درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان-
درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان-

علت عفونت دستگاه تناسلی مردان و راههای جلوگیری از آن

عفونت دستگاه تناسلی مردان یک نوع بیماری رایج پوستی است که اغلب مردان ممکن است آن را برای یک بار تجربه کرده باشند. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم راهای جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی مردان و علت عفونت دستگاه تناسلی مردان را به همراه درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان بررسی کنیم.

عفونت دستگاه تناسلی مردان چیست؟

عفونت دستگاه تناسلی اغلب به عنوان یک مشکل سلامت زنانه در نظر گرفته می شود، اما می تواند هر کسی، از جمله مردان را تحت تاثیر قرار دهد. عفونت قارچی آلت تناسلی، اگر درمان نشود، می تواند منجر به طیف گسترده ای از علائم دردناک و ناراحت کننده شود. همچنین اگر عفونت به جریان خون شما سرایت کند، می تواند منجر به عوارض جدی شود.

داروهای بدون نسخه اغلب می توانند عفونت قارچی را از بین ببرند و برخی از اقدامات پیشگیری اولیه می توانند به شما در جلوگیری از این وضعیت نسبتاً رایج کمک کنند.

عفونت دستگاه تناسلی مردان-

علائم عفونت قارچی آلت تناسلی چیست؟

علائم اولیه عفونت قارچی آلت تناسلی اغلب شامل بثورات قرمز و گاهی لکه های سفید و براق روی آلت تناسلی است. پوست آلت تناسلی ممکن است مرطوب باشد و یک ماده سفید غلیظ در زیر پوست ختنه گاه یا دیگر چین های پوست دیده شود. همچنین ممکن است خارش و احساس سوزش در آلت تناسلی خود را تجربه کنید.

قرمزی، خارش و درد در آلت تناسلی می‌تواند نشانه‌ای از سایر بیماری‌های جدی‌تر، از جمله برخی بیماری‌های مقاربتیSTD باشد، بنابراین علائم را پس از ظاهر شدن نادیده نگیرید. یک متخصص اورولوژی یا پزشک مراقبت های اولیه شما می تواند این بیماری را اغلب در یک جلسه تشخیص دهد.

چه چیزی باعث عفونت قارچی آلت تناسلی می شود؟

عفونت دستگاه تناسلی مردان توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شود. معمولاً مقدار کمی کاندیدا روی بدن وجود دارد.

تنها چیزی که لازم است رشد بیش از حد کاندیدا برای ایجاد عفونت قارچی است. یک محیط مرطوب برای گسترش کاندیدا ایده آل است.

یکی از شایع ترین علل عفونت قارچی آلت تناسلی، رابطه جنسی محافظت نشده با خانمی است که عفونت قارچی واژن دارد. شما همچنین می توانید بدون فعالیت جنسی یکی را ایجاد کنید. به عنوان مثال، بهداشت ضعیف می تواند شما را در برابر عفونت قارچی آسیب پذیر کند.

برای آشنایی با بیماری های دستگاه تناسلی زنان کلیک کنید.

عوامل خطر برای عفونت قارچی آلت تناسلی چیست؟

به غیر از رابطه جنسی با شریکی که عفونت قارچی دارد، چندین عامل خطر دیگر می تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی آلت تناسلی را افزایش دهد. ختنه نشدن یک عامل خطر اصلی است، زیرا ناحیه زیر پوست ختنه گاه می تواند محل پرورش کاندیدا باشد. اگر به طور منظم حمام نکنید یا اندام تناسلی خود را به درستی تمیز نکنید، خود را نیز در معرض خطر قرار می دهید.

سایر عوامل خطر شامل استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها و همچنین ابتلا به دیابت یا چاقی است. اگر به دلیل درمان سرطان، اچ‌آی‌وی یا دلایل دیگر، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، ممکن است در خطر ابتلا به عفونت قارچی نیز باشید.

راه های جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی مردان-

آیا من عفونت قارچی آلت تناسلی دارم؟

پزشک دستگاه تناسلی شما را معاینه کرده و علائم را بررسی خواهد کرد. برخی از مواد سفیدی که روی آلت تناسلی تشکیل می‌شوند ممکن است زیر میکروسکوپ بررسی شوند یا برای تایید نوع قارچی که باعث علائم شما می‌شوند، کشت شوند.

اگر نمی توانید برای دیدن پزشک یا اورولوژیست خود وارد شوید، به یک مرکز مراقبت های فوری یا حتی اتاق اورژانس مراجعه کنید. هرچه زودتر مشکل تشخیص داده شود و درمان شروع شود، احتمال اینکه بتوانید از عوارض جلوگیری کنید بیشتر است. اگر در حال حاضر متخصص اورولوژی ندارید، ابزار Healthline FindCare می تواند به شما کمک کند تا یک پزشک در منطقه خود پیدا کنید.

به تنهایی تشخیص داده و درمان را شروع نکنید. اگر علائم عفونت قارچی وجود دارد، به پزشک مراجعه کنید.

چگونه عفونت قارچی آلت تناسلی را درمان کنیم؟

در بیشتر موارد، پمادها و کرم های ضد قارچ موضعی برای از بین بردن عفونت کافی است. بسیاری از کرم های ضد قارچی که برای عفونت قارچی توصیه می شوند عبارتند از:

  • میکونازول
  • ایمیدازول
  • کلوتریمازول

بیشتر اینها به عنوان داروهای OTC در دسترس هستند، به این معنی که نیازی به نسخه ندارید. عفونت‌های جدی‌تر یا طولانی‌مدت ممکن است نیاز به یک داروی قوی داشته باشند.

فلوکونازول خوراکی (دیفلوکان) و کرم هیدروکورتیزون ممکن است در عفونت‌های جدی، مانند عفونت‌هایی که به یک بیماری بالقوه جدی به نام بالانیت تبدیل شده‌اند، توصیه شود.

گاهی اوقات عفونت های مخمری پس از درمان ظاهر می شوند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک شما احتمالاً درمان های هفتگی را برای چند ماه پس از چند هفته درمان روزانه توصیه می کند.

اگر عفونت شما به خوبی به پماد ضد قارچ پاسخ نمی دهد و شما ختنه نشده اید، ممکن است به شما توصیه شود که ختنه کنید. اگرچه این روش جراحی معمولاً روی نوزادان انجام می شود، اما می توان آن را با خیال راحت در مردان باهر سنی انجام داد.

در کنار استفاده از کرم دارویی، باید بهداشت را نیز رعایت کنید تا به از بین بردن عفونت طولانی مدت کمک کنید. عواملی مانند دیابت و سیستم ایمنی سرکوب شده ممکن است در خطر عفونت قارچی شما نقش داشته باشند.

اگر دیابت دارید، با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود کار کنید تا مطمئن شوید که سطح قند خون شما به خوبی کنترل می شود. اگر سیستم ایمنی سرکوب شده‌ای دارید، پزشک می‌تواند راه‌هایی را برای کمک به حفظ سلامت سیستم ایمنی‌تان تا حد امکان توصیه کند.

برای اطلاع از نحوه درمان تنبلی تخمدان در دختران کلیک کنید.

عفونت مخمر آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟

یکی از عوارض احتمالی عفونت قارچی آلت تناسلی، بالانیت است. بالانیت التهاب پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی است. دیابت می تواند خطر بالانیت را افزایش دهد.

اگر بالانیت به طور موثر درمان نشود، ممکن است زخم پوست ختنه‌گاه ایجاد شود. همچنین می تواند باعث ایجاد چسبندگی در آلت تناسلی گردد. این وضعیت می تواند دردناک باشد و ادرار را دشوارتر کند. در صورت عدم درمان، بالانیت می تواند باعث تورم و درد غدد و همچنین ضعف و خستگی شود.

عفونت قارچی ممکن است وارد جریان خون شود. این به عنوان کاندیدمی یا کاندیدیازیس مهاجم شناخته می شود. این بیشتر در مردانی دیده می شود که منتظر درمان هستند تا زمانی که عفونت به خارج از آلت تناسلی گسترش یابد. همچنین در مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع تر است.

طول دوره درمان عفونت قارچی آلت تناسلی چقدر است؟

اگر عفونت شما به موقع درمان شود و به داروهای ضد قارچ پاسخ خوبی بدهد، می تواند ظرف یک هفته برطرف شود. اگر از نظر جنسی فعال هستید، شریک زندگی شما نیز باید برای عفونت قارچی تحت درمان قرار گیرد تا از عفونت مجدد جلوگیری شود. شریک زندگی شما بدون توجه به اینکه آیا عفونت از او به شما سرایت کرده است یا خیر، تحت درمان قرار گیرد.

اگر دچار عفونت های قارچی مکرر می شوید و می توانید دلایلی مانند بهداشت و تماس جنسی را رد کنید، با پزشک خود در مورد سایر علل احتمالی صحبت کنید. ممکن است یک بیماری زمینه ای مانند دیابت داشته باشید.

مردان معمولاً بسیار کمتر از زنان به عفونت قارچی مبتلا می شوند، اما مهم است که بدانیم چگونه چنین عفونتی می تواند ایجاد شود و چگونه علائم معمول را تشخیص دهیم.

چگونه از عفونت قارچی آلت تناسلی جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با اجتناب از تماس جنسی با شریکی که دارای عفونت قارچی است، از عفونت قارچی آلت تناسلی جلوگیری کنید. همچنین در زمانی که عفونت قارچی فعال دارید، باید از داشتن رابطه جنسی با کسی خودداری کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی یا انتقال آن، موارد زیر را انجام دهید:

برای کمک به کاهش احتمال ابتلا به عفونت قارچی از کاندوم استفاده کنید.

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت قارچی، تک همسری جنسی را تمرین کنید.

بهداشت را رعایت کنید و آلت تناسلی و اندام تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.

اگر ختنه نشده اید، زیر پوست ختنه گاه را با آب و صابون تمیز کنید و بعد از رابطه جنسی، پوست ختنه گاه خود را به حالت معمول خود برگردانید.

آیا پروبیوتیک ها برای درمان عفونت قارچی کار می کنند؟

افرادی که به عفونت های مکرر قارچی مبتلا می شوند، اغلب پروبیوتیک ها و سایر درمان های جایگزین حاوی باکتری لاکتوباسیلوس را امتحان می کنند.

شواهد متناقضی در مورد اثربخشی آن وجود دارد، اما یافته های آزمایشگاهی منتشر شده در Biofouling در سال 2018 نشان می دهد که برخی از گونه های لاکتوباسیلوس ممکن است تعداد سلول های کاندیدا را در برخی از انواع عفونت کاندیدیازیس کاهش دهند.

با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پروبیوتیک ها به هر طریقی در پیشگیری یا درمان عفونت های کاندیدا در مردان نقش دارند.

علت عفونت دستگاه تناسلی مردان]-

درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان

در این قسمت همراه ما باشید تا راه های درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان را بیشتر بررسی کنیم.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص درمانی زیادی دارد. مطالعات نشان داده است که روغن درخت چای دارای فواید ضد باکتری، ضد تک یاخته، ضد قارچی و ضد ویروسی است. به طور خاص، خواص ضد قارچی برای درمان عفونت های مخمری زمانی که روی و اطراف سر آلت تناسلی استفاده می شود، مفید است. روغن درخت چای در همه جا در دسترس است. اگر روغن درخت چای خالص می‌خرید، آن را در روغن زیتون رقیق کنید.

ماست

ماست یک پروبیوتیک طبیعی است. افزودن ماست به رژیم غذایی باعث رشد باکتری های مثبت می شود که با عفونت هایی مانند کاندیدا یا برفک دهان مبارزه می کند. همچنین می توانید ماست ساده را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

سیر

سیربا کاربردهای ضد قارچی و ضد باکتریایی شناخته شده است. یک منبع معتبر مطالعه ای که کلوتریمازول (کرم رایج برای عفونت مخمری) را با کرمی ساخته شده از آویشن و سیر مقایسه کرد، نشان داد که آویشن و سیر با همان قابلیت های درمانی، عوارض جانبی کمتری دارند. افزودن سیر به رژیم غذایی فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک ضد قارچ در برابر گونه های مخمر کاندیدا عمل می کند. می توان آن را به صورت موضعی در منطقه اعمال کرد. بو ممکن است در ابتدا شما را آزار دهد، اما بوی سرکه با گذشت زمان تبخیر می شود. اگر می سوزد، قبل از استفاده با کمی آب مخلوط کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل توسط شفا دهنده‌های طبیعی به عنوان ماده ای مرتبط با سلامتی مانند رفع یبوست، ترمیم مو و مرطوب‌کننده پوست تبلیغ می‌شود. یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که روغن نارگیل در برابر کاندیدا آلبیکنس بسیار موثر است.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی علت عفونت دستگاه تناسلی مردان و راهای جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی مردان بپردازیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه درمان خانگی عفونت دستگاه تناسلی مردان داشتید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

آیا عفونت دستگاه تناسلی مردان بیماری خطرناکی است؟

اگر درمان نشود بله می تواند خطرناک باشد.

بهترین درمان خانگی برای عفونت دستگاه تناسلی مردان چیست؟

بهترین درمان رعایت بهداشت و استفاده از موادی نظیر ماست و سرکه و… می باشد.

رایج ترین علامت عفونت دستگاه تناسلی مردان چیست؟

قرمزی و التهاب و سوزش و خارش و همچنین ضایعات سفید روی پوست علائم آن است.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور