثیر بسزایی در خلق و خویتان خواهد شد و حتی می تواند شما را دچار افسردگی نماید.

به همین دلیل یکی از بزرگترین فواید ترک خود ارضايی از نظر علمی آن است که درون آرام تری خواهید داشت و حتی از میزان آشفتگی بسیار کاسته خواهد شد. این آرامش درونی حتی در ظاهر نیز خود را بروز خواهد داد و به نوعی از فواید ترک خود ارضايی در چهره به شمار می رود.

فواید فیزیکی ترک خودارضایی

فواید ترک خود ارضايی در چهره و فیزیک نیز خود را نشان می دهد. بارزترین اثراتی که از نظر جسمی می توان در ترک خود ارضایی به آن رسید، عبارتند از:

  • جلوگیری از عفونت های قارچی و تناسلی
  • بهبود عملکرد انزال و پیشگیری از اختلال نعوظ
  • بالا رفتن انرژی جسمی
  • بهبود کیفیت اسپرم
  • استقامت بالاتر جسمی
  • خواب بهتر و با کیفیت تر
  • رشد عضلانی

فواید ذهنی ترک خود ارضايی

  • بالا رفتن اعتماد بنفس
  • افزایش خوشحالی
  • مثبت شدن دیدگاه نسبت به جنس مخالف و دیگران
  • بیشتر شدن معنوی
  • کن شدن استرس
  • امید بیشتر به زندگی

بهبود عملکرد و میل جنسی

اگر از انزال ناشی از خود ارضایی خودداری شود، تستوسترون افزایش یافته و تولید اسپرم نیز با کیفیت بیشتری انجام می گردد. به ویژه اگر شریک جنسی دارید، انرژی و تمایل بیشتری برای رابطه با او خواهید داشت. در حالی که خود ارضایی های مکرر باعث بالا رفتن عطش جنسی نسبت به خود می شود و سرد مزاجی را به همراه خواهد داشت.

فواید ترک خود ارضايي در چهره

راه های ترک خود ارضايی از نظر علمی

شاید شما نیز د رمورد تاثیر خودارضایی بر چهره شنیده باشید. گرچه یک باور معمول ان است که خود ارضایی چهره را سیاه می کند اما این حقیقت علمی ندارد. بلکه اگر سخن از فواید ترک خود ارضايی در چهره می شود، منظور شادابی ها و رضایت مندی است که با رها کردن آن به دست می آید.

چرا که احساس گناه و پایین آمدن اعتماد بنفس بخوبی می تواند چهره را تحت تاثیر قرار داده و باعث پژمردگی آن شود. در حالی که اگر شخص بتواند بر این خواسته شدید خود غلبه نباید، یک نیروی تازه در خود خواهد یافت و همین در چهره او نمایانگر خواهد بود.

پیامدهایی که ترک خودارضایی را ضروری می کند

متاسفانه گاهی اوقات برخی از سایت ها و منابع تنها برای مجاب کردن خواننده و تبدیل خود ارضایی به یک عمل وحشتناک، دلایل غیر علمی و دروغینی همچون کور شدن، از دست دادن حافظه و … را بیان می کنند. در حالی که اگر به فواید ترک خود ارضايی از نظر علمی دقت کرده باشید، هیچ صحبتی از چنین مواردی به میان نیامده است. به همین دلیل بهتر دیدیم ابتدا عوارض روحی و جسمی ناشی از این را به صورت علمی ذکر کنیم و سپس به راه های ترک خود ارضايی از نظر علمی بپردازیم.

  • احتمال بوجود آمدن عفونت های تناسلی
  • کم تر شدن قدرت تمرکز و حافظه
  • زودانزالی یا دیرانزالی
  • بیشتر شدن عطش جنسی
  • بالا رفتن میزان احتمال افسردگی
  • میل به انزوا و گوشه گیری
  • تبدیل شدن به اعتیاد
  • بی میلی به رابطه جنسی و سردمزاجی در مردان و زنان
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • ضعف جسمی و کسلی
  • اضطراب
  • بی انگیزگی
  • رضایت روانی پایین

راه های ترک خود ارضايی از نظر علمی

پیامدهایی که ترک خودارضایی را ضروری می کند
پیامدهایی که ترک خودارضایی را ضروری می کند

در مشاوره جنسی همواره تاکید می شود که اگر می خواهید از فواید ترک خود ارضايی از نظر علمی بهره مند شوید، بایستی عزم و اراده قوی به کار برده و به دور از ناامیدی اقدامات لازم را انجام دهید.

البته که ترک هر نوع اعتیادی کار آسانی نیست و با مشقت هایی همراه است اما به خودتان ثابت خواهید که اگر بخواهید می توانید کاری که دوست ندارید را انجام ندهید و همین امر باعث بالا رفتن اعتماد بنفستان خواهد بود. در زیر راه های ترک خود ارضايی از نظر علمی آمده است.

هدف و علت اصلی را بیابید

گرچه رفع نیاز جنسی دلیل اصلی میل به خودارضایی است، اما گاهی محرک های بسیاری ما را به این سمت سوق می دهد. این محرک ها می تواند عکس ها، تصاویر، فیلم های پورن، سکس چت، ارتباط ناسالم با جنس مخالف باشد. قلم و کاغذی بیاورید و دلایل را به ترتیب بنویسید.

حال در مقابل هر کدام راهکارهای درستی که به ذهنتان می آید را یادداشت کرده و سعی نمایید که به آن ها عمل کنید. اگر چیزی از فرار می کنید، بهتر با آن روبرو شوید و به احساسات درونی تان به درستی پاسخ دهید.

وسواس و سرزنش را کنار بگذارید

به طور معمول هر چقدر ملامت برای انجام کاری بیشتری باشد، استرس بالاتر رفته و برای رسیدن به آرامش به سراغ خود ارضایی می رویم. به جای آنکه مدام خود را سرزنش کنید، شیوه های مدیریت و کنترل را آموخته به کار ببندید.

تکنیک های بسیاری برای کنترل تفکر وجود دارد که می توانید آن ها را در مشاوره وسواس فکری جویا شوید. به جای آن مثبت اندیشی را تمرین نمایید.

محرک های محیطی و ذهنی را حذف کنید

یکی از بدترین مسائلی که ما را از فواید ترک خود ارضايی محروم می کند، تحریکاتی است که بواسطه رسانه های اجتماعی، سایت ها و یا ارتباطات ناسالم دریافت می کنیم.

مطمئن باشید تا زمانی که به دیدن فیلم های پورن می پردازید، امکان ترک خودارضایی وجود نخواهد شد. یادتان نرود که دیدن این فیلم به سرعت به اعتیاد تبدیل خواهد شد. بدین ترتیب فشارهای جنسی را تجربه خواهید کرد که سرکوب آن ها باعث آسیب به سلامت جسمی و روحی تان می گردد. بنابراین، برای کاهش چنین تنش هایی، محرک ها را کم نمایید.

برای خود انگیزه و مشغله بسازید

هر چقدر ذهن بی دغدغه تر باشد، بیشتر به سمت افکار و اعمال متفرقه می رود. فردی که تنها و بیکار است برای رفع بی حوصلگی خود به دنبال هیجانات و تجربه های دیگر خواهد بود که یکی از آن ها می تواند خود ارضایی باشد.

سعی کنید برای زندگی خود اهداف بزرگ و کوچکی تعیین نمایید تا انرژی جسمی و ذهنی در آن راه صرف شود. هر چقدر تمرکزتان بر روی یک مسئله بیشتر باشد، خود را کم تر به کارهای دیگر سرگرم خواهید کرد.

زمان های تنهایی خود را محدود نمایید

به دلیل آنکه خود ارضایی در زمان های تنهایی اتفاق می افتد، تا می توانید در گروه ها و جمع های دوستانه حاضر باشید. این امر نه تنها فرصت برای انجام این کار را کم خواهد کرد بلکه روحیه تان را با نشاط تر کرده و از اضطراب های احتمالی دورتر خواهید شد.

یا اینکه اگر مثلا در خانه تنهایید و می دانید که احتمالا به سمت خود ارضایی خواهید رفت، با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و با او صحبت کنید. پیاده روی بروید یا در باشگاه ها و جمع های خانوادگی قرار بگیرید. بدین ترتیب، از فواید ترک خود ارضايی بتدریج بهره مند خواهید شد و اشتیاق بالاتری به اجتماعی بودن نیز خواهید داشت.

از مشاور کمک بگیرید

گاهی زمینه کشش به سمت خود ارضایی در مسائلی است که با حل آن ها اشتیاق به این کار کم خواهد شد. برای مثال، مواردی همچون اختلالات وسواس فکری، مشکلات روانی درمان نشده، کاستی های رابطه جنسی، دیدگاه های نادرست در مورد میل جنسی، عدم مهارت های ارتباطی صحیح، تعارضات فرهنگی و مذهبی، و … خود احتمال خود ارضایی را بالا می برد.

از این رو، اگر یک متخصص و مشاوره جنسی در کنارتان باشد و علاوه بر آشنایی با فواید ترک خود ارضايی، منشاء ها را شناسایی کرده و در حل آن ها به شما کمک نماید.

خلاصه مطالب

در این مقاله هدف ما بررسی فواید ترک خود ارضايی بر جسم، روح و چهره از نظر علمی بود و سعی کردیم تا شما را با روش های ترک آن نیز آشنا کنیم.

با این وجود، اگر احساس می کنید که به این کار معتاد شده و رها کردن آن برایتان مشکل است یا اینکه در مورد هر کدام از مسائل جنسی با سوال یا ابهامی مواجه شدید، می توانید با روانشناسان و مشاوران دکتر فکر تماس در ارتباط باشید. 

فواید ترک خود ارضايي از نظر علمی چیست؟

در این مقاله می توانید در مورد فواید مختلف ترک خود ارضایی از منظر علم مطالعه فرمایید.

آیا ترک خد ارضایی در چهره نیز تاثیرگذار است؟

بله. تاثیراتی که ترک خود ارضايي بر جسم و روان می گذارد، بر چهره نیز تاثیرگذار خواهد.

راه های ترک خود ارضايي از نظر علمی چیست؟

برای ترک خودارضایی فرد باید دلیل اصلی گرایش را بشناسد، زمان تنهایی را محدود نماید، محرک ها را حذف نماید، وسواس و اضطراب را کنار بگذارد، و …

در صورت اعتیاد به خودارضایی چه باید کرد؟

برای دریافت مشاوره در مورد شیوه های ترک اعتیاد به خود ارضایی می توانید با مشاوران دکتر فکر در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور