درمان تنبلی تخمدان در دختران مجرد

درمان تنبلی تخمدان در دختر مجرد

سندرم تخمدان پلی کیستیک که به طور گسترده به عنوان PCOS شناخته می شود، یک اختلال سیستم غدد درون ریز است که زنان را در سال های باروری تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری کیسه های کوچک پر از مایع روی تخمدان ها ایجاد می شود. در این مطلب در مورد درمان سندروم تنبلی تخمدان در دختر مجرد صحبت خواهیم کرد.

سندروم تنبلی تخمدان همچنین به عنوان سندرم Stein-Leventhal نیز شناخته می شود. علائم تنبلی تخمدان شامل تغییر در چرخه قاعدگی و رشد موهای زائد است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به ناباروری و سایر عوارض شود. لازم به ذکر است که علت دقیق آن ناشناخته است و تشخیص و درمان به موقع برای آن توصیه می شود. کاهش وزن در مبتلایان به این بیماری همچنین ممکن است خطرات مرتبط با سلامتی مانند مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، کلسترول بالا، بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش دهد.

در مورد PCOS

درمان تنبلی تخمدان در دختران مجرد چگونه است؟

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی غدد درون ریز است که 8 تا 20 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از آنها تشخیصی ندارند و به صورت خاموش است.
  • PCOS با ایجاد سایر شرایط پزشکی مانند مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی مرتبط است.
  • بیش از نیمی از زنان مبتلا به PCOS قبل از 40 سالگی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.
  • حدود 70 درصد از مشکلات باروری تخمک گذاری مربوط به PCOS است.
  • در اکثر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری به این صورت است که تعدادی کیست کوچک یا کیسه های پر از مایع روی تخمدان ها رشد می کنند. کیست ها مضر نیستند، اما می توانند منجر به عدم تعادل در سطح هورمون شوند.
  • زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است اختلالات چرخه قاعدگی، افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی)، رشد موهای زائد، آکنه و چاقی را نیز تجربه کنند.
  • PCOS شایع ترین علت ناباروری در زنان است، زیرا می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند.
  • زنانی که می توانند با سندرم تخمدان پلی کیستیک باردار شوند، بیشتر در معرض سقط جنین، دیابت بارداری، فشار خون بالا ناشی از بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس هستند.

علل و عوامل تنبلی تخمدان

علل و عوامل تنبلی تخمدان

در حال حاضر هیچ علت شناخته شده ای برای PCOS وجود ندارد. با این حال، ارتباطی بین این بیماری با انسولین اضافی، التهاب با درجه پایین و ژنتیک وجود دارد.

عوامل خطر

تصور می شود PCOS دارای یک جزء ژنتیکی است. احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در مادر یا خواهران بیشتر از افرادی است که بستگانشان این بیماری را ندارند. این پیوند خانوادگی عامل اصلی خطر است.

از سوی دیگر قند منبع اصلی انرژی بدن است و توسط انسولین که توسط پانکراس ترشح می شود در بدن تنظیم می شود. فرد مبتلا به مقاومت به انسولین قادر به استفاده موثر از انسولین نیست. این امر باعث می شود که پانکراس بیش از حد انسولین ترشح کند تا نیازهای گلوکز بدن را برآورده کند.

تصور می‌شود انسولین اضافی به دلیل تأثیر آن بر تولید آندروژن، بر توانایی زنان در تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای التهاب با درجه پایین هستند که تخمدان های پلی کیستیک را برای تولید آندروژن تحریک می کند.

خطرات تنبلی تخمدان برای سلامت بدن

چندین خطر برای سلامتی مرتبط با PCOS وجود دارد که شامل:

دیابت نوع 2

ناباروری

کلسترول بالا

چربی های بالا

آپنه خواب

بیماری کبد

خونریزی غیر طبیعی رحم

فشار خون بالا

چاقی احتمالاً منجر به مشکلاتی با اعتماد به نفس پایین و افسردگی می شود

سندرم متابولیک

کبد چرب غیر الکلی (استئاتوهپاتیت)

افسردگی و اضطراب

همچنین، خطر ابتلا به سرطان آندومتر، دیابت بارداری، فشار خون بالا ناشی از بارداری، حملات قلبی و سقط جنین افزایش می یابد.

علائم دیگر تنبلی تخمدان

به غیر از کیست روی تخمدان، علائم PCOS عبارتند از:

قاعدگی نامنظم

سطح آندروژن اضافی

آپنه خواب

سطوح استرس بالا

فشار خون بالا

برچسب های پوستی

ناباروری

آکنه، پوست چرب و شوره سر

کلسترول و تری گلیسیرید بالا

آکانتوز نیگریکانس یا لکه های تیره پوست

خستگی

طاسی الگوی زنانه

مقاومت به انسولین

دیابت نوع 2

درد لگن

افسردگی و اضطراب

مشکلات مدیریت وزن از جمله افزایش وزن یا مشکل کاهش وزن

رشد بیش از حد موهای صورت و بدن که به عنوان هیرسوتیسم شناخته می شود

کاهش میل جنسی

آزمایشات و تشخیص

برای تشخیص ابتلا به سندروم تنبلی تخمدان پزشک می تواند این بیماری را از طریق سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی که شامل معاینه لگنی و آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون، کلسترول و گلوکز است، تشخیص دهد و یا ممکن است از سونوگرافی رحم برای مشاهده رحم و تخمدان ها استفاده شود تا وجود این بیماری را مشخص کند.

درمان تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان

هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما هدف از درمان، مدیریت علائمی است که فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. این بستگی به این دارد که آیا فرد می خواهد باردار شود یا خیر و هدف آن کاهش خطر ابتلا به بیماری های ثانویه پزشکی مانند بیماری قلبی و دیابت است. چندین گزینه درمانی توصیه شده وجود دارد، از جمله:

قرص های ضد بارداری: این قرص ها می توانند به تنظیم هورمون ها و قاعدگی و در نتیجه درمان تنبلی تخمدان کمک کنند.

داروهای دیابت: این داروها در صورت لزوم به مدیریت دیابت در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می کنند.

داروهای باروری: در صورت تمایل به بارداری، این داروها شامل استفاده از کلومیفن (کلومید)، ترکیبی از کلومیفن و متفورمین، یا گنادوتروپین های تزریقی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون های لوتئینیزه کننده (LH) است. در شرایط خاص، لتروزول (Femara) ممکن است توصیه شود.

درمان های باروری: این درمان ها شامل لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا لقاح است.

رشد بیش از حد مو ممکن است با داروی اسپیرونولاکتون (آلداکتون) یا افلورنیتین (وانیکا) کاهش یابد. فیناستراید (پروپسیا) نیز ممکن است توصیه شود، اما نباید توسط زنانی که ممکن است باردار شوند، استفاده شود.

هر کسی که از اسپیرونولاکتون استفاده می کند باید از کنترل بارداری استفاده کند، زیرا در صورت مصرف در دوران بارداری خطر نقص مادرزادی وجود دارد. شیردهی با این دارو توصیه نمی شود.

سایر گزینه های ممکن برای مدیریت رشد مو، لیزر موهای زائد، الکترولیز، درمان های هورمونی یا استفاده از ویتامین و مواد معدنی است.

گزینه های جراحی عبارتند از:

جراحی تخمدان: سوراخ های ریز ایجاد شده در تخمدان ها می تواند سطح آندروژن های تولید شده را کاهش دهد.

اوفورکتومی: با جراحی یک یا هر دو تخمدان برداشته می شود.

هیسترکتومی: این عمل شامل برداشتن تمام یا بخشی از رحم است.

آسپیراسیون کیست: مایع از کیست خارج می شود.

درمان گیاهی تنبلی تخمدان در دختر مجرد

درمان گیاهی تنبلی تخمدان

هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما برخی از مداخلات خانگی و شیوه زندگی می توانند تفاوت ایجاد کنند و برخی علائم را تسکین دهند. این درمان ها شامل:

خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات

شرکت در فعالیت بدنی منظم

حفظ وزن مناسب، برای کاهش سطح آندروژن و کاهش خطر بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی

ترک سیگار ، زیرا باعث افزایش سطح آندروژن و خطر بیماری قلبی می شود.

البته در سال های اخیر طبق برخی مطالعات به نظر می رسد برخی درمان های گیاهی مانند عصاره گیاه پنج انگشت، ریشه گیاه ماکا، شیرین بیان، زردچوبه، می تواند در درمان این بیماری و منظم کردن تخمک ‌گذاری ها موثر باشد. بهتر است قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

برای درمان تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

بهتر است به جای این سوال، اینطور بپرسیم که برای درمان تنبلی تخمدان چه نخوریم؟ در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که بهتر است برای درمان تنبلی تخمدان از مصرف آن ها پرهیز کنید:

پرهیز از چربی های با ترانس بالا مخصوصا روغن جامد و مایع

پرهیز از اسانس های شیمیایی، کافیین زیاد ، قهوه، شکلات، کاکائو، چایی پر رنگ و مخصوصا مانده، اضافه وزن، پرخوری، کم تحرکی، فست فودها و غذاهای صنعتی

در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان بهتر است از مواد غذایی مانند دوغ، ماست، ترشی، خیار، کاهو، هندوانه، مرغ و تخم مرغ ماشینی، کلیه غذاهای سرد، قند و شکر، گوشت گوساله و گاو، بادمجان ، عدس، سس، نوشابه پرهیز شود و به جای آن رژیم های حاوی کربوهیدرات کم که هم برای کاهش وزن و هم برای کاهش سطح انسولین مناسب است استفاده کنند و همچنین با مشورت با پزشک خود  مکمل های غذایی همچون امگا 3 و اینوزیتول را مصرف کنند.

در زمان قاعدگی حمام کردن و طهارت گرفتن ممنوع است. بلکه باید بعد از ادرار کردن  به جای شستن با آب خود را با دستمال کاغذی فقط خشک کرد بدون آب)

طهارت در همه اوقات از جلو به عقب باید صورت گیرد (سمت واژن نباشد)

بارداری و یائسگی در موارد مبتلا به سندروم تنبلی تخمدان

زنانی که به PCOS مبتلا هستند ممکن است این اثرات را در طول زندگی خود تجربه کنند:

ممکن است خطر سقط جنین، دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس افزایش یابد.

پس از زایمان، خطر قرار گرفتن نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا مرگ قبل، حین یا بلافاصله پس از تولد وجود دارد. این عوارض بیشتر در زایمان های چند قلو، به عنوان مثال، دوقلو یا سه قلو دیده می شود.

علائمی مانند رشد بیش از حد مو و طاسی با الگوی مردانه می تواند پس از یائسگی ادامه داشته باشد و ممکن است بدتر شود.

با افزایش سن، خطر عوارض سلامت ثانویه مربوط به PCOS، از جمله بیماری قلبی نیز وجود دارد.

درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟

طول مدت درمان تنبلی تخمدان در دختر مجرد

هیچ پاسخ قطعی و کلی که بتوانیم بگوییم درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد وجود ندارد. چراکه عوامل متعددی بر مدت زمان درمان تنبلی تخمدان تاثیر می گذارند برخی از این فاکتورها عبارتند از: سن، سابقه بیماری، وجود فیبروم رحمی، شدت بیماری و اقدامات درمانی، شرایط محیط زندگی فرد.

به عنوان مثال برای زنان زیر 35 سال که قصد بارداری دارند، با نزدیکی های منظم و به خصوص در زمان نزدیک به تخمک گذاری می توان امیدوار بود زیر یک سال باردار شوند. یا در مورد سبک زندگی، زنان دارای اضافه وزن دیرتر درمان می شوند. اگر زنی علاوه بر وجود تنبلی تخمدان فیروم رحمی نیز داشته باشد درمان طولانی تر خواهد بود.

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

براساس گفته متخصصین طب سنتی درمان تنبلی تخمدان در دختران مجرد و زنان به کمک طب سنتی نیز میسر است. در طب سنتی در قدم اول در طب سنتی اصلاح سبک زندگی نخستین گام است. اصلاح رژیم غذایی، محدود کردن کربوهیدرات ها مانند شیرینی و قند و شکر ، فست فود، غذاهای چرب و غذاهای کنسروی در نخستین گام درمان تنبلی تخمدان از سوی متخصص طب سنتی به شما توصیه می شود. در طب سنتی نخوداب، انواع خوراک سبزیجات، پرندگان، کوچک، مغزهای خوراکی مانند بادام شیرین برای درمان تنبلی تخمدان تجویز می شود. بادکش گرم زیر شکم آن هم یک روز درمیان در ایام غیر قاعدگی یکی دیگر از درمان های طب سنتی برای تنبلی تخمدان است.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

ورزش قطعا یکی از موارد مهم برای درمان تنبلی تخمدان در دختران مجرد و زنان است. به طوری که بر اساس مطالعات ۳۰ دقیقه ورزش متوسط  آن هم حداقل سه بار در هفته به دختران و زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می‌کند تا اضافه وزن خود را کاهش دهند. کاهش وزن با رژیم، همچنین تخمک‌ گذاری و سطح انسولین را بهبود بخشیده و درمان به تنبلی تخمدان کمک می کند. شما با ورزش کردن میزان قند و انسولین خود را پایین نگه داشته و سلامت خود را تضمین می کنید.

نتیجه گیری

دلایل PCOS نامشخص است، اما تشخیص زودهنگام می تواند به تسکین علائم و کاهش خطر عوارض کمک کند. هر کسی که ممکن است علائم PCOS را داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند. انتخاب عادت های سالم فقط زمانی که PCOS دارید، منطقی نیستند. عاقلانه خوردن، فعالیت بدنی، خوب خوابیدن و مدیریت استرس می تواند به معکوس کردن عدم تعادل هورمونی در مرکز سندرم تخمدان پلی کیستیک و علائمی که این تغییرات هورمونی ایجاد می کند، کمک کند.

تحقیقات بارها و بارها نشان می دهد که مدیریت وزن، حتی کاهش درصد کمی از چربی های اضافی و ورزش منظم می تواند علائمی مانند پریود نامنظم و ناباروری را بهبود بخشد و اثربخشی داروهای مورد استفاده برای کمک به مدیریت بدن را بهبود بخشد.

و این تمام ماجرا نیست. پرورش و حفظ سلامتی خود با انتخاب‌ های روزانه هوشمند همچنین به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و دیابت، که خطرات اصلی سلامتی برای زنان مبتلا به PCOS هستند، کمک می‌کند و در حالی که به نسبت موارد ابتلا تحقیقات کمی به طور خاص در مورد PCOS انجام شده است، رژیم غذایی سالم به همراه ورزش و کاهش استرس نیز به رفع اضطراب و افسردگی، بهبود خواب، کاهش خستگی و افزایش انرژی کمک می‌ کند.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور